Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Gezond eten is goed voor de planeet

27 mei 2020

We staan niet vaak stil bij onze ecologische voetafdruk wanneer we onze voedselkeuzes maken. En toch heeft die keuze wel degelijk een impact. We geven je in dit dossier tien tips mee om jouw impact te verlagen en als surplus je gezondheid te verbeteren.

Inleiding

Wat is duurzame voeding? Gewoon voedsel dat geen invloed heeft op het milieu als het wordt geproduceerd? Eenvoudig, maar een beetje té simplistisch, want alles wat we doen en kopen heeft een invloed, niet alleen op het moment van productie, maar ook op het moment van verwerking, distributie, verkoop en zelfs het gebruik ervan thuis: productie- en sorteerafval, industriële verwerking, verpakking, koeling, transport, afval thuis, enz. En dan is er nog het economische en sociale aspect van de voedselproductie. Worden de producenten naar behoren vergoed? Is de productie niet te ver weg?

Samenvattend kunnen we stellen dat de duurzaamheid van voeding afhankelijk is van een reeks factoren, waaronder :

  • Wat wordt er geproduceerd (het soort producten dat je kiest). We weten dat de milieu-impact van dierlijke producten veel groter is dan die van groenten, noten, peulvruchten, enz.
  • Hoe het wordt geproduceerd. De impact van een intensieve productie is aanzienlijk anders dan die van een extensieve productie (bv. dieren op grasland).
  • Waar het wordt geproduceerd. Bij voorkeur lokaal, maar niet in verwarmde kassen en niet in gebieden met een tekort aan water.
  • Of de productie de seizoenen volgt. Dit om energie-intensieve productie in verwarmde kassen of het importeren (en dus transporteren) van goederen van ver weg zoveel mogelijk te vermijden.
  • Onder welke omstandigheden de productie plaatsvindt. Zijn de arbeidsomstandigheden en de verloning van de producenten correct?
  • Hoe het wordt getransporteerd en verdeeld. Door vrachtschepen? Vliegtuigen? Vrachtwagens?

Vandaag weten we dat onze voedselproductie in grotere mate bijdraagt aan de klimaatverandering dan transport of huisvesting. En alle analyses leiden tot dezelfde conclusie: we moeten de druk op het klimaat dringend verlichten. Anders wordt het binnenkort onmogelijk om de hele wereldbevolking te voorzien van gezond en voldoende voedsel.

We zijn allemaal consum’actors

Een manier om te verduurzamen? Als consument is onze invloed verre van onbeduidend. Net zoals onze voedingskeuzes een negatief effect op het milieu kunnen hebben, kan elke verandering ook in zekere mate het tij doen keren.
Door onze eet- en koopgewoonten te veranderen, kunnen we producenten dwingen om ook hun praktijken te veranderen. We leggen uit waarom en hoe aan de hand van 10 tips die een verschil kunnen maken.

10 manieren om je voedselvoetafdruk te verkleinen

  1. Eet minder vlees en kaas
  2. Eet meer fruit, groenten, granen en peulvruchten
  3. Koop lokale producten
  4. Eet volgens de seizoenen
  5. Eet biologisch
  6. Koop vooral verse producten
  7. Beperk sterk bewerkte voeding
  8. Koop in bulk
  9. Vermijd verspilling
  10. Kijk naar betrouwbare labels 

De voedingspiramide, een waardevol hulpmiddel

Een andere waardevolle informatiebron om je te helpen bij je voedingskeuzes is de piramide voor een gezonde voeding die is opgesteld door de Instituut Gezond Leven. Als je de twee driehoeken hieronder goed bekijkt, zie je dat de voedingsmiddelen die de beste keuze zijn omwille van hun effect op je gezondheid en hun voedingswaarde (die in de breedste lagen), ook vaak, met uitzondering van vlees, de kleinste impact hebben op de planeet, en omgekeerd. 

Een voeding die de voorkeur geeft aan lokaal en seizoensgebonden fruit, groenten, granen en peulvruchten en tegelijkertijd de consumptie van vlees, gezoete dranken en verwerkt voedsel vermindert, is gezonder, duurzamer en heel vaak goedkoper. Gezonde voeding is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor het milieu en zelfs voor je portemonnee .


Bron : Barilla Center for food and nutrition

Niet noodzakelijk duurder

Vrees je dat duurzame voeding ook duurder gaat zijn? Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Heel wat duurzame gewoonten kunnen zelfs een besparing opleveren. Bijvoorbeeld geen voedsel verspillen of een à twee dagen per week zonder vlees of vis inlassen. Peulvruchten zijn heel wat goedkoper dan vlees. Ook lokaal gekweekte seizoensgroenten en -fruit zijn doorgaans goedkoper dan de geïmporteerde variant. Ervaar het zelf!

In november vorig jaar verscheen onze gratis gids “Gezond eten voor weinig geld” waarin we duidelijk uitleggen hoe je aan de slag moet gaan en waarin je ook een hele reeks tips vindt zodat het niet meer hoeft te kosten. Je vindt er 50 recepten op basis van seizoensproducten, waarmee je voor enkele euro’s een lekkere maaltijd voor het hele gezin op tafel tovert. Aarzel dus niet om hem te bestellen.

Bestel de gids “Gezond eten voor weinig geld” 

Een vraag?

Aarzel niet om ze te stellen op het nummer 02 542 32 32

02 542 32 32

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

reacties

Wees de eerste om te reageren