Cosmeticalabels

Overzicht
Zo’n label kan een meerwaarde zijn voor jou als consument. Het toont je immers in één oogopslag op welk aspect het ene product zich onderscheidt van de rest. Dat kan je overtuigen om het product in kwestie net wel of niet te kopen. Fabrikanten maken daar dan ook dankbaar gebruik (en misbruik) van.
Wildgroei aan labels
Doordat er dermate veel labels in omgang zijn, streven ze hun doel echter voorbij. Er zijn er simpelweg te veel. Eén label voor natuurlijke of biologische cosmetica zou al volstaan en zou heel wat duidelijker zijn voor de consument. De overdaad aan labels en de vaagheid over waar ze exact voor staan zorgt immers enkel maar voor meer verwarring en (op termijn) wantrouwen bij de consument. Een label heeft in onze ogen enkel een bestaansreden als het een duidelijke meerwaarde biedt: het moet in één oogopslag duidelijk maken waarin een bepaald product zich onderscheidt van zijn concurrenten.
Onafhankelijk en betrouwbaar
Een betrouwbaar label is altijd gecreëerd door een onafhankelijk orgaan dat de vereisten bepaalt en dus zeker niet door de producent of de industrie zelf. Bovendien moet het productieproces van producten die het label dragen regelmatig aan onafhankelijke (en onaangekondigde) controles worden onderworpen, om te bevestigen dat ze wel degelijk voldoen aan de criteria. Er moet een eerlijke, open en transparante communicatie zijn naar de consument toe.
Klik op de labels en ontdek of ze betrouwbaar zijn, of zoek labels op categorie in de menubalk rechts.
![]() |
|||