Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Do's en don't van een gezond ontbijt

26 september 2017
gezond ontbijt

26 september 2017
Geen tijd, geen trek ‘s morgens, liever nog even slapen ... er zijn ontelbare excuses om het ontbijt over te slaan. Nochtans kost het helemaal niet veel tijd of moeite om een gezond en stevig ontbijt op tafel te zetten. Vier ingrediënten mogen daarbij niet ontbreken.

Vier pijlers van een gezond ontbijt

Vier pijlers van een gezond ontbijt 

1. Graanproducten

Graanproducten zijn je belangrijkste bron van energie. Ze zijn rijk aan koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Kies voor volkoren brood, crackers, havermout of andere volkoren ontbijtgranen. Gebruik onze koopwijzer om ontbijtgranen te vinden met een goede Nutri-score!

Naar de koopwijzer ontbijtgranen

2. Fruit

Fruit zit boordevol vitaminen en voedingsvezels. Een gezond en evenwichtig ontbijt bevat dus altijd een stuk fruit of een glaasje vers fruitsap. Probeer voldoende te variëren.

3. Drank op basis van water

Een drank op basis van water maakt steevast deel uit van een gezond ontbijt. Je kan de dag beginnen met water, thee of koffie. Drink ze liefst zonder suiker. Een scheutje halfvolle melk toevoegen kan wel.

4. Melkproducten en plantaardige alternatieven

Melkproducten en plantaardige alternatieven zijn een belangrijke bron van calcium, wat onontbeerlijk is voor je botten. Ze bevatten ook talrijke vitaminen en eiwitten. Kies voor magere of halfvolle soorten. Bij kaas opteer je het best voor een magere variant.

Overige

Smeervetten, choco, confituur en andere zoete belegsoorten kunnen ook deel uitmaken van een gezond ontbijt. Gebruik ze gewoon niet op dagelijkse basis en kies na een boterham met zoet beleg eentje met hartig beleg, bijvoorbeeld smeerkaas.

Naar de koopwijzer hazelnootpasta


Afdrukken Versturen via e-mail