Beste,
Vliegen – vakantie in het algemeen – is een dure aangelegenheid maar omdat we een even duur
feest al helemaal niet zagen zitten, besloten we om de (50ste, 65ste en 70ste) verjaardag van 3
familieleden op een andere manier in de verf te zetten en met z’n allen 10 dagen naar een
betaalbaar vakantiehuis in het zonnige Calpe te trekken. Onze oudste deelnemers konden op die
manier goed begeleid worden door de jongere, dus onze ‘seniors’ waren compleet ‘in de wolken’ (om in het thema te blijven) met dit voorstel.
Eind december 2024 – ruim op tijd zodat we elke maand ook nog wat aan de kant konden zetten
voor deze trip (pensioentjes zijn immers niet erg hoog) – boekten we het vakantiehuis, 3 autootjes en 9
vluchten bij Vueling voor het traject Brussels Airport-Alicante. Alles werd meteen netjes betaald. En
dan was het aftellen naar het voorziene vertrek: zondag 28/09/2025, vluchtnummer VY1333.
Groot was de ontsteltenis toen we de vrijdagavond voor vertrek – d.i. minder dan 48u vooraf! - de
melding kregen dat onze heenvlucht was geannuleerd. We kregen een alternatieve vlucht
aangeboden maar dat zou betekenen dat we midden in de nacht zouden landen, de auto’s niet meer
konden ophalen evenmin als de sleutel van het huis. Dat kan je niet maken t.a.v. de Spaanse
leveranciers maar ook niet t.a.v. de oudste deelnemers onder ons die bijzonder ontgoocheld waren
en bijna ziek werden van de hieraan verbonden stress.
We hebben toen noodgedwongen (owv de engagementen ter plaatse) in allerijl een nieuwe vlucht moeten
boeken bij Transavia/Avion Express (HV9003). Kostprijs per persoon: 261€.
Als reden voor de annulering gaf Vueling aan dat de vlucht werd geannuleerd door overmacht: de
cyber attack bij Brussels Airlines (van de week voordien!).
Beetje vreemd want de problemen verbonden aan die cyberaanval waren ondertussen opgelost
gezien ook de vele vluchten die wél konden vertrekken. Bovendien hadden we ook al - van zodra het
mogelijk was - online ingecheckt zodat dat al niet meer hoefde te gebeuren op de luchthaven van
vertrek.
Toen we vroegen naar:
a) een terugbetaling van de heenvlucht (waarvoor we uiteindelijk slechts 97€ per persoon terugkregen van de
oorspronkelijk betaalde 276,10€ per persoon), alsook naar
b) een compensatie voor de bijkomende kosten die we hadden moeten maken voor het boeken van
een nieuwe vlucht én naar
c) een schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004
kregen we dan weer de melding dat dat niet aan de orde was owv overmacht: dit keer waren het
‘veiligheidsredenen’.
Betekent dat dan dat alle andere vluchten die die dag wél vertrokken (de onze was zowat één van de zeer
weinigen die werd geannuleerd die dag) als bijzonder onveilig moeten beschouwd worden?
Wij twijfelen dus eigenlijk heel sterk aan de diverse redenen van de annulering en vragen ons af
welke rol zowel Vueling Airlines en/of Brussels Airlines hierin hebben. Wie bepaalt welke
vlucht wordt geannuleerd door ‘overmacht’? En wordt de reden ‘overmacht’ in dat geval niet al te
gemakkelijk aangewend om geen terugbetalingen/schadevergoedingen te moeten betalen aan
gedupeerde passagiers?
Als passagier sta je blijkbaar gewoonweg met de rug tegen de muur en geheel in de kou als
‘overmacht’ als reden van annulering wordt aangehaald. Bij navraag is het immers duidelijk
geworden dat je je hiervoor zelfs niet kan verzekeren: bij geen enkele verzekeringsmaatschappij waar
ik ondertussen informeerde kan je terecht voor een verzekering ‘annulering door de luchtvaartmaatschappij’.
Het mag wel duidelijk zijn dat ons - oorspronkelijk budgetvriendelijk geplande - familie-uitje
waarvoor we bovendien lange tijd hebben gespaard, in mineur startte en ons opzadelde met extra
stress en zure bijkomende kosten.
Ik meen dat het toch niet onredelijk was om een terugbetaling bij Vueling te vragen - welke jammer
genoeg door hen werd geweigerd - voor:
Kosten van het nieuwe vliegtuigticket (261€ pp x 9)
Schadevergoeding cfr. Verordening 261/2004 (9 pers.)
Wij zouden het alleszins zeer op prijs stellen, mochten jullie dit even willen onderzoeken en ons op
de hoogte te willen houden van jullie bevindingen.
Heel erg bedankt alvast voor de moeite en de tijd die u hieraan besteedt!
Met vriendelijke groet.