Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Niet eerlijk vermeld over geen erkende opleiding
Beste, op 23 juli 2025 heb ik de opleiding “boekhouden basiskennis België” aangekocht bij Nha. Nadat mijn vader en ik grondig onderzoek hadden gedaan heb ik de opleiding ineens volledig betaald. Ik kreeg later mijn pakket met de leermap opgestuurd en ben volop begonnen met leren. Nu (10 september) heb ik ineens via via te horen gekregen van verschillende mensen dat de opleidingen en diploma’s van Nha helemaal niet erkend zijn en je er dus helemaal niks mee kan op de werkvloer. Ik kreeg uiteraard lichte stress aangezien ik wel €350 heb geïnvesteerd in de opleiding (€227 aan Nha, en het resterende geld voor de laptop die ik moest aanschaffen en notitieboekjes). Vandaag 11 september 2025 heb ik telefonisch contact gehad met een medewerker van Nha. Deze heeft inderdaad meteen erkend dat deze opleiding en diploma niet erkend is en zei dan ook direct “maar we geven zeker geen geld terug”. Daar ging bij mij dus nog een belletje rinkelen. Ze zei dan ook “ja je moet gewoon geluk hebben met een werkgever die je wilt aannemen met dit diploma”. Dit was 100% zeker niet vermeld bij de opleiding en ook niet in de algemene voorwaarden. Ik koop toch geen opleiding waar ik uiteindelijk niks aan heb? Dus nu ben ik en mijn geld kwijt, maar ook mijn tijd aangezien ik maar totaal 2 jaar recht heb op een uitkering. Ik kan nu geen andere opleiding meer volgen… Ik voel me ontzettend bedonderd! Ik wil graag dat dit wordt opgelost en wil graag ook mijn geld terug aangezien ik niks aan deze opleiding en diploma heb.
Betwisting factuur drukwerk
Beste directeur, Mr. Fievez, Daar u mijn veelvuldige pogingen tot communicatie blijft negeren, zie ik mij genoodzaakt de feiten via deze weg met een open brief / klacht opnieuw aan te halen. Ik fris even de feiten op: * We krijgen eind schooljaar juni 2024 een mail met melding van een factuur van een schooluitstap. Zonder extra melding zit daar ook een 2e factuur bij van een afrekening van de drukkosten. (Toen al leek het me verdacht dat die factuur niet teveel in de aandacht kwam, later bleek ook waarom!) Deze factuur blijkt meer dan dubbel als vorig schooljaar. (x250% !!). Ter info: Schooljaar ervoor drukwerkkosten: €50 voorschot + afrekening €17,5 = €67,50. Schooljaar er na: €50 voorschot + afrekening €117,13 = €167,13. De facturen zijn ook helemaal niet transparant. *Ik vraag bijgevolg een detail op, want ik wil meer transparantie waar dit zeer hoge bedrag vandaan komt. Blijkt niet alleen dat de kopieën vrij duur per bladzijde worden aangerekend, maar ook dat er enorm veel worden aangerekend. (1600 kopieën voor 1 leerling!? En dit bovenop de handboeken en werkboeken & gebruik van een chroomboek in de klas.) * Was dat trouwens geen belofte in uw toespraak bij de ouder-infoavond in het begin van het schooljaar dat met gebruik van een computer / chroomboek in de klas de kosten voor drukwerk zou verlagen? *Er zijn blijkbaar meerdere ouders die niet akkoord zijn, want de prijs per kopie wordt vrij snel verlaagd (Met ongeveer -40%) De factuur gaat van €167,13 naar €103,19. *Dit betekent echter dat we het schooljaar ervoor dus ook al kopieën aan een te hoge prijs aangerekend hebben gekregen! Ook toen was de factuur helemaal niet transparant, maar wie valt er nu over een afrekening van €17,5 ?(Bovenop een voorschot van 50€ weliswaar.) Hier wordt dus ook in alle talen over gezwegen, ook als ik u er attent op maak via een schrijven. *Wat ook erg bevreemdend over komt is dat er gevraagd wordt om de eerste factuur, waarvan ondertussen geweten is en bevestigd wordt dat ze fout is, alsnog verplicht eerst te betalen en pas na herberekening er een creditnota zal worden opgemaakt. Slim hé, om zo een periode van extra intrest te overbruggen. Pakweg gemiddeld €50 teveel aangerekend per leerling X 880 leerlingen - We spreken hier over €44.000 die u onterecht tijdelijk int! Maar ook dit wordt netjes in de doofpot gehouden! *Wat eveneens blijvend totaal wordt genegeerd zijn de grote hoeveelheid aan kopieën. Daar wordt in al mijn schrijven hierover totaal genegeerd / ontweken. Via mails op smartschool, via aangetekend schrijven, via telefoon.. U zwijgt in alle talen. *Integendeel, ik wordt door andere medewerkers vrij grof aangesproken over het feit dat ik mij plots moet gaan verantwoorden over het aangerekende bedrag per kopie - de omgekeerde wereld! *U weigert met mij te communiceren, maar mijn verhaal en betwisting gaat wel de school rond bij andere medewerkers. Niet echt deontologisch, toch? *De mappen van mijn zoon zitten op dat moment voor alle vakken zeer goed opgeruimd, klaar voor het archief. We maken daar gebruik van om een zeer uitgebreide telling te doen van alle kopieën, opgesplitst in enkele of dubbele en kleurkopie, daar jullie dit in de afrekening ook opsplitsen.(zelfs het rapport, wat eigenlijk ook nog apart wordt aangerekend op de factuur, hebben we meegeteld, idem met de infoblaadjes voor een uitstap!), alles zeer ruim naar boven afgerond en incl. kopieën die we niet zien (toetsen, examens, ... Een groot deel toetsen gebeurden zelfs elektronisch!) Ik lijst alles op in een excel-file (die ik jou heb bezorgd en hier nog eens in bijlage werd toegevoegd) en kom met heel veel moeite nog niet eens aan de helft! (Met name 771 kopieën - kleurkopieën meegerekend!) Hoe komen jullie in hemelsnaam aan 1600 kopieën!? *Ik sta zelf al meer dan 30 jaar in het onderwijs, en de bewering van uw advocate in de rechtbank dat we vele kopieën niet te zien krijgen, is zwaar overroepen. Ik weet wat de ouders niet zien: de examens. En dat is het. Maar die heb ik ruim meegeteld! *Ik heb meerdere pogingen gedaan om een schrijven te richten met de melding dat ik niet akkoord kon gaan met een vernieuwde berekening, die enkel gebaseerd is op een lager bedrag per kopie, maar geen aanpassing kreeg op het foutief aangerekend aantal (meer dan dubbel zoveel) kopieën. Via smartschool, via mail, via aangetekend schrijven... Dit werd blijvend genegeerd. *Er werd reeds een voorschot van €50 betaald, dus ik betwiste het openstaande bedrag van €53,19 *Dit wordt blijvend genegeerd en het bedrag werd later ongevraagd en zonder mijn toestemming afgehouden van een waarborg die we betaalden voor de laptop op school. Terwijl ik dit duidelijk aan de telefoon vd medewerkster van het economaat heb uitgesproken. Ook daar werd mijn vraag totaal genegeerd. Mijn voorschot van de laptop MIN het betwiste bedrag van de drukkosten werd nog nooit zo snel afgehandeld en op mijn rekening gezet. *M.a.w. je blijft zwijgen, en zet mij met mijn rug tegen de muur met het afhouden van het bedrag van een waarborg die ik niet volledig terug krijg, die helemaal niet gelinkt is aan de drukkosten. Communicatie NIHIL! *Een aangetekend schrijven wordt eveneens totaal genegeerd. *Bovenop verkiest u ervoor om een advocaat onder de arm te nemen en mij voor de vrederechtbank te dagen i.p.v. te communiceren. Liever een advocaat en een rechtszaak betalen, dan even in gesprek te gaan en luisteren en uw fout toe te geven! De advocaat en de rechtszaak kostte u vast het veelvoud dan de €53,19 die ik betwist. Hoe koppig in uw volharding om te zwijgen en alles blijvend te negeren kun je zijn? *Echter communiceren met uw advocaat lukte ook niet zo goed blijkbaar, die was niet eens op de hoogte van het feit dat het betwiste bedrag / de openstaande factuur van €53,19 dus / 2 maanden daarvoor reeds (weliswaar ongevraagd en eenzijdig beslist van uw kant) werd afgehouden van een terugbetaling van een waarborg. *Ik moet mij verantwoorden op de rechtbank voor een zogenaamde openstaande factuur die u zonder overleg en ongevraagd reeds via een andere weg hebt gevorderd. Ik moest er een halve dag verlof voor nemen, mij verplaatsen, mij daar ter plaatse laten kleineren door grof en arrogant gedrag en beschuldigingen aanhoren van uw advocaat... Maar een excuus voor deze grove fout, zijnde nalatigheid en gebrek aan duidelijke communicatie van jullie kant kon er niet eens van af. Natuurlijk niet, u communiceert nog steeds niet, dat is ondertussen meer dan duidelijk. *Ik heb nog een poging gedaan om ook via een aangetekend schrijven naar de voorzitter vh schoolcomité in gesprek te gaan. Ik heb ook daar gemeld dat u onnodig en zonder enige reden mij voor de vrederechtbank hebt gedaagd. Ik kreeg letterlijk het antwoord van Dhr. Peirsman: 'Ik heb in goede orde uw aangetekend schrijven ontvangen en zal de inhoud van uw schrijven bespreken met de directie.' *Dit dateert van 29/12/'24. We zijn meer dan 8 maanden verder, helaas ook hier werd alles verder genegeerd. *Ik blijf bij mijn standpunt dat er veel te veel kopieën werden aangerekend en dat ik nog steeds de factuur van €53,19 drukkosten betwist en terug wil vorderen. Dhr. Peirsman kreeg net als u alle details van de kopieën die we in werkelijkheid kregen. Verder vorder ik ook 40% terug vd drukkosten van het schooljaar ervoor, zijnde 40%x67,5 = €27 Bovenop dit bedrag vorder ik ook de kosten terug van 3x een aangetekend schrijven, (3 x €9,74 - €8,20 + €1,54 ontvangstbewijs), nl. €29,22. Hier bovenop mijn totaal overbodige verplaatsing van een onnodige oproep naar de vrederechtbank en een dag onbetaald verlof die ik heb moeten opnemen waarvoor ik €50 extra vorder, wat het totaalbedrag van mijn terugvordering brengt op: €53,19 + €27 + €29,22 + € 50 = € 159,41. Deze klacht en open brief blijft via Testaankoop ook openbaar op hun site staan tot u mijn vordering ter harte neemt. Dit onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkenning Met vriendelijke groeten, Carine Bouciqué
terugbetaling inschrijvingsgeld
Ondanks de vele telefoontjes en mails heb ik nog steeds mijn inschrijvingsgeld niet terug gekregen. Ik heb de opleiding geannuleerd omdat deze steeds verzet werd. Telefonisch werd besproken dat ik het geld terug wil en zou krijgen, ook is dit nog eens via mail gestuurt maar de betaling blijft uit. Ondertussen worden ook zelfs mijn mails niet meer beantwoord.
Hulp gevraagd bij terugbetaling inschrijvingsgeld avondopleiding
Geachte, Ik neem contact met u op omdat ik een probleem ondervind met het Centrum voor Avondonderwijs in Mechelen en ik hoop dat Test Aankoop mij hierbij kan ondersteunen. Begin 2024 heb ik mij ingeschreven voor een avondopleiding bij dit centrum. Het inschrijvingsgeld dat ik betaald heb, bedraagt €1.192. Tot op heden heb ik echter nog geen enkele les gevolgd. De organisatie heeft mijn opleiding meerdere keren uitgesteld en telkens verplaatst naar een latere datum. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en de nieuwe voorgestelde datum past voor mij niet. Ik heb al verschillende keren gevraagd om mijn geld terug te krijgen, maar mijn verzoek wordt telkens geweigerd. Het enige alternatief dat ze aanbieden is om van opleiding te wisselen of om het traject als thuisstudie te volgen. Voor mij is dit geen oplossing. Ik vind het onaanvaardbaar dat ik betaal voor een opleiding die niet doorgaat zoals beloofd en dat men weigert om mijn inschrijvingsgeld terug te storten. Daarom wend ik mij tot Test Aankoop met de vraag om mij te helpen mijn geld terug te recupereren. Alvast bedankt voor uw steun en ik kijk uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet, Fiorella Moreno Sigarrostegui
Geen gratis cursus ontvangen
Geachte heer/mevrouw, Op 14/04/2025 heb ik mij aangemeld voor een opleiding bij INHA Beroepsonderwijs. Mij was toegezegd dat ik binnen 30 dagen een kortingscode zou ontvangen voor een gratis opleiding. Deze kortingscode heb ik echter niet binnen die termijn ontvangen. Vandaag, op 30/07/2025, heb ik telefonisch contact met u opgenomen. Tijdens dit gesprek ontdekte ik dat de e-mail met de code in mijn spamfolder terecht was gekomen. Helaas werd mij medegedeeld dat ik nu geen gebruik meer kan maken van de beloofde gratis opleiding, omdat de 30 dagen inmiddels zijn verstreken. In plaats daarvan wordt mij nu slechts een korting van 10% op een andere cursus aangeboden, wat niet overeenkomt met de oorspronkelijke afspraak. Ik verzoek u dan ook vriendelijk om mij alsnog de kortingscode voor de gratis opleiding te verstrekken, zoals beloofd bij mijn aanmelding. Ik vertrouw erop dat we tot een passende oplossing kunnen komen. Met vriendelijke groet, Betzabeth Diaz 0471806920
Annulatieprobleem
Beste, Ik schreef mij in bij het centrum voor avondonderwijs voor een cursus Barista in mei/juni 2024. De 8 lessen zouden doorgaan op donderdag, maar enkele weken voor de start werd doorgegeven dat de lessen niet meer op donderdag maar op vrijdag zouden doorgaan. Ik kon mijn professionele agenda niet meer wijzigen en vroeg dus een terugbetaling aan van de cursus. Ik kreeg hier nooit antwoord over. Ik hoopte dan op een voucher, maar ook hier kreeg ik geen antwoord. Ondertussen houd ik de cursus verder in de gaten maar zijn er geen mogelijkheden meer die passen met mijn professionele agenda, dus ik zou alsnog een terugbetaling wensen. Heb ik hier recht op?
buitensporige prijzen en niet naleven van consumentenbescherminsgwet
We hebben vorig jaar studieboeken gehuurd om de prijs van de schoolboeken (voor ons voorlopig zo'n €1000/jaar voor 3 van 5 kids) enigszins te drukken. De staat waarin we de boeken ontvingen was eigenlijk niet OK, maar goed genoeg voor mijn zoon die ADHD heeft en zelf moeilijkheden heeft om materiaal te verzorgen. Ik was eigenlijk al opgelucht dat de boeken in niet al te beste staat waren. We betaalden zo'n 42% van de nieuwprijs voor de huur van boeken die dus duidelijk al jarenlang verhuurd werden, wat relatief duur is, maar goed. Na nog een jaar gebruik door mijn zoon, zijn de boeken echter helemaal niet meer in aanvaardbare staat. Ik heb dit laten weten aan studieshop en ben uiteraard bereid om deze te vergoeden. Tot mijn verbazing vragen zij maar liefst 85% van de nieuwprijs van het boek + €6 administratiekosten per boek. Rekening houdend met de reeds betaalde huurprijs die ze niet in mindering brengen gezien ik nu noodgedwongen moet kopen, betaal ik dus uiteindelijk zo'n 130%- 140% van de nieuwprijs, en dit voor een boek dat hoop en al (reeds voor het verhuur) nog 20% van de nieuwprijs waard was. Had ik dit geweten, dan had ik nooit huurboeken gekocht en meteen de optie koopboeken genomen. Naast deze uitzonderlijk hoge prijs, wat basically puur diefstal is maar wellicht nog wel wettelijk, hield Studieshop zich niet aan de consumentenbeschermingswetten die bepalen dat de algemene voorwaarden hierbij duidelijk vermeld dienen te worden. Bij andere prijzen die toelichting vergen of zaken waaraan voorwaarden zijn gekoppeld, verwijzen zij echter wel via een vraagteken naar deze voorwaarden hierbij zodat de klant geïnformeerd wordt. Enkel bij de huurboeken doet men dat niet. Aangezien zij dit bij andere zaken wel deden, is dit m.i. een bewuste zet. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat ouders van kids met ADHD of slordige tieners (en zo zijn er héél wat) immers niet het risico zouden nemen om geplunderd te worden door huurboeken te nemen, wat voor Studieshop nog veel meer rendabel is dan koopboeken, temeer als men ze niet terug kan inleveren. Ik heb dit aangekaart, ze hebben zelfs toegegeven dat ze de voorwaarden beter zichtbaar hadden moeten maken zodat ze dat bij de andere zaken wel deden, maar daarmee was de kous af. Geen enkele vorm van tegemoetkoming, geen enkel redelijk voorstel, echt een schande gezien het feit dat ze al heel wat verdienen op school- en huurboeken op zich en bijkomend nog allerlei behandelings/ verwerkings-, administratie-, verzendings- en verzekeringskosten aanrekenen. Dan durven ze zelfs nog reclame maken dat ze hun uiterste best doen om schoolboeken voor ouders zo betaalbaar mogelijk te houden. Laat me niet lachen...
Terugbetalingsprobleem
Ik schreef me in voor een opleiding die 2 dagen vooraf wordt geannuleerd. Dus uiteraard mijn cursusgeld teruggevraagd, waar ik ook recht op heb . Al x aantal keren gebeld en ondanks op hun site na 14 dagen terugbetaling, na 7 weken nog geen cent gezien.
vraag tot onmiddellijke terugbetaling
Onderwerp: Dringende vraag tot terugbetaling inschrijvingsgeld opleiding Burn-outcoach Geachte, Op 16 augustus 2024 schreef ik mij in voor de opleiding Burn-outcoach met leslocatie in Campus Brugge, Riddersstraat 12, 8000 Brugge, en betaalde hiervoor het bedrag van €399,20 (zie bijlage). De opleiding zou aanvangen op 16 oktober 2024 (studentennummer: 901453). Tot mijn verbazing werd ik via mail – zonder enige verdere toelichting – op de hoogte gebracht dat de opleiding werd verplaatst naar 30 april 2025, een datum die voor mij helaas niet haalbaar is wegens een geplande vakantie. Daarom vroeg ik om over te stappen naar een andere locatie. Ik koos vervolgens voor de cursus in Roeselare, die zou starten op 11 maart 2025. Ook deze opleiding werd echter opnieuw verplaatst naar september 2025, opnieuw zonder enige vorm van uitleg of overleg. Ook deze nieuwe data zijn voor mij niet mogelijk. Dit is inmiddels de tweede maal dat de opleiding wordt uitgesteld zonder inspraak, wat voor mij als cursist zeer frustrerend en onprofessioneel aanvoelt. Om die reden wens ik mijn inschrijving te annuleren en verzoek ik hierbij formeel om de volledige terugbetaling van het inschrijvingsgeld ten bedrage van €399,20. Op 14 maart 2025 diende ik reeds een officiële aanvraag tot terugbetaling in. In reactie hierop werd mij gemeld dat de terugbetaling binnen 30 dagen zou gebeuren. Intussen zijn we vandaag 24 juni 2025. Ondanks herhaaldelijke herinneringen op 22 april en 15 mei via mail, is er tot op heden geen terugbetaling ontvangen. Ik dring erop aan dat deze terugbetaling onmiddellijk en zonder verdere vertraging wordt uitgevoerd. Gelieve mij per kerende schriftelijk te bevestigen wanneer ik de terugbetaling mag verwachten. Met vriendelijke groet, Christel Van de Cappelle
Ouders
Geachte dames en heren, Mijn naam is Bakri DALATI, vader van twee kinderen, Adam en David DALATI, die momenteel zijn ingeschreven aan GO! basisschool De Plataan in Roeselare (postcode 8800). Tot mijn grote teleurstelling weigert de schooldirectie herhaaldelijk mijn verzoeken om een gesprek, ondanks mijn duidelijke intentie om enkel het welzijn en de schoolse situatie van mijn kinderen te bespreken. Ik wens betrokken te blijven bij hun ontwikkeling en correcte begeleiding, zoals elk verantwoordelijk ouder. Ik wens te benadrukken dat ik als ouder met gedeeld ouderlijk gezag, volgens artikel 374 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, het recht heb om geïnformeerd te worden over de opvoeding en het onderwijs van mijn kinderen. Bovendien is de school, krachtens artikel 28 van het Basisonderwijsdecreet van 2002, verplicht om ouders actief te informeren over de schoolloopbaan van hun kind, ongeacht de familiale situatie. De herhaalde weigering van de school om mij te ontvangen of te informeren vormt een ernstige schending van deze wettelijke verplichtingen. Tevens blijkt uit correspondentie een duidelijke partijdigheid in het voordeel van mijn ex-partner, zonder dat hier een gerechtelijke beslissing aan ten grondslag ligt. Dit druist in tegen het principe van gelijke behandeling en ouderlijke samenwerking dat essentieel is voor het welzijn van het kind. De directeur van de school wil geen afspraak voor mijn sollicitatiegesprek maken. Hij stuurde me een e-mail met de tijden waarop de gesprekken zouden plaatsvinden. Toen ik vroeg om de reden voor zijn afwijzing van het interview, stuurde hij me een link voor het gesprek via Google Meet.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten