Terug

Vluchtvertraging – Verzoek om compensatie volgens EU Verordening (EG) nr. 261/2004

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Vertraging vlucht

Klacht

A. P.

Naar: TUI Belgium - TUIfly

01/10/2025

Betreft: Vluchtvertraging – Verzoek om compensatie volgens EU Verordening (EG) nr. 261/2004 De TUI-vlucht TB3511 van 20 september 2025 van Zaventem naar Brindisi is met meer dan zes uur vertraging vertrokken. In dat kader heb ik via de TUI website een vertragingsclaim ingediend. In zijn antwoord stelt TUI dat de vertraging te wijten was aan een cyberaanval op het check-insysteem, en dat dit buiten hun controle is gebeurd. Hiermee geeft TUI aan dat er geen compensatie verschuldigd zou zijn. Ik betwist deze redenering, en wel om de volgende redenen: 1. Cyberaanvallen zijn geen onvoorziene omstandigheden. Cyberaanvallen vormen vandaag een bekende en reële dreiging, in het bijzonder voor ondernemingen met een bedrijfskritische IT-infrastructuur, zoals luchtvaartmaatschappijen. TUI had hiermee rekening moeten houden en preventieve maatregelen moeten nemen. De aanval heeft in feite een al langer bestaande kwetsbaarheid in hun systemen blootgelegd. Zoals men geen beroep kan doen op overmacht als men zijn huis onbeveiligd laat en vervolgens slachtoffer wordt van diefstal, zo ontslaat een nalatigheid in cyberbeveiliging TUI niet van zijn verplichtingen. 2. Gebrek aan back-upsystemen is een bedrijfsrisico. Het check-insysteem is een cruciaal onderdeel van de operationele werking van elke luchtvaartmaatschappij. Bekend is dat IT-systemen op elk moment kunnen falen, om diverse redenen. Het ontbreken van een effectief back-up- of noodsysteem wijst op een structureel tekort in het risicobeheer. Dit is een intern organisatorisch probleem dat onder TUI’s verantwoordelijkheid valt. Het uitvallen van een IT systeem kan dus zeker niet als ‘buitengewoon’ in de zin van de Verordening worden beschouwd. 3. De oorzaak ligt bij vermijdbare interne tekortkomingen. De vertraging werd veroorzaakt door het falen van essentiële systemen waarvoor TUI verantwoordelijk is. Het ontbreken van afdoende preventie en van alternatieven voor bekende risico’s is de achterliggende oorzaak van de vertraging. De cyberaanval heeft deze bestaande gebreken aan het licht gebracht. Gelet op bovenstaande ben ik van mening dat de vertraging niet het gevolg was van een buitengewone omstandigheid in de zin van Verordening (EG) nr. 261/2004, en dat ik dus recht heb op de compensatie die in dat geval voorzien is. Ik verzoek TUI vriendelijk maar met aandrang om mijn claim opnieuw te evalueren en over te gaan tot uitbetaling van de verschuldigde compensatie.

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 17 oktober 2025

TUI Belgium - TUIfly

Naar: A. P.

04/11/2025

Live Happy ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ Live Happy Bekijk in je browser. Beste, Vriendelijk bedankt voor uw bericht, waarin u ons op de hoogte stelt van de vertraging tijdens de vlucht TB3511 op 20-09-2025 van BRU naar BDS. Wij vinden het erg vervelend dat deze vlucht vertraging heeft opgelopen en bieden onze excuses aan voor het geleden ongemak. Het overgrote deel van onze vluchten vertrekt en landt op tijd. Helaas is het door omstandigheden, die niet altijd in onze macht liggen, niet te voorkomen dat een deel van onze vluchten vertraging oploopt. De vlucht maakte deel uit van de rotatie BRU-BDS-SUF-BRU. U heeft ongetwijfeld gezien of gehoord dat de luchthaven van BRU Zaventem op 19/09/2025 te maken heeft gehad met ernstige systeemstoornissen, ten gevolge van een cyberaanval op het Amerikaans luchtvaartbedrijf Collins Aerospace, die het Muse softwaresysteem voorziet voor check in op de luchthaven. De cyberaanval en de daarmee gepaarde ongemakken waren buiten onze controle en leidden tot massale verstoringen in de sector, die onze en vele andere luchtvaartmaatschappijen ernstig belemmerden om de vluchtschema’s te handhaven. Helaas hebben deze problemen gezorgd voor, soms langdurige, vertragingen en of annuleringen van de vluchten. We hebben de gebeurtenissen rond vlucht TB3511 onderzocht. Het vluchtschema van deze vlucht werd beïnvloed als gevolg van deze cyberaanval. Zoals u kunt begrijpen, was dit buiten onze directe controle en hebben we gewerkt om onze schema’s zo snel mogelijk te herstellen tijdens een uiagende periode. Kosten voor eten, drinken en/ of telefoon worden volgens de Verordening (EG) nr. 261/2004 binnen redelijkheid wel vergoed. Wanneer u hiervoor wel extra kosten hebt gemaakt dan ontvangen wij hiervan graag specificaties. Na ontvangst en beoordeling informeren wij u over de vergoeding. In dit geval is de situatie als hierboven beschreven niet inherent aan de normale uitoefening van de activiteiten van de betrokken luchtvaartmaatschappij. Deze kan niet hierop daadwerkelijke invloed uitoefenen aangezien zij niet wezenlijk zijn verbonden met het systeem voor de werking van het toestel. De situatie moet daarom worden aangemerkt als een buitengewone omstandigheid zoals vermeld in artikel 5 lid 3 van de Verordening (EG) nr. 261/2004. “Een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert, is niet verplicht compensatie te betalen als bedoeld in artikel 7 indien zij kan aantonen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden.” Voor de omschrijving hiervan verwijzen wij naar overweging 14. “14. Evenals in het kader van het Verdrag van Montreal dienen de verplichtingen die worden opgelegd aan de luchtvaartmaatschappijen die de vluchten uitvoeren, te worden beperkt of uitgesloten in gevallen waarin een gebeurtenis het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden. Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert.” U kunt het bewijs hieronder vinden. Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Marlies After Travel TUI Airlines Belgium N.V.  MEDEDELINGEN INZAKE VERTROUWELIJKHEID DISCLAIMER 1. Dit bericht wordt u toegestuurd onder alle voorbehoud van recht en zonder enige nadelige erkenning. 2. Dit bericht en de eventuele bijlagen zijn vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor gebruik door de geadresseerde(n). Indien u dit bericht bij vergissing hebt ontvangen, gelieve ons onmiddellijk per e-mail te verwittigen en het bericht en de eventuele bijlagen te wissen. Gelieve de in het bericht en de eventuele bijlagen vervatte informatie niet te gebruiken of door te sturen. 3. De inhoud van dit bericht is onderworpen aan onze algemene en bijzondere voorwaarden, indien van toepassing. 4. E-mailberichten kunnen worden onderschept of aangetast door virussen. We aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor dergelijke onderschepping, noch enige aansprakelijkheid voor eventuele virussen die samen met deze e-mail worden verstuurd. 5. De verzender blijft exclusief verantwoordelijk voor alle verklaringen, mededelingen of meningen die hem/haar duidelijk eigen zijn en niet werden geuit in het kader van zijn/haar tewerkstelling.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform