Dossier

Duurzame voeding: 10 voorbeelden

27 mei 2020

Wat is duurzame voeding precies en hoe begin je aan duurzamer eten? We staan niet vaak stil bij onze ecologische voetafdruk wanneer we onze voedselkeuzes maken. Maar kiezen voor duurzame voeding heeft wel degelijk een impact op het milieu, en op onze gezondheid.

Wat is duurzame voeding?

Wat is duurzame voeding? Gewoon voedsel dat geen invloed heeft op het milieu als het wordt geproduceerd? Eenvoudig, maar een beetje té simplistisch, want alles wat we doen en kopen heeft een invloed, niet alleen op het moment van productie, maar ook op het moment van verwerking, distributie, verkoop en zelfs het gebruik ervan thuis: productie- en sorteerafval, industriële verwerking, verpakking, koeling, transport, afval thuis, enz. En dan is er nog het economische en sociale aspect van de voedselproductie. Worden de producenten naar behoren vergoed? Is de productie niet te ver weg? 

Wanneer is voeding duurzaam? 

We kunnen stellen dat de duurzaamheid van voeding afhankelijk is van een reeks factoren, waaronder: 

  1. Wat wordt er geproduceerd?
    Het soort producten dat je kiest zal mee bepalen of je duurzaam aan het consumeren bent. We weten dat de milieu-impact van dierlijke producten veel groter is dan die van groenten, noten, peulvruchten, enz.
  2. Hoe wordt het geproduceerd?
    De impact van een intensieve productie is aanzienlijk anders dan die van een extensieve productie (bv. dieren op grasland).
  3. Waar wordt het geproduceerd?
    Bij voorkeur lokaal, maar niet in verwarmde kassen en niet in gebieden met een tekort aan water.
  4. Seizoensgebonden productie
    Seizoensgebonden productie is belangrijk om energie-intensieve productie in verwarmde kassen of het importeren (en dus transporteren) van goederen van ver weg zoveel mogelijk te vermijden.
  5. Onder welke omstandigheden vindt de productie plaats?
    Zijn de arbeidsomstandigheden en de verloning van de producenten correct?
  6. Hoe worden de producten getransporteerd en verdeeld?
    Door vrachtschepen? Vliegtuigen? Vrachtwagens? 

Vandaag weten we dat onze voedselproductie in grotere mate bijdraagt aan de klimaatverandering dan transport of huisvesting. En alle analyses leiden tot dezelfde conclusie: we moeten de druk op het klimaat dringend verlichten. Anders wordt het binnenkort onmogelijk om de hele wereldbevolking te voorzien van gezond en voldoende voedsel. Voeding duurzaam consumeren is de boodschap.  

10 tips om duurzaam te eten

Jouw ecologische voetafdruk verkleinen d.m.v. voeding? Dat kan! Als consument is onze invloed verre van onbeduidend. Net zoals onze voedingskeuzes een negatief effect op het milieu kunnen hebben, kan elke verandering ook in zekere mate het tij doen keren. Door onze eet- en koopgewoonten te veranderen, kunnen we producenten dwingen om ook hun praktijken te veranderen. We leggen uit waarom en hoe aan de hand van 10 tips die een verschil kunnen maken. 

Hoe nog duurzamer eten? De voedingspiramide is een waardevol hulpmiddel. 

Een andere waardevolle informatiebron om je te helpen bij je voedingskeuzes is de piramide voor een gezonde voeding die is opgesteld door het Vlaams Instituut Gezond Leven. Als je de twee driehoeken hieronder goed bekijkt, zie je dat de voedingsmiddelen die de beste keuze zijn omwille van hun effect op je gezondheid en hun voedingswaarde ook vaak de kleinste impact hebben op de planeet, en omgekeerd. Dit met uitzondering van vlees.  

Een voeding die de voorkeur geeft aan lokaal en seizoensgebonden fruit, groenten, granen en peulvruchten en tegelijkertijd de consumptie van vlees, gezoete dranken en verwerkt voedsel vermindert, is gezonder, duurzamer en heel vaak goedkoper. Gezonde voeding is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor het milieu en zelfs voor je portemonnee.

Bron : Barilla Center for food and nutrition

Duurzame voeding is niet niet noodzakelijk duurder

Vrees je dat duurzame voeding ook duurder gaat zijn? Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Heel wat duurzame gewoonten kunnen zelfs een besparing opleveren. Bijvoorbeeld geen voedsel verspillen of een à twee dagen per week zonder vlees of vis inlassen. Peulvruchten zijn heel wat goedkoper dan vlees. Ook lokaal gekweekte seizoensgroenten en -fruit zijn doorgaans goedkoper dan de geïmporteerde variant. Ervaar het zelf!

In november vorig jaar verscheen onze gratis gids “Gezond eten voor weinig geld” waarin we duidelijk uitleggen hoe je aan de slag moet gaan en waarin je ook een hele reeks tips vindt zodat het niet meer hoeft te kosten. Je vindt er 50 recepten op basis van seizoensproducten, waarmee je voor enkele euro’s een lekkere maaltijd voor het hele gezin op tafel tovert. Aarzel dus niet om hem te bestellen.

Bestel de gids “Gezond eten voor weinig geld” 

Een vraag?

Aarzel niet om ze te stellen op het nummer 02 542 32 32

02 542 32 32