Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Het coronavirus en je gezondheid: veelgestelde vragen

19 november 2020
iStockphoto.com/FangXiaNuo

Het coronavirus circuleert jammer genoeg nog steeds in ons land. Het correct opvolgen van de coronamaatregelen is het beste wapen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en ervoor te zorgen dat ons gezondheidssysteem niet overbelast geraakt.

Wat moet je weten over corona

Wat is het nieuwe coronavirus?

Het nieuwe coronavirus, dat SARS-CoV-2 werd gedoopt, behoort tot de familie van coronavirussen, die infecties kunnen veroorzaken gaande van een onschuldige verkoudheid tot ernstige ziekten (denk maar aan de SARS- en MERS-coronavirussen die enkele jaren geleden opdoken). De uitbraak van het nieuwe virus startte eind 2019 in de Chinese miljoenenstad Wuhan. Vandaar verspreidde het virus zich in een sneltempo over de hele wereld.

Wat zijn de symptomen van het coronavirus?

De hoofdsymptomen van COVID-19 zijn hoest, ademnood, pijn op de borst en verlies van geur of smaak. Andere mogelijke symptomen zijn koorts, spierpijn, vermoeidheid, keelpijn, hoofdpijn of verlies van eetlust. Bij ouderen komen ook waterige diarree, acute verwardheid en plotse val regelmatig voor. Heb je één van de hoofdsymptomen of minstens twee andere symptomen, ga dan in isolatie en contacteer telefonisch je arts voor een test. Ga niet onaangekondigd naar de wachtzaal of naar spoed, om te vermijden dat je andere personen besmet.

COVID-19 leidt echter niet bij iedereen tot symptomen. Vooral bij personen met een verzwakt immuunsysteem (ouderen en mensen met bestaande chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten of longaandoeningen) kan de infectie leiden tot ernstige ademhalingsproblemen, hospitalisatie en soms overlijden. Een aanzienlijk deel van de besmette personen vertoont daarentegen geen of nauwelijks symptomen, maar kan het virus wel verspreiden. Daarom dat we er van moeten uitgaan dat iedereen mogelijkerwijze besmet is en het virus kan verspreiden.  

COVID-19, griep, verkoudheid of allergische rhinitis?

Heb je keelpijn of een loopneus, dan denk je meteen: ik heb het. Maar COVID-19, griep, een eenvoudige verkoudheid en allergische rhinitis hebben veel overlappende symptomen. Deze eenvoudige tabel kan je helpen om de verschillen makkelijker te herkennen. Toch kan je niet op basis van de symptomen alleen weten of het om COVID-19 gaat of niet. Raadpleeg daarom bij twijfel altijd een arts.

COVID-19 Griep Verkoudheid Allergische rhinitis
Symptomen variëren van mild tot zeer ernstig Symptomen ontstaan abrupt Symptomen ontstaan geleidelijk Symptomen schommelen naargelang van de omgeving
Koorts Vaak Vaak Zelden -
Hoest Vaak (droog) Vaak (droog) Soms Soms
Verlies van geur of smaak Plots Zelden Soms Soms
Kortademigheid Soms - - Zelden
Niezen - - Vaak Vaak
Lopende, verstopte of jeukende neus Zelden Soms
Vaak Vaak
Keelpijn Soms Soms
Vaak Soms (kriebel)
Vermoeidheid Soms
Vaak Soms Soms
Hoofdpijn Soms
Vaak Zelden Soms
Spierpijn Soms
Vaak Soms -
Diarree Soms
Soms (vooral bij kinderen)
- -
Jeukende, tranende ogen - - Soms Vaak

Heb je geen COVID-19 maar toch last van koorts, hoest of keelpijn, raadpleeg dan ons dossier met praktische tips bij dergelijke kwalen.

Heb je een ander medisch probleem? Aarzel niet om een arts te bellen. Medische hulp uitstellen uit vrees voor besmetting kan immers leiden tot ernstige complicaties.

Kan ik zelf testen of ik besmet (geweest) ben?

Er bestaan verschillende soorten testen om na te gaan of je besmet bent of besmet geweest bent met SARS-CoV-2.

  • Diagnostische testen:
    • Een moleculaire test of PCR test: Een neus- of keelswab wordt afgenomen door een gezondheidswerker. Vervolgens wordt in het labo genetisch materiaal van het virus opgespoord. Dit is de test die standaard uitgevoerd wordt in de triagecentra.
    • Een antigeentest: Een neus- of keelswab wordt afgenomen door een gezondheidswerker. Vervolgens worden eiwitten (ook wel ‘antigenen’ genoemd) van het virus opgespoord, ofwel in het labo met behulp van speciale apparatuur, ofwel met een soort teststrookje waar je na enige tijd het resultaat kan aflezen. In dat laatste geval spreekt men van een snelle antigenentest. Zo’n snelle test kan je momenteel dus nog niet zelf afnemen en aflezen, en bovendien is zo’n test minder betrouwbaar dan een PCR test.

  • Serologische testen:
    Bij deze test worden antistoffen (ook wel antilichamen genoemd) tegen SARS-CoV-2 opgespoord in je bloed. Die bloedafname gebeurde oorspronkelijk door een gezondheidswerker, gevolgd door analyse en interpretatie van de resultaten in een labo. Sinds 19 september zijn er echter ook serologische zelftesten beschikbaar in ons land. Na een vingerprik breng je een druppel bloed aan op een soort teststrookje en na enige tijd kun je zelf het resultaat aflezen, net als bij een zwangerschapstest. Deze test vertelt je echter alleen of je in het verleden besmet bent geweest met coronavirus, maar niet of je momenteel besmet bent.

Hoe verspreidt het coronavirus zich?

Over de manier waarop het coronavirus zich verspreidt, bestaat nog veel onzekerheid. Dit zou kunnen op drie verschillende manieren:

  • Via grote druppels die vrijkomen wanneer een besmette persoon hoest, niest, praat of uitademt;
  • Via minuscule druppeltjes die als een soort wolk in de lucht blijven zweven, de zogenaamde ‘aerosoldruppeltjes’;
  • Via druppels die op oppervlakken zoals klinken, tafels, toetsenborden, enz. terecht komen. Door die oppervlakken aan te raken met je handen en vervolgens je mond, neus of ogen aan te raken, zou je besmet kunnen geraken.

Het is echter nog niet duidelijk hoe vaak mensen besmet worden via deze routes. Daarom moeten we maatregelen nemen om besmetting via elk van deze drie manieren te verminderen:

  • Vermijden om grote druppels in te ademen door voldoende afstand te houden en een mondmasker te dragen wanneer afstand houden niet mogelijk is;
  • Een mondmasker dragen om aerosolvorming te verminderen en vermijden dat aerosolwolken blijven hangen in gesloten ruimten door goed te ventileren (ramen minstens twee keer tien minuten openzetten om de binnenlucht te verversen);
  • Een goede handhygiëne respecteren en potentieel besmette oppervlakken ontsmetten.

Welke maatregelen kan ik treffen?

  • Respecteer nauwgezet alle maatregelen van de overheid of wees nog strikter dan aanbevolen. Door allemaal onze verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we mensenlevens redden;
  • Vermijd elk niet-essentieel sociaal contact: bewaar zo veel mogelijk 1,5 meter afstand met iedereen die geen huisgenoot is. Het is de eenvoudigste maar ook de belangrijkste manier om jezelf en anderen te beschermen. Spreek je toch af met anderen, doe dat dan zoveel mogelijk buiten of op goed verluchte plaatsen.
  • Hanteer een goede handhygiëne (oa. handen regelmatig wassen met water en zeep);
  • Moet je zelf niezen of hoesten, bedek dan je mond en neus met een wegwerpzakdoekje en gooi het weg in een afsluitbare vuilnisbak;
  • Heb je geen zakdoekje bij de hand, hoest of nies dan in de binnenkant van je elleboog;
  • Probeer erop te letten je gezicht zo weinig mogelijk aan te raken met je handen;
  • Blijf thuis als je ziek bent en neem eventueel paracetamol tegen koorts en pijn;
  • Draag een mondmasker waar het verplicht is en waar je geen 1,5 meter afstand kan houden.
  • Wegwerphandschoenen zijn niet nuttig als je ze niet correct gebruikt en geven zelfs een vals gevoel van veiligheid.
  • De meeste luchtreinigers bieden weinig bescherming tegen het coronavirus. Goed ventileren door ramen en/of deuren regelmatig open te zetten is een eenvoudigere en goedkopere manier om de binnenlucht regelmatig te verversen;
  • Respecteer de geldende quarantainemaatregelen;
  • Vermijd nauwe contacten wanneer je terugkeert uit vakantie.

Bestaan er medicijnen of vaccins tegen het coronavirus?

Er bestaat nog geen wondermiddel tegen COVID-19, dat zieke patiënten plotsklaps gezond zou maken of zou voorkomen dat ze anderen besmetten. Het Europese geneesmiddelenagentschap (EMA) heeft wel 2 geneesmiddelen (voorwaardelijk) goedgekeurd die een meerwaarde kunnen bieden bij besmette personen met ernstige symptomen die extra zuurstof nodig hebben, namelijk de virusremmer remdesivir en het corticosteroide dexamethason.  

Wereldwijd werken onderzoekers momenteel aan vaccins en geneesmiddelen om het coronavirus te bestrijden. Verschillende kandidaat-vaccins zitten ondertussen in de laatste fase van het onderzoek. Dit onderzoek gebeurde vaak ook met belastinggeld. Het is belangrijk dat deze middelen voor iedereen die ze nodig heeft beschikbaar en betaalbaar zijn. Daarom roepen wij overheden op om voorwaarden te stellen aan publiekgefinancierd onderzoek.

Zit je ziek thuis, kies dan voor paracetamol om koorts en pijn te bestrijden. Niet-steroïdale anti-inflammatore geneesmiddelen (NSAID’s) zoals ibuprofen en ketoprofen, kunnen bij infecties immers ernstige complicaties in de hand werken.

Er is geen enkel bewijs dat medische hulpmiddelen zoals ViruProtect Coldspray je beschermen tegen het coronavirus. Bovendien hebben wij onze bedenkingen bij de veiligheid van dit product. Hetzelfde geldt voor homeopathie. CBD olie, essentiële oliënChinese kruidenmengsels en zilverwater.

Neem je bloeddrukverlagers of afweeronderdrukkende medicijnen? Stop je medicatie dan zeker niet preventief.

Wat kan ik doen om mijn weerstand te verbeteren?

Het internet puilt uit van de tips om je te wapenen tegen het coronavirus en je weerstand te boosten. Maar wat is er zinvol en wat niet?

  • Voedingssupplementen, vitaminen en mineralen:
    Voor de meeste mensen zijn voedingssupplementen overbodig. In principe krijgt een gezonde persoon alle nodige vitaminen en mineralen binnen via zijn dagelijkse voeding. Wie gezond en gevarieerd eet, hoeft dus niet zijn toevlucht te nemen tot supplementen. Bovendien is er vaak onvoldoende bewijs dat dergelijke supplementen ook effectief het immuunsysteem versterken. Geloof dus niet blindelings de claims van de fabrikant!

    Meer over de zin en onzin van voedingssupplementen voor meer weerstand en vitaliteit vind je terug in ons dossier.

    Voor meer informatie over vitaminen en mineralen en in welke voedingsmiddelen je ze kunt vinden, kun je terecht in dit dossier
  • Aanpassingen in levensstijl
    Sommige eenvoudige tips helpen wel om je immuunsysteem te wapenen tegen het coronavirus.
  1. Eet gevarieerd en evenwichtig. Geef de voorkeur aan verse producten, en eet veel groenten en fruit. Vermijd overmatig alcoholgebruik. Probeer ook eens een aantal gezonde (minder bekende) alternatieven voor je vertrouwde basisproducten. Bestel je liever online en ben je op zoek naar een alternatief voor de online supermarkt, dan geven we je alvast wat ideeën voor enkele gezonde (en vaak duurzame) alternatieven.
  2. Vermijd stress, want dit maakt je vatbaarder voor (luchtweg)infecties en allerhande andere aandoeningen. Alles wat je helpt om te ontspannen (vb. ademhalingsoefeningen) is dus een aanrader. Dagelijks gaan wandelen, joggen of fietsen helpt je te ontspannen en zorgt er bovendien voor dat je voldoende vitamine D aanmaakt. Heb je nood aan psychische hulp, wacht dan niet te lang om hulp te zoeken. Heel wat psychologen bieden tele- en onlinebegeleiding, die in sommige gevallen ook terugbetaald wordt. Een overzicht van de verschillende hulpverleners vind je hier.
  3. Zorg dat je voldoende en regelmatig slaapt.

Kunnen coronavirussen overleven en besmettelijk blijven op vaste en droge oppervlakken, op voedselverpakkingen?

Volgens een labostudie overleeft het nieuwe coronavirus 3 uur in fijne druppeltjes in de lucht, 24 uur op karton en 2 tot 3 dagen op plastic of metalen oppervlakken; op koper was het virus na 4 uur niet meer levensvatbaar.

Het gaat hier echter om labo-omstandigheden, waar je experimenteert onder ideale condities. In werkelijkheid heb je te maken met temperatuurschommelingen, luchtvochtigheid en andere omstandigheden die zo’n virus geen goed doen. In labo-situaties zien we dat het aantal virusdeeltjes daalt naarmate de tijd vordert. Hoe minder virus teruggevonden wordt, hoe lager het risico op besmetting. Dus het is niet omdat enkele viruspartikels in labocondities nog konden gedetecteerd worden na 2 tot 3 dagen dat je daar dan ook ziek kan van worden. Daarvoor is meer onderzoek nodig. Voorlopig zijn er uit het dagelijks leven weinig aanwijzingen van infecties via besmette oppervlakken, maar we kunnen dit niet uitsluiten.

Daarom respecteer je uit voorzorg het best de algemene hygiënische voorzorgsmaatregelen, zoals de handen wassen met water en zeep (of het gebruik van gel op alcoholbasis in afwezigheid van zeep en water) na het aanraken van gemeenschappelijke voorwerpen of oppervlakken. Probeer zo weinig mogelijk je mond, ogen en gezicht aan te raken. Reinig eventueel de betrokken oppervlakken (zoals aanrecht en tafel) met water en zeep.

Hoe kan het coronavirus geïnactiveerd worden?

Het genetisch materiaal van coronavirussen is bedekt met een laag vet (de lipidelaag), waardoor ze gevoelig reageren op stoffen die vet oplossen zoals alcoholen, zeep of afwasmiddelen. Deze producten beschadigen het virusoppervlak en maken het virus inactief. Daarom dat handen wassen met zeep zo’n goede voorzorgsmaatregel is om besmetting te voorkomen, en dat alcohol (minimum 60%) en javel aangeraden worden om vaak gebruikte oppervlakken te ontsmetten.

Daarnaast wordt SARS-CoV-2 geïnactiveerd door een hoge temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe korter de tijd die nodig is om het virus te inactiveren. Na vijf minuten op 70°C of 30 minuten op 56°C werden in labo-omstandigheden geen viruspartikels meer teruggevonden.

Kan je via voedingsmiddelen besmet worden met het coronavirus?

De kans is klein. Momenteel is er namelijk geen bewijs dat voedsel een infectiebron zou kunnen zijn voor het coronavirus, bevestigt het Europees Voedselagentschap (EFSA). Ervaringen met eerdere uitbraken van verwante coronavirussen, zoals de SARS- en MERS-coronavirussen, toonden aan dat er geen besmetting plaatsvond via voedingsmiddelen. Op dit moment is er dan ook geen bewijs dat het SARS-CoV-2 virus in dit opzicht anders is.

Ook het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) benadrukt dat het virus zich van persoon tot persoon verspreidt - voornamelijk via ademhalingsdruppels van mensen via niezen, hoesten of uitademen - en dus niet via besmet voedsel of geïmporteerde producten.

Toch blijft een goede hygiëne onontbeerlijk als je met voeding omgaat. Het virus kan immers tijdelijk overleven op oppervlakken, dus ook op voedingsmiddelen. Als je twijfels hebt over bepaalde groenten of fruit (omdat je vreest dat iemand erop geniest of gehoest heeft) die je rauw opeet en je meer zekerheid wil, kun je schillen, verhitten of grondig spoelen met water en drogen met keukenpapier. Een andere optie is om het voedingsmiddel in kwestie niet onmiddellijk te consumeren, gezien het virus in de beste omstandigheden maar enkele dagen aanwezig blijft en de kans op besmetting via deze weg nog kleiner wordt hoe langer je wacht. Handen wassen bij het bereiden en algemene hygiëne in de keuken blijven het belangrijkst.

Kan het coronavirus worden overgedragen via borden en bestek?

Wanneer een besmet persoon niest of hoest op bestek of servies, dan kan het virus enige tijd overleven op deze oppervlakken. Wanneer er vervolgens (on)rechtstreeks contact is tussen deze oppervlakken en de slijmvliezen (mond, keel of ogen) van een gezond iemand, kan ook deze persoon besmet raken.

Deel daarom geen bestek of servies met besmette personen. Gebruik warm water en afwasmiddel om af te wassen, of laat de vaatwasser (mét vaatwasmiddel) draaien op 60°C of hoger. 

Kun je besmet raken via besmet bevroren voedsel? 

De eerder bekende coronavirussen SARS en MERS zijn bestand tegen afkoelende omstandigheden en kunnen tot twee jaar in bevroren toestand besmettelijk blijven bij -20°C. Tot dusver is er echter geen bewijs van infectie voor COVID-19 door voedselconsumptie, inclusief bevroren voedsel. Het advies is om de algemene hygiënevoorschriften voor het bereiden van voedsel strikt toe te passen.

Kunnen coronavirussen van dieren op mensen worden overgedragen?

Het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) benadrukt dat hoewel dieren in China de waarschijnlijke bron van de eerste infectie waren, het virus zich van persoon tot persoon verspreidt - voornamelijk via ademhalingsdruppels van mensen via niezen, hoesten of uitademen. Tot nog toe bestaat er geen enkel bewijs dat huisdieren hun baasjes kunnen besmetten met het nieuwe coronavirus. Er is dan ook geen enkele reden om je huisdier weg te brengen naar een asiel. Sinds het uitbreken van de epidemie zijn er enkele zeldzame gevallen waarbij het virus werd overgedragen van mens op dier. Het wetenschappelijk comité van het FAVV bevestigt echter dat het risico beperkt is.

Bij wijze van voorzorgsmaatregelen laat je je beter niet likken door je huisdier, kom je liever niet aan zijn neus, en deel je geen voeding. Een goede handhygiëne blijft ook onmisbaar.

GAIA, de vereniging die opkomt voor dierenrechten, heeft een gratis nummer in het leven geroepen voor al jouw vragen over huisdieren in tijden van corona en quarantaine: 0800 53 335

Bekijk ook hun FAQ over dit onderwerp.

Er is op dit moment ook geen enkel bewijs dat het nieuwe coronavirus kan overgedragen worden op mensen via muggen, teken of andere insecten of spinachtigen.

Waar vind ik meer informatie?

Zoek je online meer informatie over het coronavirus, kijk dan met een kritische blik naar de bron. Er circuleren intussen al verscheidene valse nieuwsberichten, zoals de bewering dat het virus een smoesje zou zijn om de schade aangericht door 5G-straling te verdoezelen. .
Op de website van de FOD Volksgezondheid vind je steeds betrouwbare informatie over COVID-19. Je vindt er ook de antwoorden op veelgestelde vragen. Wie met vragen zit kan ook telefoneren naar: 0800/14689. Uiteraard kun je ook op onze website terecht voor correcte informatie.

Onze experts staan klaar voor jou

Heb je zorgen door het coronavirus? Zijn je reisplannen in de war gestuurd? Maak je je zorgen over je krediet? Je leest meer over je rechten in ons dossier met veelgestelde vragen over je geld en je rechten.

Naar de veelgestelde vragen 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

249 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/01/2021

Beste,
Ik heb heel veel vragen over het zogenaamde "vaccin" en aangezien u in uw laatste artikel in Test Gezond" over Corona zegt dat er bijna de helft van de bevolking twijfelt om zich te laten vaccineren vraag ik me af waarom we daar NOOIT iets van horen op de verschillende zenders!! Een klok heeft altijd 2 geluiden heeft mijn moeder me geleerd... sedert het begin van de epidemie horen we er maar 1....dat is ongezond en dat lijkt op hersensspoeling
Leven we nog in een democratie??? Er MOET gevaccineerd worden!!! Zelf weet niemand echt wat er kan gebeuren met die "vaccin" die volgens heel veel wetenschappers wereldwijd in werkelijkheid een genetische therapie is! Waarom mag onze stem niet gehoord worden?
Ik reken dus op u om onze rechten als burger te verdedigen en om informatie te krijgen in de vorm van een debat op de verschillende zenders met wetenschappers en specialisten die misschien niet denken zoals de politici en Dhr Van Ranst het willen maar die wel die 50 % mensen vertegenwoordigen van wie binnenkort de mond gesnoerd en de rechten geschonden zullen worden als we niet doen wat die politici zeggen.... Leve de democratie!! Trouwens die politici worden door ons betaald en ze zouden naar ons moeten luisteren...
Ik wil ook nog terugkomen op uw analyse over supplementen. Er zijn wel heel veel studies (zelf in de Lancet) die bewijzen dat bepaalde vitamines in de winter wel helpen. Het zijn de vitamine D, C en zink. Er zijn zelfs studies die aangetoond hebben dat 80 % van de mensen die in de kliniek belandden door Covid een tekort aan vitamine D had! En er zijn Covid patiënten die door hoge dosis vitamine C vlug genezen zijn.
mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021
, Gereageerd:

En ik ken ook een dokter die beweerde dat je met vitamine C heel oud kon worden. Hij dus niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021

Ga de cijfers nakijken op de officiële sites, WHO, fod gezondheid, van de mensen die ziek worden door 'covid' (een virus dat nooit gedetecteerd of gefotografeerd werd), heeft 99,98 % geen enkel gevolg op korte en lange termijn.
Het vaccin geeft bij 60 @ 90% van de gevaccineerden geen bijwerking, de bijwerkingen en gevolgen van het vaccin, zijn volgens de bijsluiter, veel zwaarder dan de ziekte zelf.
Dr Fauci heeft een studie gepubliceerd over de gevolgen van het gebruik van mondkapjes, tijdens de Spaanse griep. Vraag naar de wetenschappelijke studies waar de gezondheid van gevaccineerde mensen vergeleken wordt, met mensen die nooit gevaccineerd werden. De overheid heeft hier alle gegevens over. Waarom publiceren ze dit niet?

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021
, Gereageerd:

Dan had ik graag de cijfers die u aanhaalt en de bronnen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

why daarvoor weiger8ig zijn, wees maar zeker dat er genoeg mee getest is. en om het over griepvaccins te hebben die veranderen ieder jaar ook 1j wel meer als ander.
Maar vind erg dat nu den 1e nen 96jarige zal zijn.
En wat is het alternatief nog jaren als robotten leven? No thx alvast.
En regeringen hebbe no *** omt zo te zeggen. Ipv totaale boycot te doen op al wat van china komt. Nez hier laten ze hun nog maskers maken.
Beetje logica.?/!....

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Ik heb weinig vertrouwen in het vaccin dat op 8 maand is gecreëerd is dat normaal 10 jaar onderzoek voor nodig is,er zullen nog bijwerkingen bij zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/01/2021
, Gereageerd:

Welke coronavaccins er allemaal op de Belgische markt zijn / zullen zijn en wat we hiervan vinden lees je in ons uitgebreid dossier via volgende link: https://bit.ly/38zh0I8  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020

Wordt het vaccin ons niet te mooi voorgesteld?
Het is een oorlog op wereldschaal?
Hoe zit het met de mutatie van het virus?
Ik denk zo rap mogelijk laten inenten en afwachten wat het vaccin doet.
Ik denk dat de maatregelen nog enkele jaren nodig zullen zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020

Ik vertrouw de vaccin niet, gaat veel te snel om in productie te gaan. Het is meer een wedstrijd wie het snelste is!

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020
, Gereageerd:

Ik heb er vertrouwen in. Als je alles laat vallen om een vaccin te maken gaat zeker vlugger en men is ook niet van nul beginnen maar iedereen zijn mening daarover maar ik sta op de eerste rij als ik mag het risico op bijwerkingen neem ik er bij als het mijn leven kan redden

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

NEJM over het BNT162b2 mRNA Covid-19 vaccin
Geïncludeerde personen: personen ouder dan 16 jaar, waarvan 42% > 55 jaar (4% ≥ 75 jaar); bij 21% was er minstens één co-morbiditeit. Patiënten met een medische voorgeschiedenis van COVID-19 of met immuunstoornissen of behandeld met immunosuppressiva waren uitgesloten.
Vaccinatieschema: 2 doses met een interval van 21 dagen, intramusculair.
De studie was geblindeerd voor de studiepersonen en voor dezen die de evaluaties uitvoerden. De personen die het vaccin toedienden, waren niet geblindeerd.
Werkzaamheid (analyse na optreden van de eerste 170 COVID-19 gevallen)
De bescherming tegen symptomatische, PCR-bevestigde COVID-19 minstens 7 dagen na de tweede vaccindosis (primair eindpunt) bedroeg 95% [95%-BI van 90,3 tot 97,6]. Er waren 8 COVID-19 gevallen/18.198 personen in de COVID-19-vaccingroep versus 162 gevallen/18.325 personen in de placebogroep. Dit resultaat heeft betrekking op de personen zonder bewijs van eerdere of bestaande SARS-CoV2-infectie op het ogenblik van vaccinatie. De beschermingsgraad was gelijkaardig wanneer de personen met bewijs van eerdere of bestaande SARS-CoV2-infectie op het ogenblik van vaccinatie werden meegerekend (eveneens een primair eindpunt): bescherming van 94,6% (9 COVID-19 gevallen/19.965 personen in de COVID-19-vaccingroep versus 169 gevallen /20.172 personen in de placebogroep).
Subanalyse in functie van leeftijd, aanwezigheid van co-morbiditeit of obesitas wijst erop dat de beschermingsgraad in deze subgroepen vergelijkbaar is met de bescherming die werd gezien in de totale studiepopulatie. De studie heeft evenwel onvoldoende power om hierover zekerheid te geven.
Het aantal gevallen van ernstige COVID-19 was te klein om een uitspraak te doen over bescherming tegen ernstige COVID-19.
De resultaten suggereren enige bescherming na de 1ste dosis, maar ook hier kan geen conclusie worden getrokken.
Veiligheid (over een mediane follow-up van 2 maanden na de 2de dosis; primair eindpunt)
Lokale reacties traden frequenter op bij de 16-55-jarigen, waren even frequent na de 1ste als na de 2de dosis, en verdwenen meestal binnen de 2 dagen. Pijn ter hoogte van de injectieplaats (hoofdzakelijk mild tot matig) was meest frequent: 66 à 88% (8 à 14% in de placebogroep). Roodheid en zwelling werden zelden gemeld.
Systemische reacties (vermoeidheid, hoofdpijn, koorts) traden frequenter op bij de 16-55-jarigen, waren frequenter na de 2de dan na de 1ste dosis, traden binnen de 2 dagen na de vaccinatie op, en verdwenen snel erna. Incidenties na de 2de dosis: vermoeidheid: 51% bij de > 55-jarigen en 59% bij de 16-55-jarigen (versus 17% resp. 23% in de placebogroep); hoofdpijn: 39% bij de > 55-jarigen en 52% bij de 16-55-jarigen (versus 14% resp. 24% in de placebogroep); koorts (orale temperatuur ≥38°C): 11% bij de > 55-jarigen en 16% bij de 16-55-jarigen (versus 0% resp. 1% in de placebogroep). Hoofdpijn en vermoeidheid na de 2de dosis werd bij 4% resp. 2% als ernstig beschouwd. Lymfadenopathie was zeldzaam: 0,3% (versus

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020

Als ik het goed voorheb is er gisteren een rechtszaak - aangespannen door 20 wetenschappers over de terugtrekking van het Corman-Drosten paper - voorgekomen. Is er iemand die weet of deze info juist is en indien zo, wat het resultaat was ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/01/2021
, Gereageerd:

Klopt, er is een retractiion paper ingediend door Dr Peter Borger en anderen. Er is nog geen gevolg aan gegeven, ze moeten het zogenaamd allemaal nog uitgebreid onderzoeken.... Terwijl de peer-review van de Corman-Drosten.... efkes op max 24 uur gefikst was (een wereldrecord).

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/11/2020

HEPA filters kunnen inderdaad virussen en bacteriën uit de lucht filteren, als ze van het juiste type zijn. Er bestaan namelijk verschillende types HEPA filters. Fotokatalytische filters zijn heel wat efficiënter en wanneer ze dan ook werken op basis van zichtbaar licht in plaats van uv-licht bieden ze extra voordelen.
kijk op www.nanohub.be

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2020
, Gereageerd:

Dag Lieven, volgens onze experten zijn HEPA -filters enkel in labo -omstandigheden werkzaam tegen virussen, doch niet in de praktijk van het dagdagelijkse leven. Bovendien trekken specialisten tot op heden nog steeds de werkzaamheid van luchtreinigers in de strijd tegen het coronavirus in twijfel. Deze toestellen zouden wel hun nut bewezen hebben bij een ziekte die zich enkel via de lucht verspreidt, hetgeen niet het geval is bij Covid-19.  

Een luchtreiniger kan een hulpmiddel zijn maar in geen geval een barrière tegen het coronavirus en zo'n toestel is zeker geen vervanging van de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen zoals oa het regelmatig wassen van de handen en het dragen van een masker. Luchtreinigers kunnen je dus een vals gevoel van veiligheid geven en dat is uiteraard niet de bedoeling ... 

Wij raden de aankoop van zo'n toestellen af, je kan beter je woning regelmatig verluchten en dit kost minder geld. Meer info vind je in ons dossier via de link : https://bit.ly/2VsAu9Q  . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/01/2021
, Gereageerd:

Er zijn inderdaad verschillende types van filters op de markt en niet alle zijn even effectief.
Actieve filters – die niet alleen bacteriën en virussen opvangen – halen allergenen, pollen, VOC’s, schimmels maar ook bacteriën en virussen uit de omgevingslucht en gaan bovendien de lucht desinfecteren. Bij de fotokatalytische reactie op basis van WO3 ontstaan geen schadelijke stoffen. De filters dienen niet gereinigd of vervangen te worden. Er lopen op vandaag tests in Italië om niet alleen op laboschaal de efficiëntie te meten, maar om ook in bijvoorbeeld klaslokalen het effect van de nanohub filters te analyseren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/11/2020

Met mijn startup (www.abel.care) hebben we zo'n antilichaamtest op de markt gebracht. Het gaat niet over een sneltest, maar over een labo-test. Als iemand een test koopt, krijgt die persoon thuis een kit geleverd waarmee je zelf enkele druppeltjes bloed kan afnemen. Met een retourenveloppe stuur je dat staal naar het labo, waar het onderzocht wordt op antilichamen. Eens de resultaten beschikbaar zijn, krijg je een mailtje. Het duurt iets langer dan een gewone sneltest, maar is wel een stuk betrouwbaarder.

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/12/2020
, Gereageerd:

Beste Ella, zoals je aangeeft gaat het hier over een serologische test, maw een test die aangeeft of je antilichamen tegen SARS-CoV-2 in je bloed hebt, waaruit je dus enkel kan afleiden of je besmet bent geweest met het virus. Jouw test staat niet op de lijst met aanbevolen testen van het FAGG: https://www.fagg.be/sites/default/files/content/belgian_validation.xlsx . Bovendien vinden onze experten op de website van je firma geen duidelijke informatie over de diagnostische waarde van de test. Er ontbreekt maw een heleboel info over de manier waarop dit onderzoek is uitgevoerd en over de specificiteit, positieve predictieve waarde, negatieve predictieve waarde, enz. Zonder al die info en keuring door het FAGG zouden we mensen eerder afraden om hier geld aan te besteden. En dan hebben we het nog niet gehad over de privacy van je gegevens bij dit soort test... ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/11/2020

de mensen in de supermarkten worden vergeten
een gewone delhaize of carrefour hebben gemiddeld 10000 klanten in de week en daar is de besmetting zeer groot en daar wordt niet over gerept
ik weet we moeten verder aan voeding geraken maar er zou meer wat moeten gedaan worden met de veiligheid voor het personeel
zo zouden ze moeten kunnen voor de opening uren kunnen meer kunnen werken de winkel iets later open doen en wat vroeger sluiten dan kunnen de mensen op hun gemak aanvullen
ook een premie beloofd maar nog niet gekregen in colruyt van de eerste lockdown
ik denk dat we daar de hoge cijfers uithalen wat neemt een mens niet vast voor hij aankoopt
zeker binnen gaan handen ontsmetten handschoenen aan en masker aan
hoeveel mensen zie je geen supermarkt binnen gaan zonder hun handen te ontsmetten en kar niet ontsmetten

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2020

1.5 m afstand houden moet volgens mij veel strenger toezicht gehouden worden voor fietsers. Dit wordt veel te weinig toegepast.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020

Er is veel te doen over mondmaskers. Ik betwijfel niet dat ze (enige) bescherming bieden voor de omgeving, maar over de doeltreffendheid in bepaalde situaties heb ik toch mijn twijfels. Bijna overal in de steden staan bordjes: "Mondmasker verplicht". Als je op straat wandelt en het is niet druk, dan lijkt me dit erg overdreven. Maar omdat het bordje er staat, worden wél bekeuringen uitgeschreven. Dit lijkt me alleen zinvol voor de schatkist, maar niet voor draagvlak en begrip van de maatregel. De kwaliteit van mondmaskers kan vaak in vraag gesteld worden. Als het dragen al verplicht is, waarom dan geen controle op verkoop van slechte maskers? Bovendien is tijdens de eerste Coronagolf door zowel medici als politici verkondigd, dat het dragen van mondmaskers niet nuttig is. Ook het optreden van de politie vind ik niet correct. Tot nu toe zijn grote groepen niet of nauwelijks beboet, terwijl individuen gemakkelijker aan een bekeuring ten prooi vallen. Tenslotte is ook niet gedacht aan enig comfort bij het dragen van maskers over langere perioden. Inademen van stofdeeltjes is volgens mij zeer waarschijnlijk en ook de combinatie bril en masker is verre van optimaal. Daarom mijn pleidooi om de aandacht meer te vestigen op afstand houden en dragen van mondmaskers alleen te verplichten als het echt niet anders kan. Er zijn nog zoveel andere maatregelen mogelijk zonder het dragen van een (vervelend) masker!

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/10/2020

Het is duidelijk dat de maatregelen ivm de horeca weinig winst opleveren. Maar door dit artikel wordt wel het volgende duidelijk. Als mensen die positief zijn een mondmasker ophebben en de personen met wie ze contact hebben ook, dan wordt dit op de werkvloer en op school beschouwd als laag risico contact en mag alles gewoon zijn gangetje gaan. Dat is dus een grote denkfout. Want als zoveel mondmaskers niet voldoende werken dan moet je wel naar harde maatregelen grijpen helaas.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Ik zit al van de eerste lockdown thuis kom enkel buiten wanneer het nodig om boodschappen te doen of dergelijke. In de hoop dat Corona snel zou verbeteren en we terug internationaal zouden mogen vliegen. Ik vind dat de overheid een grote fout heeft gemaakt na de eerste lockdown. Ze hadden de Belgen moeten verplichten om op reis te gaan in eigen land en NIET binnen Europa, om risico op nieuwe besmetting zo klein mogelijk te houden. Openbare feesten of groepsfeesten thuis niet toe te staan, kortom de regels die er nu zijn hadden van toen van toepassing moeten zijn. Ik zou ook ZEER graag mijn vriendin en toekomstige vrouw willen bezoeken in Brazilië, wij hebben elkaar al sinds ferbruari niet meer kunnen aanraken. Ik durf geen ticket te boeken omdat ik vrees dat ik mijn geld gewoon kwijt ben, We hebben nu reeds 27 maanden verkering maar kunnen elkaar niet ontmoeten ik vind dit frustrerend dat sommige die wel hun aan de regels houden gestraft worden door egoïsten onder ons. Voor ons is Corona nog eens zo zwaar

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/10/2020
, Gereageerd:

Dik gelijk, Eric!Het is "dankzij" de egoïstische houding van een minderheid dat de meerderheid die zich wel aan de maatregelen heeft gehouden opnieuw in bijna lockdown moet gaan. Degenen die hier hebben staan dansen ,hossen en alle remmen heeft los gelaten in hun sociale contacten , of op reis is geweest in vliegtuigen waar ze vlak naast mekaar zaten om op overvolle stranden te gaan liggen of overvolle terrasjes te gaan zitten, misschien in de toekomst het lichaamsgedeelte dat tussen je oren zit, een beetje beter gebruiken, aub.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/10/2020

ik vind het onbegrijpelijk dat Test Aankoop de mondmaskers nog niet getest hebben want er worden er toch dagelijks duizenden gekocht worden

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/11/2020
, Gereageerd:

Beste Marc, hier heb je absoluut gelijk in, daarom kan je de bevindingen van onze studie hieromtrent lezen via volgende link: https://bit.ly/35y2uP2  . Overigens mag de Belgische mondmaskerfabrikant Deltrian uit Fleurus als eerste pronken met het gloednieuwe “TA Approved”-label. Die erkenning wordt toegekend na een marktonderzoek, contacten met de fabrikant en een conformiteitstest in het labo. De mondmaskers van Deltrian kosten € 9,98 voor vijf stuks, en beantwoorden aan onze vereisten. ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2020
, Gereageerd:

je spreekt hier over herbruikbare mondmaskers. Veel meer personen gebruiken echter wegwerpmaskers omdat dit veel gemakkelijker is en die niet hoeft te desinfecteren-wassen. Zijn de wegwerpmaskers type "Deltrisafe Type II" en "DeltrisafeType IIR" ook zeer goed ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/12/2020
, Gereageerd:

je spreekt hier over herbruikbare mondmaskers. Veel meer personen gebruiken echter wegwerpmaskers omdat dit veel gemakkelijker is en die niet hoeft te desinfecteren-wassen. Zijn de wegwerpmaskers type "Deltrisafe Type II" en "DeltrisafeType IIR" ook zeer goed ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

je spreekt hier over herbruikbare mondmaskers. Veel meer personen gebruiken echter wegwerpmaskers omdat dit veel gemakkelijker is en die niet hoeft te desinfecteren-wassen. Zijn de wegwerpmaskers type "Deltrisafe Type II" en "DeltrisafeType IIR" ook zeer goed ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

je spreekt hier over herbruikbare mondmaskers. Veel meer personen gebruiken echter wegwerpmaskers omdat dit veel gemakkelijker is en die niet hoeft te desinfecteren-wassen. Zijn de wegwerpmaskers type "Deltrisafe Type II" en "DeltrisafeType IIR" ook zeer goed ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Marc, het TA Approved masker van Deltrian is inderdaad een chirurgisch masker. Helaas kunnen we geen commentaar geven op Deltrian's wegwerpmaskers. Wij richten ons op herbruikbare maskers om redenen van duurzaamheid.
Gezien de duur van de pandemie en de omvang ervan geven wij er de voorkeur aan de consument te sturen in de richting van oplossingen die de impact op het milieu verminderen en tegelijkertijd garanties bieden voor bescherming. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020
, Gereageerd:

Klopt inderdaad, misschien eens online kijken naar de uitzending van 17/10 ll op BNNVARA, Kassa.
Ze helpen dus niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/08/2020

Sinds er meer mondmaskers worden gedragen zijn meer mensen bewust van het feit dat er een virus is en dat we elkaar moeten/kunnen beschermen.
Er zullen altijd mensen zijn die alleen aan eigen ongemak denken, maar door overal geconfronteerd te worden met maskers, doen ook meer mensen aan social distancing e.d.
Dat is geen direct nut, maar indirect heeft het wel voordelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

Beste helaas ervaar ik het omgekeerde.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/10/2020
, Gereageerd:

En de cijfers aangaande het toenemend aantal besmettingen spreken voor zich, heel wat mensen nemen het blijkbaar niet zo nauw met de veiligheidsmaatregelen. Naast een goede handhygiëne en het bewaren van de nodige afstand is het dragen van een mondmasker een essentieel onderdeel om coronabesmettingen te beperken. Meer info over onze tips en tricks lees je in ons dossier via de link: https://bit.ly/31a3C9J  . ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020
, Gereageerd:

Test door het programma kassa spreekt u tegen.
www.bnnvara.nl/.../veel-mondkapjes-voor-consumenten-houden-virusdeeltjes-niet-tegen
Wat trouwens te denken over de CPR testen waarvan de maker Kary Mullis zegt dat deze niet geschikt is om corona of welke virusinfectie ook te meten.
www.youtube.com/watch

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/11/2020
, Gereageerd:

Hoi Emmy, deze reportage waar je naar verwijst spreekt onze bevindingen helemaal niet tegen, integendeel, ze is juist helemaal in lijn met onze bevindingen. In deze Nederlandse test zijn eigenlijk tegelijkertijd inward protection (filterefficiëntie voor aerosoldruppels van ongeveer 0,3 µm), outward protection (filterefficiëntie voor druppels van ongeveer 3 µm) en pasvorm gemeten. Maar in de uitleg bij de reportage wordt er geen onderscheid gemaakt tussen outward en inward protection, zoals we ook al aangaven in ons dossier (Link : https://bit.ly/35y2uP2  ). In de reportage wordt gezegd dat niet-medische maskers goed zijn om grote druppels (≥3 µm) tegen te houden of af te remmen (‘outward protection’). Wat er jammer genoeg niet bijgezegd wordt in de reportage is dat deze grote druppels hierdoor ook minder kans krijgen om te verdampen en er dus ook minder aerosolvorming is. Er wordt onvoldoende beklemtoond dat we deze maskers vooral dragen om anderen te beschermen. Niet-medische maskers houden onvoldoende aerosoldruppels (wat men in de reportage beschrijft als ‘waterdamp’) tegen en beschermen ons dus niet tegen inademing van aerosoldruppels (inward protection). 

De pasvorm is even belangrijk als de filterefficiëntie: Lucht volgt altijd de weg van de minste weerstand. Dus een goede filterefficiëntie is enkel zinvol als het masker ook goed aansluit op het gelaat. Anders zal een deel van de lucht langs de openingen tussen gezicht en masker ontsnappen en dus niet gefilterd worden. Grote druppels en aerosoldruppels komen dan alsnog bij anderen terecht. Ook al houden chirurgische mondmaskers in theorie misschien iets meer ‘grote’ druppels tegen dan textielen maskers, een goede pasvorm is minstens even belangrijk voor een degelijke bescherming van je omstaanders. Een chirurgisch masker dat afzakt zal bijgevolg minder bescherming bieden dan een stoffen masker dat heel nauw aansluit op het gezicht. Textielen maskers bestaande uit 2 heel dunne laagjes textiel in combinatie met een kwalitatieve filter combineren een goed ademend vermogen met een goede filterefficiëntie.

Ook bij ons zijn er jammer genoeg geen verplichte normen voor niet-medische maskers. Daarom onze eisen dat de normen voor wegwerpbare comfortmaskers en textielen maskers moeten verplicht worden voor fabrikanten (momenteel zijn het enkel aanbevolen richtlijnen).; dat de overheid meer controles moet doen op de kwaliteit en labelling van de verkochte maskers; dat de waarde van de filterefficiëntie en de luchtweerstand op een consumentvriendelijke manier op de verpakking moeten worden vermeld; dat herbruikbare maskers moeten voorzien worden van een label met het aantal wasbeurten zonder kwaliteitsverlies. 

Een moleculaire test of PCR test is de standaard test die uitgevoerd wordt in ons land om SARS-CoV-2 te detecteren. Een neus- of keelswab wordt afgenomen door een gezondheidswerker. Vervolgens wordt in het labo genetisch materiaal van het virus opgespoord. Deze test is veel gevoeliger dan de (snelle) antigenentesten. Het nadeel is echter dat de test je enkel zegt of er genetisch materiaal van het virus aanwezig is. De test zegt je niet of het virus intact is en anderen nog kan besmetten (daarvoor zou je het virus moeten opkweken in het labo, wat heel tijdrovend en complex is). Een positieve PCR test wil dus niet noodzakelijk zeggen dat je op dat moment nog besmettelijk bent en het virus kan doorgeven aan anderen en zegt al helemaal niets over het al dan niet hebben van symptomen. Een positieve test wil wel zeggen dat er virus in je neus- of keelholte terecht is gekomen. Maar het zou kunnen dat dit al enkele weken geleden is, dat er momenteel enkel nog restanten van het virus aanwezig zijn, en dat je dus momenteel niet meer besmettelijk bent. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2020
, Gereageerd:

heel fijn reactie

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020

geen probleem met het dragen van mondmasker in drukke straten en wlnkels,zal mij aan de regels houden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Ik ben eerlijk - in de mondmasker voel ik me als een schaap die voor zuurstof moet betalen (dus boetes betalen), en in de masker zelf kan ik niet ademen en wordt ik slecht van. Mijn gezondheid (en van andere mensen) moet dus kapot uit "voorzorg" dat de maskers misschien ergens een bepaalde rol kunnen spelen (dat geen enkele studie bewijst) voor het virus dat maar 1 van zo veel virussen op de aarde is. We kunnen ons niet opsluiten van alle virussen in de wereld, in plaats daarvan moeten we onze immuunsystemen versterken. En met zuurstof te kort gaat dit NIET gebeuren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/11/2020
, Gereageerd:

Zo ervaar ik het ook.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020
, Gereageerd:

Hoe kortzichtig kan je zijn met zulke praatjes.
Er zijn idd veel virussen maar dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik ben 74 jaar.
Ik zou zeggen blijf jij maar in uw kot voor je eigen veiligheid én voor de onze.
Misschien ook even het dagelijkse "officiële" nieuws opvolgen ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2020
, Gereageerd:

ik hoop dat jij me niet besmet want de kans is zeer klein dat ik het overleef, dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/09/2020
, Gereageerd:

Ik deel jou mening volledig, wij worden een kudde schapen, gewoon omdat de een of andere wil dat wij in de rij lopen. Vandaag was ik de enige aan de schoolpoort zonder masker, in openlucht op afstand van andere mensen, het was precies of is was de virus, het begint erg te worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/10/2020
, Gereageerd:

Ik ga gewoon als deel van de kudde meedoen met het dragen van een mondmasker. Net zoals ik met de auto, zoals de rest van de kudde, rechts blijf rijden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/10/2020
, Gereageerd:

Helemaal akkoord!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in de verklaringen van virologen en overheid.
Bij het begin van corona verklaarde Marc Van Ranst en ook het WHO dat het dragen van een mondmasker zinloos was, het virus werd overgedragen door contact en grote druppels. Men raadde aan geen hand meer te geven, 1,5 m afstand te houden en veelvuldig handen te wassen. Aerosolen waren niet de oorzaak van de verspreiding van de besmettingen. Het WHO en onze virologen zijn pas van mening veranderd nadat een tweehonderdtal wetenschappers een gezamenlijk ondertekend schrijven naar het WHO hadden gestuurd om erop te wijzen dat aerosolen de belangrijkste oorzaak waren van de verspreiding. Had onze overheid in het bijzonder de minister van volksgezondheid de correcte informatie op grond van bestaand wetenschappelijk onderzoek bij het begin van de uitbraak aan de bevolking meegedeeld dan waren er wellicht een groot aantal minder slachtoffers gevallen.
Had men de leiding en verantwoordelijken van bejaarden en verzorgingstehuizen de raad gegeven bijzonder veel aandacht te schenken aan verluchting van de gebouwen, zoals zoveel als mogelijk vensters en deuren te openen, dan was niet gebeurt wat nu gebeurt is.
Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) heeft in 2010 een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd i.v.m. verspreiding en besmetting door het influenza virus, dit onderzoek is ook van toepassing voor corona. Daaruit blijkt dat besmetting via aerosolen 20 maal groter is dan besmetting door grote druppels.
Nu verklaren overheid en virologen dat dragen van een mondmasker niet onszelf beschermt we moeten het dragen om anderen te beschermen, het virus kan binnendringen langs de ene kant maar kan er niet uit via de andere kant, ...heel raar.
Een virus is 30 à 200 nm groot (1 nm = 1 miljoenste van 1 mm) enkel PFF 2 en PFF 3
zullen de drager beschermen. Bij het dragen van een gewoon mondmasker zullen de grote druppels worden tegengehouden de uitgeademde lucht en waterdamp met de aanwezige virussen van een besmet persoon zullen niet worden tegengehouden, gelet op de afmetingen van virussen is dit gewoon onmogelijk, eveneens de druk op het masker door de uitgeademde lucht is hier van belang.
Tot slot wil ik de artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers in ziekenhuizen danken voor de inspanningen die ze leveren en geleverd hebben tijdens deze moeilijke periode.
Op de plaatsen waar het verplicht is, draag ook ik een mondmasker maar zie er geheel het nut niet van in.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/10/2020
, Gereageerd:

ja, maar in het begin wist men weinig over corona, maar, zoals dat bij alle virussen gaat, hebben ook zij al bijgeleerd, dus een beetje begrip zou hier op zijn plaats zijn

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/08/2020
, Gereageerd:

Ik deel u mening volledig, het is enkel bijzonder lastig om te zien hoe mensen door het lint gaan als je deze dingen nog maar aan haalt of bespreekbaar probeert te maken. Eveneens doe ik het voor de anderen die zich ongemakkelijk voelen en veel angst hebben door de vele verschillende bronnen van informatie. Zelf zegt men intuïtie dat er hier echt iets niet klopt. Eveneens met de cijfers word er zo gegoogeld... Dan wetende dat andere virussen veel dodelijker zijn dan deze covid vorm. Eveneens middelen die helpen worden in een slecht daglicht gezet en alle aandacht gaat naar vaccinaties.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2020
, Gereageerd:

Beste Nick, bedankt om klare wijn te schenken over wat je denkt. We hebben nood aan een tegenverhaal. Persoonlijk hink ik op twee gedachten. Ik zal mijn enerzijds-anderzijds verhaal presenteren. Misschien kan je het meenemen om een Heideggeriaanse Aufhebung te bewerkstelligen, om zo jouw gedachten naar een hoger niveau te tillen. Mondmaskers zijn niet zo effectief. Nick, ik ben het hier volmondig (ja, zelfs met een mondkapje op (humor moet kunnen, niet waar:-) (ook in tijden van crisis (zelfs als er teveel haakes worden gebruikt)))) mee eens. Anderzijds komen er heel wat nieuwe mondkapjes met leuk motiefje uit. Ik heb er gezien met ijsbeertjes, pinguings, gare rapen en - God betert - knalgroene wasknijpers. Ik vind dit heel leuk. Ik heb dan ook een aanvraag ingediend om deze rijke traditie erkend te zien als Unesco Werelderfgoed, nu Aalst Caranaval op schandalige wijze uit de boot is gevallen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/10/2020
, Gereageerd:

Een masker beschermd ook tegen andere virussen, het griepvirus om er maar 1 te noemen. Niemand draagt het voor zijn plezier.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/11/2020
, Gereageerd:

Test door het programma kassa spreekt u tegen.
www.bnnvara.nl/.../veel-mondkapjes-voor-consumenten-houden-virusdeeltjes-niet-tegen
Wat trouwens te denken over de CPR testen waarvan de maker Kary Mullis zegt dat deze niet geschikt is om corona of welke virusinfectie ook te meten.
www.youtube.com/watch

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020

Het is belachelijk te stellen dat onderzoeken ethisch niet verantwoord zijn. Indien men bvb met vrijwillig(ste)ers werkt, die op zich geen andere aandoeningen hebben, dan is het perfekt mogelijk om een dubbel blind wetenschappelijk experiment op te zetten, dat door anderen voor herhaling vatbaar is.Het is totaal onbegrijpelijk dat na negen maanden hier nog altijd geen resultaten van bekend zijn.
Baat het niet, het schaadt niet is een totaal onwetenschappelijk uitgangspunt. Men kan dan even goed een koptelefoon verplichten. Misschien komt het virus via de oren binnen en bereikt het de longen via de buis van Eustachius enz...
Overigens ben ik zeker dat een mondmasker helemaal niet helpt. Ik zou graag nog leven als men binnen 10 of 15 jaar de geïllustreerde geschiedenis van vandaag zal schrijven. Dan pas zal blijken hoe hopeloos belachelijk wij ons gemaakt hebben.
Frans

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/08/2020
, Gereageerd:

Helemaal akkoord mijnheer Gevaert, bekijk de video maar eens via de onderstaande link.
Het ganse gedoe bekeken door een nuchtere wetenschapper.
www.youtube.com/watch

Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies