Centrum voor Avondonderwijs

Centrum voor Afstandonderwijs Onderwijs - Opleiding

Uitstekend

93 punten Info

Meest recente klachten

D. D.
21/10/2025

CVA opleiding

Ik wens via deze brief een klacht in te dienen en uw hulp te vragen bij een lopend geschil met een opleidingsinstelling waar ik mij bijna twee jaar geleden heb ingeschreven voor een opleiding fotografie. Bij mijn inschrijving koos ik voor een betalingsregeling waarbij ik 1/3 van het totale bedrag vooraf betaalde. De rest zou ik voldoen bij de effectieve start van de opleiding. De opleiding werd echter meermaals uitgesteld: eerst in maart 2024, vervolgens opnieuw in september 2024. In die tussenperiode probeerde ik meermaals telefonisch en via e-mail contact op te nemen met de instelling, maar kreeg geen enkel antwoord. Toen ik uiteindelijk iemand aan de lijn kreeg, werd mij meegedeeld dat de opleiding zou starten in februari 2025, maar op andere dagen dan oorspronkelijk voorzien. Aangezien dit niet combineerbaar was met mijn werkschema, heb ik toen duidelijk aangegeven dat ik niet kon deelnemen en gevraagd om mijn inschrijving te annuleren. Er werd mij beloofd dat ik hierover zou worden teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd. Tot mijn grote verbazing kreeg ik begin 2025 een telefoontje van een medewerker die zich niet voorstelde en op zeer onbeleefde wijze eiste dat ik onmiddellijk zou betalen, met de dreiging dat er anders een deurwaarder zou worden ingeschakeld. Nadien volgden ook aanmaningen, waarvan één zelfs afkomstig leek van een buitenlands IP-adres, wat ik erg verdacht vond. Recent ontving ik een aanmaning van een deurwaarder voor een bedrag van €900, zogenaamd nog verschuldigd aan de instelling. Ik wens te benadrukken dat ik niet bereid ben dit bedrag te betalen, aangezien: 1. De opleiding meermaals door de instelling zelf werd uitgesteld; 2. De uiteindelijke lesdagen niet overeenkwamen met de oorspronkelijke afspraken; 3. Ik tijdig heb laten weten dat ik niet kon deelnemen, zonder enige reactie of oplossing; 4. De instelling niet bereikbaar was via normale communicatiemiddelen. Ik vraag Testaankoop vriendelijk om mijn dossier te onderzoeken en tussen te komen bij de instelling of de betrokken deurwaarder om deze onrechtmatige vordering stop te zetten. Ik dank u alvast voor uw aandacht en inzet en hoop op uw tussenkomst om dit probleem op te lossen. Desiree De Maerteleire

Afgesloten
A. B.
18/10/2025

Herroepingsrecht geweigerd – terugbetaling €300 + €20 (CVAO vzw ↔ Ondernemersschool B.V.)

Wat is er gebeurd? Op 26/09/2025 schreef ik me online in voor “Wiskunde (Basis)” bij Centrum voor Avondonderwijs vzw (CVAO). Ik betaalde €300. De betaling liep naar Ondernemersschool B.V. (NL), terwijl de cursus onder CVAO vzw (BE) valt ⇒ onduidelijke contractspartij. Verschil tussen verkoop & cursusvoorwaarden (niveau) De verkooppagina presenteert de opleiding als geschikt voor beginners / absolute basis. In cursusvoorwaarden/lesmateriaal wordt echter voorkennis t.e.m. 4e middelbaar verondersteld en/of inhoud aangeboden die niet overeenkomt met de verkooppagina. Dit verschil was doorslaggevend voor mijn beslissing om binnen 14 dagen te herroepen. Wat ging er mis met de herroeping? Ik heb binnen 14 dagen, dezelfde dag nog, herroepen en terugbetaling gevraagd, later herinnerd, aangetekend bevestigd en het pakket teruggestuurd. Antwoord aanbieder: “geen herroepingsrecht (beroepsopleiding)”. Ik heb niet ingestemd met “onmiddellijke start mét verlies van herroepingsrecht” en de dienst was niet volledig uitgevoerd binnen 14 dagen. Waarom dit problematisch is AV/website bevatten passages die herroeping in het algemeen uitsluiten (“geen herroeping/geen terugbetaling”), wat voor online aankopen misleidend kan zijn. Er is entiteitenmix (CVAO vzw ↔ Ondernemersschool B.V.) én een mismatch tussen verkoopbelofte en feitelijke cursusniveau/voorwaarden. Wat ik al deed Herroepen (dag van inschrijving), herinnerd, aangetekend bevestigd en retour gedaan. Bewijsstukken zijn beschikbaar (betalingsbewijs, e-mails, retourbewijs, screenshots verkoop/voorwaarden). Wat ik vraag (bemiddeling) Terugbetaling €300 (inschrijvingsgeld) + €20 portkosten (aangetekend + retour). Correcte informatie op verkoop- en cursuspagina’s: zelfde, duidelijke niveaubeschrijving. Heldere contractspartij (één entiteit) en juiste uitleg over herroepingsrecht. Samengevat Ik heb op tijd en netjes herroepen wegens verschil verkoop ↔ cursusniveau, maar terugbetaling wordt geweigerd. Ik vraag bemiddeling zodat dit wordt rechtgezet en toekomstige cursisten duidelijk en correct geïnformeerd worden.

In behandeling
N. C.
15/10/2025

terug betalingsprobleem inschrijvingsgeld opleiding

Geachte mevrouw/heer, Op 09.08.2025 schreef ik me in, om een cursus te volgen bij het centrum voor volwassenonderwijs. mijn studenten ID is ID: 922074 Ik schreef me dus in en er werd ook meteen een betaling gedaan van mijn kant. Op 27 augustus 2025 schreef ik mij uit via email, na heel wat pogingen te hebben ondernomen om de school te bereiken. Dan werd er voorgesteld om een andere opleiding te volgen, waar ik ook al eens info over had gevraagd. Ik stel echter vast dat ik na veel inspanningen en pogingen mijn inschrijvingsgeld 399 € niet terug betaald krijg...via de telefoniste en/of per email ontvang ik smoezen en uitvluchten om dit niet te betalen. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen volgende week 22 oktober mijn inschrijvingsgeld terug. Met vriendelijke groeten, Natasja Cosman

In behandeling
A. H.
7/09/2025

terugbetaling inschrijvingsgeld

Ondanks de vele telefoontjes en mails heb ik nog steeds mijn inschrijvingsgeld niet terug gekregen. Ik heb de opleiding geannuleerd omdat deze steeds verzet werd. Telefonisch werd besproken dat ik het geld terug wil en zou krijgen, ook is dit nog eens via mail gestuurt maar de betaling blijft uit. Ondertussen worden ook zelfs mijn mails niet meer beantwoord.

Opgelost
F. M.
5/09/2025

Hulp gevraagd bij terugbetaling inschrijvingsgeld avondopleiding

Geachte, Ik neem contact met u op omdat ik een probleem ondervind met het Centrum voor Avondonderwijs in Mechelen en ik hoop dat Test Aankoop mij hierbij kan ondersteunen. Begin 2024 heb ik mij ingeschreven voor een avondopleiding bij dit centrum. Het inschrijvingsgeld dat ik betaald heb, bedraagt €1.192. Tot op heden heb ik echter nog geen enkele les gevolgd. De organisatie heeft mijn opleiding meerdere keren uitgesteld en telkens verplaatst naar een latere datum. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en de nieuwe voorgestelde datum past voor mij niet. Ik heb al verschillende keren gevraagd om mijn geld terug te krijgen, maar mijn verzoek wordt telkens geweigerd. Het enige alternatief dat ze aanbieden is om van opleiding te wisselen of om het traject als thuisstudie te volgen. Voor mij is dit geen oplossing. Ik vind het onaanvaardbaar dat ik betaal voor een opleiding die niet doorgaat zoals beloofd en dat men weigert om mijn inschrijvingsgeld terug te storten. Daarom wend ik mij tot Test Aankoop met de vraag om mij te helpen mijn geld terug te recupereren. Alvast bedankt voor uw steun en ik kijk uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet, Fiorella Moreno Sigarrostegui

Opgelost

Hulp nodig?

Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 2 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform