Terug

Eenzijdig verbreken van contract door de firmaSoly Belgium Operations BV

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

D. S.

Naar: Soly

30/12/2022

Voorjaar 2022 beslis ik om zonnepanelen aan te schaffen, dit omwille van de aankoop van een elektrische wagen. Ik contacteer verschillende bedrijven waaronder Soly Belgium Operations BV. Er volgt een telefonisch contact met een medewerkster van Soly met name Brenda Jongerius. Vervolgens wordt er een datum afgesproken waarop er een online intake gesprek volgt. Hierbij zal er een offerte voor de uit te voeren werken worden opgemaakt. Via google maps wordt mijn dak bekeken, de dakbedekking, de geografische ligging, het mogelijk aantal te plaatsen zonnepanelen, het rendement van een eventuele thuisbatterij en dergelijke. Het wordt allemaal online besproken. De opgemaakte offerte lijkt mij wel interessant en ik beslis om in zee te gaan met de firma Soly. Ik zou 3331,95 euro betalen voor de plaatsing van 6 zonnepanelen.Ik onderteken de opgemaakte offerte op 22 juli 2022 en ik betaal een voorschot van 500 euro. In augustus krijg ik een installatiedatum doorgegeven zijnde 28 oktober 2022 om 15u. Op 28/10 word ik om 9u in de ochtend gebeld door de firma Soly met de melding dat de zonnepanelen die dag niet geplaatst kunnen worden omwille van een tekort aan personeel. Hiermee plaatst Soly me in een lastig parket aangezien er ook nog andere werken gepland zijn namelijk de keuring van de technische installatie, het verzwaren van de elektrische installatie door fluvius en het plaatsen van een laadpaal. Al deze werken komen hierdoor in het gedrang. Eveneens heb ik op 28 oktober een vakantiedag gepland om aanwezig te zijn voor de werken. Ik protesteer maar dit heeft weinig nut en uiteindelijk krijg ik een nieuwe plaatsingsdatum zijnde 28 november 2022. Vervolgens de dag van de nieuwe plaatsing, 28 november 2022. Ik heb terug een vakantiedag genomen. Omstreeks 9u45 arriveert de installatieploeg van Soly, een firma afkomstig uit Limburg die in onderaanneming werkt. De teamleader bekijkt mijn dak en deelt me mee dat hij de werken niet kan uitvoeren omwille van het ontbreken van een hoogtewerker. De situatie wordt als onveilig ingeschat en de ploeg verdwijnt met de melding dat de verantwoordelijke van Soly, de heer Randy Schulting, mij zal contacteren teneinde een nieuwe plaatsingsdatum te bepalen. Ik wacht tevergeefs en beslis uiteindelijk zelf op 29/11 om de firma Soly te contacteren. De wachttijden bij Soly lopen zeer hoog op waardoor dit een zeer frustrerend gegeven. Ik word van hot naar her gestuurd en er blijkt niemand te zijn die me kan helpen, de heer Randy Schulting krijg ik niet aan de lijn. Ik blijf echter aandringen en via medewerker Elias kom ik terecht bij Fatiha. Zij belooft me het dossier te bekijken en me terug te contacteren. Op 30 November krijg ik telefoon van Fatiha met de melding dat Soly geen zonnepanelen meer zal plaatsen daar mijn dak als te onveilig wordt beschouwd. Ik ben echter van oordeel dat dit niet de oorzaak is. Ik denk dat de prijs opgesteld door de firma Soly te scherp is en dat de uit te voeren werken op mijn dak te arbeidsintensief zijn. Bovendien is er om de werken uit te voeren eveneens een hoogtewerker nodig. Ook dit heeft uiteraard een meerprijs. Daarnaast maakt de firma Soly me ook duidelijk dat omwille van de uitdovende overheidspremies, zowel voor zonnepanelen als thuisbatterijen, er een capaciteitsprobleem is. Ze kunnen onmogelijk een nieuwe datum inplannen, de agenda zit overvol voor 2022. Ondertussen sta ik terug waar ik vertrokken ben, ik ben nu in bespreking met andere firma's maar heb nog steeds geen zonnepanelen. De andere werken zijn eveneens uitgesteld. Ik grijp naast een deel van de overheidspremie. Ik heb nu reeds offertes ontvangen van andere firma's maar deze zijn aanzienlijk duurder dan deze van de firma Soly. Tot 4000 euro meerprijs voor een identieke installatie. Bovendien heb ik ook nog steeds niet mijn voorschot van 500 euro teruggekregen. De mededeling dat de werking niet meer uitgevoerd zullen worden dateert van een maand geleden.Ik heb reeds verschillende keren gebeld naar Soly, gesproken met diverse medewerkers (Elias, Fatiha, Younes) en telkens beloven ze me mijn voorschot terug te betalen. Ik heb een mail gestuurd naar support@soly.be en naar de heer Randy Schulting, eveneens zonder antwoord. Vervolgens is er een aangetekend schrijven geweest, geen reactie. Ik vind deze manier van werken echt niet kunnen. Als klant heb je verplichtingen bij het ondertekenen van een contract maar als bedrijf heb je dit ook. Ik wens nog eens te benadrukken dat alle contact met de firma Soly online is verlopen, nooit is er een werfbezoek geweest. Was er eerder iemand langs gekomen waren ofwel de werken correct ingeschat of had men daar kunnen beslissen de werken niet uit te voeren. Ik stel me de vraag wat mijn rechten zijn in heel dit gebeuren. Kunnen jullie me verder helpen aangezien de firma Soly Belgium Operations BV niet reageert op mijn mails en aangetekende brieven.


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform