Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Vitaminen en mineralen

25 maart 2013
Vitaminen en mineralen

25 maart 2013

Vitamines en mineralen zijn beide onmisbaar voor onze groei en voor onze gezondheid.  Ons lichaam is niet in staat om er zelf voldoende van aan te maken en de in de handel verkrijgbare supplementen zullen nooit goede voedingsgewoontes kunnen vervangen.

Inleiding

Vitamines en mineralen zijn beide onmisbaar voor onze groei en voor onze gezondheid. Ons lichaam is niet in staat om er zelf voldoende van aan te maken en de in de handel verkrijgbare supplementen zullen nooit goede voedingsgewoontes kunnen vervangen.  

Terwijl we voortdurend ons voedingspatroon, calorieën, suikers, eiwitten en vetten in onze voeding in het oog houden, vergeten we soms bijna de vitaminen en mineralen die toch ook onmisbaar zijn bij de groei en voor het goed functioneren van ons lichaam, zelfs al hebben ze geen enkele energetische waarde. Op enkele uitzonderingen na is ons lichaam niet in staat deze zelf te produceren. Ze moeten dus door onze voeding worden aangeleverd. Maar niet te veel of te weinig, want ook dat kan nefast zijn.

Kleine, maar vitale hoeveelheden

Vitaminen worden voorgesteld onder de noemer van 6 letters: A, B, C, D, E en K, afhankelijk van hun structuur. De term "mineralen" verzamelt anorganische elementen (mineralen en oligo-elementen) waar ons lichaam dagelijks nood aan heeft. Soms in belangrijke mate (let op: het gaat hier slechts om milligrammen, zelfs microgrammen per dag) zoals calcium, fosfor en magnesium, soms ook in mindere mate zoals jodium, selenium, ijzer, koper, enz. Al deze stoffen komen zowel in plantaardige als dierlijke producten voor. Een gevarieerde voeding volstaat dus in normale omstandigheden om voldoende van deze stoffen aan te dragen.

Wat zijn de dagelijks aanbevolen hoeveelheden?

Vitamines en mineralen komen tussen in een aantal biochemische en fysiologische processen. Tekorten brengen deze processen dan ook in gevaar. Zoals eerder gezegd, verzekert een gevarieerde voeding de nodige vitaminen en mineralen, maar op bepaalde momenten kan er een verhoogde behoefte zijn: tijdens de groei (vooral bij jonge kinderen), bij zwangerschap, tijdens het geven van borstvoeding, ingeval van ziekte en langdurig geneesmiddelengebruik. Ouderen hebben ook een verhoogd risico op een tekort, vaak door een ontoereikende voeding. Hoewel een tekort aan vitaminen en mineralen uitgesproken klachten kan veroorzaken, zijn de symptomen in een eerste stadium vaak erg vaag: vermoeidheid, verminderde eetlust, concentratieproblemen? Schenk hier voldoende aandacht aan. Even snel als de diagnose van een tekort gesteld is, volstaat het het niveau van de vitaminen en mineralen te herstellen opdat de symptomen zouden verdwijnen.

Antioxidanten vs. vrije radicalen

Vrije radicalen, vaak als oorzaak aangeduid als men spreekt over veroudering of beschadiging van de huid, maken deel uit van een proces van oxidatie eigen aan het lichaam. De vrije radicalen komen vrij als gevolg van allerlei oxidatiereacties, bijvoorbeeld als energie wordt vrijgemaakt uit voedingsstoffen. Ze spelen ook een belangrijke rol bij de verdediging tegen ongewenste virussen en bacteriën. Het gebeurt echter dat het lichaam een overvloed aan vrije radicalen produceert, vooral bij rokers, liefhebbers van overmatig zonnebaden of bij personen die medicatie nemen, maar ook bij vervuilde lucht. Daarop ontstaat een onevenwicht en de vrije radicalen beschadigen onze cellen en ons DNA. Ons lichaam probeert zich hier echter tegen te verzetten met de hulp van enzymen, maar we kunnen ook helpen door voeding te kiezen die rijk is aan vitamine C, E en bètacaroteen en aan selenium, zink en andere substanties zoals flavonoïden (wijn, groenten), allemaal antioxidanten.


Afdrukken Versturen via e-mail