Tips

Wat je kunt doen met onze app Becover+

01 januari 2021

Met onze applicatie om mobiele netwerkdekking te meten, Becover+,  kun je kiezen tussen drie type tests. Ook kun je aan de hand van een zeer duidelijke kaart verschillende parameters per gemeente en per operator bekijken. Je kunt zelfs resultaten zien voor specifieke adressen.

Ben je benieuwd naar welk netwerk het beste resultaat biedt voor jouw locatie? Download onze applicatie Becover+ en test je eigen netwerkdekking. Beschik je over een Android smartphone, kijk dan in Google Play Store. Heb je een iPhone, dan vind je de app in de App Store

Je netwerkdekking testen

De eerste mogelijkheid is een volledige test uitvoeren (zie screenshot 1 in de fotogalerij onderaan). Daarmee kun je naast de snelheidsmetingen voor downloaden en uploaden ook zien hoe snel en vlot je kunt streamen via YouTube en kunt surfen naar meerdere webpagina’s. Op basis van deze tests, berekenen we een score voor je dekking. Die score vergelijken we met de gemiddelde dekking in jouw buurt. De tweede mogelijkheid focust zich enkel op de snelheidsmetingen voor downloaden en uploaden.

Voor de nieuwe versie van onze Becover+ applicatie hebben we een derde mogelijkheid aangeboden, namelijk de Drive test (zie screenshot 2 in de fotogalerij onderaan). Via die test kun je een sequentie van meerdere tests uitvoeren binnen een bepaalde tijdslimiet. Je kunt zo metingen uitvoeren voor een bepaald traject, bijvoorbeeld je treinrit van thuis naar het werk. Zo bepaal je zelf het aantal tests dat je wilt laten uitvoeren (5, 10, 20, 30 enz.) en bepaal je zelf het aantal minuten interval tussen iedere test. Wil je erop toezien dat de totale test niet langer dan 10 minuten duurt of niet meer dan 500 MB data verbruikt, dan kun je dit ook instellen. 

Na een volledige test krijg je een overzicht van de resultaten voor de ping, de downloadsnelheid, de uploadsnelheid, de tijd in seconden voordat de YouTubevideo begon af te spelen en de gemiddelde tijd in seconden waarin de webpagina’s werden ingeladen (zie screenshot 3 in de fotogalerij onderaan). Op basis van de resultaten van die 5 tests wordt een eindscore op punten gemaakt, welke dan vergeleken kan worden met andere resultaten voor diezelfde locatie (zie screenshot 4 in de fotogalerij onderaan). Dankzij deze vergelijking krijg je een goed beeld van hoe goed jouw dekking heeft gescoord ten opzichte van de bestaande gemiddelden.

In de tab ‘Details’ kun je heel wat extra gegevens terugvinden over de uitgevoerde tests, waaronder de hoeveelheid verbruikte data om de test te kunnen uitvoeren (zie screenshot 5 in de fotogalerij onderaan). In de tab ‘Toelichtingen’ vind je verdere details over de 4 verschillende tests die werden uitgevoerd (zie screenshot 6 in de fotogalerij onderaan). Als deze toelichtingen per test een groene kleur hebben, betekent dit dat je resultaten over het algemeen positief waren. Kleuren de toelichtingen eerder geel/oranje dan zijn je resultaten eerder middelmatig. Kleuren ze rood dan zijn ze slecht.

Vergelijken dankzij kaart en grafieken

Naast zelf meten kun je via de applicatie ook per locatie gaan opzoeken welke operator de beste score haalt. Dit doe je via de kaart die je links onderaan vindt naast de homeknop die je naar de testmeting leidt. De kaart werkt op basis van een kleurcode die gaat van rood, oranje, geel, groen tot donkergroen (zie screenshot 7 in de fotogalerij onderaan). De gemeenten die donkergroen kleuren zijn degene met de beste scores, namelijk een gemiddelde downloadsnelheid die hoger ligt dan 30 Mbps. Bovendien kun je via het keuzemenu (rechtsbovenaan) bepaalde filters toepassen. Zo kun je naast filteren op downloadsnelheid ook filteren op uploadsnelheid, snelheid bij openen webpagina’s, snelheid bij streaming, reactietijd en totaalscore (zie screenshot 8 in de fotogalerij onderaan). Je kunt verder kiezen om naast alle operatoren samen, specifiek 1 van de 3 netwerkoperatoren te bekijken. Tenslotte kun je in de laatste filter een specifiek adres invoeren.

Via de grafieken die je rechts naast de homeknop vindt krijg je ook een overzicht van de resultaten van onze barometer (zie screenshot 9 in de fotogalerij onderaan) die je ook op onze Interactieve kaart van het mobiel netwerkbereik in België kunt raadplegen. Hierin geven we standaard een overzicht van de resultaten van de laatste drie maanden. 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

7 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/07/2021

Haalde net de applicatie binnen via play store omdat ik toch een beetje nieuwsgierig was.
Voor ik de installatie voltooi had ik toch nog enkele vraagjes:
* waarom heeft de app toegang nodig tot telefoongesprekken (starten en beheren)? Voor netwerkmeting is dat in principe niet nodig
* waarom krijg ik de algemene voorwaarden en privacybeleid in het Frans ? (Kan screenshot bezorgen)

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Nico, bedankt om dit te delen, ik heb je post alvast intern doorgestuurd naar de betrokken dienst en onze experten gaan onze app ontwikkelaar hierover aanspreken. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/05/2021

Raar dat Proximus (mijn vorige provider) niet beter doet, ik woon in Nieuwpoort en verplaats me regelmatig met de trein naar Antwerpen. Mijn werkgever is overgeschakeld van Proximus naar Telenet. In Nieuwpoort is de ontvangst merkelijk slechter en op de trein valt de verbinding regelmatig uit, dit was niet het geval met Proximus.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/06/2021
, Gereageerd:

Beste Luc, Corneel, Erik en Patrick, bedankt voor deze waardevolle getuigenissen, ze werden alvast intern doorgestuurd. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/05/2021

Als het over dekking gaat ... Regio Rupelstreek nooit problemen gehad met Proximus.
Nu woon ik in Vlaams Brabant Kapelle op den Bos en geen problemen in de ganse streek.
Met mijn boot op reis nergens problemen ....
Mijn internet is nu wel trager dan in Niel, maar ik denk dat de laksheid van sommige personeelsleden ( in onderaanneming ??? ) hier mee te maken hebben. De aansluiting bv is erbarmelijk tegenover de aansluiting van telenet in hetzelfde gebouw. ( naast elkaar )
De hulplijn is hopeloos 45 minuten wachten en dan krijg je iemand aan de lijn die je terug doorschakelt omdat ze er niets van kent blijkbaar.
Proximus moet zijn klanten beter verzorgen! Ik heb al tot 2 x toe naar telenet willen overstappen, maar dan hoor ik ook van anderen dat er service problemen zijn.
Ik betaal gemiddeld €140,o per maand internet, tv + vaste lijn + 2 x gsm.
Ach ja, je krijgt een bericht van de " technieker " of je wilt melden dat hij zijn werk goed heeft gedaan ... ik heb een vriend het probleem laten oplossen.

En toch blijf ik voorlopig nog bij RTT - Belgacom - Proximus.... naar Super Klantvriendelijk ??? Hopen maar want de prijs is er naar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/05/2021
, Gereageerd:

Ik had een soortgelijke (chat)-ervaring. Na twee uren verbinding en af en toe een reactie van iemand die mij uiteindelijk in contact bracht met een technieker, bleef ik op mijn honger zitten.
Ik kreeg eveneens de vraag om een quotering te geven (hoeveel sterren heb ik verdiend?). Mijn antwoord was: een ster, die moet je verdienen...
Ondertussen vond ik hoe ik het probleem zelf kon oplossen.

Ook verneem ik van kennissen dat anderen (Telenet en Orange) op het vlak van dienstverlening in het zelfde bedje ziet zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/05/2021

Eigenaardig dat telenet het beter doet...?
In Dentergem en Wakken valt onze telefoonverbinding vaak gewoon uit... door de slechte dekking. Dus dan vaak ook geen internet.
Reeds 2 maal gemeld aan Telenet . De helpdesk meldde ons dat ze er niets kunnen aan doen....
De dekking in Desselgem laat ook te wensen over....Bel dan maar met Wifi gaven ze als raad.

Community

Doe je mee ?

test

Gerelateerde discussies