Bedrijfsscore uitgelegd
De bedrijfsscore op ons platform weerspiegelt hoe goed het bedrijf een geschil met de consument op een minnelijke manier kan oplossen.
De score wordt berekend op basis van drie criteria:
De score wordt berekend op basis van de afgelopen 12 maanden.
Indien er geen score wordt getoond, betekent dit dat we nog onvoldoende gegevens hebben over het bedrijf.
Klachtenafhandelingsdienst
Ontdek de voordelen van het platform en hoe het werkt
Meest recente klachten
Bagage werd 5 dagen later geleverd én beschadigd
Geachte mevrouw/heer Op 19 juli 2025 vlogen we met uw maatschappij op vlucht nr. AZ165 van Brussel Zaventem naar Rome Fiumicino. Bij aankomst op de luchthaven Rome Fiumicino werd onze bagage, die op de luchthaven Brussel Zaventem was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan ons teruggegeven. We hebben onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven Rome Fiumicino aangifte gedaan van het verlies van onze bagage. Deze situatie veroorzaakte aanzienlijke verstoring van onze reisplannen en had een directe negatieve invloed op onze vakantie. Vanwege de problemen met de bagage bij aankomst op de luchthaven verloren we namelijk direct meerdere uren met het zoeken naar hulp en opheldering. Hierdoor misten we de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer en waren we genoodzaakt extra kosten te maken voor een taxirit, waardoor we pas na middernacht bij onze accommodatie aankwamen. Op zondag 20 juli kregen we om 11u ’s morgens bericht dat de koffer gevonden was en om 19u ’s avonds zou afgeleverd worden aan onze Airbnb. Helaas was dit niet het geval. In de daaropvolgende dagen verloren we opnieuw kostbare tijd met pogingen om onze bagage te traceren en terug te krijgen, want zelf ontvingen we niks van communicatie hieromtrent, maar ook door het voortijdig terugkeren naar onze Airbnb in afwachting van de mogelijke komst van de koerier. Bij gebrek aan onze persoonlijke bezittingen, moesten we aankopen doen om te voorzien in de eerste levensbehoeften. Ook dit leverde weer tijdsverlies op, want shoppen was niet onmiddellijk hoe we een trip naar Rome ingevuld wilden zien worden. De bagage, volledig onbruikbaar geworden door schade, werd pas op 24 juli 2025 terugbezorgd. Deze hele beproeving wierp een schaduw over onze vakantie — een reis waar we na een jaar hard werken erg naar hadden uitgekeken. Het tijdverlies en de bijkomende stress hadden een aanzienlijke invloed op de kwaliteit van ons verblijf in Rome. Overeenkomstig het Verdrag van Montreal, waaraan Europese luchtvaartmaatschappijen zoals ITA Airways zijn gebonden, hebben passagiers recht op een financiële compensatie voor de vertraging, schade en het daaruit voortvloeiende ongemak. Jullie stelden voor om ons met een vervoersvoucher van 190 €, binnen het jaar te gebruiken, te compenseren. De voorgestelde voucher is voor ons geen acceptabele oplossing. Niet alleen schiet deze tekort in het compenseren van de geleden schade en het ongemak, maar hij is ook niet praktisch: wij weten niet wanneer onze volgende reis zal plaatsvinden, noch of deze per vliegtuig zal zijn of met uw luchtvaartmaatschappij. Om deze redenen verzoeken wij om een financiële vergoeding conform de toepasselijke internationale regelgeving. Wij vertrouwen er nogmaals op dat u deze kwestie met de nodige ernst zult behandelen en zien uw reactie met belangstelling tegemoet. Indien we binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord hebben ontvangen, behouden wij ons het recht voor juridische stappen te ondernemen om onze rechten te beschermen. Met vriendelijke groet
Bagageverlies
Geachte mevrouw/heer, Op [DATUM] vloog ik met uw maatschappij op vlucht nr. [VLUCHTNUMMER] van [LUCHTHAVEN VAN VERTREK] naar [LUCHTHAVEN VAN BESTEMMING]. Bij aankomst op de luchthaven [BESTEMMING] werd mijn bagage, die op de luchthaven [VERTREK] was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan mij teruggegeven. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven [BESTEMMING] aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage met de in het rapport genoemde voorwerpen, waarvan ik een kopie bijvoeg. De bagage werd mij pas op [DATUM] terugbezorgd, hetgeen mij grote ongemakken heeft veroorzaakt omdat [BESCHRIJVING]. Bovendien moest ik, bij gebrek aan mijn persoonlijke bezittingen, de in de bijlage vermelde eerste levensbehoeften kopen. Ik verzoek hierbij om terugbetaling van de gemaakte kosten en om vergoeding van alle geleden schade, geraamd op een totaalbedrag van [€ - max bedrag van 1571 EUR] x2 personen Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket • Bagage-identificatiebewijs • PIR ingevuld op de luchthaven - gestuurd brief naar de luchtvaartmaatschappij binnen 21 dagen na de datum van het terughalen van de bagage • Ontvangstbewijzen voor persoonlijke noodaankopen
Adyen payment without booking
Geachte mevrouw/heer, Op 10/7/24 boekte ik een vlucht naar Riyadh voor 15/9/24 met overschrijving via Adyen. Ik kreeg net zoals een klacht bij testaankoop in 2023 ook geen boekingsnummer dus ik belde ITA Airways en er was geen boeking vastgesteld. Noodgedwongen moest ik de vlucht opnieuw boeken en betalen via mastercard. Dit heeft geleid tot een dubbele betaling van de vlucht. Ik heb contact center 7 keer gebeld en case #01889890 gekregen maar nooit antwoord. Mijn bank heeft een klacht ingediend via hun systeem maar geen reactie. Het gaat om een dubbele betaling van 2.419,49EURO! De vlucht in Rome naar Riyadh werd dan nog eens geannuleerd en we moesten uren wachten op een nieuw vliegtuig. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen einde oktober een oplossing te bieden en terug betaling. Met vriendelijke groeten, Bijlage: - Kopie factuur - Ander nuttig element voor het bedrijf in het kader van uw klacht
Terugbetaling baggage
Geachte mevrouw/heer, Op 03/07/2024 vloog ik met uw maatschappij op vlucht nr. AZ151 van Brussel naar Palermo. Bij aankomst op de luchthaven van Palermo werd mijn bagage, die op de luchthaven van Brussel was ingecheckt en uitgecheckt, niet aan mij teruggegeven. Ik heb onmiddellijk bij het bevoegde kantoor op de luchthaven van Palermo aangifte gedaan van het verlies van mijn bagage met de in het rapport genoemde voorwerpen, waarvan ik een kopie bijvoeg. De bagage werd mij pas op 10/07/2024 terugbezorgd, hetgeen mij grote ongemakken heeft veroorzaakt omdat ik voor mijn volledige verblijf in Sicilië niet kon beschikken over mijn kleren. Bovendien moest ik, bij gebrek aan mijn persoonlijke bezittingen, de in de bijlage vermelde eerste levensbehoeften kopen. Ik verzoek hierbij om terugbetaling van de gemaakte kosten en om vergoeding van alle geleden schade, geraamd op een totaalbedrag van €685,77. Gelieve dit te storten op volgend rekeningnummer: BE86 7370 6079 0650 Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Massiami Toure
Geen terugbetaling van geannuleerde vluchten
Beste,Onze 5 terugvluchten van Catania (Sicilië) naar Brussel bij ITA airways (geboekt via Kilroy - 1153 euro) op 14/8/2023 werden door ITA geannuleerd om wille van de uitbarsting van de Etna.Wij boekten 5 nieuwe vluchten van Catania naar Brussel bij ITA airways (rechtstreeks) voor 1248 euro. ITA heeft enkel de taxen van 27 euro terugbetaald en beschouwt dit als een 'no-show' terwijl wij op de luchthaven waren en al de vluchten de hele dag (14/8/2023) werden geannuleerd.ITA staat niet open voor een verder gesprek Kilroy zegt af te hangen van ITA.Wij krijgen geen verdere reactie op onze talloze pogingen.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten