Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Probleem met terugbetaling na annulatie door KLM/Delta
Beste, Op 8 oktober hebben wij een heen-en terugvlucht geboekt bij KLM voor onze gezins-zomervakantie van 2026 naar Tampa, Florida met boekingscode XYL... (volledige code in bijlage). Deze vlucht wordt uitgevoerd door Delta Airlines. Wij hebben specifiek voor een duurdere, rechtstreekse vlucht gekozen tussen Amsterdam en Tampa, aangezien onze dochter last heeft van haar oren bij het stijgen en dalen waardoor we een extra tussenstop wouden vermijden. Op 8 november krijgen wij een mail van Delta Airlines met de melding dat onze originele heenvlucht geannuleerd is en dat wij automatisch herboekt zijn op een andere vlucht mét tussenstop. De terugvlucht is 4 uur later dan gepland (reisbevestiging #HI2..., volledige code in bijlage). In de mail worden de opties uitgelegd, waaronder de mogelijkheid tot het wijzigen van de vlucht of een terugbetaling. Op zondag 16 november neem ik contact op met de KM service line via de telefoon. Vermits de heenvlucht nu mét tussenstop is, heeft het voor ons geen meerwaarde meer om via Amsterdam te vliegen, aangezien we vlakbij Brussel wonen de vlucht uit Brussel nog iets goedkoper is. De vluchturen waren ook dermate verschillend waardoor wij de reeds geboekte huurwagen zouden moeten annuleren en daarbij mogelijks geld verliezen. Ik vroeg aan de dame die ik aan de lijn had of we konden omboeken naar Brussel, maar dat was helaas niet mogelijk. Ze raadde ons aan om de vlucht te annuleren en opnieuw te boeken. Ik heb deze dame dan ook toestemming gegeven om de vlucht te annuleren. Alvorens een nieuwe vlucht te boeken heb ik opnieuw contact opgenomen met de KLM service center, om zeker te zijn dat we ont geld zouden terugkrijgen. De persoon aan de lijn bevestigde mij dat dit zeker het geval zou zijn vermits de annulatie en herboeking van de originele vlucht door Delta was gebeurd. Gezien de bevestiging dat deze persoon gegeven heeft, heb ik dezelfde avond een nieuwe heen- en terugvlucht geboekt, maar dan vanuit Brussel met boekingscode ZNI... (volledige code in bijlage). Tot mijn grote verbazing krijg ik dezelfde avond een mail van KLM met de melding dat mijn restitutieverzoek is goedgekeurd (terugbetalingsreferentie 25111620....., volledige code in bijlage). Bij het doorklikken merk ik dat er maar 3x 104,97€ terugbetaalbaar is, en dat er 2852,97€ niet terugbetaalbaar is (verdeeld over de 3 tickets). UIteraard zijn wij hiervan geschrokken en heb ik meteen voor een 3e keer contact opgenomen met de KLM service line. De persoon die ik aan de lijn had zei dat er mogelijks nog een deel verwerkt zou moeten worden. Vervolgens heb ik in de dagen en weken daarna nog enkele keren contact opgenomen met de KLM service line via de telefoon en via WhatsApp. Niemand kon mij meer informatie geven of bevestigen dat het grootste deel van her bedrag wel degelijk nog teruggestort zal worden of wanneer. Tenslotte heb ik een interne klacht bij KLM ingediend (C-10442302) en de bewijsstukken die ik heb geupload. Hier is tot op heden nog niets mee gedaan. Wij vinden het ongehoord dat wij in het ongewisse worden gelaten gedurende weken, en dat de terugbetaling zelfs niet gegarandeerd is. Wij hebben deze annulatie en de 2e boeking uiteraard gedaan omdat de terugbetaling is bevestigd door de KLM service line! Dit is enorm veel geld voor ons gezin en wij eisen een snelle tussenkomst en terugbetaling. Alle telefoongesprekken worden opgenomen, dus dit kan nagetrokken worden. In bijlage de documenten die zijn doorgemaild. Als goede kant van KLM zijn wij zwaar teleurgesteld in de gang van zaken.
Teru betaling extra kosten
Voorvertoning van model Annulering vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek (vlucht EU - zonder herroutering) Geachte mevrouw/heer, Op 6 Nov 2025 heb ik bij uw maatschappij vlucht nr. FR2955 geboekt van Malta naar Brussel Charleroi voor de dag 26 Nov 2025. Op 24 Nov 2025 heeft u mij in kennis gesteld van de annulering van deze vlucht. Overeenkomstig Europese wetgeving, wanneer de vlucht vertrekt vanaf een luchthaven van een EU-lidstaat of vanaf een luchthaven in een derde land naar een luchthaven van een EU-lidstaat, verzoek ik u mij een schadevergoeding toe te kennen van - 400€ per passagier (voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km) bovenop de terugbetaling van de kosten van het ongebruikte ticket. Er werd mij geen enkel tevredenstellend alternatief geboden voor herroutering. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 800€. Gelieve mij dit bedrag binnen de 7 dagen te betalen door overschrijving op het bankrekeningnummer dat voor de boeking werd gebruikt. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: · Kopie van vliegticket · Kopie van de annuleringsverklaring
annulering vlucht door Vueling om diverse redenen 'overmacht'
Beste, Vliegen – vakantie in het algemeen – is een dure aangelegenheid maar omdat we een even duur feest al helemaal niet zagen zitten, besloten we om de (50ste, 65ste en 70ste) verjaardag van 3 familieleden op een andere manier in de verf te zetten en met z’n allen 10 dagen naar een betaalbaar vakantiehuis in het zonnige Calpe te trekken. Onze oudste deelnemers konden op die manier goed begeleid worden door de jongere, dus onze ‘seniors’ waren compleet ‘in de wolken’ (om in het thema te blijven) met dit voorstel. Eind december 2024 – ruim op tijd zodat we elke maand ook nog wat aan de kant konden zetten voor deze trip (pensioentjes zijn immers niet erg hoog) – boekten we het vakantiehuis, 3 autootjes en 9 vluchten bij Vueling voor het traject Brussels Airport-Alicante. Alles werd meteen netjes betaald. En dan was het aftellen naar het voorziene vertrek: zondag 28/09/2025, vluchtnummer VY1333. Groot was de ontsteltenis toen we de vrijdagavond voor vertrek – d.i. minder dan 48u vooraf! - de melding kregen dat onze heenvlucht was geannuleerd. We kregen een alternatieve vlucht aangeboden maar dat zou betekenen dat we midden in de nacht zouden landen, de auto’s niet meer konden ophalen evenmin als de sleutel van het huis. Dat kan je niet maken t.a.v. de Spaanse leveranciers maar ook niet t.a.v. de oudste deelnemers onder ons die bijzonder ontgoocheld waren en bijna ziek werden van de hieraan verbonden stress. We hebben toen noodgedwongen (owv de engagementen ter plaatse) in allerijl een nieuwe vlucht moeten boeken bij Transavia/Avion Express (HV9003). Kostprijs per persoon: 261€. Als reden voor de annulering gaf Vueling aan dat de vlucht werd geannuleerd door overmacht: de cyber attack bij Brussels Airlines (van de week voordien!). Beetje vreemd want de problemen verbonden aan die cyberaanval waren ondertussen opgelost gezien ook de vele vluchten die wél konden vertrekken. Bovendien hadden we ook al - van zodra het mogelijk was - online ingecheckt zodat dat al niet meer hoefde te gebeuren op de luchthaven van vertrek. Toen we vroegen naar: a) een terugbetaling van de heenvlucht (waarvoor we uiteindelijk slechts 97€ per persoon terugkregen van de oorspronkelijk betaalde 276,10€ per persoon), alsook naar b) een compensatie voor de bijkomende kosten die we hadden moeten maken voor het boeken van een nieuwe vlucht én naar c) een schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004 kregen we dan weer de melding dat dat niet aan de orde was owv overmacht: dit keer waren het ‘veiligheidsredenen’. Betekent dat dan dat alle andere vluchten die die dag wél vertrokken (de onze was zowat één van de zeer weinigen die werd geannuleerd die dag) als bijzonder onveilig moeten beschouwd worden? Wij twijfelen dus eigenlijk heel sterk aan de diverse redenen van de annulering en vragen ons af welke rol zowel Vueling Airlines en/of Brussels Airlines hierin hebben. Wie bepaalt welke vlucht wordt geannuleerd door ‘overmacht’? En wordt de reden ‘overmacht’ in dat geval niet al te gemakkelijk aangewend om geen terugbetalingen/schadevergoedingen te moeten betalen aan gedupeerde passagiers? Als passagier sta je blijkbaar gewoonweg met de rug tegen de muur en geheel in de kou als ‘overmacht’ als reden van annulering wordt aangehaald. Bij navraag is het immers duidelijk geworden dat je je hiervoor zelfs niet kan verzekeren: bij geen enkele verzekeringsmaatschappij waar ik ondertussen informeerde kan je terecht voor een verzekering ‘annulering door de luchtvaartmaatschappij’. Het mag wel duidelijk zijn dat ons - oorspronkelijk budgetvriendelijk geplande - familie-uitje waarvoor we bovendien lange tijd hebben gespaard, in mineur startte en ons opzadelde met extra stress en zure bijkomende kosten. Ik meen dat het toch niet onredelijk was om een terugbetaling bij Vueling te vragen - welke jammer genoeg door hen werd geweigerd - voor: Kosten van het nieuwe vliegtuigticket (261€ pp x 9) Schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004 (9 pers.) Wij zouden het alleszins zeer op prijs stellen, mochten jullie dit even willen onderzoeken en ons op de hoogte te willen houden van jullie bevindingen. Heel erg bedankt alvast voor de moeite en de tijd die u hieraan besteedt! Met vriendelijke groet.
Annulering terugvlucht
Beste, ik vraag terugbetaling van mijn terugvlucht van Napels naar Brussel op 14/07/2025. Op 07/10/2025 hebben we door omstandigheden, buiten onze wil om, onze heenvlucht gemist van Zaventem naar Napels. Aan de balie van SN Brussels Airlines hebben ze ons gezegd dat we een nieuwe heenvlucht moesten boeken en dat we Tui moesten verwittigen om onze terugvlucht te verzekeren, dat we deze wensten te behouden. Enkele uren later, terwijl wij aan het wachten waren om te vertrekken, krijgen wij een mail van Tui dat de terugvlucht geanulleerd werd door SN Brussels Airlines, dat zij dit niet konden tegenhouden. Wij hebben dus ook een nieuwe terugvlucht moeten boeken. De nieuwe terugvlucht was identiek dezelfde vlucht als eerst voorzien.
Claim under EU Regulation 261/2004 – Flight Cancellation [Booking Reference: AKC2UT]
Dear Vueling Customer Relations, I am writing to formally submit a claim under EU Regulation 261/2004 regarding the cancellation of my flight: Booking reference: AKC2UT Original flight number & date: VY2150, 22-09-2025, from AGP to BRU Notification of cancellation received on: 21-09-2025 1. Right to Rerouting At the time of cancellation, Vueling did not provide me with rerouting “at the earliest opportunity” as required by EU261. In order to reach my destination on time, I was forced to purchase a replacement ticket with Ryanair: New flight: FR2924, 22-09-2025, from AGP to BRU Ticket cost: €331,21 I hereby request full reimbursement of this expense. 2. Duty of Care Due to the cancellation, I also incurred necessary expenses for meals, drinks, and ground transport (Uber) while waiting at the airport. Receipts will be provided. Under Article 9 of EU261, these costs must also be reimbursed. 3. Compensation under EU261 As per Article 7 of EU261, I am entitled to fixed compensation for cancellation: €250 per passenger for flights up to 1500 km €400 per passenger for intra-EU flights over 1500 km (and all other flights between 1500–3500 km) €600 per passenger for flights over 3500 km Given my flight, I request compensation of €400. 4. Original flight reimbursement: €98,99 5. Summary of Claim - Reimbursement of Ryanair replacement flight: €331,21 - Reimbursement of meals, drinks, transport: €141,65 (receipts to be provided) - Compensation under EU261: €400 - Original flight reimbursement: €98,99 Total claim: €971,85 Please process this claim within the legal timeframe of 14 days. I look forward to your prompt response. Kind regards,
Flight Canceled - Refund still not received after 1 month
Dear Madam/Sir, On May 4, 2025, I booked flight ZB7002 from Brussels to Tirana with your airline, departing September 20, 2025. On September 4, 2025, you informed me of the cancellation of this flight, and I was not offered any alternative for rerouting. I received a call and an e-mail on September 17 that I would receive a refund. To date, I have not received a refund of the amount paid. I hereby request a full refund of the ticket price of €229.40 in accordance with European law. Please pay this amount within 7 days by bank transfer to the bank account used for the booking and send me a confirmation of the payment on karen.vandepoel@gmail.com. If I do not receive a response within 15 days of receiving this letter, I reserve the right to take legal action to protect my rights. Sincerely, Karen Vandepoel Jelena Boeckx Reference Number: 11ZLKZ
Onjuiste terugbetaling
Beste, het id nummer is ons reservatienummer bij Ryanair. Ryanair heeft onze vlucht van mei 2026 tussen Charleroi en Lanzarote geannuleerd. Hierbij kregen we de optie om een terugbetaling aan te vragen. Dat heb ik dan ook gedaan. Echter stellen we nu vast dat ze niet het volledige bedrag terugstorten. We hebben € 1191,20 (3 personen) betaald voor de vlucht maar ze betalen slechts € 1122,42 terug. Dit is niet correct en onacceptabel! Ryanair annuleert, niet wij, het is niet onze verantwoordelijkheid, bovendien geven ze ons de kans op een terugbetaling maar dan houden ze gewoon geld achter. Dit is pure oplichterij! We hebben natuurlijk ook al ons verblijf op Lanzarote geboekt, ik zou nog enigszins kunnen begrijpen dat ze dat niet vergoeden maar hier vragen we ook niet om, we vragen enkel terug wat wij aan Ryanair betaald hebben (onze vlucht en services). In hun FAQ staat zelfs 'we kunnen enkel terugbetalen wat u aan ons heeft betaald' (zie printscreen in bijlage), wel dan lijkt het me toch niet meer dan normaal dat ze ons het gehele bedrag terugstorten! Ik hoop dat jullie ons hierbij kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie tussenkomst.
Terugvordering
Beste Door de annulering van vlucht AZ159 van zondag 21/9/25 heeft u me verplicht ook de retourvlucht (AZ160 van zondag 28/9/25) te annuleren. Beide vluchten samen kosten 339,17 euro. Ik heb dus een nieuwe heenvlucht geboekt bij Brussels Airways : 21.09.2025 - 15:00 SN3181 BRU FCO Brussel Rome prijs EUR 182.22 en een nieuwe retourvlucht AZ160 van Rome naar Brussel voor de prijs van 422,95 euro Voor de vluchten heen en terug heb ik dus betaald 422,95 + 182,22 = 605,17 euro U hebt al toegezegd de H/T reis aan 339,17 terug te storten. Ik verzoek u om ook het verschil tussen beide terug te betalen zijnde 605,17 - 339,17 = 266 euro Met vriendelijke Willem Matthijs PS ik kan u alle emails desbetreffende bezorgen.
Annulering vlucht Turkish Airlines
Geachte mevrouw/heer, Met boekingsreferentie RNNDFQ heb ik bij uw maatschappij vlucht nr. TK1944 geboekt van BRUSSEL ZAVENTEM naar KUALA LUMPUR via ISTANBUL voor de dag 01/08/2025 en dit voor 4 personen. Op 01/08/2025 wanneer wij al plaatsgenomen hadden op het vliegtuig na boarding heeft u mij in kennis gesteld van de annulering van deze vlucht. Overeenkomstig Europese wetgeving, wanneer de vlucht vertrekt vanaf een luchthaven van een EU-lidstaat of vanaf een luchthaven in een derde land naar een luchthaven van een EU-lidstaat, verzoek ik u mij een schadevergoeding toe te kennen van - 250€ per passagier (tot 1500 km) - 400€ per passagier (voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km) - 600€ per passagier (over 3500 km) bovenop de terugbetaling van de kosten van het ongebruikte ticket. Bij herboeking konden we pas op 2 augustus onze vlucht naar Istanbul nemen, en op 3 augustus 's avonds onze vlucht naar Kuala Lumpur. Er werd ons ook geen voorstel gedaan voor betere opties bij de vliegtuigmaatschappijen waarmee jullie een alliantie hebben afgesloten. Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 2400€. Gelieve mij dit bedrag binnen de 7 dagen te betalen door overschrijving op het bankrekeningnummer dat voor de boeking werd gebruikt. Ook hadden we tijdens onze stop in Istanbul (gedurende 24u) onze valiezen niet tot onze beschikking. Kunt u hiervoor een Property Irregularity Report (PIR) opstellen zodat we onze gemaakte kosten hiervoor kunnen ingeven bij onze reisverzekering. We hebben al deze zaken al meermaals via gewone mailing gevraagd maar we hebben hier nooit antwoord op gekregen door jullie. Er werd mij gezegd om een klacht in te dienen via jullie website, maar aangezien we via Gotogate onze vliegtuigtickets hadden geboekt, is dit niet mogelijk. Indien ik binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief geen antwoord heb ontvangen, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Dimitri Van Hoecke Bijlagen: · Kopie van vliegticket · Kopie van de annuleringsverklaring Kopie van de omboekingsdata
schrappen van tickets op initiatief van de luchtvaartmaatschappij.
Beste, Mijn dochter vertrok woensdag jongstleden met enkele vriendinnen naar Rhodos (via Athene) met sky express. De avond voor vertrek krijgen ze de mail dat de vlucht Brussel Athene later zou vertrekken. Hun aansluiting naar Rhodos missen ze dan. Gezien ze sowieso maar enkele dagen tijd hadden, beslissen ze hun verblijf in Rhodos te annuleren en in Athene te blijven. (dus de vlucht naar en van Rhodos hebben ze dus al teveel betaald, ze zijn te laat in Athene door sky express) Gisterenochtend stonden ze met boarding pass aan de gate Athene Brussel, daar krijgen de mededeling dat hun vlucht geschrapt is omdat ze niet op de vlucht van Rhodos naar Athene zaten. Als ze dat weten, weten ze ook dat ze nooit naar Rhodos gevlogen zijn. Aan de balie van sky express hebben ze een nieuw ticket gegeven(voor later op de dag), voor meer dan 200 euro per ticket. (dat is veel geld). Daar kregen ze de vermelding dat zij het recht hebben hun te schrappen en dat er van terugbetaling/schade vergoeding geen gevolg wordt gegeven. Mijn vraag: is dit waar? Kan een luchtvaartmaatschappij u schrappen van een vlucht waar je voor betaald hebt en u vervolgens een duurdere vlucht te laten nemen en nog eens veel geld te betalen. Dit is toch te gek voor woorden. Graag kreeg ik jullie advies wat we kunnen doen om toch nog een deel van het geld te recupereren.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten
