Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Nieuws

Onze tips om je coronakilo’s kwijt te raken

Door de lockdowns zitten sommigen opgezadeld met een paar extra coronakilootjes. Geen paniek of schuldgevoel! Je staat er niet alleen voor. We willen je helpen om je gezondheid terug in topvorm te krijgen. Op die manier kan je optimaal genieten als alles terug mag en kan. Hierbij enkele tips.

04 februari 2021
Onze tips om je coronakilo’s kwijt te raken

 

Stress, de verlokkingen van de koelkast als je telewerkt aan de keukentafel, de koude en donkere winterdagen, de ontmoediging door het gebrek aan perspectief tijdens deze pandemie waar geen einde aan lijkt te komen ... Er zijn duizend-en-een (goede) redenen om te eten sinds het coronavirus zijn intrede deed. Of om slecht of te veel te eten. Het resultaat is dat de cijfers op onze weegschaal sinds enkele maanden door het dak gaan. Onderzoeken in diverse landen tonen vergelijkbare resultaten: bijna de helft van ons is twee tot drie kilo bijgekomen.

Leer jezelf opnieuw gezonde gewoontes aan

Het goede nieuws is dat dit geen onoverkomelijke opdracht is: die paar kilo’s kunnen zo weer verdwijnen als we opnieuw goede gewoontes aannemen en gezond gaan eten. Het enige wat je moet doen is in actie komen en wel meteen, zowel letterlijk als figuurlijk. Want een groot deel van die enkele honderden grammen (dat klinkt beter dan kilo’s, vind je ook niet?) heeft deels te maken met de lockdown en dus met een gedwongen zittend leven (dus dat is niet onze fout). Als we weer beginnen te bewegen, te wandelen of minimale lichamelijke activiteiten uit te voeren (wie zei er hier ‘sporten’?), dan schiet ons metabolisme weer in gang en wordt het evenwicht hersteld tussen de energie die we opnemen en verbruiken. Neem daarbij enkele tips van onze gezondheidsexperts in acht en die rondingen zijn al gauw weer een verre nachtmerrie.

  • Geef jezelf de tijd. Het is nooit een goed idee om snel gewicht te willen verliezen. Vooral omdat je dan het risico loopt dat die er zo weer aan vliegen (het jojo-effect). Op een gezonde manier afvallen vraagt tijd en vooral volharding zodat je ook je gezondheid duurzaam verbetert. Want het volstaat niet om je calorieën te beperken, je moet ook iets doen aan die gewoontes die je overgewicht veroorzaken. Stel jezelf de (juiste) vraag: hoe kan ik mezelf motiveren om gezonder te leven? Begin met één goed voornemen (bijvoorbeeld de Nutri-Score gebruiken als je winkelt), in plaats van meteen tien dingen te willen veranderen. Heb je zin om het dit jaar eens anders aan te pakken? Probeer dan eens een ‘plantaardige’ levensstijl. In onze handige gids "50 vegetarische recepten" vind je inspiratie voor elke dag.

Ik wil evenwichtiger eten

  • Eet gevarieerd. Zet meer volkoren graanproducten (rijst, pasta, bulgur, quinoa) en aardappelen op je boodschappenlijstje: deze vezelrijke voeding geeft je duurzame energie, waardoor je minder snel honger krijgt. Groenten en fruit bevatten ook veel vezels en minder calorieën: de ideale voeding voor een gezond lichaam! Natuurlijk moet je wel letten op de aanbevolen hoeveelheden: fruit is gezond, maar een smoothie bevat bijvoorbeeld minder vezels en vaak meer dan vier porties fruit, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een volwassene maar 250 gram bedraagt. Kinderen en 65-plussers kunnen wel meer fruit op hun menu zetten. Geef ook de voorkeur aan vis en mager vlees (kip, kalkoen) en halfvolle of magere zuivelproducten. Beperk het gebruik van vetstoffen op je boterham en tijdens het koken. Veel mensen schrappen een deel vetten op hun menu weglaten omdat ze energierijker zijn dan andere macronutriënten (9 kcal/g tegenover 4 kcal/g voor koolhydraten en eiwitten). Maar we hebben ze wel nodig om correct te kunnen functioneren, vooral goede vetten (omega 3, 6 en 9). Dankzij vetstoffen zijn we langer verzadigd (zoals bij vezels) en hebben we bovendien minder last van problemen met constipatie.

Ik wil meer weten over vetten

Lees meer tips om coronakilo’s kwijt te raken op de volgende pagina


User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

Sinds enkele maanden ben ik bezig met intermittent fasting waarin ik enkel eet tussen 12u en 20u.
De eerste weken waren best lastig omdat ik gewoon was om 6x/dag te eten (omwille van sport) maar daarna voelde ik mij veel beter in mijn vel, minder darmklachten, betere focus, minder dipjes gedurende de dag.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021
, Gereageerd:

Ik ben dit ook aan het doen een 4 tal weken en ben van 91kg naar 85 kg gegaan . Zonder honger te hebben

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Benjamin en Joe, bedankt voor jullie getuigenis, dit dieet is erg in trek. Het type onderbroken vasten dat je kiest, bepaalt of je het makkelijk kan volhouden en het tekort aan calorieën kan ervoor zorgen dat je vrij snel gewicht verliest.  Bij de studies die tot hier toe werden uitgevoerd, waren enkel personen betrokken die te kampen hebben met ziektes zoals kanker, fibromyalgie of obesitas. Deze studies hebben aangetoond dat het vasten voordelig kan zijn voor het lichaam, met name wat de resistentie tegen oxidatieve stress betreft. De resultaten op lange termijn ontbreken echter of zijn onnauwkeurig. Het is ook interessant om te weten dat er geen onderzoek werd gevoerd naar het effect van vasten op gezonde personen. Het is daarom te vroeg om conclusies te trekken en te veralgemenen. Tot slot is het belangrijk om te weten dat je niet afvalt door maaltijden over te slaan, integendeel. Het lichaam springt economisch om met energie, en slaat bij de eerstvolgende maaltijd gewoon meer op ;-) ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/05/2021
, Gereageerd:

Beste , bedankt voor de info .
Maar het is toch ook eens leuk om nog eens een echt honger gevoel te hebben , je gaat eten veel meer respecteren .
Voor 12 u "s middags probeer ik veel water te drinken . Ik voel er blijkbaar toch wel goed mee .

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

Jammer genoeg gaat ieder pondje door het mondje. Het is heel erg moeilijk om dag in dag uit aan alle verleidingen te weerstaan. Idd,opschrijven wat je eet kan je serieus doen verschieten. Twintig jaar geleden at ik 10 boterhammen en was graatmager. Nu eet ik er drie en kom bij door ernaar te kijken. Dus leeftijd speelt zeker en vast een grote rol

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/04/2021

Het beste is nog altijd calorien tellen . Er zijn gratis apps voor de calorien te tellen bv yazio . je doet je bv 500 cal te kort per dag. of hoe het uitkomt voor je gewicht . dat kan de app voor jou uitrekenen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2021
, Gereageerd:

Beste Johan en Willy, het “mirakeldieet” of hét gouden geheim bestaat helaas niet: duurzaam afvallen lukt inderdaad maar door minder calorieën op te nemen dan je verbruikt en om een evenwichtig voedingspatroon toe te passen afgestemd op je behoeftes. Bedankt alleszins voor jullie bijdrage ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/03/2021

Het neerschrijven van wat je eet, is in mijn ogen het beste begin en middel bij het veranderen van eetgewoontes. (over obesitas spreek ik me niet uit, want dat wordt als een ziekte beschouwd)