Centrum voor Avondonderwijs

Centrum voor Afstandonderwijs Onderwijs - Opleiding

Uitstekend

90 punten Info

Meest recente klachten

A. H.
7/09/2025

terugbetaling inschrijvingsgeld

Ondanks de vele telefoontjes en mails heb ik nog steeds mijn inschrijvingsgeld niet terug gekregen. Ik heb de opleiding geannuleerd omdat deze steeds verzet werd. Telefonisch werd besproken dat ik het geld terug wil en zou krijgen, ook is dit nog eens via mail gestuurt maar de betaling blijft uit. Ondertussen worden ook zelfs mijn mails niet meer beantwoord.

In behandeling
F. M.
5/09/2025

Hulp gevraagd bij terugbetaling inschrijvingsgeld avondopleiding

Geachte, Ik neem contact met u op omdat ik een probleem ondervind met het Centrum voor Avondonderwijs in Mechelen en ik hoop dat Test Aankoop mij hierbij kan ondersteunen. Begin 2024 heb ik mij ingeschreven voor een avondopleiding bij dit centrum. Het inschrijvingsgeld dat ik betaald heb, bedraagt €1.192. Tot op heden heb ik echter nog geen enkele les gevolgd. De organisatie heeft mijn opleiding meerdere keren uitgesteld en telkens verplaatst naar een latere datum. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en de nieuwe voorgestelde datum past voor mij niet. Ik heb al verschillende keren gevraagd om mijn geld terug te krijgen, maar mijn verzoek wordt telkens geweigerd. Het enige alternatief dat ze aanbieden is om van opleiding te wisselen of om het traject als thuisstudie te volgen. Voor mij is dit geen oplossing. Ik vind het onaanvaardbaar dat ik betaal voor een opleiding die niet doorgaat zoals beloofd en dat men weigert om mijn inschrijvingsgeld terug te storten. Daarom wend ik mij tot Test Aankoop met de vraag om mij te helpen mijn geld terug te recupereren. Alvast bedankt voor uw steun en ik kijk uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet, Fiorella Moreno Sigarrostegui

In behandeling
C. V.
24/06/2025

vraag tot onmiddellijke terugbetaling

Onderwerp: Dringende vraag tot terugbetaling inschrijvingsgeld opleiding Burn-outcoach Geachte, Op 16 augustus 2024 schreef ik mij in voor de opleiding Burn-outcoach met leslocatie in Campus Brugge, Riddersstraat 12, 8000 Brugge, en betaalde hiervoor het bedrag van €399,20 (zie bijlage). De opleiding zou aanvangen op 16 oktober 2024 (studentennummer: 901453). Tot mijn verbazing werd ik via mail – zonder enige verdere toelichting – op de hoogte gebracht dat de opleiding werd verplaatst naar 30 april 2025, een datum die voor mij helaas niet haalbaar is wegens een geplande vakantie. Daarom vroeg ik om over te stappen naar een andere locatie. Ik koos vervolgens voor de cursus in Roeselare, die zou starten op 11 maart 2025. Ook deze opleiding werd echter opnieuw verplaatst naar september 2025, opnieuw zonder enige vorm van uitleg of overleg. Ook deze nieuwe data zijn voor mij niet mogelijk. Dit is inmiddels de tweede maal dat de opleiding wordt uitgesteld zonder inspraak, wat voor mij als cursist zeer frustrerend en onprofessioneel aanvoelt. Om die reden wens ik mijn inschrijving te annuleren en verzoek ik hierbij formeel om de volledige terugbetaling van het inschrijvingsgeld ten bedrage van €399,20. Op 14 maart 2025 diende ik reeds een officiële aanvraag tot terugbetaling in. In reactie hierop werd mij gemeld dat de terugbetaling binnen 30 dagen zou gebeuren. Intussen zijn we vandaag 24 juni 2025. Ondanks herhaaldelijke herinneringen op 22 april en 15 mei via mail, is er tot op heden geen terugbetaling ontvangen. Ik dring erop aan dat deze terugbetaling onmiddellijk en zonder verdere vertraging wordt uitgevoerd. Gelieve mij per kerende schriftelijk te bevestigen wanneer ik de terugbetaling mag verwachten. Met vriendelijke groet, Christel Van de Cappelle

Opgelost
G. V.
9/06/2025

terugbetaling

Via deze weg wens ik een klacht in te dienen tegen Centrum voor Avondonderwijs, gevestigd in België, wegens onrechtmatige handelspraktijken en het onterecht weigeren van een volledige terugbetaling – terwijl dit telefonisch wel toegezegd geweest is. Verder wil ik mijn ongenoegen uiten over de werking van het Centrum voor Avondonderwijs, in het bijzonder met betrekking tot de communicatie en de organisatie van de cursussen. Betreft oorspronkelijke inschrijving van mijn dochter voor de cursus “Florist” te Roeselare, ten bedrage van 649€. Zij heeft hiervoor online ingeschreven op 02/10/22, en betaald op 04/10/22. De cursus zou starten op 05/10/22. Op die dag is de bevestiging van inschrijving ontvangen, waarbij vermeld was dat de cursus 3 werken verlaat werd. Dwz dat de laatste lessen pal in de examens vallen, hetgeen oorspronkelijk zo niet was. Ze kon aldus die lessen niet volgen en ook geen examen “Florist” maken. Bij navraag wat er kan gedaan worden, wordt er geen oplossing geboden door de geïrriteerde lesgever. Had dit eerder geweten geweest, dan zou ze voor die cursus niet ingeschreven zijn. In de eerste les wordt er ook medegedeeld dat er voor de volgende les nog voor enkele zaken moet gezorgd worden, terwijl alle groenmateriaal in het cursusgeld moet inbegrepen zijn. De lesgever geeft zelf aan dat bvb bij Van der Vennet (een gekende groothandel op gebied van decoratiematerialen) materiaal en inspiratie kan gevonden worden. Bij deze winkel kan je echter enkel als zelfstandige aankopen. Dit zijn ook extra kosten bovenop het lesgeld die het moeilijk maken voor een student (aan de hogeschool) . Verder voldoet de cursus ook niet aan de verwachtingen : eerste les op straat gaan om “groen” te plukken (in het donker + eigenlijk illegaal) en persoonlijk vragenuurtje voor de reeds aanwezige zelfstandigen. Later volgt nog een les etalage, een les groothandel, en de 2 laatste lessen niet kunnen volgen. Er schiet nog weinig over om de kunst van “Florist” aan te leren. Na enkele malen telefonisch contact en via mail (en telkens hetzelfde verhaal opnieuw uit de doeken te doen), kwam nog steeds geen antwoord hierop, behalve het terugkerende automatisch antwoord: Bedankt voor jouw bericht! We hebben jouw mail goed ontvangen. Door uitzonderlijke drukte worden onze e-mails wat later beantwoord dan normaal. Uiteraard doen we ons uiterste best jou zo spoedig mogelijk een antwoord te bieden. Heb je dringende vragen? Contacteer ons dan gerust telefonisch op het nummer +32 (3) 292.33.33 Enige oplossing bleek dan te switchen naar een ander opleiding om het geld niet te verliezen. Ze heeft dan maar in april 2023 gekozen voor de opleiding "Yamas Niyames - het fundament” die eerstvolgend door zou gaan op 05/11/2023. Wat had je gedacht? Opnieuw hetzelfde verhaal : lesrooster aangepast naar 25/02/2024. Even later : lesrooster aangepast naar 19/01/2025 Nog even later : lesrooster aangepast naar 25/05/2025 Mail van 13/05/2025 : lesrooster aangepast naar 10/06/2026. Het herhaaldelijk uitstellen van cursussen leidt tot frustratie en onzekerheid, en ondermijnt het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Als cursist wordt niet alleen geïnvesteerd in het financiële deel, maar ook in tijd en engagement. De maat is vol! Wij wensen hier verder geen verloren energie meer in te steken en verzoeken vriendelijk doch dringend om het bedrag van €649 terug te storten op de rekening. Bij voorbaat dank voor uw – uiteindelijke - medewerking.

Opgelost
T. P.
19/05/2025

Afgelast en geld niet terug

Bij deze wil ik u verzoeken om het inschrijvingsgeld dat we hebben betaald op 11 december 2024 voor de opleiding massagetherapeut in campus Brugge voor student Eveline Vanspeybrouck terug te storten. Aangezien de opleiding eenzijdig door jullie werd uitgesteld, ben ik genoodzaakt de deelname aan deze opleiding te annuleren en wil ik een beroep doen op de voorwaarden die gelden voor restitutie. Ik verzoek u vriendelijk om het bedrag van €489,30 binnen 14 dagen terug te storten. Eerder mail en telefonisch verkeer hebben bij jullie blijkbaar geen invloed. Ook een aangetekend schrijven werd eerder gewoon niet in ontvangst genomen. We lieten reeds een dossier opmaken bij de FOD economie en de ombudsdienst. Vermoedelijk trekken jullie zich daar ook niets van aan. Vandaar langs deze weg.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop

Hulp nodig?

Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 2 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform