Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Weg met misleidend fruit op etiketten

11 februari 2021
Misleidend fruit op voedingsetiketten

Heel wat verpakkingen beloven smaakexplosies van verse vruchten, terwijl het tussen de aroma’s en de kleurstoffen op de ingrediëntenlijst zoeken is naar sporen van echt fruit. Wij ontmaskerden tientallen bedriegers en eisen strengere regels.

Weg met misleidend fruit op etiketten

Het is een al te bekend scenario: verse vruchten in allerlei vrolijke kleurtjes spatten van de verpakking, maar wie de ingrediëntenlijst uitspit, vindt opvallend weinig van dat beloofde fruit terug. Fruit is immers een duur ingrediënt, dat zich gemakkelijk laat nabootsen door veel goedkopere aroma’s en kleurstoffen. U krijgt wel het smaakje en de geur, maar niet de voordelen van echt fruit.

Ziet eruit als fruit, maar is het niet

Meer dan 120 voedingsverpakkingen met afbeeldingen van fruit passeerden de revue in 2016, waaronder tientallen voorbeelden van misleiding. Heel wat producten vielen door de mand omdat ze minieme hoeveelheden fruit toevoegen als alibi voor de vele aroma’s en kleurstoffen, omdat ze exotisch fruit vervangen door goedkopere vruchten zoals appel, of zelfs omdat ze geen echt fruit bevatten maar het wel tonen op de verpakking.

Een etiket moet een identiteitskaart zijn waarop de consument in een oogopslag ziet welke ingrediënten een product bevat. Dat de ingrediëntenlijst correct en volledig is, betekent niet dat de verpakking als geheel niet misleidend kan zijn. De beloftes op de verpakking bieden immers te weinig houvast om in te schatten of een product al dan niet respectabele hoeveelheden écht fruit bevat. 

Niet zonder resultaat

Wij tikten in januari 2016 de betrokken fabrikanten, waaronder grote namen als Danonino, Fristi en Oasis, op de vingers voor deze misleiding. We dienden klacht in bij de FOD Economie, niet zonder resultaat. De FOD Economie geeft gelukkig gedeeltelijk gevolg aan onze klacht en heeft beslist Danone een proces-verbaal te sturen. Het bedrijf werd verplicht om de verpakking van Danonino, het vroegere Petit Gervais-kaasje, aan te passen. 

De kaasjes bevatten op het moment van ons onderzoek immers 0 % echt fruit en de smaak was volledig afkomstig van aroma’s, ondanks de suggestie die op de verpakking en de website stond. Intussen bevat Danino wel echt fruit. Gezien het gaat om een product voor kinderen, zijn wij tevreden over deze beslissing, al zijn we ook teleurgesteld dat er voorlopig nog geen maatregelen worden getroffen tegen de andere overtreders.

Enkele sprekende voorbeelden op onze Pinokkio-producten: