Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt

Terugbetaling cursus

Beste, Ik heb mij aangesloten voor een cursus administratief bediende met garantie dat ik deze kon volgen in Sint-Niklaas. Na betaling las ik via mijn studentenprofiel op 2 november (dag vd start) dat deze geannulleerd is. Ik heb direct con´tact opgenomen en gevraagd of ik deze nog kon volgen op een latere data te Sint-Niklaas. Men kon echter niet garanderen dat deze cursus ooit nog aangeboden ging worden in Sint-Niklaas, aangezien ik fulltime werk in een ploegensysteem en de overige locaties veel te ver zijn voor mij heb ik die dag via mail ook langs mijn kant de cursus geannulleerd. Intussen wacht ik al weken op een terugbetaling van mijn lesgeld! Ik eis een onmiddellijke terugbetaling van het lesgeld aangezien men mij beloofd heeft dat deze doorging in Sint-Niklaas en na betaling deze cursus werd opgeschort. Gelieve onmiddellijk paal en perk te stellen aan deze terugbetaling. Met vriendelijke groeten, Colleman Joyce

Afgesloten
N. V.
5/12/2025

niet-geleverde dienst, gebrekkige communicatie en onbereikbaarheid

Geachte, Graag wens ik via deze weg een klacht in te dienen tegen het Centrum voor Avondonderwijs, naar aanleiding van een opleiding waarvoor ik heb betaald maar die niet werd geleverd, gecombineerd met ernstige communicatieproblemen en onbereikbaarheid van de onderneming. Ik schreef mij in voor de opleiding Manicurist (cursusprijs: €249). De eerste les zou plaatsvinden op 9 november. Bij aankomst was er echter geen docent aanwezig, en na 30 minuten wachten vernamen we via een leerkracht van een andere opleiding dat de docente ziek was. Deze annulering werd niet vooraf gecommuniceerd aan de cursisten. Vervolgens werd gemeld dat een vervangdocente de opleiding zou overnemen en dat de nieuwe startdatum 30 november zou zijn. Op deze datum herhaalde het probleem zich: opnieuw geen docente aanwezig, opnieuw geen enkele communicatie, en opnieuw cursisten die voor niets aanwezig waren. Achteraf vernamen we dat de vervangdocente haar afwezigheid had doorgegeven aan het centrum, maar dat deze informatie niet gedeeld werd met de cursisten. Door deze opeenvolgende tekortkomingen heb ik mij uitgeschreven en heb ik het Centrum voor Avondonderwijs per mail om terugbetaling verzocht. Tot op heden werd hier niet op gereageerd. Om mijn verzoek formeel te maken, heb ik een aangetekend schrijven gestuurd naar het bedrijfsadres zoals vermeld op hun website. Dit schrijven werd echter onbestelbaar teruggestuurd, met de melding dat op dat adres geen post wordt ontvangen. Dat betekent dat het bedrijf een officieel adres publiceert waar zij geen aangetekende zendingen accepteren, wat bijzonder problematisch is voor consumenten die hun rechten willen uitoefenen. Samengevat gaat het om: Niet-geleverde diensten (2 geannuleerde lessen zonder voorafgaande verwittiging) Structurele communicatieproblemen Onbeantwoorde terugbetalingsaanvraag Onbereikbaarheid van het bedrijf via het officiële adres Het feit dat aangetekende zendingen weigeren of niet kunnen worden afgeleverd verhindert dat consumenten hun rechten kunnen uitoefenen Ik dank u alvast voor de opvolging van dit dossier. Met vriendelijke groet,

In behandeling
S. R.
1/12/2025

Terugbetalingsprobleem

Geachte heer, mevrouw, Op 28/07/2025 heb ik mij ingeschreven voor de opleiding gespecialiseerd voetverzorger bij het Centrum voor Avondonderwijs. Deze opleiding werd meerdere keren verplaatst. Op 10/10/2025 heb ik mijn inschrijving geannuleerd en gevraagd om de terugbetaling van het betaalde inschrijvingsgeld van 1.149,00 euro! Bij contact ging dit 30 dagen duren, tot op heden (01/12/2025!) heb ik nog steeds niets ontvangen en blijven ze mij aan het lijntje houden met flauwe excuses. Na het lezen van alle klachten en reviews ben ik zeker niet de enige van wie ze geld onterecht achterhouden, fraude dus! In de hoop dat ik mijn geld ooit nog terugzie!

In behandeling
K. V.
30/11/2025

Terugbetaling wegens niet doorgaan lespakket

Beste, Mijn naam is Katrien Van den Bossche, mijn ID nummer is: 919657 voor het afstandsonderwijs. Ik ben ingeschreven in een cursus manicurist en gelnagels voor Centrum voor afstandsonderwijs Brussel. Ik ben al 2 keer ter plaatse gegaan om een opleiding te volgen en twee keer was er géén lesgever te bespeuren. De cursisten worden niet verwittigd er is géén enkele communicatie en ik heb alreeds een mail gestuurd maar die werd niet beantwoord. De eerste keer was 9 november de tweede keer was 30 november dat ik ter plaatse was samen met andere cursisten en dat er géén lesgever was en dat er ook géén enkele communicatie plaatsvond.) Ik wil daarom graag een terugbetaling van mijn cursusgeld dat ik betaald heb, aangezien ik niet kan rekenen op de communicatie en de betrouwbaarheid van dit opleidingscentrum. (zowel voor manicurist als voor gelnagels) terug te betalen op volgend rekeningnr: BE80 7370 2577 6377.) Mvg, Katrien Van den Bossche

In behandeling
L. B.
29/11/2025

Geen terugbetaling / geen reactie

Beste Op 26 augustus annuleerde ik mijn inschrijving voor de cursus Juweelontwerp, die in november zou starten. Ik ontving meteen een bevestiging dat de terugbetaling in orde zou worden gebracht. Intussen zijn we eind november en heb ik nog steeds geen terugbetaling ontvangen. Sinds 1 oktober heb ik herhaaldelijk contact opgenomen via e-mail, het contactformulier op de website en telefonisch. Helaas kreeg ik nooit een reactie, en telefonisch bleek er op geen enkel moment iemand bereikbaar. Gezien het gebrek aan communicatie en de uitblijvende terugbetaling, zie ik mij genoodzaakt om deze klacht officieel in te dienen. Met vriendelijke groeten

In behandeling
S. H.
13/11/2025

Terugbetaling wordt niet uitgevoerd - Lessen worden steeds uitgesteld

Beste, Het is ondertussen halfweg november en met grote frustratie heb ik na meerdere beloftes mijn inschrijvingsgeld (€236,21) voor de cursus Hairstylist Basis nog niet terugbetaald gekregen. Op 14/10/2025 kreeg ik een bericht van Ann-Sophie Desmet dat op 25/09/2025 een terugbetaling zou zijn doorgevoerd. Dit kon tot 30 dagen duren. Ondertussen is het halfweg november en heb ik nog steeds geen terugbetaling mogen ontvangen. Dit sleept nu al veel te lang aan en mijn geduld is op. Een eerste aanvraag voor een terugbetaling stuurde ik reeds uit op 1O/09/2025, wegens het voortdurend uitstellen van de opleiding. Ondertussen sprak ik al met verschillende medewerkers via verschillende kanalen. Verder werd ik op geen enkel moment professioneel geholpen door Het Centrum voor Avondonderwijs. Deze onprofessionele houding sluit precies aan bij de overige klachten die ik lees op Testaankoop. Ik verwacht onmiddellijk de terugbetaling van het volledige bedrag — zonder verder uitstel of excuses.

Opgelost
N. B.
29/10/2025

Terugbetaling gevraagd - lessen worden steeds uitgesteld

Betreft: Verzoek tot terugbetaling cursusgeld Studentnummer: 172893 Beste meneer/mevrouw Op 15/10/2025 kreeg ik de melding dat de opleiding waarvoor ik ben ingeschreven opnieuw wordt uitgesteld. Ik was eerder al geswitcht van opleiding, op aanraden van jullie diensten, nadat mijn vorige opleiding (ingeschreven op 15/08/2023!!) ook (meermaals) werd uitgesteld. Ik heb toen gekozen voor Toerisme en Recreatie. De opleiding zou starten op 08/09/2025. Helaas werd ook deze startdatum uitgesteld naar 03/11/2025. Ik heb daarop jullie diensten gecontacteerd met de vraag om een terugbetaling. Jullie antwoord was dat ik, omdat ik reeds gebruik heb gemaakt van het recht om te switchen, geen terugbetaling kan aanvragen. Echter is het duidelijk onmogelijk om bij jullie een opleiding te volgen op de opgegeven startdatum, daar het iedere keer wordt uitgesteld. Deze keer al naar januari 2026. Doordat deze volgorde van gebeurtenissen zich steeds herhaalt, heb ik er geen vertrouwen meer in dat ik nog een opleiding zal kunnen volgen bij jullie. Ik vraag nu dus opnieuw een terugbetaling aan, omdat jullie de dienst waarvoor ik al lang betaald heb, niet kunnen leveren op de opgegeven startdatum. Ik verzoek u dan ook vriendelijk, doch dringend, om het bedrag van 769,60 euro binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief terug te storten op mijn, bij jullie reeds gekende, rekeningnummer. Met vriendelijke groeten Natasja Bervoets

Opgelost
S. J.
28/10/2025
Social Secret Academy B.V.

Niet naleven herroepingsrecht en terugbetaling

Geachte mevrouw/heer, Op 10 oktober 2025 heb ik via Social Secret Academy een online coachingtraject aangekocht voor een bedrag van €1.433,85. Ik heb geen overeenkomst ondertekend en er is geen dienstverlening gestart. Op 11 oktober 2025 heb ik binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen schriftelijk mijn herroepingsrecht uitgeoefend zoals vermeld in hun eigen voorwaarden én volgens de Europese consumentenwetgeving. Ondanks meerdere schriftelijke verzoeken weigert het bedrijf mijn herroeping te bevestigen en het betaalde bedrag terug te storten. In plaats daarvan proberen zij onnodige telefonische gesprekken op te dringen en wordt de terugbetaling onwettig vertraagd. Dit heeft geleid tot onnodige stress, tijdverlies en het ongerechtvaardigd vasthouden van mijn geld, terwijl de wettelijke termijn voor terugbetaling (30 dagen na herroeping) bijna verstreken is. Daarom verzoek ik u mij te helpen om Social Secret Academy te verplichten om: - Mijn herroeping officieel te bevestigen - Het volledige bedrag van €1.433,85 terug te betalen - Een schriftelijke bevestiging hiervan te bezorgen Bij deze klacht voeg ik al mijn e-mailcorrespondentie, WhatsApp-communicatie, factuur en betalingsbewijs toe als bewijs. Met vriendelijke groeten, Sophie Jansseune

Opgelost
P. W.
24/10/2025

Onterechte afhaling na opzeg abb.

12/10/2025 softctrl.app TALLINN ESTONIA XXXX XXXX XXXX 3000 - 476,87 EUR Deze firma heeft zelfs na opzegging op08/01/2025, en stopzetting van de auto hernieuwing geld afgehaald ! op jaarbasis en blijkbaar ook nog op maandelijksebasis zonder goedkeuring of toestemming Programma APP MSPY - Softctrl

Afgesloten
D. D.
21/10/2025

CVA opleiding

Ik wens via deze brief een klacht in te dienen en uw hulp te vragen bij een lopend geschil met een opleidingsinstelling waar ik mij bijna twee jaar geleden heb ingeschreven voor een opleiding fotografie. Bij mijn inschrijving koos ik voor een betalingsregeling waarbij ik 1/3 van het totale bedrag vooraf betaalde. De rest zou ik voldoen bij de effectieve start van de opleiding. De opleiding werd echter meermaals uitgesteld: eerst in maart 2024, vervolgens opnieuw in september 2024. In die tussenperiode probeerde ik meermaals telefonisch en via e-mail contact op te nemen met de instelling, maar kreeg geen enkel antwoord. Toen ik uiteindelijk iemand aan de lijn kreeg, werd mij meegedeeld dat de opleiding zou starten in februari 2025, maar op andere dagen dan oorspronkelijk voorzien. Aangezien dit niet combineerbaar was met mijn werkschema, heb ik toen duidelijk aangegeven dat ik niet kon deelnemen en gevraagd om mijn inschrijving te annuleren. Er werd mij beloofd dat ik hierover zou worden teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik begin 2025 een telefoontje van een medewerker die zich niet voorstelde en op zeer onbeleefde wijze eiste dat ik onmiddellijk zou betalen, met de dreiging dat er anders een deurwaarder zou worden ingeschakeld. Nadien volgden ook aanmaningen, waarvan één zelfs afkomstig leek van een buitenlands IP-adres, wat ik erg verdacht vond. Recent ontving ik een aanmaning van een deurwaarder voor een bedrag van €900, zogenaamd nog verschuldigd aan de instelling. Ik wens te benadrukken dat ik niet bereid ben dit bedrag te betalen, aangezien: 1. De opleiding meermaals door de instelling zelf werd uitgesteld; 2. De uiteindelijke lesdagen niet overeenkwamen met de oorspronkelijke afspraken; 3. Ik tijdig heb laten weten dat ik niet kon deelnemen, zonder enige reactie of oplossing; 4. De instelling niet bereikbaar was via normale communicatiemiddelen. Ik vraag Testaankoop vriendelijk om mijn dossier te onderzoeken en tussen te komen bij de instelling of de betrokken deurwaarder om deze onrechtmatige vordering stop te zetten. Ik dank u alvast voor uw aandacht en inzet en hoop op uw tussenkomst om dit probleem op te lossen. Desiree De Maerteleire

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform