Terug

Vertraging - EU261-compensatie

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Vertraging vlucht

Klacht

G. V.

Naar: RYANAIR

08/12/2025

Klacht en verzoek tot herziening EU261-compensatie – Vlucht FR8174 (23/11/2025) Boekingsnummer: W1NVNQ Geachte heer/mevrouw, Graag dien ik een formele klacht in en verzoek ik om een herziening van de geweigerde compensatie onder EU Verordening 261/2004 betreffende onze vlucht FR8174 van Charleroi naar Lanzarote op zondag 23 november 2025, met geplande vertrektijd 13:50. 1. Verloop van de vertraging Onze vlucht heeft uiteindelijk een vertraging opgelopen van meer dan 5 uur, met vertrek pas rond 19:30. De omstandigheden waarin dit gebeurde waren bijzonder onaangenaam en onprofessioneel: 1. Van 13:50 tot 17:00 hebben wij aan boord van het eerste toestel moeten blijven zitten. o Tijdens deze periode werd herhaaldelijk omgeroepen door zowel piloot als cabinepersoneel dat technische problemen aan de motor de reden waren waarom wij niet konden vertrekken. 2. Na meer dan 3 uur wachten moesten wij van vliegtuig wisselen, wat duidelijk bevestigt dat het probleem niet weersgerelateerd was. 3. Vervolgens moesten wij 30 minuten buiten op de tarmac wachten in -1°C, met onder andere onze baby van 8 maanden, alvorens aan boord te gaan van het tweede toestel. 4. In het tweede toestel moesten wij nog eens ongeveer 2 uur wachten, omdat het toestel moest worden gede-iced en er slechts één de-ice machine beschikbaar was in Charleroi. 5. Gedurende de volledige wachttijd van 6 uur hebben wij geen water, eten of enige vorm van ondersteuning gekregen, ondanks de verplichtingen onder EU261. 2. Onjuiste afwijzing van onze EU261-claim Onze ingediende compensatieclaim werd afgewezen met als reden “slecht weer in Krakau”, waar het vliegtuig vandaan kwam. Deze verklaring is echter feitelijk onjuist en strijdig met de informatie die wij aan boord hebben gekregen, alsook met het feit dat: • er uitdrukkelijk sprake was van technische problemen aan de motor; • wij van vliegtuig moesten veranderen, wat niet nodig zou zijn bij enkel weersomstandigheden; • bijkomende vertraging werd veroorzaakt door de onvoldoende de-icingcapaciteit op de luchthaven. Technische defecten aan het toestel, evenals operationele problemen zoals gebrek aan de-icingcapaciteit, vallen niet onder buitengewone omstandigheden volgens EU261 en geven dus recht op compensatie. 3. Wettelijke basis Volgens EU Verordening 261/2004, artikel 5 en 7, hebben passagiers recht op financiële compensatie bij vertragingen van meer dan drie uur wanneer deze niet te wijten zijn aan buitengewone omstandigheden. Aangezien de werkelijke oorzaken technische problemen en operationele tekortkomingen waren, verzoek ik dat u: • Mijn claim heropent en de correcte compensatie van €400 per passagier voor de 4 passagiers uitbetaalt zoals voorzien voor vluchten boven 1.500 km binnen de EU. • Een verklaring geeft waarom de officiële reden van afwijzing niet overeenkomt met de onboard-mededelingen en de feitelijke gang van zaken. Graag ontvang ik binnen 14 dagen uw schriftelijke reactie en een bevestiging van de herziening van mijn claim. Ik verzoek jullie het bedrag binnen 14 dagen over te maken indien de claim opnieuw onterecht wordt afgewezen zal ik mijn dossier meteen doorsturen naar de belgische nationale handhavingsinstantie (DRS) Met vriendelijke groet, Kristof Vanthienen


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform