Scoredetails
- Totaal aantal klachten
- 1044
- Aantal klachten *
- 129
- Afgesloten klachten*
- 86%
- Antwoordratio*
- 5 dagen
Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Onterecht innen van kosten via domiciliëring
Geachte mevrouw/heer, Op 27 augustus 2025 stel ik vast dat via domiciliëring EDF Luminus nv tweemaal € 2,95 int voor service die niet geleverd werd. In februari kreeg ik van Luminus gratis een "EnergyControl Monitor" dongle. Alhoewel ik destijds de dongle van homewizard zonder problemen heb kunnen laten werken, kon ik dat niet voor de Luminus dongle met app. Ik belde de klantendienst en die ging de technische dienst van Luminus laten terug bellen. Tot vandaag geen telefoon ontvangen. Niettegenstaande de monitoring niet werkte en ik er ook geen gebruik heb van gemaakt, ging er in juni en juli €2,95 van de rekening via domiciliëring. Ik annuleerde de betaling en verwittigde Luminus. Luminus was akkoord om het monitoring contract te stoppen maar ik moest wel de twee voorbije maanden betalen. Ik antwoordde dat ik toch niet moest betalen voor een service die ik niet ontvangen heb. Luminus ging een specialistenteam dit laten uitzoeken en ging contact opnemen zodra er meer informatie is. ( Luminus referentie 43308262 email Luminus van 21 augustus 2025). Tot hiertoe geen nieuws van Luminus, wel wordt er terug tweemaal €2,95 van rekening genomen via domiciliëring, hetgeen ik opnieuw geweigerd heb. Gelieve mij binnen de 15 dagen na ontvangst van dit schrijven schriftelijk te bevestigen dat u elke verdere invorderingsactie ten aanzien van mij voor het energy monitoring systeem definitief beëindigd hebt. Met vriendelijke groet,
Betalingsprobleem en stopzetting afbetaalplan
Beste Ik had een afbetaa´lplan wat ik helaas niet heb kunnen nakomen door financiële omstandigheden. Ik heb veel tegenslagen waardoor Ik er tijdelijk ook door mijn invaliditeit niet aan toe kwam alles tijdig te betalen´. Een medewerker vroeg me eerst men situatie om me vervolgens te zeggen nee ik kan u nue helpen want kan u geen betaalplan geven. Kan geen uitstel krijgen geen betaling opzeg contract en deurwaarder op men dak. K weet dat de fout bij mij zit maar als ik len situatie helemaal uitleg en dn antwoord krijg nee kunnen niks doen vindt ik verre van ok. Graag ontvang ik een degelijke oplossing zodat ik in orde kan zijn een geholpen ben Mvg sanne
onduidelijke communicatie naar klanten
Van 21/11/2022 heb ik een contract leegstand aangegaan bij Luminus en heb elke maand de afgesproken 10 euro betaald tot mijn pand op 1/9/2024 verhuurd was. Einde verhaal dacht ik. Deze huurovereenkomst van mijn appartement werd recentelijk stopgezet door de huurder op 1/5/2025 en bij de vraag om terug een leegstandcontract aan te gaan bij diezelfde Luminus krijg ik doodleuk (na 9 maanden inactiviteit) een supplementaire afrekeningsfactuur van 342 euro. (waarop er geen sprake meer was van leegstandcontract) Ik heb gedurende die 3 jaar vanaf 2022 geen factuur gekregen en dus enkel voorschotten van 10 euro betaald. Op jullie website wordt niet duidelijk vermeld dat je bij leegstand nog steeds alle vaste kosten moet betalen, wat zeer verwarrend is voor klanten. Daar staat letterlijk : een luminus leegstandcontract is een contract voor leegstand aan leegstandstarief van 10 euro/maand er is geen vaste vergoeding maar een hogere verbruikskost per kWh Het is niet alleen verwarrend maar, zoals in bijlage vermeld, helemaal tegenovergesteld van wat effectief (de vaste kosten) aangerekend wordt. Dit is misleidende reclame refererend naar de maandsom van 10 euro maar in werkelijkheid is het een veelvoud dat maandelijks moet betaald worden door alle vaste lasten die ook nog aangerekend worden. Omgerekend komt dit voor mij neer op 552 euro voor 21 maanden = 27 euro/maand voor een verbruik van enkele kWh/dag
Onrechtmatige contractovername, foutieve aanmaning en schending van mijn GDPR-rechten
Dringende klacht – Onrechtmatige contractovername, foutieve aanmaning en schending van mijn GDPR-rechten Geachte mevrouw, heer, Ik richt mij opnieuw tot u met de dringende vraag om eindelijk de nodige rechtzetting door te voeren in het dossier dat u onterecht op mijn naam heeft geopend. Tot op heden blijf ik volledig de aanmaning en ingebrekestelling betwisten en vraag ik u nogmaals met aandrang dit probleem op een correcte manier op te lossen. Feiten Op basis van gegevens verkregen via Fluvius geef ik hierbij een samenvatting van de gang van zaken: • Luminus heeft begin februari 2024 tweemaal geprobeerd een contract in portefeuille te nemen met als startdatum 30/01/2024, zonder dat dit succesvol werd afgesloten. • Na mijn contact met uw klantendienst eind februari kreeg ik de melding dat “alles in orde was” en dat ik “gewoon moest afwachten”. • Begin maart 2024 besloot ik zelf een contract aan te vragen bij TotalEnergies omwille van de gebrekkige opvolging bij Luminus. • Op 04/03/2024 werd mijn contract met TotalEnergies officieel opgestart met als begindatum 29/01/2024. • Tot mijn verbazing heeft Luminus op 09/04/2024 alsnog een contract in portefeuille genomen met terugwerkende kracht tot 30/01/2024, ondanks het feit dat er reeds een actief contract liep bij een andere leverancier en ik GEEN enkel contact meer heb gehad met Luminus om alsnog mijn contract terug over te nemen. Op geen enkel moment heb ik een contract met Luminus afgesloten vanaf 04/03/2024, noch schriftelijk, noch digitaal, noch telefonisch. Ik vraag u nogmaals om bewijs van het tegendeel (bv. een ondertekende overeenkomst, een e-mail, of een opname van telefoongesprek met akkoord). U zult dat niet kunnen leveren, omdat mijn toestemming eenvoudigweg nooit gegeven is. Zelfs na bemiddeling van de ombudsdienst waarin zij voorstelden dat er een mystery switch kon uitgevoerd worden weigerde u steevast. Uw huidige houding is niet alleen klantonvriendelijk en administratief onzorgvuldig, maar ook juridisch onhoudbaar. De aanmaning en ingebrekestelling die ik van u ontvang zijn gebaseerd op een nietig contract, waarvoor u geen geldige instemming kunt aantonen. Schending van GDPR-rechten Daarbovenop wens ik u erop te wijzen dat ik u reeds eerder formeel heb verzocht, op basis van de GDPR-wetgeving, om al mijn persoonsgegevens te wissen, met uitzondering van mijn officiële adres. Tot mijn verbazing stel ik vast dat dit verzoek niet werd nageleefd: ik ontvang nog steeds e-mails en sms-berichten van uw kant. Dit is een directe schending van mijn rechten onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Ik verzoek u dan ook met aandrang om: 1. De onterecht geactiveerde overeenkomst per direct te annuleren; 2. De aanmaning en ingebrekestelling volledig in te trekken; 3. Mijn persoonsgegevens, conform mijn eerdere GDPR-verzoek, correct te verwijderen; 4. Een schriftelijke bevestiging van deze correcties te bezorgen binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief. Ik hoop op een snelle en correcte afhandeling van dit dossier. Met beleefde groet, Sebastian Peerlinck
betwisting Factuur
Betreft: Betwisting van factuurnummer 7488002145 van 25-06-2025 Geachte mevrouw/heer, Op 25-06-2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 491.87. Dat moet echter een vergissing zijn. U heb mijn jaarverbruik van (1561 kwh) van mijn analoge meter van de periode 13-05-2024 tot 09-04-2025 ook meegeteld voor de berekening bij mijn digitale meter periode van 10-04-2025 tot 31-05-2025 .Terwijl ik hier al een afrekening van heb gehad .Mijn verbruik van digitale meter is 308.86kwh en 205.07kwh (zie facturen in bijlage ) waardoor u 2075kwh aan rekent i.p.v. 513.93kwh In bijlage vind je mijn afrekeningen van mijn (voorheen)analoge en (nu)mijn digitale meter. Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het bedrag van de factuur, namelijk 491.87€ niet en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. De voorschoten zal ik zoals altijd wel betalen. Met vriendelijke groet, Eric
Hulp nodig?
Dit bedrijf antwoordt doorgaans binnen de 5 dagen.
Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten