Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Fout bij installatie digitale meter
Geachte, Ik vraag een billijke oplossing voor volgend probleem: Op 5 werd bij mij thuis een digitale meter geplaatst voor het gebruik van elektriciteit. Ik beschik over zonnepanelen en een omvormer SMA Sunny Boy SB 4000TL 21 van het bouwjaar 2013. Deze beschikt noch over een SMA-communicatieapparaat (bluetooth) , zoals een Sunny Beam noch over interne WiFi-functionaliteit zoals dit bij nieuwe modellen het geval is. Mijn omvormer staat op zolder (plaats waar ik zeer zelden kom) en de digitale meter staat in de garage. Eerder toevallig stelde ik op 25.10 via de omvormer vast dat de zonnepanelen geen stroom leverden. Ik heb toen Linea Trovata (Service op SMA-installaties) in Lokeren gecontacteerd omdat ik dacht dat de omvormer stuk was. En toen vroeg deze technicus mij of er soms een digitale meter geïnstalleerd was bij mij ... Nu blijkt dat bij de installatie van de digitale meter de fasen gewisseld werden waardoor alle elektrische apparaten werkten, behalve de zonnepanelen. Ik kan gelet op de ouderdom en de daarmee gepaard gaande technologie geen productiestatistieken of overzichten bezorgen. Ik ben van mening dat de klant niet moet opdraaien voor fouten die de installateur veroorzaakt heeft en vraag dus daarom naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Met de antwoorden die ik tot nu toe kreeg voel ik mij niet alleen niet begrepen maar ook met een kluitje in het riet gestuurd.
Capaciteitstarief en facturatiepiek
Beste, Wil u bijkomende document doornemen om deze vraag correct te situeren aub. Dus de hoofdvraag is, of de huidige berekeningswijze van Fluvius voor de berekening van de facturatiepiek wel correct is. Want deze strookt niet met de info die ik over het capaciteitstarief, ook op de website van Testaankoop hierover lees.
Te veel telefoons van Televentas
Ik krijg dagelijks meerdere telefoontjes van Televentas. Blokkeren heeft geen zin, want ze bellen steeds terug vermoedelijk met een ander nummer. Hoe kan ik ze stoppen me lastig te vallen?
Slechte producten
Beste, Dit bedrijf heeft bij mijn ouders in 2022 zonnepanelen met omvormer en thuisbatterij geplaatst. Eerst waren onze panelen niet goed geplaatst en na lang aandringen zijn ze komen verleggen. Echter hebben we sindsdien problemen met deze batterijen. De thuisbatterij stond op de grond in de garage en ze zagen het probleem niet met water/vocht door natte auto’s. De thuisbatterij valt uit ofwel laad ze niet op. We hebben continu mails gestuurd met meestal na weken en antwoord of geen antwoord. Opnieuw hebben we de laatste maanden last van de thuisbatterij en hebben we hier meerdere mails voor gestuurd maar geen antwoord. Via opzoekwerk vernemen we dat het bedrijf failliet is. Doorheen heel het proces van start tot na plaatsing slechte tot geen communicatie. Dit is geen service! Ze hebben hun klanten niets laten weten.
Probleem met oplevering
Geachte, we hebben op 10/11/2023 18 zonnepanelen laten plaatsen van 405 wH met een omvormer Huawei SUN2000 Center 3Fasig -6KTL-M1 Smart Energy. Na verloop van tijd vonden we dat de zelf verbruikte elektriciteit niet in verhouding stond met wat we op het net injecteerden, en besloten we een offerte aan te vragen voor een thuisbatterij van 10 KwH. We kregen een 3-tal offertes binnen. Dit was in de periode van de totale black-out in Spanje en Portugal indertijd, en ik las dat je met een gepaste smartguard voor een tijdje uw batterij kon gebruiken voor uw eigen huis. Nieuwe offertes aangevraagd, en deze van Dieter Criel kwam er als gunstigste uit. Het betrof een Huawei Luna 2000-10-so met smartguard-63A-TO/AUTO 3 fasig. De installatie gebeurde op 24/02/2025. Alles verliep prima, behalve dat de backu-up functie niet werkte, ook niet na contactname met de helpdesk van Huawei. Twee weken later kwam er iemand langs van een onderaannemer van Huawei, die updates deed van zowel de smartguard als van de batterij, en toen bleek dat de smartguard (3 fasig) niet compatibel is met de omvormer om gans het huis van 3-fasige backup te voorzien. Dat was dus de eerste fout: deze smartguard mocht niet verkocht geweest zijn aan ons, een 2-fasige kost minder. Op dat moment was de werking van alle toestellen wel optimaal, we verbruikten een 250/350 Wh per dag, ideaal dus. Op 12/06 kwam de installateur dan de nodige aanpassingen in de meterkast en dergelijke doen om te zorgen dat de back-up wél zou werken, maar uitgezonderd alle toestellen die op 3 fasen werken in huis, t.t.z onze kookplaten, de oven en de waterboiler. Geen probleem voor ons. Bij het testen werkte de back-up in fracties van seconden. Echter, (en dat hebben we natuurlijk pas achteraf gemerkt) sedert die ingreep zijn alle 3-fasige toestellen in huis totaal afgesloten van zowel de zonnepanelen als van de batterij. Die werken terug op netstroom, altijd. We hebben dus zonnepanelen en een thuisbatterij maar betalen elektriciteit voor het gebruik van onze kookplaten, oven en spaarboiler. Dit zijn wel de grootste verbruikers in huis natuurlijk. We hebben nu een dagelijks verbruik van +/- 2,5 KwH. Ik kan dit controleren omdat ik Homewizard heb, waarop je de afname of injectie ziet aan de bron (meterteller). Indien nodig kan ik de bewijzen hiervan overmaken. Natuurlijk is ook ons capaciteitstarief hierdoor serieus gestegen. Eveneens is deze installatie nog altijd niet gekeurd! Ik heb hierover al een mail of 5/6 gestuurd, maar een effectieve herstelling of aanpassing blijft uit. Ook is hij sedertdien niet meer te plaatse geweest. Kan U ons hierbij helpen aub? Niettegenstaande een investering van meer dan 7000 euro betalen wij dus dagelijks onnodige elektriciteit. Bedankt op voorhand, De Baerdemacker Luc Salviastraat 21 9920 Lovendegem
werkingsproblemen
Beste, ik heb in 2022 contact opgenomen met de firma Aquariatics uit Berlaar ivm het aanschaffen van een ontijzeringsinstallatie voor het ontijzeren van grondwater. Hij stelde een installatie voor dat werkt op het principe van ozon via een filtermedium. Wij hebben deze installatie gekocht en hebben hiervoor 2930,25€ betaald inclusief plaatsing. Deze installatie werd enkel gebruikt voor het sproeien van de tuin. Door de jaren heen heb ik hier jaarlijks onderhoud op laten doen tot vorig jaar kwam ik tot de constatatie dat er weer roestvorming plaatsvondt op de tuintegels. Ik heb dan eerst een nieuwe ozonator laten plaatsen twv 325€, nadien was het probleem nog steeds niet opgelost. Dan stelt hij voor om het filtermedium te vervangen twv 590€. Dat is dan ook gebeurd maar nog steeds geen verbeterd resultaat. Dan neemt hij een staal water en zegt hij dat het water een ph -waarde heeft van rond de 6 waardoor het systeem niet kan werken. Het systeem moet blijkbaar een minimum waarde hebben van 7,4.Hij heeft voor de aankoop met geen woord gerept over de ph. Nu vraag ik aan hem hoe we dit gaan oplossen en kwam mij te vertellen dat ik een volledig ander systeem moet laten plaatsen op eigen kosten. Dus nu staat hier een volledig gerenoveerd systeem ter waarde van in totaal 3845€. Ik wordt gewoon met mijn rug tegen de muur gezet. Wat kan ik hier tegen doen? Mvg, Christof Geypen
Installeren van digitale water meter
Beste, Ik kreeg een paar dagen geleden een sms van tea plus iov een onderaannemer van pidpa dat ze op 24-10-2025 een digitale water meter komen plaatsen Dus ik bel hen op om te zeggen dat de bel van mijn poort niet werkt dus dat ik niet weet dat ze er zijn en of ze misschien een uur kon zeggen wanneer ze hier ongeveer aan komen. Ze vroeg me om een referentienummer omdat ze mijn adres niet in hun computer zag. Ze zei dat dit in een e-mail moet staan of een brief. Maar beide heb ik nooit gehad alleen een sms. Dus ik vroeg kan dit dan een phishing zijn ? Een antwoord daarop heb ik niet gehad. De mevrouw die ik aan de telefoon had was heel onvriendelijk. Ik zei dat ik vandaag andere verplichtingen had die al weken vast staan en die absoluut niet kan verzetten omdat vrijdag de enige dag is dat ik niet moet werken dus mijn afspraken op deze dag dan zet. Ze zei dat ik dan veel eerder mijn afspraak had moeten verzetten en ik zei dan daarop dat ik het nog niet lang wist. Ik moest maar naar pidpa zelf bellen omdat ze mij niet verder kon helpen maar dan op een heel onvriendelijke toon Ik heb dan zelf een half uurtje geleden naar pidpa gebeld en dit uitgelegd. Veel konden ze niet doen omdat dit een onderaanemener is van hun.
Afspraken niet nakomen
IK krijg een afspraak voor de plaatsing van een digitale meter en enkele dagen ervoor een bevestiging. Ik blijf de godganse dag thuis en annuleer een aantal werkvergaderingen om alles vrij te maken. Men ging langskomen tussen 12 en 16 uur. Om 16.15 u krijg ik een telefoontje dat eea wegens 'omstandigheden' niet kon doorgaan en dat ze een nieuwe afspraak wensen. KAN dit zomaar? Kunnen wij geen schadevergoeding eisen wegens tijdroof? Dit is toch geen manier van werken?
installatie Smart App Engie
Beste, Sinds 12-10-2025 ben ik aangesloten bij Engie. Heb mail ontvangen voor de klankzone en de Smart-App. Alles ingevuld maar de App werkt niet omdat men de installatie niet kan afronden je krijgt dan de melding Kink in de kabel en deze site bestaat niet meer. Bij de klantenzone kun je nergens de verkregen activatie code inbrengen. Heb al een tweetal mails verzonden maar geen reactie alleen dat ze zijn ontvangen. Aantal keren de robot in de chat en medewerker gekregen maar ook dat loopt vast. Gewoon even iemand live spreken via de telefoon is niet mogelijk. Volgens mij is via een gesprek deze kwestie oplosbaar. Nu kan ik dus geen gebruik maken van alle voordelen. Dit is erg klant onvriendelijk en eigenlijk heb ik nu al spijt dat ik voor Engie heb gekozen. Wilt u zo spoedig mogelijk met mij contact opnemen om dit probleem op te lossen.
Laadpaal werkt niet
Beste, Om te starten heb ik mijn nieuwe elektrische wagen, 4 maanden na levering in de garage, pas kunnen ophalen omdat de bestelde laadpaal maar niet geïnstalleerd werd. Na installatie wat het weken wachten op de keuring om dan uiteindelijk vast te stellen dat het laadstation het niet doet. Ondertussen zijn we alweer 1,5 maand verder. Mails, telefoons ... het haalt allemaal niets uit! Er zal altijd contact genomen worden door iemand of iemand zal intern geïnformeerd worden ... maar actie => NOPPES! Ondertussen moet ik mijn auto overal opladen (kosten lopen op!!!) behalve thuis. De factuur is uiteraard "tijdig" aangekomen! Mijn vraag is simpel. Wanneer komt er iemand van 50five mijn laatstation nakijken/repareren zodat ik eindelijk mijn auto thuis kan opladen!
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten