Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
C. J.
21/10/2025
Hyboma NV

Contractbreuk

Geachte mevrouw/meneer, In 2016 lieten wij door Hyboma een tweewoonst bouwen. Sinds de oplevering hebben wij te maken met talrijke bouwgebreken (een waslijst aan problemen), waarvan sommige tot op heden niet zijn verholpen. Ondanks herhaalde verzoeken tot herstel, is een contractuele verplichting nog steeds niet nagekomen. Pleisterwerken: Bij oplevering waren de pleisterwerken in de gang en andere ruimtes onvoldoende afgewerkt, met putten en oneffenheden. Ondanks dit werd ons bij het laatste deel van de betaling meegedeeld dat wij de sleutel pas zouden krijgen bij betaling. Barsten in pleisterwerk: Grote barsten verschenen in het pleisterwerk, die pas jaren later op een manier werden hersteld die wij als onvoldoende ervaren. Gyproc rond ramen en voordeur: Een professionele firma werd aangesteld om bepaalde delen van het huis eindelijk schildersklaar te zetten (gang boven, trappenhal, badkamer, toilet en inkom). Deze stelde vast dat er gyproc in plaats van pleisterwerk was gebruikt rond ramen en deuren. Dit kan blijvende barsten veroorzaken, met name rond de voordeur door de trillingen bij het openen en sluiten. Volgens ons contract had dit correct moeten worden uitgevoerd in pleisterwerk. Dit wordt bevestigd door onze buren in de andere woning van dezelfde tweewoonst, waar geen problemen zijn. Beide woningen werden door Hyboma tegelijk opgetrokken, maar bij de andere woning (verkocht 1 à 2 jaar later) werd alles rond ramen en voordeur door één aannemer correct uitgepleisterd, zonder gyproc. De voortdurende gebreken hebben ons jarenlang frustratie en slapeloze nachten bezorgd. Het niet correct naleven van het contract vormt voor ons de druppel die de emmer deed overlopen. Wij namen contact op met de dienst nazorg van Hyboma, maar kregen te horen dat de klachten “binnen het eerste jaar” gemeld hadden moeten worden en dat de garantie voorbij is. Wij benadrukken dat het hier gaat om contractnaleving, niet uitsluitend om garantie. De manager uitvoering bouw bevestigde dat het standpunt van Hyboma blijft. Verzoek: Wij verzoeken u vriendelijk om binnen vijf (5) werkdagen aan te geven hoe u de uitvoering van de correcte werken zal regelen door een door ons gekozen aannemer. Wij zullen de offerte van deze aannemer aan u bezorgen, en u zult deze betalen voor de uitvoering van de werken. Wij behouden ons het recht voor verdere stappen te ondernemen indien het contract niet correct wordt nageleefd. Bijlagen: Kopie van het contract, waarin duidelijk staat vermeld dat rond ramen en voordeur alles moet worden uitgepleisterd. Wij zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.

In behandeling
W. B.
20/10/2025

Overname (!) telenet netwerk Wittinck 3 te 9520 Sint-Lievens-Houtem

Geachte mevrouw/heer, Op 22/09/2025 heb ik met uw onderneming een overnamedocument ingediend online voor de Telenet verbinding in Wittinck 3 te 9520 Sint-Lievens-Houtem. We - de huisbaas zowel als ik - namen al verschillende malen telefonisch contact op. Telkemale werd ons verzekerd dat alles in orde was. Tot ik op 26/09/2025 een mail kreeg van Dhr. Piet Smet dat alle informatie omtrent mijn overname naar hem gestuurd werd. Ten eerste is dit een ernstige inbreuk op de data privacy en ten tweede heeft die persoon niets te maken met mijn onderneming. Op geen enkel document, noch andere vorm van communicatie is er enige vermelding naar deze persoon gemaakt. Volgende werkzaamheden zijn niet volgens onze overeenkomst en/of de regels van goed vakmanschap uitgevoerd: • ADMINISTRATIEVE overdracht van het Telenet abonnement volgens het ingevulde overnamedocument • het effectief uitvoeren van de telefonisch beloofde taken dd. 25/09/2025 • het opstarten van de professionele verbinding Ik verzoek u alsnog de gebrekkige uitvoering te verhelpen en over te gaan tot een correcte herstelling. Dat is wat de door mij gevraagde herstelling betreft, een resultaatverbintenis. Ik verzoek u mij binnen de 7 dagen in te lichten van uw verdere regeling. Met vriendelijke groet, Bijlagen: - Overname document verzonden op 22/09/2025 - bevestigingsmail goede ontvangst van dit document - mailverkeer naar Piet Smet

In behandeling
B. S.
17/10/2025

start energiecontract

Ik wilde via jullie energievergelijker een contract aangaan met Luminus. Ik kreeg uiteindelijk een bevestiging van het contract met luminus. Nu krijg ik een maand later een brief van Fluvius dat ik geen energieleverancier heb, en dat mijn elektriciteit afgesloten wordt. Dit is wel pittig. Ik sprak bij Luminus erover, en de persoon aan de telefoon zei dat ze wel vaker problemen hebben met contracten die starten vanuit de energievergelijker. Misschien moet u dit even nagaan bij de energieleveranciers, dat dit proces vlot en correct verloopt om moeilijkheden te vermijden.

In behandeling
L. B.
17/10/2025

Opzeg contract

Beste, Wij sloten met ons bedrijf 9 jaar geleden een contract af voor afvalophaling op ons kantoor met Suez. Zij werden overgenomen door Veolia en blijkbaar werken zij met stilzwijgende verlenging van een erg lange termijn waardoor ons contract nog tot in 2028 loopt. Wij verhuizen binnenkort waardoor we geen afvalophaling meer nodig hebben omdat dit op de nieuwe locatie door de verhuurder gebeurt. Ofwel moeten we het contract uitdoen tot over 3 jaar ofwel moeten we een verbrekingsvergoeding van minimaal 1500 euro betalen die overeenkomt met ongeveer anderhalf jaar aangezien wij momenteel €86,48 per maand betalen. We denken dat dit buiten proportie is en dat deze verlenging onder de radar met een dergelijk lange termijn niet in verhouding is. Wat zijn onze mogelijkheden? Vriendelijke groeten Leen

In behandeling
A. V.
16/10/2025

Onterechte opschorting van dienstverlening door Daenens

Reeds 10 jaar hebben wij dezelfde poetshulp via Daenens Westmalle. Vanaf het ogenblik dat zij administratieve kosten mochten aanrekenen, liep één en ander in het honderd. Facturen hiervoor kwamen zeer onregelmatig of helemaal niet, dan weer plots twee facturen per maand. Dit had tot gevolg dat ik in augustus 2025 een aantal achterstallige facturen had. Deze werden door mij in twee schijven betaald. Op 10 oktober 2025 kwam onze poetsvrouw plots niet opdagen. Daenens deelde mij mee dat zij hun dienstverlening opschortten omwille van een vermeende gedeeltelijk niet-betaalde factuur van 18,62 euro. Ik had hen herhaaldelijk gemeld dat ik deze factuur nooit ontvangen heb, zodat ik deze niet kon en kan betalen. Bovendien is het opschorten van contractuele verplichtingen op deze wijze buitenproportioneel. Vervolgens stuurde ik hen een volledige berekening waaruit bleek dat ik de facturen die ik wél ontvangen had, allemaal betaald had. Hierop hebben zij 6 dagen lang niet gereageerd. Vandaag, één dag voordat de poetsvrouw opnieuw zou komen, laten zij gewoonweg weten dat zij de dienstverlening nog steeds niet hervatten. Zij antwoorden totaal niet op mijn aangebrachte bewijs dat alles betaald is en blijven op onwettige manier hun dienstverlening opschorten. Wij wensen dan ook ofwel een hervatting van de dienstverlening, ofwel een schadevergoeding.

In behandeling
S. H.
30/09/2025

wurgcontracten waar niet onderuit te geraken is

Geachte mevrouw, geachte heer Via deze communicatie wens ik een formele klacht in te dienen tegen Proximedia, met betrekking tot hun dienst Batibouw+ & click+, dit naar aanleiding van ernstige tekortkomingen in hun commerciële aanpak, onduidelijke contractvoorwaarden, en het gebrek aan correcte dienstverlening. Op 08 Augustus 2024 heeft een vertegenwoordiger van Proximedia, mij in persoon bezocht en voorgesteld om gebruik te maken van de dienst Batibouw+ & click+. Tijdens dit bezoek werd mij eerst gemeld dat het ging om een aanpassing van mijn contract. Deze aanpassing zou mij 139.00 excl btw kosten. bij de eerste betaling was al meteen duidelijk dat dit niet klopte, ik betaalde in totaal maar liefst 3x 169.40 incl btw voor click+ en eenmaal 216.59 incl btw voor batibouw+. Bleek dus dat er nu 4 contracten opgesteld waren, wat dus totaal niet vermeld geweest is. Bovendien werd vermeld dat ik het contract kosteloos kon opzeggen indien ik de samenwerking niet wens verder te zetten. Op basis van deze mondelinge afspraken werd het contract ondertekend. Tot mijn verbazing werd er dus telkens €216,59 & 3x €169.40 aangerekend via domiciliëring, wat in strijd is met het overeengekomen bedrag. Dit bedrag is bovendien nooit correct toegelicht noch vooraf transparant gecommuniceerd. Reeds in februari 2025 heb ik – via WhatsApp – aan de vertegenwoordiger mijn intentie kenbaar gemaakt om het contract stop te zetten. Hierop kwam geen formele reactie, noch enige opvolging. Integendeel: de vertegenwoordiger verdween volledig van de radar, en was niet langer bereikbaar. Er zijn sindsdien meerdere pogingen ondernomen tot opzeg, zonder resultaat. Pas later, toen ik Proximedia rechtstreeks contacteerde, werd mij meegedeeld dat de contracten zogezegd een duur van 48 maanden zou hebben en dat een opzegvergoeding verschuldigd is. Bij de facturen ontbreken elke keer opnieuw de noodzakelijke algemene voorwaarden of duidelijke contractinformatie, waardoor ik hier dus ook niet van op de hoogte was. Daarbovenop wil ik melding maken van structurele tekortkomingen in de geleverde dienst: Ik ontvang geen enkele offerteaanvraag, terwijl dit een van de hoofdredenen was om het contract aan te gaan. De aangemaakte “onepager” bevat onjuiste gegevens en ik heb hier zelf geen toegang toe om deze te wijzigen, alsook een 0800 telefoonnummer waarop mensen mij maar moeten bereiken. Dit is dus zelfs niet eens mijn eigen telefoonnummer op mijn zogezegde pagina. Ik weet niet wie mijn contactpersoon is binnen het bedrijf aangezien deze verkoper gewoon verdwenen is en niet meer bereikbaar is. Een persoonlijk overleg of evaluatie is enkel mogelijk tijdens de kantooruren op hun locatie, terwijl het afsluiten van het contract bij mij thuis en buiten de kantooruren mogelijk was. Zelfs als wij voorstellen om dit virtueel te doen is het antwoord negatief en kunnen ze ons enkel telefonisch te woord staan. Als ik vraag voor mijn getekende overeenkomsten kunnen ze me enkel een paar gemaakte fotos doorsturen van deze overeenkomsten. De nodige bewijsstukken (whatsapp berichten etc) werden reeds doorgestuurd naar Proximedia. Het contract kan enkel opgezegd worden mits het betalen van een hoge vergoeding. Wat vooraf nooit afgesproken werd. Als startende zelfstandige is dit contract een doodsteek waardoor ik nu de beslissing heb moeten nemen om de zaak stop te zetten. Ik vraag dan ook een stopzetting van het contract, met terugwerkende kracht tot augustus 2024, zonder vergoeding.

In behandeling
B. O.
29/09/2025

onjuist contract proximedia video bill

stopzetting was al gebeurd in 2020, video nooit ontvangen julie tools nooit ontvangen helemaal niks gebruikt van jullie sinds 2020 nu 5 jaar later een brief met met verbrekingsvergoeding ??? easy money voor jullie waar blijven al jullie tools die beloofd zijn van 5 jaar geleden jullie staan er zo slecht op, zoveel klachten en toch blijven jullie mensen bestelen ongelooflijk

In behandeling
Z. V.
25/09/2025

Abonnementsklachten Dazn

Op 23 september 2025 sloot ik een abonnement af bij Dazn, maar dit was een vergissing. Ik wilde graag gebruik maken van de 7 dagen gratis proefperiode om het platform te leren kennen. Onmiddellijk contact opgenomen met de chatservices op de website maar daar gaven ze constant standaard antwoorden over hun contract voorwaarden. We namen per mail contact op met de klanten service en opnieuw hetzelfde probleem, een standaard antwoord. Onderstaande mail werd verzonden naar Dazn. "Hierbij beroep ik mij op mijn wettelijk herroepingsrecht zoals voorzien in artikel VI.47 van het Belgische Wetboek van Economisch Recht. Ik stel vast dat u in uw algemene voorwaarden stelt dat het herroepingsrecht kan vervallen zodra er binnen de bedenktijd gestreamd wordt. Echter, volgens artikel VI.53, 13° WER kan het herroepingsrecht enkel vervallen als aan volgende voorwaarden is voldaan: 1. ik uitdrukkelijk voorafgaand toestemming heb gegeven om de uitvoering van de dienst te laten starten binnen de herroepingstermijn; én 2. ik voorafgaand en afzonderlijk heb erkend dat ik daarmee mijn herroepingsrecht verlies. Ik heb bij mijn inschrijving geen afzonderlijke en expliciete toestemming gegeven noch een aparte erkenning bevestigd. Het enkel opnemen van een clausule in uw algemene voorwaarden volstaat hiervoor wettelijk niet. Om die reden behoud ik mijn recht op herroeping en verzoek ik u: • de overeenkomst te ontbinden, en • het reeds betaalde bedrag van 19,99 EUR binnen 14 dagen terug te betalen via hetzelfde betaalmiddel als waarmee ik de betaling uitvoerde. Indien ik binnen 14 dagen geen bevredigende reactie ontvang, zal ik een klacht indienen bij de FOD Economie / Economische Inspectie en Test-Aankoop, en behoud ik mij het recht voor verdere juridische stappen te ondernemen. Ik zie uw bevestiging en terugbetaling graag spoedig tegemoet." We krijgen als antwoord dat we voor een jaar verbonden zijn aan het contract voor 19,99 EUR per maand. Als we het abonnement willen stopzetten moeten we sowieso voor een jaar betalen. We hebben volgens hun voorwaarden 'afstand gedaan van het herroepingsrecht', maar dit is niet wettelijke gezien we hier geen expliciete toestemming tot gegeven hebben.

In behandeling
E. D.
25/09/2025
Website BloomEra.nl

Reactie

Beste, na een aankoop via internet kom ik na enkele uren terug op mijn besluit voor deze aankoop. Ik neem contact op via hun e-mail, maar daar blijven ze zonder reactie. Ik heb nu gezien op reviews dat deze verkoper onbetrouwbaar is. Graag had ik mijn bestelling geannuleerd maar de verkopers reageren niet”

Afgesloten
M. H.
21/09/2025

Datasimkaart ongelimiteerd

Beste, Wij zijn sinds april verhuisd en hebben een contract bij Telenet aangevraagd. Er moet nog een coax kabel getrokken worden, dus bij de opstart van het contract hebben we als optie een datasimkaart genomen. Dit met ongelimiteerd mobiele data. Zodat we toch verder konden en op onze 4G tv, gsm konden gebruiken. Deze datasim hadden we in een apart apparaat gestoken (tp link) zodat dit een wifi signaal kon genereren. Dit loopt nu al een aantal maanden goed, maar sinds vrijdag zijn er problemen opgedoken. We kregen de melding dat er een technieker langs zou komen op 10 november voor de installatie van de coax kabel. Mijn vriend belde naar Telenet om zeker te zijn of ze dan gingen langskomen. Na dat gesprek heeft Telenet onze datasimkaart stopgezet, zonder onze vraag. Wij konden deze bv niet meer in onze app zien, maar we hadden op dat moment nog wel wifi. Vandaag (zondag) viel dit ineens uit , dus belde mijn vriend naar Telenet. Nu beweren zij dat dit werd stopgezet omdat er een fraudezaak loopt tegen ons, omdat we 900 euro boven verbruik zitten. Wat absoluut niet kan, aangezien we onbeperkt 4G hebben op deze datasim. Ze willen ons ook niet voorthelpen. Nogmaals als wij in onze app gaan kijken zie ik geen extra verbruik. Alles staat op oké. In bijlage kan je het contract vinden, waarbij staat dat de een ongelimiteerd datasimkaart hebben aangevraagd. Kunnen jullie helpen? Met vriendelijke groeten

In behandeling

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform