Onze financieringsbronnen

Testaankoop is een onafhankelijke organisatie zonder winstoogmerk, die optreedt in het belang van de consument. In onze publicaties vind je geen advertenties: het gros van wat we doen, wordt gefinancierd met bijdragen van onze leden. De enige uitzonderingen op die regel zijn de bijdragen die we ontvangen van partners uit de privé-sector of de overheid met wie we samen acties ondernemen, maar we waken er strikt over dat die onze objectiviteit niet beïnvloeden.
Inkomsten van consumenten (96,6 %)
Onze abonnees genieten individuele bijstand, de mogelijkheid om deel te nemen aan acties en gebruik te maken van voordelen. Ze kunnen een beroep doen op advies en ze hebben toegang tot onze digitale kanalen (websites, apps, sociale media) en in de meeste gevallen ook onze magazines met testresultaten, dossiers, online modules en allerlei diensten. Deze abonnees zijn onze belangrijkste bron van inkomsten. We voeren onze opdracht uit voor hen en dankzij hen.
Meer weten over onze abonnementen.
Inkomsten van bedrijven (3,0 %)
- Gebruik van onze labels onder licentie (2,0 %)
De fabrikanten / verleners van producten of diensten waarvan de kwaliteit blijkt uit onze testen, kunnen onder een sublicentie onze labels (Beste van de test, Beste koop, enzovoort) gebruiken in hun communicatie. Door de grote zichtbaarheid van onze labels krijgt de consument toegang tot betrouwbare informatie wanneer hij deze echt nodig heeft, namelijk in de winkel.
Meer over onze labels in jouw winkel
- Diensten met betrekking tot energie (0,8 %)
Het organiseren van switchen van energieleveranciert en van speciale acties voor zonnepanelen en stookolie brengen voor Testaankoop personeelskosten, IT-kosten en communicatiekosten met zich mee. Onze partnerbedrijven leveren een bijdrage in die kosten. We verschaffen steeds duidelijkheid over die bijdragen. De ontvangen vergoedingen worden geïnvesteerd in nieuwe projecten van collectief belang die Testaankoop wil ontwikkelen.
Onze huidige acties
- Inkomsten via online diensten (0,2 %)
Dankzij onze koopwijzers kunnen consumenten overschakelen naar een andere leverancier of tegen de meest voordelige prijs geteste producten of diensten kopen via online verkoopplatformen waar wij naar doorverwijzen. De verkopers betalen Testaankoop een marktconforme bijdrage waarmee we de ontwikkelingskosten van onze koopwijzers financieren,
Naar onze koopwijzers
Inkomsten van de overheid (0,40 %)
Wij nemen deel aan tal van projecten samen met steden, particuliere stichtingen, Europese instellingen en andere overheidsinstanties om de belangen van consumenten te behartigen: projecten die meegefinancierd worden door nationale of Europese instellingen.
Meer info over het project om actie te ondernemen op basis van consumentenklachten:
test-aankoop.be/project-cicle-x
Meer info over het project om de consument de overstap te helpen maken naar warmtepompen:
test-aankoop.be/clear-hp
Meer info over het project in de strijd tegen vervroegde veroudering:
www.terapkapot.be
Meer tips over hersteloplossingen voor huishoudelijke toestellen op: www.repairguide.be
100% ten dienste van de consument
Testaankoop hoeft geen aandeelhouders te vergoeden. Onze inkomsten worden volledig benut ten voordele van de consument.
In 2023 behandelde Testaankoop meer dan 400.000 vragen via diverse communicatiekanalen (telefoon, contactformulier op de website, social media, chat,...). Consumenten klopten het vaakst aan met vragen over de energie- en waterleveranciers, consumptiegoederen, maar ook postdiensten, vrije tijd, gezondheid, eigendom en huurkwesties, verzekeringen, belastingen en juridische zaken.
In 2023 werden meer dan 28.000 klachten ingevoerd via het Klachtenplatform om rechtstreeks in contact te komen met de bedrijven om hun problemen op te lossen. 13% van deze klachten werden doorgestuurd naar onze advocaten voor advies of tussenkomst.
Meer info over de behandelde klachten:
test-aankoop.be/klachten-balans-2023
Testaankoop deed in 2023:
- meer dan 170 testen en vergelijkingen van producten en diensten op testaankoop.be en testaankoop.be/gezond.
- en tal van acties in het belang van de consument : test-aankoop.be/overzicht-acties
Testaankoop communiceerde in 2023 via:
- 5 magazines, 3 websites, wekelijkse nieuwsbrieven, Facebook, Instagram, LinkedIn, X (ex-Twitter), TikTok & YouTube
- digitale applicaties: TA&Me, Ta Digitaal, TA Invest Digitaal, Informed en BeCover
Dit alles dankzij de inzet van onze 339 werknemers, aangevuld met externe medewerkers (advocaten, experten, ...)