Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Dossier

Gezonde tussendoortjes voor jong en oud: volg de gids!

02 september 2019

02 september 2019
Wil je te weten komen hoe je jouw energie op een gezonde en langdurige manier kunt boosten? Vraag je jezelf af hoe je het beste een gezond tussendoortje kunt samenstellen voor jou en je kinderen? Dit dossier vertelt je alles wat je moet weten over voedzame snacks.

Is een tussendoortje echt nodig?

In dit dossier vertellen we u hoe een gezond tussendoortje er precies uitziet en of het echt wel nodig is voor kinderen en volwassenen. Daarnaast reiken we je heel wat ideeën aan met enkele concrete receptjes en bijhorende Nutri-Score van de ingrediënten.

Voor kinderen

Ja, kinderen eten het best een tussendoortje rond 16 uur als ze terugkomen van school. Om 10 uur ‘s ochtends daarentegen is een tussentijdse snack niet noodzakelijk, tenzij je kind heel vroeg ontbijt of geen volledig ontbijt neemt.

Een vieruurtje na een lange schooldag zorgt ervoor dat je kind zijn batterijen opnieuw kan opladen en de nodige energie opdoet voor zijn avondactiviteiten, of dat nu huiswerk, sport of ontspanning is. Bovendien vermijdt een gezonde hap op tafel dat je kinderen de snoepjeskast plunderen, waardoor ze geen honger meer hebben bij het avondeten.

Een volwaardige maaltijd

Kinderen eten het best een volwaardige maaltijd als vieruurtje. Denk daarbij aan het ontbijt, met zijn rijke samenstelling, maar dan in een kleinere portie. Als iedereen bovendien samen aan tafel kruipt voor het vieruurtje, is dit het ideale moment om met je kind(eren) te spreken.

Het is belangrijk om je kind al van jongs af aan te leren om gezond en op de juiste tijdstippen te eten, zodat hij gezonde eetgewoonten kan ontwikkelen en die ook op latere leeftijd kan behouden. Door net zoals bij de drie hoofdmaaltijden een tussendoortje aan tafel te eten, leert een kind zich ook bewust te zijn van wat het allemaal eet.

Een glaasje water bij het vieruurtje

Het eetmoment na school is ook de ideale gelegenheid om je kind nog wat extra te laten drinken. Veel kinderen vergeten namelijk al eens om voldoende water te drinken. Wil je water wat aantrekkelijker maken voor je kind(eren)? Voeg er dan eens wat kleine stukjes fruit aan toe.

Voor kinderen die na school nog gaan sporten voor het avondeten begint, is het niet nodig om naast het obligate tussendoortje na school nog iets extra te voorzien. Normaal hebben ze met dit tussendoortje genoeg voedingsstoffen en energie om de sportactiviteit aan te vangen.

Voor volwassenen

Voor volwassenen is een tussendoortje is niet noodzakelijk. Je kunt gerust al de nodige voedingstoffen uit je drie hoofdmaaltijden halen. Wel kan een tussendoortje handig zijn om een hongertje in de ochtend of namiddag (tijdelijk) te stillen en de tijd tussen twee maaltijden te overbruggen. Ook kan het helpen om je energievoorraad opnieuw te vullen en wat extra essentiële voedingsstoffen op te nemen.

Zeker in periodes waarin je lichaam extra voedingsstoffen nodig heeft (bijvoorbeeld tijdens de zwangerschap of bij mensen die een intensieve fysieke activiteit uitoefenen) zijn tussendoortjes onontbeerlijk om de benodigde energie en voedingstoffen binnen te krijgen. En ook oudere mensen en kleine eters hebben baat bij een tussentijdse snack. Dat zorgt er namelijk voor dat ze tussen 10 en 16 uur toch de nodige voedingsstoffen binnenkrijgen als ze er niet in slagen hun bord leeg te eten tijdens de hoofdmaaltijden. Normaal is een tussendoortje rond 10 uur niet echt nodig, tenzij je geen volledig ontbijt hebt genomen of je al heel vroeg ontbeten heeft en opnieuw honger krijgt in de loop van de voormiddag.

User name

Deelnemen aan de discussie

Neem deel aan dit gesprek door je vraag of commentaar in onze community Voeding te stellen

reacties

Wees de eerste om te reageren