Cosmeticalabels

Een label op de verpakking kan soms een duwtje in de rug zijn om een product wel of niet te kopen. Ze laten immers uitschijnen dat dát product anders is dan de rest. Maar klopt dat ook altijd? Wij scheiden voor jou het kaf van het koren.

Zo’n label kan een meerwaarde zijn voor jou als consument. Het toont je immers in één oogopslag op welk aspect het ene product zich onderscheidt van de rest. Dat kan je overtuigen om het product in kwestie net wel of niet te kopen. Fabrikanten maken daar dan ook dankbaar gebruik (en misbruik) van.
Wildgroei aan labels
Doordat er dermate veel labels in omgang zijn, streven ze hun doel echter voorbij. Er zijn er simpelweg te veel. Eén label voor natuurlijke of biologische cosmetica zou al volstaan en zou heel wat duidelijker zijn voor de consument. De overdaad aan labels en de vaagheid over waar ze exact voor staan zorgt immers enkel maar voor meer verwarring en (op termijn) wantrouwen bij de consument. Een label heeft in onze ogen enkel een bestaansreden als het een duidelijke meerwaarde biedt: het moet in één oogopslag duidelijk maken waarin een bepaald product zich onderscheidt van zijn concurrenten.
Onafhankelijk en betrouwbaar
Een betrouwbaar label is altijd gecreëerd door een onafhankelijk orgaan dat de vereisten bepaalt en dus zeker niet door de producent of de industrie zelf. Bovendien moet het productieproces van producten die het label dragen regelmatig aan onafhankelijke (en onaangekondigde) controles worden onderworpen, om te bevestigen dat ze wel degelijk voldoen aan de criteria. Er moet een eerlijke, open en transparante communicatie zijn naar de consument toe.
Klik op de labels en ontdek of ze betrouwbaar zijn, of zoek labels op categorie in de menubalk rechts.
![]() |
|||
NaTrue
Betekenis
NaTrue werd opgericht in 2007 in Brussel. Ze maken voor natuurlijke of biologische (organische) cosmetica gebruik van hetzelfde label, waardoor je als consument in het duister tast of je met natuurlijke of biologische cosmetica zit. Hoeveel natuurlijke ingrediënten er aanwezig moeten zijn, hangt echter af van dat type.
Natuurlijke cosmetica1 | Biologische cosmetica2 | |
Deodorants | minimaal 10 % | minimaal 15 % |
Zonnecrèmes | minimaal 10 % | minimaal 15 % |
Mondproducten (bv. tandpasta) | minimaal 2 % | minimaal 15 % |
Huidverzorgingsproducten (bv. bodylotion) | minimaal 80 % | minimaal 90 % |
1. Natuurlijke ingrediënten zijn door een fysiek proces onttrokken aan planten, dieren of mineralen. Er komt geen enkel chemisch proces aan te pas. In de ingrediëntenlijst herken je ze aan hun Latijnse benaming.
2. Bij biologische ingrediënten gaat het om natuurlijke ingrediënten, maar die bovendien ook geteeld zijn volgens de methoden van de biologische landbouw.
- Substanties van GMO of genetisch gemanipuleerde organismen, silicones, parabenen, minerale oliën, synthetische geurstoffen of petrochemicaliën (chemische producten die door raffinage uit aardolie zijn verkregen) zijn verboden.
- Nanomaterialen zijn toegelaten.
- De ingrediënten moeten niet fairtrade zijn.
- Er zijn bepaalde criteria voor de verpakking.
- Palmolie en hiervan afgeleide producten moeten indien mogelijk "Roundtable on sustainable Palm Oil" gecertificeerd zijn.
Voorbeelden van cosmeticamerken met dit label: Weleda, Lavera, Dr Hauschka, Kruidvat Naturalis.
Criteria en controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controle orgaan.
Onze mening
Het label op de verpakking maakt niet duidelijk of het om een natuurlijk dan wel biologisch product gaat. Bovendien worden er voor tal van productcategorieën andere eisen gehanteerd. Verwarrend voor de consument. Wij pleiten daarom al geruime tijd voor één label op Europees niveau, zoals het biolabel in de voedingssector, met uniforme vereisten én controles op de naleving ervan. In afwachting daarvan zijn de gecontroleerde certificaten zoals dat van NaTrue voorlopig de enige garantie dat een product toch enigszins biologisch of natuurlijk is. Op de website van NaTrue vind je heel transparant de eisen waaraan de verschillende producten moeten voldoen.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Cosmetique Bio - Charte Cosmebio
Betekenis
Cosmetique Bio, charte cosmebio is een internationaal label voor biologische cosmetica, opgericht in 2002 in Frankrijk.
- Minimaal 95 % van de ingrediënten moet van natuurlijke oorsprong zijn (water en minerale ingrediënten en mineraal gebaseerde ingrediënten zijn natuurlijk).
- Minstens 10 % van de ingrediënten moet afkomstig zijn uit biologische landbouw.
- Voor plantaardige ingrediënten moet er minimaal 95 % afkomstig zijn uit biologische landbouw.
- Substanties van GMO of genetisch gemanipuleerde organismen, silicones, parabenen, phenoxyethanol, petrochemicaliën, (chemische producten die door raffinage uit aardolie zijn verkregen) of nanomaterialen zijn verboden.
- De ingrediënten moeten niet fairtrade zijn.
- Enkel recycleerbare verpakkingen zijn toegelaten. PVC en polystyreen zijn verboden.
- Palmolie en hiervan afgeleide producten moeten afkomstig zijn uit biologische landbouw of "Roundtable on sustainable Palm Oil" gecertificeerd zijn.
Controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controle orgaan (bv. Bureau Veritas, Cosmecert and Ecocert).
Onze mening
Wij pleiten al geruime tijd voor één label op Europees niveau, zoals het biolabel in de voedingssector, met uniforme vereisten én controles op de naleving ervan. In afwachting daarvan zijn de gecontroleerde certificaten zoals Cosmetique Bio, Charte Cosmebio voorlopig de enige garantie dat een product toch enigszins biologisch of natuurlijk is. Op de website van Cosmetique Bio, charte cosmebio vind je de eisen waaraan een product moet voldoen.
Op sommige verpakkingen tref je het label Cosmetique Bio, charte cosmebio alleen aan, op andere is het vergezeld van het label Cosmos Natural of Cosmos Organic. Dit zijn 3 verschillende labels die aan andere eisen moeten voldoen. Verwarrend voor de consument.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Cosmos Natural
Betekenis
Cosmos Natural wordt beheerd door Cosmos Standaard. Deze werd in 2002 opgericht vanuit 5 Europese bestaande ecolabels voor cosmetica: BDIH uit Duitsland, Cosmebio uit Frankrijk, Ecocert Greenlife SAS uit Frankrijk, ICEA uit Italië en Soil Association uit Groot-Britannië.
Cosmos Natural heeft geen eigen label. De naam Cosmos Natural wordt telkens vermeld in combinatie met een van de andere labels (bv. Cosmetique charte cosmebio) en/of het logo van de controle organisatie (bv Ecocert).
- Minimaal 95% van de ingrediënten moeten van natuurlijke oorsprong zijn (water en minerale ingrediënten of mineraal gebaseerde ingrediënten zijn natuurlijk)
- Substanties van GMO of genetisch gemanipuleerde organismen, silicones, parabenen, phenoxyethanol, petrochemicaliën, (chemische producten die door raffinage uit aardolie zijn verkregen) nanomaterialen (uitzonderingen kunnen toegestaan zijn) zijn verboden.
- De ingrediënten moeten niet fairtrade zijn.
- Palmolie en hiervan afgeleide producten moeten afkomstig zijn uit biologische landbouw of "Roundtable on sustainable Palm Oil" gecertificeerd zijn.
- Er zijn criteria voor de verpakking en verpakkingsmateriaal.
Controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controle orgaan.
Onze mening
Wij pleiten al geruime tijd voor één label op Europees niveau, zoals het biolabel in de voedingssector, met uniforme vereisten én controles op de naleving ervan. In afwachting daarvan zijn de gecontroleerde certificaten zoals Cosmos Natural voorlopig de enige garantie dat een product toch enigszins biologisch of natuurlijk is. Op de website van Cosmos vind je de eisen waaraan een product moet voldoen.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Cosmos Organic
Betekenis
Cosmos Organic wordt beheerd door Cosmos Standaard. Deze werd in 2002 opgericht vanuit 5 Europese bestaande Ecolabels voor cosmetica: BDIH uit Duitsland, Cosmebio uit Frankrijk, Ecocert Greenlife SAS uit Frankrijk, ICEA uit Italië en Soil Association uit Groot-Britannië. Cosmos Organic heeft geen eigen label.
Cosmos Organic heeft geen eigen label. De naam Cosmos Organic wordt telkens vermeld in combinatie met een van de andere labels (Cosmetique charte cosmebio) en/of het logo van de controle organisatie (bv Ecocert).
- Minimaal 95 % van de ingrediënten moeten van natuurlijke oorsprong zijn (water en minerale ingrediënten of mineraal gebaseerde ingrediënten zijn natuurlijk).
- Minstens 20 % van de ingrediënten moeten afkomstig zijn uit biologische landbouw.
- Voor plantaardige ingrediënten moet er minimaal 95 % afkomstig zijn uit biologische landbouw.
- Substanties van GMO of genetisch gemanipuleerde organismen, silicones, parabenen, phenoxyethanol, petrochemicaliën, (chemische producten die door raffinage uit aardolie zijn verkregen), nanomaterialen (uitzonderingen kunnen toegestaan zijn) zijn verboden.
- Palmolie en hiervan afgeleide producten moeten afkomstig zijn uit biologische landbouw of "Roundtable on sustainable Palm Oil" gecertificeerd zijn.
- De ingrediënten moeten niet fairtrade zijn.
- Er zijn criteria voor de verpakking en verpakkingsmateriaal.
Controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controle orgaan.
Onze mening
Wij pleiten al geruime tijd voor één label op Europees niveau, zoals het biolabel in de voedingssector, met uniforme vereisten én controles op de naleving ervan. In afwachting daarvan zijn de gecontroleerde certificaten zoals Cosmos organic voorlopig de enige garantie dat een product toch enigszins biologisch of natuurlijk is. Op de website van Cosmos vind je de eisen waaraan een product moet voldoen.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Ecocert
Betekenis
Ecocert is een internationaal actief en onafhankelijk inspectieorgaan in meer dan 130 landen. Ze beoordelen onder meer de conformiteit van cosmeticaproducten aangaande milieu- en sociale vereisten. Deze zijn in normen vastgelegd. Aan het einde van het certificeringsproces neemt Ecocert een beslissing. Als dit positief uitvalt, verleent Ecocert een schriftelijke garantie of certificaat. Ecocert voert ter plaatse inspecties uit om ervoor te zorgen dat een product naar behoren voldoet aan de eisen die in een norm worden beschreven.
Controle
Ecocert is zelf een onafhankelijk inspectieorgaan.
Onze mening
Als je het label van Ecocert op een cosmeticaproduct terugvindt, weet je dat dit product doorEcocert, een onafhankelijk inspectieorgaan gecontroleerd is.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Vegan
Betekenis
Het Vegan-label komt voor bij cosmetica, voeding, drank, kleren, huishoudproducten etc. Voor cosmeticaproducten wordt dit label sinds 1990 toegekend door de Vegan Society. Producten met dit label bevatten geen dierlijke ingrediënten zoals glycerine, bijenwas, collageen, lanoline, stearinezuur enzovoort. Noch de ingrediënten noch de eindproducten worden getest op dieren. De organisatie wil door middel van het label veganistische producten meer in de kijker zetten.
Controle
Dit is een privaat collectief label. Het beheer van het label en de controles zijn in handen van de Vegan Society zelf. Het label wordt toegekend op basis van documenten waarin de fabrikant aantoont dat de producten en de productie ervan volledig vrij zijn van dierlijke ingrediënten en dat er geen dierproeven op deze producten zijn uitgevoerd.
Onze mening
Dit label wordt niet gecontroleerd door een onafhankelijk contole orgaan. Sinds 2009 mag geen enkel cosmeticaproduct in de Europese Unie nog op dieren getest worden. Producten die buiten de Europese Unie zoals bijvoorbeeld China worden gekocht, kunnen wel nog getest zijn op dieren. Het kan eveneens handig zijn voor veganisten om snelle keuzes te maken.
Meer informatie op de website.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Cruelty Free International - Leaping bunny
Betekenis
Cruelty free International - Leaping bunny is een dierenbeschermingsgroep die campagne voert voor de afschaffing van dierenproeven. Zij verlenen dit certificaat aan producten (cosmetica, huishoudproducten enzovoort) die geen testen uitvoeren op dieren. Dierproeven zijn echter voor zowel cosmetica-ingrediënten (2009) als voor de producten zelf (2004) in de gehele Europese Unie al geruime tijd verboden.
Controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controle orgaan, aangeduid door de Coalition for Consumer Information on Cosmetics.
Onze mening
Aangezien sinds 2009 in de Europese Unie geen enkel cosmeticaproduct nog op dieren mag worden getest, zou dit certificaat op alle cosmeticaproducten kunnen worden afgebeeld. De firma kan het dus niet echt claimen als iets unique of speciaals. Het is dan ook eerder een marketingtruc van firma's om hun producten unieker en specialer te doen lijken. Producten die buiten de Europese Unie zoals bijvoorbeeld China worden gekocht, kunnen wel nog getest zijn op dieren.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Cruelty free and vegan
Betekenis
Dit is de combinatie van het vegan- en het cruelty free-label.
- Vegan producten bevatten geen dierlijke ingrediënten zoals bv. glycerine, bijenwas, collageen, lanoline, stearinezuur enzovoort.
- Cruelty free betekent dat noch de ingrediënten noch de eindproducten getest zijn op dieren. Voor zowel cosmetica-ingrediënten (2009) als voor de eindproducten (2004) zijn dierproeven echter in de gehele Europese Unie verboden.
Controle
Dit is een privaat collectief label. Het beheer van het label en de controles zijn in handen van PETA (People for the Ethical Treatment of Animals) zelf.
Onze mening
Aangezien sinds 2009 in de Europese Unie geen enkel cosmeticaproduct nog op dieren mag worden getest, zou dit label op alle cosmeticaproducten kunnen worden afgebeeld. De firma kan het dus niet echt claimen als iets unique of speciaals. Het is dan ook eerder een marketingtruc van firma's om hun producten unieker en specialer te doen lijken. Producten die buiten de Europese Unie zoals bijvoorbeeld China worden gekocht, kunnen wel nog getest zijn op dieren. Het vegan aspect kan wel handig zijn voor veganisten om een snelle keuze te maken.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Ecolabel
Betekenis
Het Europese Ecolabel werd ingevoerd in 1992. Dit label wordt toegekend aan producten die van het winnen van de grondstoffen tot de afvalverwerking rekening houden met de duurzaamheidsprincipes. Het label beperkte zich voordien tot producten die werden afgespoeld en in het water terechtkomen, zoals shampoo, tandpasta, douchegel, ... Eind 2021 kan het ecolabel toegekend worden aan alle types cosmetica zoals dagcrèmes, deodorants, zonnecrèmes, lipsticks die voldoen aan de nodige vereisten.
Er wordt onder meer gecontroleerd wat de toxiciteit is voor in het water levende organismen, of de producten biologisch afbreekbaar zijn, of de materialen van duurzame herkomst zijn, of de productie van afval tot een minimum kan beperkt worden enzovoort.
Het label duidt bovendien aan dat deze cosmetica vrij zijn van endocriene verstoorders, bepaalde nanomaterialen, allergene geurstoffen in producten voor kinderen, mogelijk allergene kleurstoffen en bewaarmiddelen, ftalaten (weekmakers; stoffen die de textuur verbeteren), microplastics en andere stoffen die zeer langzaam worden afgebroken en daardoor lang in het milieu aanwezig blijven.
Controle
Dit is een gecontroleerd Europees certificaat. Het label wordt gecontroleerd door een onafhankelijk controleorgaan. Het Europese Ecolabel werd ingevoerd in 1992. Er was een nauwe samenwerking tussen alle Europese lidstaten en de nationale keuringsinstanties.
Onze mening
Het label bestaat al enige tijd, maar is voorlopig nog niet in de winkelrekken in België te vinden, al verwachten we dat hier de komende jaren verandering in komt. Producten die dit label dragen zijn duurzame en milieuvriendelijke producten.
Meer informatie op de website.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
FSC (Forest Stewardship Council)
Betekenis
FSC is een internationaal label voor duurzame bosbouw. Het werd opgericht in 1994. Het label is van toepassing op hout, karton en papier. Het heeft 3 varianten.
- Een "FSC 100%" label geeft aan dat het product volledig afkomstig is uit FSC gecertificeerd(e) bos(sen).
- Een "FSC mix" label geeft aan dat het product afkomstig is uit een productieproces waarbij FSC-materiaal gemengd wordt met gerecycleerd materiaal en/of gecontroleerd materiaal. Elk product met een "FSC mix"-claim vertegenwoordigt voor minstens 70 % FSC-waardige inputs (uit FSC bos of recyclage).
- Een "FSC recycled" label of claim geeft aan dat een product volledig uit gerecycleerd materiaal gemaakt is.
Controle
Dit is een gecontroleerd privé certificaat. Dit label wordt gecontroleerd door onafhankelijke FSC gecertificeerde bedrijven.
Onze mening
Dit label heeft enkel betrekking op de verpakking van een product en zegt dus niet of het product zelf natuurlijk, biologisch of duurzaam is. Het zegt ook niets over de kwaliteit van een product.
Meer informatie op de website.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Het Groene Punt
Betekenis
Het logo geeft aan dat de onderneming die het verpakte product op de markt brengt, lid is van Fost Plus en daardoor een bijdrage levert aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van de verpakking. De bijdrage van elke onderneming is gebaseerd op de hoeveelheid en de soort verpakkingen die ze op de markt brengt. Het Groene Punt-logo vind je op verpakkingen in heel Europa. Fost Plus maakt deel uit van PRO Europe (Packaging Recovery Organisations Europe), de koepelorganisatie voor verpakkingsorganisaties.
Controle
PRO Europe is verantwoordelijk voor het beheer van de licenties van het Groene Punt-logo en ziet erop toe dat het logo goed gebruikt wordt.
Onze mening
Het Groene Punt-logo betekent niet dat de verpakking uit gerecycleerde materialen bestaat. Het is evenmin een garantie dat de verpakking waarop het logo gedrukt is, gerecycleerd zal worden. Dat hangt immers af van het materiaal dat gebruikt werd. Het Groene Punt-logo geeft ook niet aan waar de verpakking gesorteerd moet worden. Als je het logo op een verpakking terugvindt, wil dat dus niet automatisch zeggen dat je de verpakking bijvoorbeeld bij het PMD moet sorteren. Dit label zegt ook niets over de kwaliteit van een product.
Meer informatie op de website.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Plastieksoort
Betekenis
Dit wordt weergegeven door een driehoek. Het geeft aan uit welk soort plastiek het materiaal vervaardigd is.
![]() |
Dit label PET (Polyethyleen terephthalate) komt voor bij onder andere PET-flessen voor frisdranken. |
![]() |
Onder andere plastic containers (detergenten, shampoo flessen) en hard plastic worden van HDPE (high density polyethyleen) gemaakt. Dit is gemakkelijk te recyclen. |
![]() |
Dit label LDPE (low density polyethyleen) komt voor bij onder andere zachte, dunne plastic producten zoals huishoudfolie, plastic zakken, hoezen van de stomerij en draagtasjes. |
![]() |
Dit label PP5 (Polypropyleen) komt onder andere voor bij plastic meubelen, jerrycans, auto-onderdelen en sluitingen van flessen. |
![]() |
Dit label 7 Other (ander plastic) bevat onder andere PC (polycarbonaat), PU (polyurethaan), acryl, polyamide, bioplastics en vele combinaties van plastic die niet passen bij één van de andere types. |
Controle
Het symbool mag vrij gebruikt worden en is niet verplicht. Er is geen controle op het gebruik ervan.
Onze mening
In België is men niet verplicht om het type plastiek op de verpakking te vermelden. Bij heel wat cosmeticaproducten weet je dus niet uit welk plastiek het vervaardigd is. Andere vermelden het wel, maar soms is moeilijk te lezen (bv witte driehoek op witte achtergrond) of klein gedrukt. Bovendien geeft dit het type plastiek weer, maar zegt dit niets over de hardheid en vorm. Als consument ben je dan ook weinig met deze informatie. Het label wil niet zeggen dat het product gerecycleerd kan worden en zegt ook niets over de kwaliteit van een product.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Plastic in product
Betekenis
Sinds juli 2021 geldt er een nieuwe Europese richtlijn voor wegwerpplastics. Producten met wegwerpplastic moeten dit voortaan duidelijk aangeven met een logo op de verpakking.
Controle
Dit is een Europese richtlijn en dus wettelijk verplicht.
Onze mening
Test Aankoop staat achter deze nieuwe richtlijn omdat het de consument informeert of er in een product wel of niet plastic aanwezig is. Zo kan de consument zelf beslissen of hij het wel of niet aankoopt.
Dermatologisch getest
Betekenis
De firma beweert dat iets dermatologisch getest is terwijl er in de wetgeving geen duidelijke definitie is.
Controle
Er bestaat geen duidelijke definitie in de wetgeving wat dermatologische getest betekent bij cosmetica. Er is hier dan ook geen controle op.
Onze mening
Vage claims zoals “dermatologisch getest” en “klinisch bewezen” mogen helaas nog steeds worden gebruikt worden, maar zijn dus niet duidelijk gedefinieerd. Deze bewering geeft aan dat het product werd getest onder toezicht van een dermatoloog of dermatologe. Afhankelijk van hoe de claim wordt voorgesteld, wijst ze op een bepaalde werking of in welke mate ze een (allergische) reactie kan veroorzaken. Maar deze informatie is vaak moeilijk te begrijpen en de parameters waaraan de fabrikanten moeten voldoen om de claim te mogen vermelden zijn al te vaag.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels
Houdbaarheid
Betekenis
Dit is “tijd sinds de eerste opening” (“period of time after opening” of kortweg PAO). De PAO wordt gebruikt bij producten die, zo lang ze gesloten blijven, minstens 30 maanden houdbaar zijn. Zodra ze zijn geopend, zijn ze zo lang houdbaar als op de verpakking vermeld. Vaak is dit 6 of 12 maanden. De PAO is dan ook een theoretische tijdspanne: ze is meer gebaseerd op een berekening dan op echte tests.
Controle
Volgens de wetgeving van cosmeticaproducten moet er ofwel een PAO ofwel een vervaldatum worden vermeld op de verpakking. Als een cosmeticaproduct op de markt komt, moet hierover een dossier worden ingediend bij de overheid.
Onze mening
Als consumentenorganisatie vinden we het belangrijk dat er op elk cosmeticaproduct een vervaldatum vermeld staat. Zo weet de consument heel duidelijk tot wanneer hij dit product kan gebruiken. Helaas is dat niet altijd het geval bij cosmeticaproducten en vinden we vaak de PAO-vermelding. Dit zegt iets, maar is niet zo concreet als de vervaldatum. Bij een PAO-vermelding schijf je best dus de datum waarop je het product hebt geopend op de verpakking.
Naar het overzicht van de cosmeticalabels