Voeding en gezondheid onder de loep van logo TA
Koopgids

Hoe ziet je ideale lunch eruit?

24 maart 2020

Een evenwichtige lunch biedt je de nodige energie voor een productieve namiddag. Maar hoe ziet zo’n evenwichtige lunch er eigenlijk uit? Wij helpen je op weg.

De essentiële elementen van een evenwichtige lunch zijn:

  • Water
  • Graanproduct
  • Groenten
  • Beleg
  • Vetstof

Optioneel kun je lunch ook nog fruit (als beleg of als afsluiter) bevatten.

 

Bron: www.gezondleven.be

Welke graanproducten kun je kiezen?

Geef altijd de voorkeur aan volkoren producten. Het hoeft daarbij niet altijd om brood, pistolets of stokbroodjes te gaan. Ga ook eens aan de slag met volkoren wraps of maak eens een maaltijdsalade met volkoren pasta, rijst, couscous of quinoa.

Hoe kun je groenten toevoegen aan je lunch?

Een evenwichtige lunch omvat ook groenten. De warme maaltijd staat meestal in voor het grootste deel van de dagelijkse groente-inname. Maar ook je lunch kan een waardevolle bijdrage leveren. Zo kan een belegd broodje gemakkelijk 50 tot 100 gram groenten bevatten als je het goed belegt. En ook een salade of stevige groentesoep leveren je een grote portie groenten.

Wat kan er op je broodje?

Voor het beleg geldt één belangrijk advies: zorg voor voldoende variatie tussen verschillende soorten. Enkele gezonde alternatieven vind je alvast hier  terug.
Nog een aandachtspuntje, overlaad je boterhammen niet: één laag hummus prikkelt je tong ook. Smacht je naar wat meer smaak? Combineer die hummus dan eens met gegrilde paprika. Of combineer je cottagecheese met schijfjes komkommer of radijsjes.

Is een laagje boter een goed idee?

Brood smaakt heel wat minder droog met een laagje boter. Maar speel het slim, en vervang ze door een zachte margarine of minarine. Die bevatten veel minder verzadigde vetzuren. Smeer ook niet té enthousiast: een mespunt per snede brood is voldoende. Vetten zijn essentieel, dus goede smeervetten gebruiken is belangrijk. Kies voor olie en margarine die rijk is aan onverzadigde vetzuren en arm aan verzadigde vetzuren (maximaal een derde verzadigde vetzuren van de totale hoeveelheid vet).

Gebruik boter met mate of als afwisseling. Ze zijn rijk aan verzadigde vetzuren die de slechte cholesterol (LDL) verhogen. Beperk ook het gebruik van plantaardige vetten zoals kokosvet en palmolie die overwegend uit verzadigde vetzuren bestaan.

Gebruik je ook mayonaise of vinaigrette bij je lunch, bv. bij je salade? Dan is het niet nodig om margarine of minarine te smeren. Gebruik ook zo weinig mogelijk zoutrijke smaakmakers zoals mosterd, ketchup.

Als je bij je koude schotel of rauwkost olie, mayonaise of een vinaigrette serveert, doe dit dan bij voorkeur apart en in kleine porties.

Tot slot, geven we je nog het ideaal belegde broodje mee.

Bron: www.gezondleven.be