Claim je schadevergoeding voor Dieselgate nog tot en met 26 oktober
Na meer dan acht jaar kwam er in april een akkoord met Volkswagen AG in de zogenoemde Dieselgate-zaak. De rechter oordeelde in de zomer van 2023 dat consumenten een schadevergoeding konden krijgen. Nog tot en met 26 oktober kunnen betrokken consumenten kunnen zich aanmelden op ons platform.

Welke schadevergoeding voor Belgische consumenten?
Na verschillende tussenstappen deed de rechtbank van eerste aanleg in Brussel op 27 juli 2023 uitspraak in de zogenaamde Dieselgate-zaak. Ze oordeelde dat consumenten die een auto hadden gekocht met een dieselmotor type EA 189 een schadevergoeding konden eisen van Volkswagen AG.
Lees het complete dossier over Dieselgate
De compensatie werd door de rechtbank vastgesteld op 5 % van de aankoopprijs, of 5 % van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs als de auto ondertussen was doorverkocht.
Net als Volkswagen AG hebben wij het vonnis en de mogelijkheid om in beroep te gaan bekeken. Na lange en complexe onderhandelingen zijn beide partijen overeengekomen zich neer te leggen bij de beslissing van de rechter.
Sinds de uitspraak werkten wij samen met de autofabrikant aan de precieze uitwerking van deze schadevergoeding en de uitbetalingen kunnen nu van start gaan. Concreet betekent dit dat wie aan de voorwaarden voldoet en destijds een wagen kocht van zo'n € 25 000, € 1 250 terugbetaald kan krijgen.
Ook zo'n auto? Claim hier je schadevergoeding
Terug naar bovenWat is er gebeurd?
In 2015 kondigde Volkswagen AG aan dat er bij dieselmotoren type EA 189 merkbare verschillen waren tussen de testgegevens en de gegevens die werden gemeten bij effectief rijden over de weg.
Die motoren zijn ingebouwd in miljoenen auto's over de hele wereld. Als gevolg van die aankondiging werden verschillende gerechtelijke en administratieve procedures opgestart in verschillende landen.
In 2016 startten wij een groepsvordering en individuele procedures om schadevergoeding te verkrijgen voor de betrokken Belgische consumenten. Enkele duizenden sloten zich aan bij onze actie.
Terug naar bovenWelke auto's waren betrokken?
Niet alleen voertuigen van Volkswagen hebben motoren met de betrokken software, maar ook auto's van Skoda, Seat en Audi zijn uitgerust met EA 189-motoren.
Alle consumenten die vanaf 1 september 2014 (de datum waarop de wet op de groepsvordering van kracht werd) zo'n voertuig kochten, konden zich destijds inschrijven voor de groepsvordering. Voor consumenten die vóór die datum een voertuig hadden gekocht en ons een mandaat gaven, startten we een individuele procedure.
Terug naar bovenHoe kun je je schadevergoeding opeisen?
Ook wie zich destijds niet bij de groepsvordering had aangesloten, kan nog een schadevergoeding krijgen, zolang je aan de voorwaarden voldoet. Het vonnis van onze groepsvordering heeft immers gevolgen voor alle consumenten die tussen 1 september 2014 en 22 september 2015 een van de betrokken auto's hebben gekocht.
Wij verzamelen alle claims via een speciaal platform. Gedupeerden hebben vier maanden de tijd na de bekendmaking van het vonnis in het Belgisch Staatsblad om hun claim in te dienen. Die bekendmaking is nog niet gebeurd. Alle dossiers zullen daarna geëvalueerd worden door de Volkswagen AG zelf.
Deelnemers hebben tot en met 26 oktober 2025 om hun aanvraag in te dienen.
Check of jij recht hebt op schadevergoeding
Terug naar boven
Veelgestelde vragen
Waarom startte Testaankoop twee rechtszaken tegen Volkswagen AG?
Testaankoop wilde zoveel mogelijk consumenten helpen. Helaas was een groepsvordering niet mogelijk voor consumenten die hun wagen met de omstreden software kochten vóór 1 september 2014, de datum van inwerkingtreding van de wet op groepsvorderingen. Daarom startte Testaankoop een tweede "gewone" procedure op.
Het grootste verschil tussen beide procedures is dat consumenten die hun wagen kochten na 1 september 2014 automatisch aangesloten zijn bij de groepsvordering, terwijl consumenten die hun wagen voordien kochten actief een mandaat moesten geven aan Testaankoop. De aansluitingen voor de "gewone" procedure zijn inmiddels afgesloten.
Wie moet de schadevergoedingen betalen, en voor welke automerken?
De Brusselse rechtbank oordeelde dat enkel Volkswagen AG, de Duitse moederconcern, schadevergoedingen moet betalen aan eigenaars van een auto met de betrokken software. Maar als ontwikkelaar van de software is Volkswagen AG wel aansprakelijk voor alle merken waaraan deze software werd geleverd.
Concreet betekent dit dat Volkswagen AG ook compensatie zal moeten betalen aan getroffen eigenaars van een Audi, Skoda, Seat en Volkswagen met een motor type EA 189, die deze software heeft.
Wat met D'Ieteren?
D’Ieteren is een onafhankelijke distributeur voor Volkswagen AG in België. De rechtbank van eerste aanleg te Brussel heeft geoordeeld dat de vorderingen tegen D’Ieteren Automotive ongegrond waren en het bedrijf is dan ook niet betrokken bij de schadevergoedingsovereenkomst met Volkswagen AG.
Heb ik recht op een schadevergoeding van Volkswagen AG?
Of je aanspraak kunt maken op compensatie hangt af van een aantal factoren.
Check hier of je recht hebt op schadevergoeding
1. Moment van aankoop
- Kocht je je wagen vóór 1 september 2014, dan kom je enkel in aanmerking indien je een procesvolmacht (mandaat) hebt gegeven aan Testaankoop.
- Kocht je je wagen in de periode van 1 september 2014 tot en met 22 september 2015, dan behoor je automatisch tot de groepsvordering.
- Auto's die op of na 23 september 2015 werden gekocht (nieuw of tweedehands) komen niet in aanmerking voor compensatie (op die dag heeft Volkswagen AG immers bekendgemaakt dat de software aanwezig is in auto's met dieselmotor type EA 189).
2. Automodel
Daarnaast moet je voertuig voorkomen in de lijst van getroffen voertuigtypes. Het gaat om voertuigen die door Volkswagen, Audi, Seat en Skoda werden uitgerust met een EA189-motor. Je kunt de betrokken modellen raadplegen op ons platform.
3. Geen update
Je voertuig mag geen update van de betwiste software hebben gekregen. Enkel Volkswagen AG beschikt over deze informatie en zal deze voorwaarde beoordelen bij de analyse van de ingediende dossiers.
Op hoeveel schadevergoeding heb ik recht?
Het bedrag dat de rechtbank heeft toegekend aan consumenten is vastgesteld op 5 % van de aankoopprijs of 5 % van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs, als de koper de wagen ondertussen heeft doorverkocht.
Op ons platform kunnen kopers een duidelijker beeld krijgen van de concrete bedragen waarop ze recht hebben.
Is de uitspraak over de zogenaamde Dieselgate-zaak definitief?
Ja, beide partijen zijn akkoord om niet in beroep te gaan tegen dit vonnis. Het is dus definitief. Wie voldoet aan de voorwaarden, zal compensatie krijgen zoals vastgesteld door de rechter.
Waarom wordt de schadevergoeding zo laat uitbetaald?
Het gaat om een complexe zaak met verschillende elementen die moeten worden afgewogen. Wij wilden er zeker van zijn dat we de meest voordelige weg voor de consument kozen, en wilden ook een beroepsprocedure vermijden.
Daarom hebben we lang met Volkswagen AG onderhandeld, en uiteindelijk een akkoord gesloten over de compensaties. Het doel is nu om ervoor te zorgen dat de consumenten die in aanmerking komen voor compensatie dit zo snel mogelijk ontvangen.
Waar kan ik mijn schadevergoeding aanvragen?
Wij hebben op onze website een formulier beschikbaar gesteld waarop gedupeerden alle nodige informatie kunnen ingeven om de schadevergoeding te krijgen. Je hebt tot en met 26 oktober 2025 (vier maanden na de bekendmaking van het vonnis in het Belgisch Staatsblad) om je claim in te dienen. Die bekendmaking is nog niet gebeurd.
Waarom kan ik geen compensatie ontvangen nadat ik de software van mijn voertuig heb bijgewerkt?
Helaas kun je geen schadevergoeding ontvangen nadat je de software van je voertuig hebt geüpdatet, aangezien dit een rechtstreeks gevolg is van een bepaling in het vonnis van 27 juli 2023, dat heeft geleid tot de schikkingsovereenkomst. Over dit punt is lang gedebatteerd tussen de partijen, maar de uiteindelijke beslissing was om ons te houden aan de voorwaarden van het vonnis.
Wij van onze kant hebben deze update nooit geadviseerd. Integendeel, we hebben het verplichte karakter ervan aangevochten bij de autoriteiten, waarbij we ook hebben gewezen op de problemen die consumenten ondervonden die de update hadden uitgevoerd. We hebben zelfs een modelbrief opgesteld zodat iedereen zijn bedenkingen kon uiten voordat de update werd uitgevoerd.
We onderzochten de uitspraak en de mogelijkheid om in beroep te gaan. Na een lange juridische strijd waarbij aanzienlijke menselijke en financiële middelen werden ingezet, besloten we echter dat dit de snelste oplossing was om compensatie te garanderen voor het grote aantal betrokken consumenten.
Terug naar boven