Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Misleidende pakketreis Turkije
Ik wens een klacht in te dienen tegen de reisorganisatie Prijsvrij naar aanleiding van een pakketreis die ik op 08/08/2025 heb geboekt voor een verblijf van 12 dagen in *Belpoint Beach te Kemer (Turkije)* (€850). Binnen 24 uur na de boeking ontdekte ik dat alle recente reviews van het hotel extreem negatief waren: vuil, onveilig en totaal niet conform de beloofde all-inclusive formule. Voor vertrek probeerde ik via alle kanalen contact op te nemen om de boeking te wijzigen of te annuleren. Er kwam geen reactie op mijn formulier, telefonisch contact was extreem traag en onprofessioneel (tot 50 minuten wachten, bijna 2 minuten stiltes aan de lijn). Een medewerker verzekerde mij uiteindelijk dat er ter plaatse een alternatief hotel zou worden aangeboden indien de klachten klopten. Bij aankomst op 09/08 trof ik chaos aan: meerdere families klaagden samen met de politie bij de receptie. *Kamer: muf, vuil, bedden met vuile matras, sterke rioollucht; douche en meubilair heel vuil en totaal niet onderhouden. *Zwembad: troebel water, stilstaand water rond het zwembad. *Buffet en eetzaal: het buffet was onaanvaardbaar; voeding niet vers, alles onhygiënisch en slecht onderhouden, eetzaal in deplorabele staat. Tijdens mijn hele verblijf heb ik niets durven eten. Een sanitaire controle zou absoluut noodzakelijk zijn; bij degelijk onderzoek zou dit hotel onmiddellijk moeten worden gesloten. Ik heb foto’s genomen en doorgestuurd naar Prijsvrij. Het hotel bood aan de kamer te wisselen, maar de alternatieve kamer was minstens even vuil, zo niet erger. Daarom bleef ik in mijn oorspronkelijke kamer. Tijdens de reis bleef Prijsvrij verantwoordelijkheid afschuiven op het hotel, en stelde dat de gebreken “binnen normale gebruikssporen” vielen. Antwoorden waren tegenstrijdig, zonder echte oplossing of tegemoetkoming. Pas op 29/08, drie dagen voor het einde van de vakantie, ontving ik een voorstel: €50 voucher, geldig bij een nieuwe boeking van minimaal €250, omdat de klachten “niet geverifieerd konden worden”. Dit is volstrekt onvoldoende gezien de ernst van de situatie, de duur van de reis, het gebrek aan service en de emotionele en praktische schade. Volgens de Belgische wetgeving inzake pakketreizen (Wet 21/11/2017 – omzetting EU-richtlijn 2015/2302) is de organisator verplicht een reis conform de overeenkomst te leveren. Consumenten hebben recht op adequate compensatie bij niet-conforme uitvoering, inclusief volledige terugbetaling of passende vergoeding bij ernstige tekortkomingen. De aangeboden voucher voldoet hier absoluut niet aan. Ik verzoek Test-Aankoop om de klacht officieel te onderzoeken en Prijsvrij aan te spreken, te bemiddelen voor een passende schadevergoeding inclusief terugbetaling van €850 en bijkomende vergoeding voor emotionele en praktische schade, en om misleidende verkooppraktijken verder te monitoren. Mijn vakantie is ernstig verpest door de erbarmelijke staat van het hotel en de gebrekkige opvolging. Het huidige voorstel is geen oplossing, maar een poging om verantwoordelijkheid te minimaliseren. Ik eis volledige compensatie of gelijkwaardige financiële herstelmaatregel.
weigering door hotel na reservering pakketreis
Beste, Ik heb een pakketreis (vlucht + hotel half pension) geboekt via lastminute.com Bij de boeking heb ik de geboortedata van de 3 reizigers ingegeven waarop er geen foutmelding kwam enkel melding dat 12+ vereist was. Bij aankomst in het hotel was de kamer klaar en de reservatie was in orde. Enkel bij het opvragen van de ID kaarten werd er geweigerd bij mijn jongste dochter van 15 jaar omdat ze niet voldeed aan leeftijd van 17 jaar. We werden door hotel op straat gezet en moesten ons 'travel agency' contacteren volgens hen. Dat heb ik geprobeerd en na enige tijd kreeg ik spaans persoon aan de lijn die heel gebrekkig engels sprak. Hij kon mij enkel helpen met nieuwe boeking en wilde totaal geen moeite doen voor terugbetaling of vergoeding. Uit noodzaak heb ik terug een appartement moeten boeken wat veel te duur was voor hetgeen het bood. Maar ik stond daar met mijn dochters en moest toch ergens slapen de komende nachten.. Dit was een enorme tegenslag. Na verschillende mails naar lastminute.com om vraag van terugbetaling of voucher kreeg ik melding dat zij geen enkele tegemoetkoming gaven aangezien het hotel enkel 'adults' was. Hoe kan het dan dat ik het kan boeken via hen aangezien ik geboortedata heb ingegeven. Ik eis een terugbetaling van het geboekte hotel alsook schadevergoeding voor al het ongemak.
Oplichterij door Reizendeals
Beste, Ik wil graag juridisch advies n.a.v. mijn probleem met Reizendeals. In Mei verscheen plots een reclame van Reizendeals op mijn scherm en ik vond de prijzen interessant. Dus ik was aan het kijken voor een reis, gewoon informatief. Teneinde naar de volgende stap te kunnen gaan, om zoals het uur van vertrek van vlucht, luchthaven van vertrek, info mbt reizigers (namen invullen ?) , het totale bedrag van de reis, enz.. had ik geklikt op een knop om naar de volgende pagina te worden geleid. Maar ik kreeg te zien dat ik al had geboekt. Daarop probeerde ik te annuleren, maar ik kreeg te horen van Reizendeals dat ik al had aangekocht. Ik was in schok, want geen enkele reisoperator werkt zo. Nu heb ik een brief van een incassobureau ontvangen om mij tot betaling te dwingen. Graag uw hulp en juridisch advies aub. Wat moet ik doen om hiervan af te geraken? Ik wil echt niet betalen voor iets waarmee ik niet akkoord ben. Dit is geen correcte handelspraktijk. Heel erg bedankt voor uw hulp. Met vriendelijke groeten, Semra Ozgur.
probleem met de eigenaar van chalet
Beste, ik reserveerde via Booking.com en Holidu een chalet op 25/3/2025 voor de periode 3/9/2025 tot 7/9/2025 met annulatiemogelijkheid tot 3/8/2025 om 23u59. Op 4/8/2025 (als per toeval 1 dag na de annulatieperiode) krijg ik via mail van de eigenaar van de chalet algemene voorwaarden te ondertekenen waarbij allerlei extra kosten (dossierkost, verzekering, poetsen, extra waarborg,...) staan die niet vermeld waren bij de reservatie, integendeel, die extra diensten waren allemaal inbegrepen in de prijs. Toen ik na mijn vakantie op 7/8/2025 meldde aan zowel de eigenaar als aan Booking/Holidu dat ik mij hier niet akkoord mee verklaarde gaf enerzijds Booking/holidu dit toe dat dit ongehoord was, maar de eigenaar bleef en blijft volharden dat ik dit allemaal moet tekenen. Toen ik bleef weigeren begon de eigenaar mij te beledigen, waarop ik meldde aan Booking/Holidu dat deze bedrieglijke praktijken (toevallig één dag na de annulatiemogelijkheid) moesten stoppen. Aangezien de eigenaar niet voor rede vatbaar was en er geen mogelijkheid leek te communiceren op een deftige manier heb ik gevraagd en geëist aan Booking/Holidu dat deze reservatie zou worden geannulleerd aangezien ik mij nooit akkoord ging verklaren om deze algemene voorwaarden te ondertekenen. Zowel Booking als Holidu beweren dat enkel de eigenaar kan beslissen om dit kosteloos te annuleren, dit terwijl deze persoon mij/ons blijft beledigen en eisen dat we die algemene voorwaarden ondertekenen. Dit is een patstelling waarbij er een duidelijke onwil is van Booking en Holidu om de eigenaar op zijn of haar plichten te wijzen. Er kan geen sprake meer zijn dat we naar daar gaan aangezien de beledigingen en de spot schandalige proporties hebben aangenomen. Wij eisen dus onze centen terug op basis van bedrieglijke praktijken van de eigenaar maar zowel booking als Holidu weigeren. Dit is ongehoord. ik heb hen alle conversaties via Whatsapp en mail met de eigenaar doorgestuurd, waaruit duidelijk de bedrieglijke praktijken blijken van de eigenaar maar wij vangen dus bot. in bijlage alvast het begin van de WA-conversaties. ik kan jullie alle mails bezorgen en ook de conversaties via het booking-platform desgewenst.
Reservatieprobleem:2dagen blijkt bij bevestiging maar 1 nacht te zijn.
Op 20/8 reserveer ik een hotel via de website van Prijsvrij voor 2 dagen. 270€ dadelijk te betalen,220€ te betalen op 16/10.Ik betaal 29€ extra voor “servicepakket”.Een half uurtje later ontvang ik mijn voucher per mail maar stel vast dat het slechts om een verblijf van 1 nacht gaat.Inchecken 15u ,uitchecken ‘sanderendaags om 12u,19u later dus. Ik probeer dadelijk contact op te nemen(via servicepakket zou dit sneller moeten gaan) maar na mailen,chatten,telefoon naar Nederland en België krijg ik een fysieke persoon aan de lijn.Ik leg uit dat deze prijs mijn budget te boven gaat en vraag om deze boeking te annuleren.Uiteindelijk zegt men me dat de penalty 59€ zal bedrage.Ondertussen is het 18u en ik moet dat voor 20u bevestigen.Ik krijg dus-zoals beloofd rond 18u30- de mail waarop ik mijn akkoord moet geven .Alleen is er nu sprake van 158€ penalty.Ik bel dus terug:ja er is een foutje,maar servicepakket,annulatieverzekering,SGR dienen ook betaald of een totaal(hiervoor krijg ik een nieuwe mail) van118€.Te bevestigen voor 21u,zoniet kost het elke dag meer. Indien ik de annulatieverzekering wil recupereren moet ik naar Allianz in Nederland bellen.Er wordt gesuggereerd dat zij misschien de annulatiekosten zullen terugbetalen.Klopt niet want vanuit de verzekering is er daartoe geen reden. Ik geef toe dat ik een fout maakte.Maar de website is misleidend.Gezien de prijs leek het me logisch dat 2 dagen ook 2 overnachtingen betekent.Op de website wordt ook alleen de datum van inchecken gevraagd. Ik heb binnen het uur geprobeerd om dit te melden.Dat is pas 4u later gelukt.Gezien de reactie die ik kreeg is het me duidelijk dat de klant opzettelijk wordt misleid.Ik ga me dus niet akkoord verklaren en vraag alsnog de volledige betaalde som terug.118€ is onterecht.In afwachting van een regeling heb ik de boeking nog niet geannuleerd zoals me werd gevraagd. Ik vraag gewoon dat het betaalde bedrag wordt gerestitueerd en dat de website van het bedrijf duidelijk is over het aantal overnachtingen. Mijn dossiernummer is 617849
Fraude via website Booking.com
Via de website van Booking.com hadden we een huis gereserveerd in Spanje. Bij aankomst bleek dit huis niet verhuurbaar en was het bewoont. Wij waren die dag zelfs niet de enige die dachten dat ze het huis hadden gehuurd. (dixit de Belgische eigenaar van het huis) Onmiddellijk werd er een aangifte gedaan bij Booking via hun klantendienst en de lokale Spaanse politie. Booking stuurt nog een standaard mail met vragen die we onmiddellijk konden beantwoorden buiten 1 vraag. Na enkele dagen kregen we dezelfde mail terug met zelfs de antwoorden in bijlage. Booking werkt echter niet mee in het verder oplossen van dit probleem. Bij meerdere pogingen kreeg ik geen Nederlandstalige medewerker aan de lijn maar wel onmiddellijk een Engelstalige die na een korte discussie de telefoon gewoon heeft neergelegd. De accommodatie werd aangeboden via de website van Booking, zij zijn verantwoordelijk voor deze scam. (zie document in bijlage met link) verder kan je ook de PV van de politie in Spanje terugvinden (intussen deden we ook al een aangifte in België)
bijbetalingen reserveringen
Beste, ik bestelde dit jaar meerdere bongobons om kado te geven bij verjaardagen. (oa bon puur natuur voor een nacht met twee in 110 locaties naar keuze en twee bongobons mercure hotel aan zee). Bij beide types bons lopen we tegen hetzelfde probleem aan. De bon Mercure hotels heeft maar twee aanbieders (oostende en Blankenberge). Geen probleem want de jarige wil heel graag naar Oostende omwille van bereikbaarheid met de trein). We hebben tientallen data geprobeerd, in 2025 en 2026 maar Oostende heeft niet 1 keer beschikbaarheid. Wanneer we hen contacteren zeggen ze dat we via Bongo moeten gaan, wanneer we bongo contacteren zeggen ze dat het hotel beslist of ze kamers vrijgeven. Dit zijn heel bedriegelijke praktijken. Zelfde voor de bon puur natuur. Deze wordt verkocht als "overnachting voor 2 met ontbijt op 110 locaties. Ook hier zelfde scenario: tientallen data geprobeerd, binnen en buiten vakanties, weekends of weekdagen. Van de 110 locaties moet je op 90% van de locaties tussen de 70 en 170 eur bijbetalen. Mag deze bon verkocht worden als bon voor een overnachting? Als er zou staan voucher voor een korting van 99 eur dan zou ik het begrijpen maar nu moet de ontvanger van mijn kadobon eigenlijk zijn eigen kado betalen. Dit lijkt me voer voor de economische inspectie omwille van bedriegelijke praktijken
Probleem bij pick-up voertuig
Beste, Als organisator van onze reize´n (met 7) neem ik het op mij om alles te reservere´n. Dit jaar opnieuw heb ik 2 voertuigen gereserveerd bij Record go mobility. Hierbij heb ik mijn account gebruikt maar geen driver details ingevuld. Nu blijkt bij het ophalen va´n de wagens dat hun systeem automatisch mijn naam invult als de hoofdbestuurder voor beide wagens. Dit is een probleem voor hun want dit is niet mogelijk zelfs een extra bestuurder toevoegen zou geen optie zij´n. Wij hebben dan ingestemd om een ander voeetuig te hure´n waarvoor ze eerst de bestaande reservering (uitzonderlijk) moesten annuleren om daarna weer een nieuwd reservering aan te maken. Dit wel tegen de condities op dat moment. Dit gaf een verschil van 200 euro op een origineel bedrag van 260 euro en een kleiner voertuig. Omdat wij het hier niet meteen eens mee waren hebben wij nogmaals hun klantenservice gebeld e´n zagen geen andere uitweg dan het te accepteren. Maar het was al te laat want het voorgestelde voertuig was al verhuurd. Dat kregen we te lezen op het computerscherm van de balie medewerker die aan het chatten was met de customer support wa´t een restreekse telefoonlijn hebbe´n zij ook niet. De taal die gebruikt werd door de support agent was dan ook nog eens heel offensief naar ons toe. Uiteindelijk kregen we da´n een andere optie om de 2 auto's te an´nuleren en 1 auto te huren waar we met 7 in konden. Dit tegen een hogere prijs en minder comfort want onze bagage pastte niet inde koffer va´n het voertuig. Wij hebben dan ook reeds een klacht ingedie´nd bij hun.
onzekerheid over vertrek vakantie
Beste, Betreft boekingsnummer 4880449089 Ik heb een reis geboekt bij booking.com. De volledige betaling van de reis is correct van mijn rekening afgehaald door booking.com. Toch blijft het systeem zeggen dat deze reis niet betaald werd, waardoor er een automatische annulering gaat volgen. Ik heb sinds vrijdag 25/07/2025 al verschillende keren contact opgenomen. Booking geeft zelf aan dat de betaling is toegekomen maar dat er iets fout loopt in hun systemen. Helaas wil niemand mij bevestigen dat mijn reis kan doorgaan. Wij kijken hier met zijn allen naar uit. Wij hebben correct betaald en dit bedrag is door booking zelf van onze rekening afgeschreven. Het is onbegrijpelijk dat dit niet op te lossen valt. Mijn reis zal vandaag geannuleerd worden terwijl wij correct betaald hebben. En de klantmedewerkers hadden mij bevestigd dat de betaling was toegekomen en ze het proberen op te lossen. Booking is nu bezig om de fout te achterhalen bij de achterliggende financiele dienst. Maar helaas kan dit 3 tot 5 werkdagen duren. Terwijl mijn reis vandaag al geannuleerd gaat worden om 24u. Ze bevestigen echter wel dat als er een annulering volgt en de fout bij hun ligt ze een andere accommodatie zullen voorzien. Maar dat is onze vraag niet wij zouden gewoon onze gekozen accommodatie willen hebben. Ik kan niet begrijpen dat ze deze achterliggende dienst niet kunnen opbellen. Kunnen jullie helpen aub? Vriendelijke Groeten Pauwels Jimmy
hotels niet meer beschikbaar
Ik heb de Wonderbox 'weekendje voor 2' maar deze is in bijna geen enkel hotel bruikbaar. De hotels die in de brochure staan van Wonderbox werken al lang niet meer samen met hun en bij 1 enkel hotel kreeg ik de melding dat ze in het weekend geen bonnen aanvaarden. Ik heb ondertussen al meerdere malen contact opgenomen met Wonderbox, heb hen ook de mogelijkheid gegeven om een hotel in bepaalde regio voor mij te zoeken maar kreeg hier geen enkele reactie op.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten