Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vitaminen en mineralen

14 augustus 2020
Vitaminen en mineralen

Slik niet eender welk supplement! Onze databank vertelt je welke vitaminen en mineralen noodzakelijk zijn, in welke voedingsmiddelen je ze terugvindt en de aanbevolen hoeveelheden.

Inleiding

Vitamines en mineralen zijn beide onmisbaar voor onze groei en voor onze gezondheid. Ons lichaam is niet in staat om er zelf voldoende van aan te maken. Net daarom is het van groot belang een gezond, gevarieerd en evenwichtig eetpatroon te hanteren.  

We houden voortdurend ons voedingspatroon in de gaten. We tellen de calorieën, suikers, eiwitten en vetten in onze voeding. Daardoor zouden we soms bijna de vitaminen en mineralen uit het oog verliezen. En die zijn nochtans ook onmisbaar voor de groei en het goed functioneren van ons lichaam, zelfs al hebben ze geen enkele energetische waarde. Op enkele uitzonderingen na is ons lichaam niet in staat deze zelf te produceren. We moeten ze dus uit onze voeding halen. Maar niet te veel of te weinig, want ook dat kan nefast zijn.

Kleine, maar vitale hoeveelheden

Vitaminen worden voorgesteld aan de hand van 6 letters: A, B, C, D, E en K, afhankelijk van hun structuur. De term "mineralen" verzamelt anorganische elementen (mineralen en oligo-elementen) waar ons lichaam dagelijks nood aan heeft. Soms in belangrijke mate (let op: het gaat hier slechts om milligrammen, zelfs microgrammen per dag) zoals calcium, fosfor en magnesium, soms ook in mindere mate zoals jodium, selenium, ijzer, koper, enz. Al deze stoffen komen zowel in plantaardige als dierlijke producten voor. Een gevarieerde voeding volstaat dus in normale omstandigheden om voldoende van deze stoffen aan te dragen.

Wat zijn de dagelijks aanbevolen hoeveelheden?

Vitamines en mineralen komen tussen in een aantal biochemische en fysiologische processen. Tekorten brengen deze processen dan ook in gevaar. Zoals eerder gezegd, verzekert een gevarieerde voeding de nodige vitaminen en mineralen, maar op bepaalde momenten kan er een verhoogde behoefte zijn: tijdens de groei (vooral bij jonge kinderen), bij zwangerschap, tijdens het geven van borstvoeding, in geval van ziekte en langdurig geneesmiddelengebruik. Ouderen hebben ook een verhoogd risico op een tekort, vaak door een ontoereikende voeding. Hoewel een tekort aan vitaminen en mineralen uitgesproken klachten kan veroorzaken, zijn de symptomen in een eerste stadium vaak erg vaag: vermoeidheid, verminderde eetlust, concentratieproblemen? Schenk hier voldoende aandacht aan. Even snel als de diagnose van een tekort gesteld is, kan het niveau van de vitaminen en mineralen weer worden opgekrikt en kunnen de symptomen verdwijnen.

Antioxidanten vs. vrije radicalen

Vrije radicalen, vaak als oorzaak aangeduid wanneer men spreekt over veroudering of beschadiging van de huid, maken deel uit van een proces van oxidatie eigen aan het lichaam. De vrije radicalen komen vrij als gevolg van allerlei oxidatiereacties, bijvoorbeeld wanneer er energie wordt vrijgemaakt uit voedingsstoffen. Ze spelen ook een belangrijke rol bij de verdediging tegen ongewenste virussen en bacteriën. Het gebeurt echter dat het lichaam een overvloed aan vrije radicalen produceert, vooral bij rokers, liefhebbers van overmatig zonnebaden of bij personen die medicatie nemen, maar ook bij vervuilde lucht. Er ontstaat in zo'n situatie een onevenwicht waarbij de vrije radicalen onze cellen en ons DNA gaan beschadigen. Ons lichaam probeert zich hier echter tegen te verzetten met de hulp van enzymen, maar we kunnen ook helpen door voeding te kiezen die rijk is aan vitamine C, E, bêtacaroteen en aan selenium, zink en andere substanties zoals flavonoïden (wijn, groenten), allemaal antioxidanten.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

10 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/09/2021

Ik neem het voedingssupplement teunisbloem omdat het me helpt bij mijn pmdd (PreMenstrual Dysphoric Disorder) en daarnaast probeer ik de laatste tijd dingen te veranderen in mijn voedingspatroon zoals zoete aardappel nu ipv gewone aardappel, of quinoa ipv pasta/brood

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021

Ik doe af en toe eens een kleine "kuur" als ik ziek ben ofzo, vanuit het idee dat ik er dan misschien sneller bovenop kom. Of het echt helpt, weet ik echter niet ;-) Daarbuiten probeer ik gewoon zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten, dus ik ga er van uit dat supplementen dan niet nodig zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021

Aangezien ik vegetariër ben, neem ik dagelijks vitamine B12 als supplement. Volgens bloedonderzoek heb ik voor de rest (gelukkig) geen tekorten. Ik vind het dus onnodig om naast B12 andere supplementen te nemen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/02/2021

Ik neem ook vitaminen e van bional ,knoflook,maretak,meidoorn en vitiminen e voor een circulatie van het bloed.
Af en toe cranberry en vitaminen b12

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/03/2021
, Gereageerd:

Bedankt, Frank, voor je getuigenis. Aan voedingssupplementen worden allerlei heilzame eigenschappen toegeschreven. Ze zouden onder meer de vitaliteit opkrikken en het immuunsysteem versterken.In ons dossier leggen we ze op de testbank om hun nut te onderzoeken, valse beloften te ontmaskeren en regelrechte risico’s op te sporen. Info vind je via deze link: https://bit.ly/3rEil7e  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/02/2021

De ervaring met supradyn ,daar ik een tijdje een andere heb genomen dat was omnibionta 3 +50,ben er niet content over de hoeveel heden per vitamine verschillen de dosissen en bij omnibionta is lager en enkele vitaminen zitten er niet in. EN WAT BELANGRIJK IS IK VOEL HET VERSCHIL HEEL GOED .IK BEN ZESTIG JAAR EN NEEM DIT AL VAN MIJN DERTIG JAAR. BIJ OMNIBIONTA VOEL IK ME MOE EN VAN SUPRADYN BETER LEVENDIGER EN VRUEGDEVOLLER KORTOM AAN- GENAMER .
de winter frank

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/02/2021
, Gereageerd:

Bedankt, Frank, om je ervaring met ons te delen ! Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/02/2021

HELO
OVER VITAMINEN SUPLEMENT ,SUPRADYN + 50 EEN ECHTE AANRADER BEN ER HEEL CONTENT OVER .

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Mijn echtgenote zweert bij de dagelijkse inname van Spirulina, Ganocelium en Reshi Gano, dit alles van het merk DXN dat werkt via multilevel marketing.
Heeft dit enige zin? Ik vind dit onnodig en geldverslindend.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020
, Gereageerd:

Hoi Daniel,

Ik zou toch de inhoud van deze supplementen nakijken. In België wordt er weinig onderzoek geleverd naar supplementen, maar in Nederland voert de consumentenbond jaarlijks onderzoek naar de inhoud van supplementen om na te kijken of de inhoud wel overeenstemt met wat de fabrikant beweert. Ik neem al jaren supplementen van Flinndal. Vroeger bestelde ik vanuit België, maar nu woon ik in Nederland dus bestel ik via de Nederlandse website. Dit zijn de supplementen die ik neem (www.flinndal.nl/.../multi-vitaal) . Ik koos voor dit merk omdat uit het onderzoek van de consumenten bond bleek dat dit het merk was met de beste inhoud.

Community

Voeding en Gezondheid

banner

Gerelateerde discussies