Dossier

Laat je niet misleiden door greenwashing

03 april 2024
Wees waakzaam voor greenwashing

03 april 2024
Greenwashing misleidt je door je aan te zetten om producten te kopen die zogenaamd "ecologisch, duurzaam of planeetvriendelijk" zijn, terwijl ze dat niet zijn. Het is misleiding en verkeerde informatie. In afwachting van betere wetgeving tegen greenwashing kunnen wij je helpen de valkuilen te vermijden.

Uit verschillende onderzoeken - waaronder dat van ons in 2023 - blijkt dat consumenten beter geïnformeerd willen zijn over de milieu-impact van hun consumptie en betere keuzes willen maken. Ze willen meer transparantie als het gaat om de duurzaamheid en ecologische voetafdruk van producten. En dat kan alleen op basis van eerlijke milieuclaims, die vandaag de dag vaak ontbreken. In dit dossier helpen we je het kaf van het koren te scheiden.

Wat is een milieuclaim?

Elke (niet-verplichte) boodschap in commerciële communicatie die stelt of suggereert dat een product, dienst of bedrijf een positieve impact of minder of geen schadelijke impact heeft op het milieu, kan worden beschouwd als een milieuclaim.

Deze boodschap kan de vorm aannemen van tekst, een afbeelding, een grafische voorstelling of een symbool, inclusief een etiket. Ze kan ook terug te vinden zijn in de naam van een bedrijf, een merk of een product.

Waarom zijn milieuclaims zo populair geworden?

Oorspronkelijk waren milieuclaims nogal terughoudend en werden ze naar voren gebracht door bedrijven die zich echt hadden ingespannen om hun producten en diensten op een duurzamere manier te ontwerpen. Deze claims waren gebaseerd op een erkend ecolabel of certificering, die voldeden aan een specifiek handvest en onderworpen waren aan onafhankelijke controle.

Concurrentiefactor

Omdat er echter geen duidelijk wettelijk kader was voor het gebruik van dergelijke claims, werd misbruik des te duidelijker naarmate milieuvriendelijkere producten sneller groeiden dan standaardproducten. Claimen dat ze "groen" en duurzaam zijn, werd zo een concurrentiefactor.

Uit de hand gelopen wildgroei

Bedrijven en fabrikanten realiseerden zich al snel welke voordelen er te behalen waren door ecologie en duurzaamheid te gebruiken om hun producten en diensten te promoten. Als gevolg daarvan zijn er steeds meer zelfverklaarde ecologische claims gekomen, zonder het voordeel van een gecontroleerde of officieel erkende certificering.

Wat is greenwashing?

Greenwashing of eco-witwassing is de praktijk waarbij de indruk wordt gewekt dat een goed, dienst of bedrijf een positief, neutraal of verminderd effect heeft op het milieu, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Deze informatie is ofwel onjuist, sterk overdreven of onmogelijk te verifiëren.

Misleidende visie

Bij dit soort marketingcommunicatie geeft de doorgegeven informatie op zijn minst een vertekende, misleidende versie van de werkelijkheid weer. Het doel is om het merk, de producten of diensten die gepromoot worden, een duurzamer imago te geven dan ze verdienen. Alle middelen worden gebruikt om dat te bereiken, zowel qua vorm als qua inhoud: verklaringen, informatie, symbolen, logo's, illustraties en merknamen, kleuren op verpakkingen, etikettering, reclame in de pers, op sociale media, op websites, op televisie enz.

Oneerlijke handelspraktijken

Naast het manipuleren van de publieke opinie en consumenten door ecologische argumenten aan te voeren voor puur economische doeleinden, kan greenwashing worden beschouwd als een vorm van misleidende reclame en een bedrieglijke handelspraktijk.

Wie doet aan greenwashing?

Tot nu toe hebben we het veel over bedrijven gehad, omdat hun commerciële en financiële prestaties op het spel staan. Maar allerlei organisaties kunnen aan greenwashing doen. Inclusief overheden om hun imago te verbeteren.

Hoe wijdverbreid is het probleem?

De afgelopen jaren heeft de Europese Commissie bij verschillende gelegenheden honderden milieuclaims onderzocht. Uit de onderzoeken bleek dat meer dan 50% van de beoordeelde claims vage, misleidende of ongefundeerde informatie verschaften over de milieueigenschappen van een breed scala aan producten. En niets wijst er vandaag op dat de situatie is verbeterd.

Al die misleidende of onnauwkeurige claims misleiden consumenten over de werkelijke duurzaamheid van de merken, producten en diensten in kwestie.

Waarom is het belangrijk om greenwashing te bestrijden?

Zoals je in de rest van dit dossier zult zien, beïnvloedt greenwashing het milieu, consumenten en bedrijven op verschillende niveaus. Maar het schadelijkste gevolg van de wildgroei, het gebrek aan transparantie en de onbetrouwbaarheid van milieuclaims is dat het consumenten de middelen ontneemt om effectief te handelen ten gunste van de ecologische transitie.

Betrouwbare, duidelijke, relevante, vergelijkbare en controleerbare informatie over de belangrijkste milieueffecten van producten (goederen en diensten) en/of organisaties is een essentiële voorwaarde voor consumenten om duurzamere aankoopbeslissingen te kunnen nemen.

In dit dossier over greenwashing

We kijken we in detail naar de volgende aspecten:

De impact van greenwashing

Het onvermogen om weloverwogen keuzes te maken, verlies van consumentenvertrouwen, schade aan organisaties die zich echt inzetten voor duurzaamheid enz. We bekijken de vele gevolgen van greenwashing.

Indicatoren van greenwashing

Onbetrouwbare, onvoldoende of ontbrekende informatie, vage of dubbelzinnige termen, een bespottelijke of irrelevante duurzame aanpak ... Hier zijn de essentiële aanwijzingen, met voorbeelden, die je helpen om greenwashing te herkennen.

Greenwashing inherent aan bepaalde sectoren

Greenwashing bestaat in alle sectoren. Maar sommige lijken ons in een nogal ongemakkelijke positie te verkeren als het aankomt op het aanprijzen van de huidige duurzaamheid van hun producten en diensten: elektrische auto's, luchtvaartmaatschappijen, olie- en gasbedrijven en fast fashion.

Hoe je beschermen en verdedigen tegen greenwashing

Door de voorkeur te geven aan officiële, erkende keurmerken kun je teleurstellingen voorkomen. Maar je kunt ook terugvechten tegen greenwashing door een beroep te doen op garantie, een klacht in te dienen bij de Economische Inspectie of de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame, of een vordering in te stellen.

Veranderingen in de nationale en Europese regelgeving

De huidige regels voor greenwashing zijn voor verbetering vatbaar, maar ze bestaan wel. Binnenkort worden in de hele Unie nieuwe Europese richtlijnen van kracht. Hier is een update van alle antigreenwashwetgeving.

Aanbevolen voor jou