Veel problemen met AdBlue-schadevergoeding van Stellantis
Na een ingebrekestelling in juli 2024 en duizenden klachten van auto-eigenaren, konden Belgische gedupeerden zich registreren om een schadevergoeding te ontvangen voor hun defecte AdBlue-tank. Helaas verloopt die procedure niet zonder slag of stoot, zo melden consumenten ons.

Nu eigenaars van een Stellantis-auto met defecte AdBlue-tank eindelijk hun schadevergoeding kunnen opeisen, krijgen we veel klachten binnen over de procedure van de autofabrikant.
Zo weigert Stellantis in bepaalde dossiers om schadevergoeding te betalen, zonder verdere beargumentering ("uw aanvraag respecteert de criteria voor terugbetaling niet"), er worden extreem lage bedragen voorgesteld van € 30, en Nederlandstalige consumenten worden maar al te vaak naar Engelse websites doorgestuurd.
Wij hebben zowel de FOD Economie als de Europese Commissie aangeschreven om deze problemen opgelost te krijgen. Op zijn minst zouden consumenten concrete uitleg moeten krijgen over waarom hun aanvraag geweigerd wordt of waarom ze zo'n lage schadevergoeding krijgen toegekend.
Terug naar bovenWaarom moet Stellantis schadevergoeding betalen?
Bij een aantal dieselauto's van Citroën, Peugeot, Opel, Renault, Mercedes en BMW werkt het AdBlue-systeem niet naar behoren. De boordcomputer geeft herhaaldelijk aan dat de tank leeg zou zijn, ook al is die net volgetankt.
Het probleem: met een zogezegd lege AdBlue-tank start de motor niet meer. De enige oplossing is het vervangen van de AdBlue-tank, wat volgens offertes die gedupeerden reeds kregen tot € 3 000 kan kosten.
De Europese Unie heeft autofabrikant Stellantis verplicht om elke gedupeerde consument te vergoeden voor de opgelopen schade, dus ook in België.
Lang wachten op schadevergoeding
Op 16 januari 2025 - overigens een dag later dan aangekondigd - lanceerde Stellantis een platform waarop consumenten zich kunnen registreren om schadevergoeding te ontvangen of om gebruik te maken van de toezeggingen die de autofabrikant heeft gedaan.
Omdat Stellantis in Italië nog altijd niet iedereen had terugbetaald, bleven we nauwlettend toezien op de praktische uitwerking van de schadevergoedingen.
Terug naar boven
Problemen met het platform? Gebruik ons formulier
Ondertussen krijgen we veel meldingen dat de compensatiebedragen te laag zijn of dat compensatie ten onrechte wordt geweigerd. Daarom hebben we deze zomer een gesprek gehad met vertegenwoordigers van Stellantis Belux. Ze heeft de belofte gedaan om voortaan elke weigering van compensatie duidelijk te motiveren en telefonisch te reageren op eventuele nieuwe klachten. Contact opnemen kan via deze telefoonnummers, afhankelijk van het merk van uw voertuig:
- Citroën: 02/206.68.00
- DS: 0800 19 550
- Opel: 02/302.50.53
- Peugeot: 02/302.50.50
Als er problemen zijn waardoor er voor jouw probleem toch geen oplossing uit de bus komt, laat het ons dan weten via ons contactformulier.
Terug naar bovenWat is AdBlue en waarom is het belangrijk voor emissiebeheer?
AdBlue is een additief dat sinds een aantal jaren verplicht is in dieselauto's om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen en te voldoen aan de Euro 6-normen.
AdBlue tanken
Sinds 2018 moeten nieuwe dieselauto's een speciale tank hebben die elke 10 000 tot 15 000 km met AdBlue moet worden gevuld.
Je krijgt als bestuurder ruim van tevoren een waarschuwing (meer dan 2 000 km voordat de tank leeg is) wanneer je de AdBlue-tank moet bijvullen. Je krijgt ook een waarschuwing via het boordsysteem dat als je niet op tijd AdBlue bijvult, je auto niet meer kan worden gestart.
Terug naar bovenProblemen met het AdBlue-systeem
Wij ontvingen sinds onze oproep naar getuigenissen in 2023 meer dan 3 400 meldingen over AdBlue-problemen in België. Consumenten rapporteerden vooral AdBlue-problemen met auto's geproduceerd door Stellantis: Citroën, Peugeot en Opel. Daarnaast kregen we veel klachten binnen over Audi, Mercedes, BMW en Renault.
In veel gevallen wordt herhaaldelijk een fout op de boordcomputer weergegeven, waardoor de bestuurder wordt gewaarschuwd dat de auto moet worden gerepareerd om hem te kunnen blijven gebruiken.
Kosten voor eigenaar en lange wachttijden
De voorgestelde oplossing is veelal het vervangen van de AdBlue-tank, een dure herstelling die tot € 3 000 kan kosten. Een bijkomend ongemak is dat wisselstukken vaak niet aanwezig zijn en de levertijden voor het te vervangen onderdeel heel onnauwkeurig zijn. Zo dreig je dus je auto wekenlang niet te kunnen gebruiken.
Terug naar bovenHoe weet je of het AdBlue-systeem in je auto defect is?
Het door de gebruikers gemelde probleem uit zich in herhaalde foutmeldingen die door de boordcomputer worden weergegeven, zoals "Fout in de bestrijding van verontreiniging: starten verboden binnen 1 500 km" of "Fout in de motor: voertuig repareren".
Het probleem zou betrekking hebben op het AdBlue-systeem dat bestaat uit een tank, een pomp en een regeleenheid. Het lijkt erop dat in veel gevallen een waarschuwingslampje verschijnt voor problemen met het AdBlue-systeem, ondanks het feit dat de AdBlue-tank nog niet moet worden bijgevuld.
Terug naar bovenGeschiedenis van het dossier
Welke acties onderneemt Testaankoop in het dossier van het defecte AdBlue-systeem?
In april 2023 namen we contact op met de autofabrikant Stellantis om hen op de hoogte te brengen van de talrijke klachten, met de vraag om de slachtoffers van dit conformiteitsgebrek te vergoeden. De autofabrikant ontkende het probleem en weigerde een schadevergoeding te betalen.
In juli 2023 dienden we een officiële klacht in bij de Economische Inspectie met het verzoek de zaak te onderzoeken, maar deze heeft dat geweigerd omwille van de Europese dimensie van het probleem.
Italianen krijgen vergoeding voor AdBlue-storing
Begin oktober 2023 stemde autofabrikant Stellantis ermee in Italiaanse eigenaars van dieselvoertuigen met een defect AdBlue-systeem te compenseren. Zij krijgen een schadevergoeding die tot 100 % van de kosten van de wisselstukken van het AdBlue-systeem dekt, afhankelijk van de leeftijd en de kilometerstand van de auto.
Wij vroegen vervolgens aan Stellantis om alle Europese consumenten gelijkwaardig te behandelen en de overeenkomst in Italië uit te breiden naar België.
Ingebrekestelling van Stellantis
Na herhaalde pogingen om tot een minnelijke schikking te komen met Stellantis op basis van meer dan 3 000 klachten die we hebben ontvangen, hebben we de fabrikant formeel in gebreke gesteld.
Stellantis moest de slachtoffers van de slecht werkende AdBlue-tanks compenseren, of we zouden een groepsvordering starten.
De Europese Commissie grijpt in na onze klacht
Door de klacht van Testaankoop en consumentenorganisaties in andere landen, kwam de Europese Commissie tussen in de zaak. Zij heeft van Stellantis verkregen dat alle Europese consumenten op dezelfde manier vergoed moeten worden als de Italiaanse consumenten.
Wij hebben na de aankondiging een formulier opgesteld waarop gedupeerden die geen terugbetaling kregen van Stellantis dat kunnen melden. Dat formulier werd de afgelopen maanden door heel wat consumenten ingevuld, met als voornaamste klachten weigering van betaling of betaling van extreem lage bedragen.
In maart 2025 hebben we de FOD Economie als de Europese Commissie gevraagd om in te grijpen zodat de praktische uitwerking vlotter kan verlopen.
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.