Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
J. D.
13/08/2024

Geen contact na installatie

Korte beschrijving van uw probleem Voor het tekenen van de offerte en de installatie had ik een super service van dit bedrijf. Vlot contact, snel antwoord, tijdens de installatie een extern contactpersoon die zowel voor, tijdens als na de installatie eens op belde om te controleren als alles vlot verlopen was. Echter nadien heb ik proberen contact opnemen om onze zonnepanelen te verbinden met het internet aangezien wij bij de installatie nog geen internet hadden. Wij hebben het pakket besteld waarbij het mogelijk was deze aan te sluiten via een app om ze het verbruik en vermogen op te volgen. Ik heb al meerdere mails naar de contact persoon en het algemene e-mailadres gestuurd. Ook probeer ik dagelijks op te bellen maar telkens hang ik meer dan 20 minuten in de wacht en neemt er niemand op. Vorige week kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn die mij dan beloofde terug te bellen om een afspraak vast te leggen. Wederom is dit niet gebeurd. Zeer jammer dat het bedrijf zo slecht te bereiken is na installatie. Ik ben al bang wat ik moet doen als er ooit een probleem zou zijn met onze installatie….

Afgesloten
C. D.
5/08/2024

Niet werkende batterij

Beste, Betreft DB10093 In september 2022 hebben wij via Soly zonnepanelen en een batterij laten installeren. Zowat alles liep mis. Panelen werden ondeskundig geplaatst waardoor 4 van de 9 panelen niet rendeerden. De batterij werkte en werkt nog steeds niet Het dak werd beschadigd met waterschade tot gevolg. Na veel mails ( waarop meestal niet werd gereageerd ) en veel telefonische contacten ( als we het geluk hadden dat er iemand bereikbaar was) zijn we zover dat de panelen werken sinds maart 2024 ! Halleluja ! Voor de batterij hebben jullie uiteindelijk op 25 juni een vervangstuk geleverd met de belofte dat de technieker op 3 juli het nodige zou komen herstellen. 3 juli … heel de dag tevergeefs gewacht … geen technieker gezien … meerdere keren tevergeefs getracht jullie telefonisch te bereiken … bericht ingesproken …gemaild … een klacht gestuurd via jullie eigen klachtenformulier …weer getracht te bellen …. ?!?! Mijn trukkendoos is helemaal leeg. Geen idee wat we nog meer kunnen doen om iemand te kunnen bereiken bij jullie. Wat verwachten wij van jullie ? … Niet veel. Een technieker die onze batterij kan laten doen waarvoor we ze gekocht hebben en dit binnen een redelijke termijn, laat ons zeggen uiterlijk eind augustus … van dit jaar wel te verstaan. Bijkomend hadden we ook graag een vergoeding voor de geleden waterschade. Jullie geloven het misschien niet maar ook van jullie verzekeraar NUL reactie. Alle mails, telefonische contacten, niet nagekomen beloftes, foto’s en schadebestek kunnen jullie terug vinden in het klantendossier … hopelijk ! Er moet toch IEMAND te vinden zijn die een afspraak kan inplannen met een bekwame technieker EN die kan opvolgen of de afspraak ook nagekomen wordt. Wij danken jullie bij voorbaat

Afgesloten
M. M.
29/07/2024

Defecte thuisbatterij

Geachte , We zouden graag een oplossing verkrijgen voor de gemelde defecte thuisbatterij. Na meerdere contacten ,mails hebben we nog steeds geen oplossing mogen ontvangen van jullie uit. Dit duurt nu reeds van 04/03/24 ! Vanaf deze datum hebben we jullie op de hoogte gebracht van het defect aan de thuisbatterij dat door jullie diensten werden geplaatst. Tot op heden is hier nog geen positief antwoord op gekomen, enkel dat er een moeilijk communicatie bestaat tussen jullie en de fabrikant van de thuisbatterij. Maar deze moeilijke communicatie bestaat ook tussen jullie en de klant stellen we vast.

Afgesloten
R. T.
24/06/2024

Installatie zonnepanelen met batterijen onafgewerkt

Het probleem is het niet correct functioneren van het geheel van de installatie van 12 zonnepanelen met batterijen. Cfr. mijn aangetekende ingebrekestelling van 23-nov-2023: "Ik verzoek jullie om het functioneren van de batterij in orde te brengen, de creditnota voor uw factuur van 12 september 2023 te bezorgen, evenals uw creditnota ten bedrage van de compensaties, die in uw algemene voorwaarden voorzien zijn en tot en met de datum dat het batterij-aspect in orde gebracht is."

Opgelost
J. V.
20/08/2023

Niet afwerken van een installatie zonnepanelen

Beste,Op vrijdag 19/05 zin jullie bij ons zonnepanelen komen plaatsen. De elektriekers hadden niet voldoende tijd meer dus hebben ze gezegd dat jullie terug zouden komen om de installatie af te werken.Er werd een nieuwe afspraak gemaakt om te komen afwerken op 27/05. Niemand is komen opdagen.Er werd een nieuwe afspraak gemaakt om te komen afwerken op 08/06. Niemand is komen opdagen.Er werd opnieuw een afspraak ingepland. Jullie hebben gezocht naar een datum dat het team als eerste bezoek 's morgens kon langskomen zodat de installatie zeker kon afgewerkt worden. Daarom dat er veel tijd tussen zat. De nieuwe datum was 04/07 om 09.00u. Pas om 18u kwamen jullie techniekers er aan. Waar ik voor gevreesd had, bleek waar: niet voldoende tijd meer om de installatie af te werken en zelfs niet het juiste materiaal bij.Ik heb jullie op 06/07 terug gebeld voor een nieuwe afspraak, maar werd afgewimpeld met het antwoord dat de planning me zou terugbellen. Rechtstreeks met de planning verbinden, bleek niet mogelijk. Sindsdien heb ik van jullie niets meer vernomen.Ik ben dit grondig beu, ik heb hier reeds 4 verlofdagen voor opgenomen. Ik verwacht van jullie dringend een voorstel om deze situatie te komen oplossen.Graag snel contact opnemen om een oplossing te bespreken.

Opgelost
J. V.
16/08/2023

Zonnepanelen firma SOlY

Beste, ik liet begin februari zonnepanelen plaatsen bij de firma Soly Belgium Operations BV de installatie gebeurde nog naar verwens (wel 2 keer afgezegd eerst maar dit is altijd mogelijk).Na plaatsing begonnen de problemen eerst kreeg ik meerdere facturen opgestuurd met allemaal verschillende factuurnummers . Dit heb ik na tal van telefoontjes en mails zelf opgelost gekregen .Maar na installatie van de panelen was ons beloofd dat deze binnen de 2 weken gekeurd gingen worden . Maar na 2 weken had ik nog niks van de firma soly vernomen buiten de verschillende facturen die ik toegestuurd kreeg . Nog maar eens contact met de klantendienst opgenomen deze persoon beloofde mij dat hij diezelfde dag nog mail zou sturen met een keuringsdatum , niet dus .Dag erna terug contact opgenomen weer iemand anders aan de lijn weer heel het verhaal zelfde uitleg en weer niets . Uiteindelijk hebben we kunnen wachten tot 05/06/23 voor er effectief een keurder langsgekomen is ( 4 maand na plaatsing panelen ). Om dan doodleuk te vernemen dat de installatie niet conform de Belgische wetgeving is en dus afgekeurd is en we de installatie nog niet kunnen gebruiken . Denkt u dan dat soly zelf eens de moeite neemt om contact met ons op te nemen nee natuurlijk niet weer verschillende telefoontjes later krijgen we een afspraak vast op 30/06/2023 voor een servicetraject om de problemen die er waren aan de installatie op te lossen . Weer hetzelfde verschillende keren soly moeten contacteren om een nieuwe keuringsdatum vast te krijgen uiteindelijk op 31/07/2023. Keurder komt terug langs en zegt deze installatie is nog steeds niet conform de wetgeving . Nu was soly toch al zo deftig om toch eens zelf contact op te nemen en zelfs voor de eerste keer snel te handelen op 01/08/2023 hebben ze terug een technieker langs gestuurd om de problemen te verhelpen die er nog waren . Daarna weer een week gewacht in de hoop dat soly ons zou contacteren voor een nieuwe keuringsdatum maar weer niks . Zelf dan maar contact opgenomen en die vrouw aan de lijn zei gwn ja ga je moeten wachten tot ergens in september kan u momenteel nog geen datum geven ( installatie ligt nog maar een half jaar onbruikbaar op ons dak ). Maar als het te lang duurt voor jullie zei ze er ook nog bij moet u zelf maar op zoek naar een keuringsinstantie ( wij hebben hier wel voor betaald in ons factuur aan soly ).Dus hoop ik via jullie uiteindelijk onze installatie toch gebruiksklaar en conform de Belgische wetgeving te krijgen en een schadevergoeding voor de vele maanden die wij nu al aan het wachten zijn om onze installatie eindelijk aangemeld te krijgen bij fluvius .

Afgesloten
G. S.
23/07/2023

Plaatsing van zonnepanelen met meerdere problemen

Beste, ik heb op 9 Juni zonnepanelen laten installeren door Soly. Er zijn tijdens de installatie veel dingen fout gelopen. Hier is de opsomming:- 4 panelen liggen niet op de afgesproken plaats. Dit heeft een negatieve invloed op het rendement want ze liggen nu meer in de schaduw. Dit hadden ze zelf op voorhand gezien aangezien ze meerdere simulaties hadden gedaan om de beste plaats te vinden.- Na aansluiting van de installatie aan de zekeringkast bleven er zekeringen springen, mogelijks is er tijdens de aansluiting iets misgegaan waardoor sommige zekeringen 380V i.p.v. 220V hebben gekregen, hierdoor zijn er een hele hoop toestellen bij ons thuis stuk gegaan.- Tijdens de installatie hebben ze ons enorm hard onder druk gezet om het opleveringscontract te tekenen, zelfs na al de schade en na al de rest dat was mis gegaan. Ze bleven dit maar vragen onder zware druk. Ze hadden zelf al vinkjes gezet bij alles dat zogezegd al gedaan was maar wat niet het geval was, daarnaast hadden ze ook al een vinkje gezet bij het puntje waar stond dat er geen schade was. Daarnaast hadden ze mijn naam al zelf ingevuld waar ik moest ondertekenen, wat in mijn ogen echt niet ok is. Ik heb dan mijn eigen naam moeten doorstrepen, in bijlage een foto van het document waarin je de vinkjes kan zien en het feit dat ik mijn eigen naam heb moeten doorstrepen. Ze bleven de schuld ook in onze schoenen schuiven, dat de zekeringkast niet in orde was, dat we verkeerde zekeringen hadden en dergelijke,...- Op voorhand afgesproken afspraken zijn niet nagekomen door Soly, bijvoorbeeld: ze gingen extra panelen meenemen die ze indien mogelijk gingen plaatsen. Het was namelijk op voorhand heel moeilijk in te schatten voor hun hoeveel panelen ze juist gingen kunnen plaatsen.- Uiteindelijk zijn ze die dag vertrokken zonder het finaal aan te sluiten.Het grootse probleem waar ik mee zit is dat we nu meer dan 6 weken verder zijn zonder enige oplossing. Aansluiting hebben ze nog altijd niet in orde gebracht, ik heb dus al meer dan 6 weken opbrengst gemist. Ik heb al meerdere keren gevraagd voor een oplossing omdat ik nu rendement mis omdat de panelen op de verkeerde plaats liggen en nog altijd geen oplossing aangeboden gekregen. Daarnaast heb ik ook al meerdere keren gevraagd hoe ze het gaan compenseren dat ik al zoveel weken opbrengst heb gemist, dat mijn rendement nu algemeen lager zal liggen + al de andere problemen die ik opgelijst heb. Ik ben dus bang dat die compensatie langs hun kant ook een groot probleem gaat worden. Het feit dat er toestellen stuk zijn is iets wat ik met de verzekering aan het regelen ben dus ik ga ervan uit dat dat wel in orde komt. In bijlage een email conversatie waarin je kan zien dat ik al vele keren heb proberen een deftig antwoord te krijgen van Soly maar tot op heden heb ik nog geen enkele oplossing aangeboden gekregen wat in mijn ogen echt schandalig is na zo lange tijd.Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.Met vriendelijke groeten,

Afgesloten
M. B.
10/06/2023

Soly werkt installatie van zonnepanelen niet af.

Beste,Op 11 november 2022 heb ik een offerte getekend bij Soly voor zonnepanelen (+installatiemateriaal), omvormer, thuisaccu, monitoring, AREI keuring en installatiegarantie.De verkoper garandeerde mij dat alles voor eind maart 2023 geïnstalleerd kon zijn, zodat ik nog de premie voor mijn thuisbatterij kon aanvragen.Het voorschot heb ik de dag erna meteen betaald.(Op 11/01/2023 is er afgesproken om maar 10 panelen te leggen in plaats van 12, om voldoende afstand van de dakrand te houden. maar dit zou geen effect hebben op de installatie)Op 28/02/2023 zijn de zonnepanelen en de omvormer geplaatst, maar zonder thuisaccu of keuring.Soly zei dat ze snel contact met mij gingen opnemen voor de plaatsing van van de thuisaccu en de keuring, maar dat hebben ze niet gedaan. De factuur kwam wel heel snel, al was de installatie nog niet afgerond.Toen heb ik met hun contact opgenomen omdat ik mij niet comfortabel voelde om te betalen voor iets dat niet afgewerkt is, maar zij drongen aan om toch zo snel mogelijk te betalen zodat de installatie voor eind maart afgewerkt kon geraken.Ik heb dan de factuur betaald, maar eens dat alles betaald was hebben zij nooit meer met mij contact opgenomen om de installatie te komen afwerken.Ik heb meerdere malen geprobeerd hun te bereiken via mail en telefoon, maar telkens word ik afgewimpeld met het excuus Onze installatiedienst zal snel met jouw contact opnemen.(Dat was duidelijk een leugen, sinds ik na het betalen van de factuur nooit meer gecontacteerd ben geweest door hun.)Na veel doorvragen het ik eind mei eindelijk te weten gekomen, dat de thuisaccu nog niet eens besteld was door hun! Omdat ze mij ook geen levertermijn van de thuisaccu konden laten weten heb ik deze dan laten annuleren.Ik wacht vandaag dus nog steeds op:- Het opleverdocument van de installatie.- De keuring van de zonnepanelen en omvormer.Wat heeft Soly mij al gekost:- De premie op thuisbatterijen die ik heb verloren: €850- Al 3 maanden zonne-energie omdat ik zonder keuring mijn omvormer niet mag aanzetten. Wat ik zou willen van Soly:- Zo snel mogelijke oplevering van mijn zonnepanelen en omvormer! (Hier wacht ik al meer dan 3 maanden op)- Een compensatie voor de kosten.

Afgesloten
L. B.
29/05/2023

Zonnepanelen geplaatst zonder dakkeuring

Beste, In september 2022 tekent ik contract met Soly voor zonnepanelen. Deze gingen/zijn in november geplaatst. Door fotoanalyse werd er aangegeven dat mijn dak eerst door technieker moest gekeurd worden. Na tal van telefoontjes en mailtjes met de vraag wanneer die zou komen, is de technieker niet geweest en zonnepanelen zijn geplaatst eind november. 3 weken later heb ik water dat binnenloopt bij hevige regen en trap staat blank. De technieker is toen langs geweest, heeft loden plaats extra geplaatst en gevraagd wie panelen geplaatst had op zo'n slecht dak, zijn mannen dus. In januari 2023 komt expert langs en resultaat van verzekering is dat ik 6 maanden tijd krijg om nieuw dak te plaatsen deadline 28 augustus 2023. Dit ga ik doen maar de zonnepanelen moeten er terug afgehaald worden en Soly wil dit niet / kosteloos komen doen. De technieker (onderaannemer Soly) heeft nog thans schriftelijk bevestigd dat zonnepanelen niet op zo'n dak mochten. Graag kosten terug betaald om de zonnepanelen er te laten afnemen en terug te laten plaatsen wanneer mijn dak binnenkort vervangen wordt. Mvg, Leen Bruers

Afgesloten
D. S.
30/12/2022

Eenzijdig verbreken van contract door de firmaSoly Belgium Operations BV

Voorjaar 2022 beslis ik om zonnepanelen aan te schaffen, dit omwille van de aankoop van een elektrische wagen. Ik contacteer verschillende bedrijven waaronder Soly Belgium Operations BV. Er volgt een telefonisch contact met een medewerkster van Soly met name Brenda Jongerius. Vervolgens wordt er een datum afgesproken waarop er een online intake gesprek volgt. Hierbij zal er een offerte voor de uit te voeren werken worden opgemaakt. Via google maps wordt mijn dak bekeken, de dakbedekking, de geografische ligging, het mogelijk aantal te plaatsen zonnepanelen, het rendement van een eventuele thuisbatterij en dergelijke. Het wordt allemaal online besproken. De opgemaakte offerte lijkt mij wel interessant en ik beslis om in zee te gaan met de firma Soly. Ik zou 3331,95 euro betalen voor de plaatsing van 6 zonnepanelen.Ik onderteken de opgemaakte offerte op 22 juli 2022 en ik betaal een voorschot van 500 euro. In augustus krijg ik een installatiedatum doorgegeven zijnde 28 oktober 2022 om 15u. Op 28/10 word ik om 9u in de ochtend gebeld door de firma Soly met de melding dat de zonnepanelen die dag niet geplaatst kunnen worden omwille van een tekort aan personeel. Hiermee plaatst Soly me in een lastig parket aangezien er ook nog andere werken gepland zijn namelijk de keuring van de technische installatie, het verzwaren van de elektrische installatie door fluvius en het plaatsen van een laadpaal. Al deze werken komen hierdoor in het gedrang. Eveneens heb ik op 28 oktober een vakantiedag gepland om aanwezig te zijn voor de werken. Ik protesteer maar dit heeft weinig nut en uiteindelijk krijg ik een nieuwe plaatsingsdatum zijnde 28 november 2022. Vervolgens de dag van de nieuwe plaatsing, 28 november 2022. Ik heb terug een vakantiedag genomen. Omstreeks 9u45 arriveert de installatieploeg van Soly, een firma afkomstig uit Limburg die in onderaanneming werkt. De teamleader bekijkt mijn dak en deelt me mee dat hij de werken niet kan uitvoeren omwille van het ontbreken van een hoogtewerker. De situatie wordt als onveilig ingeschat en de ploeg verdwijnt met de melding dat de verantwoordelijke van Soly, de heer Randy Schulting, mij zal contacteren teneinde een nieuwe plaatsingsdatum te bepalen. Ik wacht tevergeefs en beslis uiteindelijk zelf op 29/11 om de firma Soly te contacteren. De wachttijden bij Soly lopen zeer hoog op waardoor dit een zeer frustrerend gegeven. Ik word van hot naar her gestuurd en er blijkt niemand te zijn die me kan helpen, de heer Randy Schulting krijg ik niet aan de lijn. Ik blijf echter aandringen en via medewerker Elias kom ik terecht bij Fatiha. Zij belooft me het dossier te bekijken en me terug te contacteren. Op 30 November krijg ik telefoon van Fatiha met de melding dat Soly geen zonnepanelen meer zal plaatsen daar mijn dak als te onveilig wordt beschouwd. Ik ben echter van oordeel dat dit niet de oorzaak is. Ik denk dat de prijs opgesteld door de firma Soly te scherp is en dat de uit te voeren werken op mijn dak te arbeidsintensief zijn. Bovendien is er om de werken uit te voeren eveneens een hoogtewerker nodig. Ook dit heeft uiteraard een meerprijs. Daarnaast maakt de firma Soly me ook duidelijk dat omwille van de uitdovende overheidspremies, zowel voor zonnepanelen als thuisbatterijen, er een capaciteitsprobleem is. Ze kunnen onmogelijk een nieuwe datum inplannen, de agenda zit overvol voor 2022. Ondertussen sta ik terug waar ik vertrokken ben, ik ben nu in bespreking met andere firma's maar heb nog steeds geen zonnepanelen. De andere werken zijn eveneens uitgesteld. Ik grijp naast een deel van de overheidspremie. Ik heb nu reeds offertes ontvangen van andere firma's maar deze zijn aanzienlijk duurder dan deze van de firma Soly. Tot 4000 euro meerprijs voor een identieke installatie. Bovendien heb ik ook nog steeds niet mijn voorschot van 500 euro teruggekregen. De mededeling dat de werking niet meer uitgevoerd zullen worden dateert van een maand geleden.Ik heb reeds verschillende keren gebeld naar Soly, gesproken met diverse medewerkers (Elias, Fatiha, Younes) en telkens beloven ze me mijn voorschot terug te betalen. Ik heb een mail gestuurd naar support@soly.be en naar de heer Randy Schulting, eveneens zonder antwoord. Vervolgens is er een aangetekend schrijven geweest, geen reactie. Ik vind deze manier van werken echt niet kunnen. Als klant heb je verplichtingen bij het ondertekenen van een contract maar als bedrijf heb je dit ook. Ik wens nog eens te benadrukken dat alle contact met de firma Soly online is verlopen, nooit is er een werfbezoek geweest. Was er eerder iemand langs gekomen waren ofwel de werken correct ingeschat of had men daar kunnen beslissen de werken niet uit te voeren. Ik stel me de vraag wat mijn rechten zijn in heel dit gebeuren. Kunnen jullie me verder helpen aangezien de firma Soly Belgium Operations BV niet reageert op mijn mails en aangetekende brieven.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform