Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Compensatie vertraagde vlucht
Geachte mevrouw/heer, Op 23/04/2025 om 13u45 ben ik op de luchthaven Madrid Adolfo Suarez Baraja aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. UX1173 naar Brussels Airport met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 19u08 en kwam het ongeveer 3u45 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 250€ per passagier (onder 1500 km) te vergoeden. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 2250 euro. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, I.O. Anke De Sutter Evelien Floré Bijlagen: • Kopie van vliegticket - originele compensatie claim - antwoord Air Europaop eerste claim
Vertraging - EU261-compensatie
Klacht en verzoek tot herziening EU261-compensatie – Vlucht FR8174 (23/11/2025) Boekingsnummer: W1NVNQ Geachte heer/mevrouw, Graag dien ik een formele klacht in en verzoek ik om een herziening van de geweigerde compensatie onder EU Verordening 261/2004 betreffende onze vlucht FR8174 van Charleroi naar Lanzarote op zondag 23 november 2025, met geplande vertrektijd 13:50. 1. Verloop van de vertraging Onze vlucht heeft uiteindelijk een vertraging opgelopen van meer dan 5 uur, met vertrek pas rond 19:30. De omstandigheden waarin dit gebeurde waren bijzonder onaangenaam en onprofessioneel: 1. Van 13:50 tot 17:00 hebben wij aan boord van het eerste toestel moeten blijven zitten. o Tijdens deze periode werd herhaaldelijk omgeroepen door zowel piloot als cabinepersoneel dat technische problemen aan de motor de reden waren waarom wij niet konden vertrekken. 2. Na meer dan 3 uur wachten moesten wij van vliegtuig wisselen, wat duidelijk bevestigt dat het probleem niet weersgerelateerd was. 3. Vervolgens moesten wij 30 minuten buiten op de tarmac wachten in -1°C, met onder andere onze baby van 8 maanden, alvorens aan boord te gaan van het tweede toestel. 4. In het tweede toestel moesten wij nog eens ongeveer 2 uur wachten, omdat het toestel moest worden gede-iced en er slechts één de-ice machine beschikbaar was in Charleroi. 5. Gedurende de volledige wachttijd van 6 uur hebben wij geen water, eten of enige vorm van ondersteuning gekregen, ondanks de verplichtingen onder EU261. 2. Onjuiste afwijzing van onze EU261-claim Onze ingediende compensatieclaim werd afgewezen met als reden “slecht weer in Krakau”, waar het vliegtuig vandaan kwam. Deze verklaring is echter feitelijk onjuist en strijdig met de informatie die wij aan boord hebben gekregen, alsook met het feit dat: • er uitdrukkelijk sprake was van technische problemen aan de motor; • wij van vliegtuig moesten veranderen, wat niet nodig zou zijn bij enkel weersomstandigheden; • bijkomende vertraging werd veroorzaakt door de onvoldoende de-icingcapaciteit op de luchthaven. Technische defecten aan het toestel, evenals operationele problemen zoals gebrek aan de-icingcapaciteit, vallen niet onder buitengewone omstandigheden volgens EU261 en geven dus recht op compensatie. 3. Wettelijke basis Volgens EU Verordening 261/2004, artikel 5 en 7, hebben passagiers recht op financiële compensatie bij vertragingen van meer dan drie uur wanneer deze niet te wijten zijn aan buitengewone omstandigheden. Aangezien de werkelijke oorzaken technische problemen en operationele tekortkomingen waren, verzoek ik dat u: • Mijn claim heropent en de correcte compensatie van €400 per passagier voor de 4 passagiers uitbetaalt zoals voorzien voor vluchten boven 1.500 km binnen de EU. • Een verklaring geeft waarom de officiële reden van afwijzing niet overeenkomt met de onboard-mededelingen en de feitelijke gang van zaken. Graag ontvang ik binnen 14 dagen uw schriftelijke reactie en een bevestiging van de herziening van mijn claim. Ik verzoek jullie het bedrag binnen 14 dagen over te maken indien de claim opnieuw onterecht wordt afgewezen zal ik mijn dossier meteen doorsturen naar de belgische nationale handhavingsinstantie (DRS) Met vriendelijke groet, Kristof Vanthienen
kosten door vertraging vlucht Ryanir
Beste, we zijn van vorige woensdag tot zondag naar Sevilla op citytrip geweest. Gezien we onlangs trouwden vonden we dat reisje aangewezen was. Alle vluchten boekten we met Ryanair. Dit ging allemaal vlot tot we terugkwamen van Sevilla naar Porto (vluchtnr. FR5509). Deze was duidelijk in vertraging waardoor we onze Ryanair vlucht naar Charleroi net misten op zaterdagavond. Nochthans was ons in Sevilla verzekerd dat er geen probleem ging zijn. We boekten onze vlucht om naar zondagmorgen maar kostte ons 100, € per persoon. We vonden ZELF een hotel (Stay Hotel Porto Aeroporto) aan 73,26 €. De laatste verrassing was op de P3 parking van Ryanair. Ondanks een vooruitbetaalde parking van 48,99 Euro (periode woensdagmiddag tot zaterdagavond), kregen we nog een additionele factuur van 97 Euro ! Dit moet een vergissing zijn. We dienen dus 370,26 op te leggen voor de vertraging van Ryanair. Deze vertraging was volledig buiten onze wil om, en vragen dan ook deze bijkomende kosten terug. In bijlage de facturen van parking + hotel. De omboekingskosten van Ryanair zullen ongetwijfeld nog volgen. Dank. Bruno Lecossois Eva Claesen
aansluitende vlucht gemist wegens vertraging
Beste, op 5/9/25 had onze Lufthansa vlucht (LH1421)van Boekarest naar Munchen 2 u vertraging en hebben we onze vlucht van Brussels Airlines (SN2618),vlucht van Munchen naar Brussel gemist. Het vertrek in Boekarest was gepland om 18u40 met aankomst in Munchen om 20u15. Onze vlucht van Brussels Airlines van Munchen naar Brussel vertrok om 21u30. Door een vertraging van 2 u hebben we deze aansluitende vlucht gemist. Volgens de desk van LH in Munchen waren er al de hele dag problemen geweest. Om middernacht kregen we een hotelkamer toegewezen en na een korte nacht (om 4u opstaan) kregen we de volgende morgen onze vlucht van Munchen naar Brussel om 6 u. Mijn emailverkeer met Lufthansa krijg ik niet upgeload maar kan ze wel bezorgen. Op mijn laatste email van 16/10/25 heb ik nog geen reactie gekregen. Van mijn klacht aan Lufhansa via hun website heb ik geen afdruk. Ik had op 16/10 met jullie dienst reeds telefonisch contact en men heeft me aangeraden om een mail naar Lufthansa te sturen waarin ik mij niet akkoord kon verklaren met hun afwijzing van schadevergoeding (16/10/25).
Reactie blijft uit, al twee maanden.
Beste, Op 10/09/2025 heb ik een aanvraag tot compensatie ingediend bij Brussels Airlines. 2509-SN-02899 Op 11/09 kreeg ik antwoord dat ik bij Lufthansa moet zijn, omdat het hun vlucht was. (Nochtans geboekt bij Brussels Airlines). Klacht ingediend bij Lufthansa op 11/09. Feedback ID 42075139 Op 17/09 kreeg ik te horen dat ik toch bij Brussels Airlines moet zijn. Lufthansa sluit het dossier en verwittigt Brussels Airlines. Op 28/09 herinner ik Brussels Airlines aan mijn aanvraag, met kopie van de reactie van Lufthansa. Geen enkele reactie. op 29/10 (een maand later) stuur ik opnieuw een nieuwe aanvraag naar Brussels Airlines, 2510-SN-10247, en krijg direct het antwoord dat er al een claim loopt! Correct, al twee maanden! 31/10 geantwoord waarom ik de claim opnieuw heb ingediend, geen reactie meer. Ik heb een halve werkdag verloren door die vertraging, nu ben ik ook nog eens uren bezig om de compensatie uitbetaald te krijgen omdat jullie mij van het kastje naar de muur sturen. Ik verwacht nu dat dit dossier binnen de week opgelost geraakt. Met beleefde groet
Vluchtvertraging – Verzoek om compensatie volgens EU Verordening (EG) nr. 261/2004
Betreft: Vluchtvertraging – Verzoek om compensatie volgens EU Verordening (EG) nr. 261/2004 De TUI-vlucht TB3511 van 20 september 2025 van Zaventem naar Brindisi is met meer dan zes uur vertraging vertrokken. In dat kader heb ik via de TUI website een vertragingsclaim ingediend. In zijn antwoord stelt TUI dat de vertraging te wijten was aan een cyberaanval op het check-insysteem, en dat dit buiten hun controle is gebeurd. Hiermee geeft TUI aan dat er geen compensatie verschuldigd zou zijn. Ik betwist deze redenering, en wel om de volgende redenen: 1. Cyberaanvallen zijn geen onvoorziene omstandigheden. Cyberaanvallen vormen vandaag een bekende en reële dreiging, in het bijzonder voor ondernemingen met een bedrijfskritische IT-infrastructuur, zoals luchtvaartmaatschappijen. TUI had hiermee rekening moeten houden en preventieve maatregelen moeten nemen. De aanval heeft in feite een al langer bestaande kwetsbaarheid in hun systemen blootgelegd. Zoals men geen beroep kan doen op overmacht als men zijn huis onbeveiligd laat en vervolgens slachtoffer wordt van diefstal, zo ontslaat een nalatigheid in cyberbeveiliging TUI niet van zijn verplichtingen. 2. Gebrek aan back-upsystemen is een bedrijfsrisico. Het check-insysteem is een cruciaal onderdeel van de operationele werking van elke luchtvaartmaatschappij. Bekend is dat IT-systemen op elk moment kunnen falen, om diverse redenen. Het ontbreken van een effectief back-up- of noodsysteem wijst op een structureel tekort in het risicobeheer. Dit is een intern organisatorisch probleem dat onder TUI’s verantwoordelijkheid valt. Het uitvallen van een IT systeem kan dus zeker niet als ‘buitengewoon’ in de zin van de Verordening worden beschouwd. 3. De oorzaak ligt bij vermijdbare interne tekortkomingen. De vertraging werd veroorzaakt door het falen van essentiële systemen waarvoor TUI verantwoordelijk is. Het ontbreken van afdoende preventie en van alternatieven voor bekende risico’s is de achterliggende oorzaak van de vertraging. De cyberaanval heeft deze bestaande gebreken aan het licht gebracht. Gelet op bovenstaande ben ik van mening dat de vertraging niet het gevolg was van een buitengewone omstandigheid in de zin van Verordening (EG) nr. 261/2004, en dat ik dus recht heb op de compensatie die in dat geval voorzien is. Ik verzoek TUI vriendelijk maar met aandrang om mijn claim opnieuw te evalueren en over te gaan tot uitbetaling van de verschuldigde compensatie.
Onvoorziene kosten na vertraging vlucht
Dear Sir/Madam, On August 12, 2025, I arrived at Denpasar Airport (Bali) (DPS) with my partner, holding a valid ticket for flight QZ819 to Jakarta Soekarno–Hatta International Airport with Indonesia AirAsia. Check-in was a bit of a nightmare. None of the mobile self-service check-in devices recognized our booking number VW-9982188 on the e-ticket I received from vliegwinkel.nl. Unlike all other airlines, the check-in counter did not ask about my current health status in the context of a possible pregnancy. On August 12, 2026, I was 10 weeks pregnant. During our tour in Indonesia, we took several other domestic flights (including Lion Air and TransNusa Aviation), each requiring me to complete a health declaration stating that I was pregnant. The fact that AirAsia isn't taking these formalities so seriously worries me. After boarding, we were already delayed by about 20 to 30 minutes. Only when the plane was on the runway did we receive a message from the cockpit that the plane had to return to the gate due to "troubleshooting" and alleged mechanical problems. We quickly incurred an additional hour of delay. The flight attendants didn't speak enough English, and no one informed us collectively about the situation. Information was shared haphazardly to anyone who asked, usually in the local language. What followed was complete chaos. Passengers who wanted to leave the plane fearing missing a connection could simply exit via the outside stairs, ending up on the airport tarmac late at night, without any guidance. The flight attendants didn't take the necessary guidance or responsibility. Finally, after some time, it was decided to evacuate everyone from the plane. We were placed on a bus and taken back to the gate. No information was broadcast, and passengers who didn't specifically speak to a crew member received no further explanation. I personally heard that it appeared to be a hydraulic problem. I find it extremely concerning that we were placed on an aircraft that hadn't undergone the necessary pre-flight checks. The aircraft had even made a short runway trip up and around the runway, only to come to a complete stop and return to the gate. Naturally, we were quickly delayed by two to three hours. Fortunately, we had more than four hours to catch our flight from Jakarta Soekarno–Hatta International Airport to Paris CDG. The crew assured us several times that they didn't foresee any problems catching our connection. Passengers who had already missed the connection were bluntly told that AirAsia was not liable. They refused to contact other airlines to inform or discuss any financial compensation. Nevertheless, AirAsia clearly seems fully responsible for the situation we where in. Around 12:50 AM local time, we were transferred to another plane coming from Bangkok and could finally begin our journey to Jakarta. We had been delayed by almost four hours by then when the crew finally informed us that it was impossible to still catch our international flight (SV 827 on August 13, 2025, to Paris, connecting in Jeddah via Saudia). Knowing the problems this would cause us on our return journey, in a state of early pregnancy, I started crying. The AirAsia crew noticed this and decided to ignore it. Upon arrival at Jakarta Airport, we had indeed missed our flight. No one from AirAsia was present at the desk next to the baggage belt at that moment. The staff present in the arrival hall attempted to call someone, but there was no response. What followed was a complete nightmare. From finding an available flight to Paris to the final charge we were unprepared for. We were finally able to catch a flight to Paris via Singapore with Singapore Airlines at 8:05 AM local time. The cost was IDR 47,254,400.00, or €2,544.55 on top of the Saudia flight we had already paid for but which we had missed. Upon arrival in Paris, we missed our train to Lille where our car was parked, forcing us to book an extra night at the IBIS hotel near the airport. The cost was €142.90. We also had to rebook the train ride and pay for an extra day of pet care. All in all, this added up to an unforeseen additional cost of approximately €2,700, paid entirely on our own. Upon returning home, I tried various ways to contact AirAsia customer support. Aside from the "Bo online chatbox," which isn't working properly, there's no way to get in touch. I am therefore required to take further steps within my home country, Belgium, through channels such as Testaankoop, Assudis, my own bank, etc. AirAsia is irrevocably responsible for the complete neglect of its passengers, as well as the failure to comply with official checks and formalities, with all the consequences and additional costs for the passenger in question. In accordance with European law, passengers are entitled to compensation amounting to: €250 per passenger (under 1,500 km), €400 per passenger (under 3,500 km), and €600 per passenger (over 3,500 km), in addition to the compensation for all damages suffered and the additional costs I incurred, as documented in the attachment. If I do not receive a response within 15 days of receiving this letter, I reserve the right to take legal action to protect my rights. Sincerely, Louise Neyrinck
8 uur vertraging vlucht
Geachte mevrouw/heer, Op 08/08/2025 ben ik op de luchthaven OPO, Porto aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. YQERUV naar Charleroi met uw maatschappij. De vlucht was om 11u20 gepland. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Het betrof een technisch mankement en een nieuw onderdeel moest voorzien worden zo stuurde men mij via de app van RYANAIR. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 19uur en kwam het ongeveer 8 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Zogezegd wegens slechte weersomstandigheden wordt nu meegedeeld, maar dit is niet correct. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 250€ per passagier (onder 1500 km) Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket
One year since our request for flight compensation
Dear Swiss Air This is the last file we reopened since you have decided to close all previous file with no follow up since June 3 Subject: Urgent Follow-Up on Unresolved Compensation for Flight Disruptions – and Cases being cancelled. Good Day again Swiss air CS Team, I hope this message finds you well. I am writing to express my ongoing dissatisfaction and frustration regarding the compensation process for the disrupted flights involving my mother and brother. This is now the 5 th time I am reaching out concerning this matter, and I must emphasize that the resolution provided so far has been completely unsatisfactory and totally ignored. The details of the previous cases are as follows: 1. Case 2407-LX-13039-F001/F002: We were initially informed that you would refund us 35euros, but we never received an update. And we wrote an email that we were not satisfied for your team in Switzerland for not providing a hotel or meal voucher for my mother and brother, and therefore expect the refund of 600euros per person. Refunding a 35euros - does not reflect the inconvenience caused to my family. I have previously raised my concerns about this refund, and I still do not agree with it. 2. Case 2412-LX-05193: this case was closed with no acknowledgement. 3. Case 2502-LX-02200: no response 4. Case 2407-LX-26794: close with no response 5. Case 2409-LX-15927: Unfortunately, this request was completely ignored. The lack of response is highly disappointing and shows a complete disregard for the inconvenience my family faced due to the travel disruption. (this request was sent on Sept 25 2024 and up until today zero response or no update of compensation. As per EU Regulation 261/2004, entitles passengers to 600 euros in compensation for delays of over three hours, I request that you process the full compensation owed to each passenger involved in this disruption. The delay caused significant distress, including my family members being forced to sleep at the airport without any support or assistance. This treatment is far below the standard of service I would expect from your airline, and it has had a lasting negative impact on their travel experience. I urge you to resolve this matter promptly and ensure that the proper compensation is issued. If this issue is not addressed within a reasonable timeframe, I will have no choice but to pursue further legal action to obtain the compensation my family is entitled to under EU law. Please find with all the attachment, the responses of Lufthansa, the mother company – reassuring me that it falls under EU Regulation 261/2004, Thank you for your prompt attention to this matter. I look forward to receiving your response and the appropriate compensation of 600euros a person. Kindly note that that I will keep on going with the complaint until this is resolved and compensated for this kind of irregularities Swiss Air has gave my parents. Kind regards, Jen Yan Helene Keung
Afschaffen/vertraging vlucht
Geachte mevrouw/heer, Op 28 april 2025 ben ik op de luchthaven Valencia aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. FR1686 naar Brussel Charleroi met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. De originele vlucht zou vertrekken om 19u10 en werd meerdere malen verlaat. Omstreeks 21u kregen we te horen dat de vlucht werd afgeschaft en dat we zelf een oplossing moesten zoeken en alle betaalbewijzen dienden bij te houden. We boekten een hotel en een nieuwe vlucht daags nadien op aanraden van de medewerker van Ryanair. Omdat er die dag geen vluchten naar Brussel Charleroi vertrokken, boekte we zelf een nieuwe vlucht naar Eindhoven. Ondanks eerdere berichten dat de vlucht was afgeschaft, kregen we in de nacht van 28 april omstreeks 1u een email met de melding dat de vlucht zou worden omgeleid naar Brussel (ipv Brussel Charleroi). Op aangeven van jullie hadden we echter al een nieuwe vlucht geboekt. Jullie communicatie lieten ten wensen over. Zowel de nieuwe vluchten (283 EUR), hotelkosten (85 EUR) en overige kosten van trein, ontbijt en verlengen parking Charleroi ( EUR) werden gemaakt. Uiteindelijk vertrok de originele vlucht om 9u en kwamen we aan op de luchthaven van Brussel in plaats van die van Charleroi. Dit bovendien met een vertraging van ongeveer 14 uur. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 250€ per passagier (onder 1500 km) boven op de vergoeding voor alle geleden schade en de extra kosten die ik heb moeten maken, zoals gedocumenteerd in de bijlage. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 708,15 EUR. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Boekingsbewijs vlucht Ryanair • Kopie betalingsbewijzen van gemaakte kosten
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten
