Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Bijbetaling / Beschadigde koffer
Tijdens onze recente vlucht met Ryanair hebben wij een zeer negatieve ervaring gehad met betrekking tot onze bagage. Wij hadden vooraf een koffer van 10 kilogram bijgeboekt, waarvoor wij reeds €16 betaald hadden. Tot onze verbazing werd dit op de luchthaven alsnog als ruimbagage beschouwd en moesten wij bovendien €60 extra betalen, omdat de koffer niet ingecheckt was. De medewerker ter plaatse gaf aan dat de trolley van 10 kilogram niet als handbagage wordt aanzien, maar als ruimbagage. Ondanks deze extra kost werd onze koffer uiteindelijk toch gewoon als ruimbagage opgeladen. Dit heeft geleid tot onnodige en onduidelijke bijkomende kosten. Tot overmaat van ramp stelden wij bij aankomst vast dat onze koffer zwaar beschadigd was. Dit alles samen heeft onze reiservaring bijzonder negatief beïnvloed. Bij thuiskomst wilden wij een klacht indienen met betrekking tot deze claim. Tot onze verbazing bleek dit enkel mogelijk te zijn via de luchthaven en niet achteraf. Daarom wensen wij via deze weg alsnog onze claim in te dienen. Voor onze valies beschikken wij helaas niet meer over een aankoopbewijs. Naar schatting is de valies ongeveer twee jaar oud en bedroeg de aankoopprijs rond de 75 euro. Wij verzoeken dan ook de terugbetaling van de onterecht aangerekende €60. En een vergoeding voor de schade aan onze koffer.
2509-SN-06076-F001
Geachte mevrouw/heer, Op 19/09/2025 vloog ik met uw luchtvaartmaatschappij op vlucht nr. SN3815 van Brussels Zaventem naar Lissabon. Bij aankomst op de luchthaven Lissabon werd mijn bagage, die op de luchthaven Brussels Zaventem was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan mij teruggegeven. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven Lissabon aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage met de in het rapport vermelde voorwerpen, waarvan ik een kopie bijvoeg. Ondanks de geruststellende woorden van uw personeel heb ik tot op heden mijn koffer nog niet ontvangen na 21 dagen, die dus definitief zoek is. Daar jullie mij op 21/10/2025 de bevestiging hebben gestuurd op terugbetaling van deze schadeclaim maar heb tot op heden 1 maand later nog steeds geen terugbetaling gehad. Ik verzoek hierbij om vergoeding van het verlies van mijn eigendom, geschat op een totaalbedrag van €432.69 te storten op vermelde rekeningnummer. Wij zijn nu al 1 maand na confirmatiemail van schadevergoeding en heb nog steeds niets ontvangen op mijn bankrekeningnr. Na voorgaande telefoontjes heb ik begrip op vertraging en dergelijke maar het excuus van de cyberaanval toen vind ik gemakkelijk excuus daar mijn bagage 3 dagen voor die cyberattack al kwijt was door jullie in Zaventem. Ook had ik enkele keren gevraagd of er geen mogelijkheid was om in jullie stockage lost and found te komen kijken daar ik mijn handbagage er zo zou uithalen zoals op de foto afgebeeld. Wij zijn 19/09/2025 naar Portugal vertrokken met 8 collega brandweermannen en allemaal op dezelfde moment bagage ingecheckt en afgegeven aan de balie en enkel mijn bagage is niet aangekomen op plaats van bestemming. Hier zaten vele items ook bij van sentimentele waarde om aftegeven aan collega brandweermensen in Portugal. De communicatie vanaf de aangifte tot op heden liet te wensen over. Zoals in de foto bijgevoegd staat de status van mijn bagage nog steeds op vertraagd alhoewel deze ondertussen al afgehandeld zou zijn Bij Tui krijg je per dag/verloren bagage een vergoeding van €60 per dag boven op de schadeclaim extra (Dus 7 dagen vakantie aan 60€ = 420€) welke bij brussels airlines niet gekend was door de collega's aan de telefoon. Noch mijn bril of lenzen op sterkte worden vergoed want deze zouden ten allen tijde bij rugzak/handbagage moeten blijven maar de maatschappij had er toen op aangedrongen om de bagage in te checken in het ruim. Graag wil ik jullie ook nog even attent maken op het verdrag van Montreal. Met vriendelijke groet, Graag zou ik eindelijk een positief gevolg hier aan krijgen anders zal ik verdere stappen moeten ondernemen. Bijlagen: • Kopie van vliegticket • Bagage-identificatiebewijs • PIR ingevuld op de luchthaven
Damaged and pilfered baggage
Dear Thai Airways I am writing to follow up on our baggage claim (File Ref. BKDTG36304) concerning damaged and pilfered baggage on flight TG029 (Ubon Ratchathani – Bangkok) on 18 August 2025. It has now been over two months since our initial report and submission of all supporting documents (Damage Report, Police Report, photos, and list of missing items). To date, we have not received any further update or settlement from Thai Airways regarding our claim for €612.99 of lost items + the damage to our lugage. As a reminder, the missing items were as follows: • Acqua di Giò Parfum €194 • Braun electric shaver €129.99 • Contact lenses (6 month) €160 • Oral-B electric toothbrush €104 • Toiletry bag — €25 Total claimed amount: €612.99 Under Article 17(2) of the Montreal Convention, Thai Airways is liable for damage and loss of checked baggage. I therefore kindly request an update on the status of my claim, and confirmation of the expected settlement date. Thank you for your prompt attention. Sincerely, Tim Piette & Sinjai Somdokkaew
Uitbetalingsproblemen
Beste, Op vrijdagochtend 5/9 vloog ik met Lufthansa richting Palermo. Wij hadden een tussenstop, van een uurtje, in Müchen. Toen wij aankwamen in Palermo kregen we direct mail dat onze bagage was achtergebleven in Palermo. De eerste communicatie verliep vrij lot. Op zondagavond 7/9 kreeg ik pas mijn bagage terug, waardoor ik dus in tussentijd wat dingen heb moeten aankopen voor de dagen te overbruggen. We kregen mail dat we een formulier moesten invullen voor terugbetaling te krijgen van onze kosten. Zo gezegd, zo gedaan. Op dinsdag 9/9 heb ik het formulier ingevuld mét in bijlage al mijn ticketjes voor de dingen die ik daar heb moeten aankopen. Ik was daar met een vriendin, ook één van haar bagages was achtergebleven. Zij heeft alles hetzelfde gedaan als mij én heeft wel een klein deel van haar geld teruggekregen. Na onze vakantie, 2 weken later, ben ik beginnen mailen met Lufthansa (zie mails in bijlage). Tot op heden is dit, jammer genoeg, nog steeds niet in orde en krijg ik geen antwoord meer op mijn mails. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen verder helpen.
Klacht Ryanair en Luchthaven Charleroi
Beste, In bijlage kunt u de klachtenbrief terugvinden die ik zowel naar Ryanair als naar de luchthaven van Charleroi gestuurd heb. In de klachtenbrief staat de situatie uitgelegd. Dit heb ik op 28/09 verstuurd. Daar mijn vliegticket via de Ryanaccount van mijn vriendin geboekt was, kon ik niet anders dan de klacht via haar account in te dienen. Tot heden heb ik persoonlijk hierover nog geen reactie gekregen. Maar mijn vriendin kreeg in haar mailbox dat ze het goed ontvangen hebben. Luchthaven van Charleroi heeft zelfs geen automatische antwoord verstuurd ivm de klacht. Ik heb het mailverkeer ivm mijn ruimbagage, aanvankelijk met de Lost and Found van de luchthaven gehad. De bagageclaim via Ryanair heb ik ook gedaan op 23/09/25 via de link op hun website. Daar kreeg ik automatische mail dat ze het gaan bekijken. Vandaag 13/10 kreeg ik wederom een automatische mail met de info dat ik niet de juiste formulier heb ingevuld voor de bagagaclaim. Als ik de link openklik, is dit dezelfde link als ik gevolgd hebt. Kan ik verdergeholpen worden via deze weg? De klachtenbrief: Betreft: Officiële klacht en claim voor onterechte weigering vlucht en verlies van bagage - vlucht FR8073 op 17 september 2025 Kenmerk: Boekingsnummer JTTQ9D Geachte directie, Hierbij dien ik een officiële en dringende klacht in over de onacceptabele gang van zaken die ik en mijn reisgenoot hebben meegemaakt op 17 september 2025 in verband met onze geplande vlucht FR8073 naar Tanger. Wij hebben ons tijdig op de luchthaven van Charleroi gemeld. Na de check-in van mijn ruimbagage van 20 kg, waar bevestigd werd dat alles in orde was, passeerden wij de douane- en paspoortcontrole. Bij de gate werden wij echter door uw medewerkers onterecht de toegang tot het vliegtuig geweigerd. Overzicht van de onacceptabele situatie: 1. Onterechte extra betaling en onprofessioneel gedrag: Persoonlijk had ik naast mijn ruimbagage, geen handbagage mee. Ondanks dat de handbagage van mijn reisgenoot correct was geboekt, werd zij bij de gate gedwongen een extra betaling van €60 te doen. De discussie die hierop volgde escaleerde door het onvriendelijke en onprofessionele gedrag van de medewerkers. Er werd zelfs een opmerking gegeven dat we niet veel moesten verwachten als we kozen voor ‘low cost”. Dit zou er bij horen volgens hen. Zij gaven duidelijk blijk van frustratie over het feit dat wij ons niet in het Frans konden uitdrukken en verklaarden expliciet dat zij in "Wallonië werkten en dat wij ons moesten aanpassen". Dit is discriminerend en onacceptabel. 2. Onterechte weigering toegang tot vlucht: Nadat de betaling was voldaan, werd ons zonder enige geldige reden de toegang tot de vlucht geweigerd. De betreffende medewerker verklaarde expliciet dat dit een "straf" was om ons een "lesje te leren" en dat we "vriendelijker en respectvoller" moesten zijn. Dit is een onaanvaardbare en kinderachtige reactie, in flagrante strijd met de service die passagiers mogen verwachten. 3. Onlogische weigering van mijn toegang: Hoewel ik mij niet in de discussie had gemengd en mijn handbagage in orde was, werd ook mij de toegang tot de vlucht ontzegd. De medewerker gaf als onlogische reden dat het om hetzelfde boekingsnummer ging. Dit is een onjuist en willekeurig argument. 4. Misleiding en verlies van bagage: De mannelijke medewerker bij de gate verzekerde mij dat mijn ruimbagage uit het vliegtuig was gehaald. Ik moest mij begeven naar de Lost and Found-balie. Bij de Lost and Found-balie werd mij door een medewerker na herhaaldelijk bellen (naar de medewerkers aan de gate), meerdere malen verteld dat mijn koffer "nu wel zou komen". Na 2 uur wachten bleek de koffer niet in Charleroi te zijn, maar naar Tanger te zijn gevlogen. Dit is een absolute leugen gebleken. 5. Verder falen en extra kosten: Na telefonisch contact met uw medewerkers, die bevestigden dat mijn koffer veilig in Tanger was, heb ik een nieuwe vlucht geboekt en ben ik naar Marokko gereisd om mijn bagage op te halen. Bij aankomst bleek de koffer ook daar niet te zijn. De medewerkers van de luchthaven van Tanger bevestigden dat zij geen enkele bevestiging hadden doorgestuurd naar Charleroi. Dit betekent dat uw medewerkers mij moedwillig hebben voorgelogen, met als gevolg dat ik onnodig extra kosten heb moeten maken voor een nieuwe vlucht. Schade en vergoeding: Deze hele situatie heeft mij en mijn reisgenoot enorme stress, ongemak en financiële schade berokkend. Het verlies van mijn bagage met een geschatte waarde van minstens €3000, heeft tot ernstige persoonlijke problemen geleid. Ik was genoodzaakt om ter plaatse twee dagen te besteden aan het zoeken en kopen van basisbenodigdheden, waardoor mijn ‘vakantie’ aanzienlijk is verpest. Ik eis het volgende: • Volledige terugbetaling van de kosten voor de ongebruikte vlucht. • Volledige vergoeding van alle gemaakte extra kosten, waaronder de kosten voor de nieuwe vlucht naar Tanger en de aankoop van noodzakelijke spullen. • Volledige vergoeding van de koffer (zwarte textielmateriaal, merk Samsonite, Light Weight, groot) en de inhoud ervan, indien het niet gevonden wordt • Een passende schadevergoeding voor de geleden psychologische en materiële schade en het ongemak. • Een grondig onderzoek naar de betrokken medewerkers en de onprofessionele werkwijze die hier is gehanteerd. Ik verwacht een snelle en bevredigende reactie op deze klacht. U vindt in de bijlage de nodige documenten, waaronder het Property Irregularity Report (PIR-document) en de bewijzen van de gemaakte kosten. Mocht ik binnen 14 dagen geen positieve reactie ontvangen, zal ik verdere stappen ondernemen, waaronder het inschakelen van een juridische adviseur, het melden van de situatie bij de bevoegde autoriteiten, het delen van mijn ervaring op platforms zoals TripAdvisor en sociale media, en het benaderen van de pers. In afwachting van uw spoedige en bevredigende reactie, en hoopvol op de terugkeer van mijn bagage. Met vriendelijke groet, Nigmet Cesmeli
Costs for checked-in baggage
Dear Sir or Madam, I am writing to express my concern regarding a recent experience with TAROM on our flight from Brussels to Bucharest (booking reference: XVPYN8), departing on August 22nd. Approximately one week before our departure (it was on August 18th), I logged into your website to verify whether our tickets included checked baggage. Upon reviewing the details (see screenshot below), I clicked the plus-sign icon next to the baggage section (to ensure it was included indeed) and saw the following: “2 x” with “€55” listed below. I interpreted this to mean that if I wished to add an extra piece of checked luggage, I would need to pay €55. Since I only required one piece of checked baggage per person, I reasonably concluded that one piece per passenger was already included in our fare. [see screenshot attached] However, at the check-in desk, we were informed that no checked baggage was included and were required to pay for it. I explained what I had seen on the website, and the staff acknowledged that there was a known issue with the online information. Nevertheless, we were still charged for the luggage — €75 per person, as it was less than 48 hours before departure. In total, we paid: €150 for the outbound flight (2 × €75) €110 for the return flight on September 11th (2 × €55) Total: €260 Given that the website led us to believe checked baggage was included, and that your staff confirmed the discrepancy, I respectfully request a refund of €260 to rectify this misunderstanding. Thank you for your attention to this matter. I look forward to your response. Jan Vanwildemeersch
Bagageprobleem en geen informatie
Geachte mevrouw/heer, Op 20 sept 2025 vloog ik met uw maatschappij op vlucht nr. VY8987 van Brussel naar Barcelona. Bij aankomst op de luchthaven Barcelona werd mijn bagage, die op de luchthaven Brussel was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan mij teruggegeven, noch aan alle andere passagiers van deze vlucht. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven Barcelona aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage . Het blijkt dat het toestel gevlogen heeft zonder alle ingecheckte bagage mee te nemen. We zijn nu 5 dagen later, en er is nog geen enkel spoor van deze bagage. Nergens is uw maatschappij telefonisch bereikbaar. Op mailberichten wordt niet gereageerd. Wij eisen dat u onmiddellijk meedeelt wat er met de bagage van deze vlucht gebeurd is. Staat ze nog op Zaventem, werd ze naar een verkeerde bestemming meegegeven, .... ? Indien ik binnen 5 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet,
Schade aan bagage
Wij zijn gerepatrieerd in juli 2025 met een vlucht van Tui van Alicante naar Deurne na autopanne op onze vakantiebestemming. Door de repatriëring moesten we ons onverwacht verplaatsen via een vlucht en uiteraard ook onze bagage waaronder een zeer dure wedstrijdfiets. In de luchthaven van Alicante hebben we aangedrongen tot voorzichtigheid en labels toegevoegd waarop duidelijk 'fragile' te lezen staat. Aangekomen in Deurne zien we door het raam van het vliegtuig de dure en delicate fiets (die we zo goed als mogelijk hadden ingepakt en beschermd) door een medewerker in de bagagekar gegooid worden met schade als gevolg. We hebben dit onmiddellijk bij de medewerkers van de luchthaven in Deurne gemeld. Deze medewerker maande ons aan om een klacht via de website van Tui in te dienen, gezien dit op het moment van onze aanwezigheid niet mogelijk was op de (kleine) luchthaven in Deurne. Thuisgekomen heb ik onmiddellijk gebeld naar Tui en kreeg ik hetzelfde advies. De medewerkster van Tui heeft mij dan geleid naar de juiste plaats op de website waar ik dan mijn klacht heb ingediend. Alsof we nog niet genoeg ellende hadden, ging het zo mogelijk nog meer de negatieve kant op. We zijn door de 'helpdesk' van Tui van het kastje naar de muur gestuurd en we werden keer op keer tegen gewerkt. Volgens Tui hadden we op de luchthaven een claim moeten indienen en hebben we daardoor geen rechten meer. We hebben dit echter gedaan in de mate van de mogelijkheden die er in Deurne zijn, namelijk bij een medewerker, maar meer was er op dat moment ter plaatse niet mogelijk. Daarnaast wens ik te benadrukken dat wij in dit geval gerepatrieerd werden en daardoor niet gekozen hebben om naar Deurne vervoerd te worden noch om met Tui te vliegen. Verder hebben wij zowel in de luchthaven van Alicante als in Antwerpen expliciet het belang van een zorgvuldige behandeling van de fiets aangekaart. Wij hebben hiervoor extra “Fragile”-labels bevestigd en betaald voor het vervoer van de fiets, wat automatisch een zorgvuldige behandeling mag impliceren. Desondanks hebben wij met eigen ogen gezien dat deze aanwijzingen niet zijn opgevolgd en dat er met de fiets is gegooid. Hierbij kunnen we stellen dat de schade, het gevolg is van een fout van de vervoerder, haar ondergeschikten of lasthebbers, waarbij we minstens kunnen stellen dat deze vergoed moet worden. We hebben een bestek laten maken en ik verwacht dan ook dat TUI een passende tegemoetkoming aanbiedt voor de geleden schade. We kunnen dit niet zomaar laten passeren, daar we met 200% zekerheid weten/gezien hebben dat er met de fiets gegooid werd ondanks duidelijke labels. We vertrokken in Alicante met een fiets in perfecte staat en kwamen thuis zonder auto én met een fiets waar heel wat kosten aan waren door toedoen van Tui. Ik hoop dat Testaankoop mij hierbij kan ondersteunen en helpen want langs de kant van Tui komt er niets.
Onkosten verloren bagage
Hallo Hierbij stuur ik u de nodige facturen van de onkosten die gedaan geweest zijn
Juliet Van den Berghe
Wij gingen op reis met Brussels Airlines naar thailand Bangkok. Bij het inchecken van Brussels Airlines moesten wij ook onze bagage inleveren. Wij mochten 21 kilo meenemen. Ik woog mijn bagage thuis, het bedroeg 11,6 kilo. Wanner wij onze bagage op de band kwam woog mijn bagage ineens 16,8 kilo. Wanner wij in Bangkok aankwamen om onze volgende vlucht te nemen met de zelfde bagage woog het 12,6 kilo. Dit lijkt mijn een redelijk verhouding met wat wij thuis hadden gewogen. Hoe kan het zijn dat mijn bagage bij Brussels Airlines 5kilo meer weegt? Hun systeem werkt duidelijk niet. Dit is gewoon bedrog. Als ik 21kilo mee had wat dan? Had ik dan meer moeten betalen? Waarschijnlijk wel. Voor de rest niks aan te merken. Maar ze moeten hun weegschaal echt nakijken.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten
