Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Annulatieprobleem
Beste, Ik schreef mij in bij het centrum voor avondonderwijs voor een cursus Barista in mei/juni 2024. De 8 lessen zouden doorgaan op donderdag, maar enkele weken voor de start werd doorgegeven dat de lessen niet meer op donderdag maar op vrijdag zouden doorgaan. Ik kon mijn professionele agenda niet meer wijzigen en vroeg dus een terugbetaling aan van de cursus. Ik kreeg hier nooit antwoord over. Ik hoopte dan op een voucher, maar ook hier kreeg ik geen antwoord. Ondertussen houd ik de cursus verder in de gaten maar zijn er geen mogelijkheden meer die passen met mijn professionele agenda, dus ik zou alsnog een terugbetaling wensen. Heb ik hier recht op?
Terugbetalingsprobleem
Ik schreef me in voor een opleiding die 2 dagen vooraf wordt geannuleerd. Dus uiteraard mijn cursusgeld teruggevraagd, waar ik ook recht op heb . Al x aantal keren gebeld en ondanks op hun site na 14 dagen terugbetaling, na 7 weken nog geen cent gezien.
Spaanse les niet zoals omschreven
Beste, Ik en mijn vriendin hadden ons ingeschreven voor een cursus spaans voor beginners in mechelen. De eerste les hadden we gemist door dat we vertraging hadden met onze vlucht. Bij de start van de 2 de les bleek dat er nog maar de helft van de mensen was gekomen van de 1ste les, dit omdat de leerkracht geen nederlands en ook geen engels sprak. Ook werd er gezegd dat alles werd voorzien voor de les te kunnen volgen dit blijkt ook niet te zijn. Cursus moesten we zelf afdrukken en er zijn oefeningen in de cursus die je met een cd moest doen en deze cd hebben we nooit gekregen. Na 30min in de les die enkel spaans was hebben ik en mijn vriendin besloten om de les te stoppen, dit omdat de leerkracht op dat moment zei dat we ook via google translate anders konnen communiceren met haar. Dit verwacht je niet van een beginners les spaans. Er Zijn al mails gestuurd met de instanties maar zij geven geen optie die mogelijk zijn of vergelijkbaar zijn om dit op te lossen. Als we vragen voor het bedrag terug te storten krijgen we enkel het antwoord dat dat niet mogelijk is. Ze geven ons de oplossing om een digitale les te volgen die bijna de helft goedkoper is maar zelf dan willen ze het verschil tussen de lessen niet terug betalen. In bijlage zet ik ik nog de gestuurde mails. Ik hoop alvast dat jullie ons kunnen helpen. Alvast bedankt Pieter Claes
Terugbetalingsproblemen
Ik had graag melding gemaakt omtrent problemen bij/met het Centrum Voor Avondonderwijs. Op 13 oktober 2024 kocht ik online een cursus Handreflexologie bij hen aan die zou starten op 15 januari 2025 Op 23 december kreeg ik van hen een mail dat de cursus werd uitgesteld naar 7 mei 2025. Aangezien dit voor mij niet mogelijk is omwille van mijn hoofdberoep, heb ik dit dezelfde dag nog aan hen laten weten en gevraagd voor een annulering. Dit werd gevolgd door een resem mails waarin men mij alternatieve cursussen en dergelijke voorstelde, waarin ik niet geïnteresseerd ben en/of die ook niet mogelijk zijn i.v.m. de combinatie met mijn andere job. Telkens opnieuw bevestigde ik dat ik wel degelijk een annulering wenste. Aangezien hier telkens x-aantal dagen over gingen, nam ik na het derde voorstel van de school (telkens nadat ik alweer had bevestigd dat ik geen alternatief wenste) telefonisch contact op aangezien dit sneller zou gaan en ik niet weer zoveel dagen zou moeten wachten voor we hiermee verder konden. De dame die ik sprak, vond het een goed idee om tot 3x toe de telefoon neer te leggen. Ik stuurde opnieuw een mail waarin ik kort en bondig schreef dat ik een onmiddellijke terugbetaling en afhandeling wou. Ondertussen zijn we vele mails en telefoontjes verder waarna me telkens verzekerd wordt dat dit in orde gebracht zal worden. Echter heb ik daar geen goed oog in gezien de grote hoeveelheid reviews en klachten op onder andere Turstpilot en Test Aankoop van andere cursisten. Ook vond ik een verslag van een vergadering van de Commissie van Onderwijs op de site www.vlaamsparlement.be van 10 juni 2021 waarin wordt beschreven dat 58 een klacht tegen CVA zouden neerleggen. Zelfde reden als bij mij en de andere cursisten van wie je de talrijke verhalen kunt lezen op de andere sites. Blijkbaar is dit probleem sinds 2021 dus nog niet opgelost en doet CVA rustig voort met de wanpraktijken. Aangezien ik de cursus online kocht, geniet ik kopersbescherming voor aankopen vanop afstand. Ik heb de regelgeving hieromtrent erop nagelezen en ik voldoe aan de voorwaarden voor een terugbetaling. Waarom CVA dan zowel mij als andere cursisten zo aan het lijntje blijft houden voor cursussen die door hen zelf worden verplaatst, is me een raadsel. Kan dit zomaar blijven gebeuren dan? Al al die jaren lang? Waarom wordt dat getolereerd en wordt er niets ondernomen? Als je telkens geld aanneemt van mensen en dan weigert terug te betalen terwijl zij vallen onder de consumentenwetgeving van aankopen op afstand, is dit toch een misdaad? Of zie ik dit verkeerd?
Problemen met examen
Beste, Op maandag 30/09/24 kocht ik de cursus hondentrainer aan. Dit is een herwerkte cursus sinds 20/08/24. Na enkele problemen met het oplossen van taken die nog gebaseerd waren op de oude cursus kon ik op vrijdag 13/12/24 het examen afleggen. Het examen was echter niet aangepast aan de nieuwe cursus en was nog gebaseerd op de oude cursus. Ik kon niet alle vragen juist oplossen en wou niet gokken (giscorrectie). Ik haalde bijgevolg de vereiste 60% niet. Ik nam herhaaldelijk contact op met de studiebegeleiders maar er komt geen oplossing. Ik werd eerst verweten dat ik me beter op een examen met voorbereiden. Wanneer het probleem bij hen duidelijk werd gingen ze dit intern oplossen. Mijn vraag was om het examen te quoteren op de vragen die wel aansluiten bij de nieuwe cursus. Ze vonden dit geen oplossing en ik moet het examen opnieuw maken. Er is echter nog steeds geen nieuw examen beschikbaar en de docente laat niets van zich horen. Ik kocht ook nog een tweede cursus van dezelfde docente aan maar ik wil deze liever terugstruren en mijn geld terug krijgen. Op deze vraag kreeg ik jammergenoeg ook een negatief antwoord. Er wordt steeds beloofd dat er naar een oplossing wordt gezocht maar ik moet altijd zelf contact opnemen. Mijn frustratie zou opgelost zijn als ik geen nieuw examen moet maken en gequoteerd word op het reeds gemaakte examen en als ik de andere curus mag terugsturen met terugbetaling want er is helemaal geen vertrouwen meer in de docente.
Terugbetaling inschrijvingsgeld na zelf afgelaste opleiding
In juni 2024 schreef ik me vroegtijdig in voor de opleiding 'tuinontwerper' die zou starten in september 2024. Ik betaalde meteen het inschrijvingsbedrag van 719.10 euro. Nu moest ik een week voor de opleiding zou starten 'zelf' ontdekken dat de cursus verzet was naar januari 2025, want hierover was ik niet op de hoogte gebracht. Noch was mij gevraagd of dit überhaupt zou lukken voor mij. Na mijn ongenoegen hierover te melden bij het opleidingshoofd en mijn geld terug te vragen rond 14 september 2024 via mail, zit ik nog steeds op mijn terugbetaling te wachten. Ik heb maandelijks mailverkeer en krijg steeds te horen dat mijn dossier prioritair door de administratie behandeld zal worden, maar dit is duidelijk niet het geval want ik wacht nog steeds op mijn terugbetaling...
Terugbetaling na wijziging
Heb me ingeschreven en betaald voor 3 opleidingen.De startdatum van de 3 opleidingen hebben ze nu gewijzigd waarbij de 3de opleiding pas start binnen bijna een jaar.Door mijn werksituatie heb ik me kunnen aanpassen aan de eerste wijziging.Voor de 2de wijziging heb ik zelf 2,5 dagen verlof moeten inplannen.Voor de 3de wijziging kan ik me helaas niet aanpassen.Men wil mij niet volledig terugbetalen.Zij hebben alles gewijzigd, ik heb hier niks verkeerd gedaan. Opletten allemaal wanneer jullie inschrijven bij centrum voor afstandsonderwijs Brussel want het ziet ernaar uit dat ze mogen wijzigen, ook al is het bijna 1 jaar later, zonder enige terugbetaling.Heb mijn les geleerd en zal me nooit meer bij hen inschrijven voor een opleiding.
Online examen technisch probleem
Geachte mevrouw/heer, Op 7 augustus plande mijn dochter, een online examen voor 'dierenartsassistent' in. Door een technisch probleem bij CVA kon ze het examen (wel maken, maar) niet indienen. Een nieuw examen kon pas eens maand later, maar na aandringen ten vroegste 1 week later, worden ingepland. Ze plande dit in op 17 augustus, maar toen kreeg ze geen startknop om het examen te starten en was er ook niemand online of telefonisch beschikbaar om zich toe te richten. Ze kan nu ten vroegste een nieuw examen inplannen op 7 september, terwijl het probleem reeds 2X niet bij mijn dochter en wel bij het CVA lag. Mijn dochter wil zo snel mogelijk opnieuw examen afleggen. Wij vroegen voor een aanvaardbaar voorstel voor een nieuwe datum voor een examen, maar 'het systeem' -dat reeds 2x faalde- 'laat dat niet toe'. Wij hadden contact met Pascale Boon (contactpersoon) en daarna met leidinggevende Kim Peeters (office manager Vlaanderen) en kregen steeds het zelfde antwoord: we kunnen ten vroegste een nieuw examen inplannen op 7 september. De directie van CVA kan slechts met aangetekend schrijven bereikt worden op het adres Frankrijklei 127 Antwerpen, maar een naam van de directie krijgen we niet. Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 23 augustus een nieuw examen in te plannen. Met vriendelijke groeten, LR Bijlage: - mail verstuurd op 19 augustus - screenshot examen 17 augustus zonder startknop
Terugbetaling opleiding
Beste, ik schreef mij februari '24 in om de opleiding tandartsassistent te volgen klassikaal in Hasselt startende 25 maart '24. Dit kwam mij zeer goed uit. Ik had de keuze klassikaal, virtueel of thuisstudie. Virtuele les 572 euro, klassikaal 799 euro.Dan ga je er vanuit dat het toch een degelijke cursus omvat. Ik noteer wat in hun omschrijving staat: ' je leert vaardigheden aan door stage te lopen, door in de les te oefenen en door bijvoorbeeld apparatuur te gebruiken.'Eerst kregen we melding dat de lessen gingen verlaat worden i.p.v 18.30 u zouden de lessen starten om 19.00 u.De eerste dag 25 maart stonden we met 4 personen leuk om 18.45 u voor een gesloten deur. Er was blijkbaar een mail getuurd op de e-campus die niet veder naar onze persoonlijke mail werd gestuurd dat de les pas om 20.00 u zou beginnen. De docente kwam aan om 20.00 u en had doorgekregen dat er op dat tijdstip nog cursussen plaatsvonden. Na zoeken achter sleutel en licht zijn we aangekomen in een triestig lokaal zonder schrijfgerief om op een bord notitie te maken. Praktijk aah ja neen dat word hier niet gegeven en ja de volgen de lessen gaan online door???? ik heb hier niet voor gekozen.En dan krijg je na uw klacht het standaard antwoord je kan het verschil terugbetaald krijgen of de cursus op een ander tijdstip volgen. De cursus was blijkbaar al een paar keer verzet. Ik ben niet van plan nog een jaar te wachten omdat zij geen docent hebben. Hier gaat het om mijn opleiding waar ik voor koos en waar zij niet kunnen aan voldoen. Ik ben met vol goeie moed gestart aan dit traject maar er vallen steeds meer rotte appels uit de boom. De docente vermelde ook dat het meer een opfriscursus was en las uit haar notities voor waar wij niets van konden volgen in onze cursus. Meermaals aangehaald. ze ging het dan nog eens allemaal op mail zetten. ik volg mijn opleiding op maandag en hoop op maandag de info te krijgen die bij de cursus hoor zodat we behoorlijk kunnen volgen. Ook vond ze de uren om online les te geven te veel.De lestijden klassikaal zijn 19.00 u- 22.00 u (ook niets voorzien om pauze of drankje)Ik vraag mij af waarom 799 euro vragen terwijl het meer een zelfstudie lijkt. Er word geen praktijk aangeboden en word voorgelezen uit nota's waar een leek niets mee is. Dit is geen les of degelijke opleiding geven. Heel jammer.M.v.gG.
Geen terugbetaling, geen reactie van docent
Beste, Ik schreef me in voor een fysieke opleiding als copywriter bij het Centrum voor Afstandsonderwijs (540 euro). De opleiding werd twee keer verplaatst naar een later tijdstip, waardoor het voor mijn werk te laat zou zijn. De school stelde voor om de opleiding om te zetten naar een thuisstudie. Ik zou dan 263 euro terugkrijgen, werd me bevestigd op 6/9/2023. Daar wacht ik nog steeds op. Op 16 en 18 september stuurde ik opleidingsgerelateerde berichten aan mijn docent, die binnen de 48 uur moet reageren volgens de algemene voorwaarden. Elk bericht bleef onbeantwoord. Intussen blijven mijn aantal dagen recht op begeleiding telkens maar zakken. Meer antwoorden dan 'We zoeken het uit' en 'We vragen het na' komen er niet.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten