Getuigenis

"Hoe zorg ik ervoor dat mijn dochter gezond eet?”

01 september 2022
een beter uitgebalanceerde brooddoos voor kleine Enalya

Zoals veel ouders vindt Barbara het belangrijk dat haar dochter gezond eet en let ze dus goed op wat ze in haar brooddoos meegeeft. Maar over sommige producten is ze niet zeker ...  « Hoe weet ik of ik de juiste keuzes maak? », luidt haar vraag.

Barbara is de mama van Enalya (8 jaar), die meedoet aan onze #Foodswap "brooddoosuitdaging". Onze experts hebben de lunch van het meisje even onder de loep genomen en hem op een aantal punten bijgesteld (bijvoorbeeld het soort brood), om tot een beter evenwicht te komen.

Groenten en fruit in de brooddoos : 10/10

"Enalya is geen moeilijke eter", zo horen we bij haar mama. "Ze is dol op groenten – alle soorten groenten – en al sinds ze een klein meisje was, vraagt ze elke dag fruit, zelfs als het vakantie is. Ik vind fruit belangrijk, want er zitten veel vitaminen in. Ik kan er trouwens niet bij dat zo weinig kinderen fruit eten ... "

Drank op school: alleen water en thee

Enalya eet van nature vrij gezond, net als haar moeder die ook zoveel mogelijk evenwichtig probeert te eten. Het meisje drinkt vooral water, en – nadat Barbara haar dat had laten proeven – sinds enkele jaren ook af en toe thee en kruidenthee.

"Enalya drinkt zelden frisdrank", merkt haar moeder op. "Ze krijgt dus niet veel suiker binnen. Soms vraagt ze wel choco op haar boterham, maar ook dat gebeurt niet zo vaak."

Tussendoortjes met chocolade zijn trouwens niet toegestaan op school, wat de keuze er voor de ouders alleszins wat makkelijker op maakt. Bovendien bant de school elke vorm van afval. Dat betekent geen verpakkingen rond snacks, geen kartonnetjes (van sap, melk), geen plastic yoghurtpotjes enz.

Hoe zorg je voor een gezonde brooddoos ?

Wij onthouden vooral twee vragen van Barbara, vragen die andere ouders zich ongetwijfeld ook stellen.

"Wat ik het moeilijkst vind, is om de juiste vleeswaren – dat is wat ze het liefst eet – te kiezen voor tussen de boterham. Ik probeer alleen het beste te nemen en bepaalde ingrediënten te vermijden, bijvoorbeeld palmolie. Als ik ga winkelen, kijk ik dan ook altijd naar de Nutri-Score en lees ik de etiketten. Maar dan nog vind ik het niet altijd gemakkelijk om een goede keuze te maken. Er zijn te veel producten. Heb je al eens gezien hoeveel verschillende kipfilets er bestaan? En bij koekjes als tussendoortje vraag ik me altijd af of ze niet te veel suiker bevatten en of ‘witte’ producten niet meer suiker bevatten dan merkproducten ..."

Gezien de overvloed aan producten is het inderdaad een goed idee om naar de Nutri-Score te kijken.

Wat is de Nutri-Score?

Om de etiketten op voedingsmiddelen te begrijpen, moet je soms echt een expert zijn. Wij beschikken over divers dossiers die je wegwijs maken in het doolhof van voedingsmiddelen.

HET ETIKET OP VOEDING ONTCIJFEREN

Let ook op met toegevoegde suikers, die tegenwoordig overal in zitten, zelfs in zogenaamde hartige producten zoals ketchup (waar sommige kinderen dol op zijn). Industriële suiker kan achter verschillende namen schuilgaan.

DE VERSCHILLENDE NAMEN VOOR SUIKER

En staan voedingslabels garant voor kwaliteit? Ook hier moet je het kaf van het koren scheiden ...

JE WEG VINDEN TUSSEN AL DIE VOEDINGSLABELS

Vleeswaren en verwerkt vlees gebruik je trouwens best maar af en toe, en zeker niet elke dag. De voedingsaanbeveling is 30 g per week. Vaak zitten we daar ver over ... Uit wetenschappelijk onderzoek is echter gebleken dat nitrieten, die je onder andere aantreft in vleeswaren, bepaalde vormen van spijsverteringskanker in de hand werken.

NITRIETEN EN KANKER, HOE BESCHERM JE JEZELF?

 

Een minder volle brooddoos met minder geraffineerde producten

Nog een probleem waar Barbara tegenaan kijkt, is het soort brood. Zoals veel kinderen eet Enalya graag van die zachte melkbroodjes en brioches, die van geraffineerd wit meel worden gemaakt, en is zij niet echt fan van volkoren- en meergranenbrood. Die laatste zijn nochtans gezonder, want vezels zijn superbelangrijk voor je darmen en bevatten meer mineralen.

Enalya's brooddoos, op een ochtend voordat ze naar school ging.

"Bruin brood gaat er bij haar echt niet in. Eén uitzondering: sesambrood. Maar ik blijf proberen, en we hebben afgesproken dat Enalya altijd eerst even proeft voordat ze ‘nee’ zegt. Ik geef de moed niet op; met het ouder worden kan dat misschien nog veranderen", voegt de mama eraan toe. Daarnaast wil je zeker niet te weinig meegeven, toch? "Ik reken vrij veel, wellicht té veel, omdat ik bang ben dat ze anders honger zal hebben."

Onze voedingsexperts hebben de brooddoos van het meisje inderdaad wat minder vol gemaakt. Ook jij doet er goed aan om na te kijken (en het ook aan je kind te vragen) of je niet te veel in de brooddoos stopt.

IN DE BROODDOOS VAN ENALYA