Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
A. H.
7/09/2025

terugbetaling inschrijvingsgeld

Ondanks de vele telefoontjes en mails heb ik nog steeds mijn inschrijvingsgeld niet terug gekregen. Ik heb de opleiding geannuleerd omdat deze steeds verzet werd. Telefonisch werd besproken dat ik het geld terug wil en zou krijgen, ook is dit nog eens via mail gestuurt maar de betaling blijft uit. Ondertussen worden ook zelfs mijn mails niet meer beantwoord.

In behandeling
F. M.
5/09/2025

Hulp gevraagd bij terugbetaling inschrijvingsgeld avondopleiding

Geachte, Ik neem contact met u op omdat ik een probleem ondervind met het Centrum voor Avondonderwijs in Mechelen en ik hoop dat Test Aankoop mij hierbij kan ondersteunen. Begin 2024 heb ik mij ingeschreven voor een avondopleiding bij dit centrum. Het inschrijvingsgeld dat ik betaald heb, bedraagt €1.192. Tot op heden heb ik echter nog geen enkele les gevolgd. De organisatie heeft mijn opleiding meerdere keren uitgesteld en telkens verplaatst naar een latere datum. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en de nieuwe voorgestelde datum past voor mij niet. Ik heb al verschillende keren gevraagd om mijn geld terug te krijgen, maar mijn verzoek wordt telkens geweigerd. Het enige alternatief dat ze aanbieden is om van opleiding te wisselen of om het traject als thuisstudie te volgen. Voor mij is dit geen oplossing. Ik vind het onaanvaardbaar dat ik betaal voor een opleiding die niet doorgaat zoals beloofd en dat men weigert om mijn inschrijvingsgeld terug te storten. Daarom wend ik mij tot Test Aankoop met de vraag om mij te helpen mijn geld terug te recupereren. Alvast bedankt voor uw steun en ik kijk uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet, Fiorella Moreno Sigarrostegui

In behandeling
C. V.
24/06/2025

vraag tot onmiddellijke terugbetaling

Onderwerp: Dringende vraag tot terugbetaling inschrijvingsgeld opleiding Burn-outcoach Geachte, Op 16 augustus 2024 schreef ik mij in voor de opleiding Burn-outcoach met leslocatie in Campus Brugge, Riddersstraat 12, 8000 Brugge, en betaalde hiervoor het bedrag van €399,20 (zie bijlage). De opleiding zou aanvangen op 16 oktober 2024 (studentennummer: 901453). Tot mijn verbazing werd ik via mail – zonder enige verdere toelichting – op de hoogte gebracht dat de opleiding werd verplaatst naar 30 april 2025, een datum die voor mij helaas niet haalbaar is wegens een geplande vakantie. Daarom vroeg ik om over te stappen naar een andere locatie. Ik koos vervolgens voor de cursus in Roeselare, die zou starten op 11 maart 2025. Ook deze opleiding werd echter opnieuw verplaatst naar september 2025, opnieuw zonder enige vorm van uitleg of overleg. Ook deze nieuwe data zijn voor mij niet mogelijk. Dit is inmiddels de tweede maal dat de opleiding wordt uitgesteld zonder inspraak, wat voor mij als cursist zeer frustrerend en onprofessioneel aanvoelt. Om die reden wens ik mijn inschrijving te annuleren en verzoek ik hierbij formeel om de volledige terugbetaling van het inschrijvingsgeld ten bedrage van €399,20. Op 14 maart 2025 diende ik reeds een officiële aanvraag tot terugbetaling in. In reactie hierop werd mij gemeld dat de terugbetaling binnen 30 dagen zou gebeuren. Intussen zijn we vandaag 24 juni 2025. Ondanks herhaaldelijke herinneringen op 22 april en 15 mei via mail, is er tot op heden geen terugbetaling ontvangen. Ik dring erop aan dat deze terugbetaling onmiddellijk en zonder verdere vertraging wordt uitgevoerd. Gelieve mij per kerende schriftelijk te bevestigen wanneer ik de terugbetaling mag verwachten. Met vriendelijke groet, Christel Van de Cappelle

Opgelost
G. V.
9/06/2025

terugbetaling

Via deze weg wens ik een klacht in te dienen tegen Centrum voor Avondonderwijs, gevestigd in België, wegens onrechtmatige handelspraktijken en het onterecht weigeren van een volledige terugbetaling – terwijl dit telefonisch wel toegezegd geweest is. Verder wil ik mijn ongenoegen uiten over de werking van het Centrum voor Avondonderwijs, in het bijzonder met betrekking tot de communicatie en de organisatie van de cursussen. Betreft oorspronkelijke inschrijving van mijn dochter voor de cursus “Florist” te Roeselare, ten bedrage van 649€. Zij heeft hiervoor online ingeschreven op 02/10/22, en betaald op 04/10/22. De cursus zou starten op 05/10/22. Op die dag is de bevestiging van inschrijving ontvangen, waarbij vermeld was dat de cursus 3 werken verlaat werd. Dwz dat de laatste lessen pal in de examens vallen, hetgeen oorspronkelijk zo niet was. Ze kon aldus die lessen niet volgen en ook geen examen “Florist” maken. Bij navraag wat er kan gedaan worden, wordt er geen oplossing geboden door de geïrriteerde lesgever. Had dit eerder geweten geweest, dan zou ze voor die cursus niet ingeschreven zijn. In de eerste les wordt er ook medegedeeld dat er voor de volgende les nog voor enkele zaken moet gezorgd worden, terwijl alle groenmateriaal in het cursusgeld moet inbegrepen zijn. De lesgever geeft zelf aan dat bvb bij Van der Vennet (een gekende groothandel op gebied van decoratiematerialen) materiaal en inspiratie kan gevonden worden. Bij deze winkel kan je echter enkel als zelfstandige aankopen. Dit zijn ook extra kosten bovenop het lesgeld die het moeilijk maken voor een student (aan de hogeschool) . Verder voldoet de cursus ook niet aan de verwachtingen : eerste les op straat gaan om “groen” te plukken (in het donker + eigenlijk illegaal) en persoonlijk vragenuurtje voor de reeds aanwezige zelfstandigen. Later volgt nog een les etalage, een les groothandel, en de 2 laatste lessen niet kunnen volgen. Er schiet nog weinig over om de kunst van “Florist” aan te leren. Na enkele malen telefonisch contact en via mail (en telkens hetzelfde verhaal opnieuw uit de doeken te doen), kwam nog steeds geen antwoord hierop, behalve het terugkerende automatisch antwoord: Bedankt voor jouw bericht! We hebben jouw mail goed ontvangen. Door uitzonderlijke drukte worden onze e-mails wat later beantwoord dan normaal. Uiteraard doen we ons uiterste best jou zo spoedig mogelijk een antwoord te bieden. Heb je dringende vragen? Contacteer ons dan gerust telefonisch op het nummer +32 (3) 292.33.33 Enige oplossing bleek dan te switchen naar een ander opleiding om het geld niet te verliezen. Ze heeft dan maar in april 2023 gekozen voor de opleiding "Yamas Niyames - het fundament” die eerstvolgend door zou gaan op 05/11/2023. Wat had je gedacht? Opnieuw hetzelfde verhaal : lesrooster aangepast naar 25/02/2024. Even later : lesrooster aangepast naar 19/01/2025 Nog even later : lesrooster aangepast naar 25/05/2025 Mail van 13/05/2025 : lesrooster aangepast naar 10/06/2026. Het herhaaldelijk uitstellen van cursussen leidt tot frustratie en onzekerheid, en ondermijnt het vertrouwen in de betrouwbaarheid van de dienstverlening. Als cursist wordt niet alleen geïnvesteerd in het financiële deel, maar ook in tijd en engagement. De maat is vol! Wij wensen hier verder geen verloren energie meer in te steken en verzoeken vriendelijk doch dringend om het bedrag van €649 terug te storten op de rekening. Bij voorbaat dank voor uw – uiteindelijke - medewerking.

Opgelost
T. P.
19/05/2025

Afgelast en geld niet terug

Bij deze wil ik u verzoeken om het inschrijvingsgeld dat we hebben betaald op 11 december 2024 voor de opleiding massagetherapeut in campus Brugge voor student Eveline Vanspeybrouck terug te storten. Aangezien de opleiding eenzijdig door jullie werd uitgesteld, ben ik genoodzaakt de deelname aan deze opleiding te annuleren en wil ik een beroep doen op de voorwaarden die gelden voor restitutie. Ik verzoek u vriendelijk om het bedrag van €489,30 binnen 14 dagen terug te storten. Eerder mail en telefonisch verkeer hebben bij jullie blijkbaar geen invloed. Ook een aangetekend schrijven werd eerder gewoon niet in ontvangst genomen. We lieten reeds een dossier opmaken bij de FOD economie en de ombudsdienst. Vermoedelijk trekken jullie zich daar ook niets van aan. Vandaar langs deze weg.

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
R. B.
28/04/2025

Geen terugbetaling

Geachte heer/mevrouw, Op 22 januari heb ik mij ingeschreven voor de opleiding Eventmanagement, die zou starten op 13 maart. Tot mijn grote teleurstelling werd deze opleiding slechts vier dagen voor aanvang verplaatst naar volgend jaar. Dit is voor mij niet haalbaar, waardoor ik genoodzaakt was om mijn inschrijving te annuleren. Op 12 maart heb ik een annulatie aangevraagd en mijn terugbetaling van €749 inschrijvingsgeld werd goedgekeurd. Mij werd beloofd dat het bedrag binnen een maand zou worden teruggestort. Helaas is dit niet gebeurd. Na het sturen van een herinnering werd mij verteld dat het nog twee extra weken zou duren. Inmiddels zijn deze twee weken verstreken en heb ik nog steeds niets ontvangen. Na telefonisch contact met uw klantenservice ben ik ook niet verder geholpen. Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om het bedrag van €749 zo spoedig mogelijk terug te storten op mijn rekening. Ik hoop dat u mijn klacht serieus neemt en dat u dit probleem snel oplost. Bij voorbaat dank voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Rune

Opgelost
V. V.
14/04/2025

Terugbetaling

Geachte, Op 23/10/2025 heb ik mij ingeschreven voor de basisopleiding digitale fotografie. De lessen werden opeens verplaatst naar een latere datum wat voor mij niet mogelijk was. Als alternatief stelde men voor om de cursus in een andere school te volgen, terwijl ik net voor deze locatie had gekozen omdat deze dicht bij mijn woonplaats ligt. Dit voorstel was voor mij dan ook geen werkbare oplossing. Men stelde ook voor om de cursus online te volgen, maar aangezien dit ook om praktijklessen gaat, vind ik dit heel moeilijk, vooral omdat ik met een camera werk die ik nog nooit eerder heb gebruikt. Een online variant biedt dan ook geen haalbare oplossing. Ik heb mijn inschrijving tijdig geannuleerd conform de geldende voorwaarden die recht geven op een terugbetaling van het inschrijvingsgeld. Ondanks herhaaldelijke pogingen tot contact en zelfs het versturen van een aangetekende zending op 05/02/2025, wacht ik inmiddels al meer dan twee maanden op de terugbetaling. Tot op heden heb ik nog steeds niets ontvangen. Dit is niet alleen onprofessioneel, maar ook onaanvaardbaar. Ik zie ik mij genoodzaakt verdere stappen te ondernemen, waaronder het inschakelen van juridische bijstand.

Opgelost
E. F.
13/04/2025

Terugbetalingsprobleem

In januari 2024 schreef ik me in voor een opleiding assertiviteit bij CVA, met startdatum 3/04/24. Half maart ontving ik een mail dat de opleiding niet doorging, en we ons konden inschrijven voor een alternatief. Ik ging in op het aanbod de opleiding in september 24 te volgen, maar antwoordde wel via mail dat ik een terugbetaling wou indien het nog eens zou verplaatst worden. In september kwam opnieuw een mail, dat de opleiding verplaatst werd naar januari 25. Ik nam telefonisch contact op met het centrum, aangezien ik sinds januari 25 in een nieuwe functie als arbeidscoach werk, de opleiding leek me nu niet meer opportuun en moeilijk combineerbaar. Ze stelden me voor het opleidingsbudget on hold te zetten en eventueel later voor een andere opleiding te opteren. Indien dit niet paste, kon ik later nog altijd een terugbetaling aanvragen. Ik ging hierop in, maar vroeg een aantal weken terug de terugbetaling via mail aan. Nu melden ze me via mail dat ik akkoord ben gegaan met het on hold zetten van het budget, waardoor ik afstand deed van het recht op terugbetaling. In mijn ogen is een terugbetaling op zijn plaats, aangezien de opleiding 2X is verplaatst. Had de opleiding wel nog aangevat geweest in 24, had ik deze graag gevolgd. Nu kan ik dit soort opleiding gratis via mijn werkgever, binnen de werkuren volgen. Telefonisch wordt er ook telkens een ander (en veel soepeler) verhaal verteld dan via mail. Graag dus jullie tussenkomst, Alvast bedankt, Mvg, Evelien

Afgesloten
L. J.
19/03/2025

Onterechte weigering terugbetaling opleiding

Geachte, Via deze weg wens ik een klacht in te dienen tegen Centrum voor Avondonderwijs, gevestigd in België, wegens onrechtmatige handelspraktijken en het onterecht weigeren van een volledige terugbetaling. Situatieschets Op 18 augustus 2023 heb ik mij ingeschreven voor de opleiding Gamification voor volwassenen bij het Centrum voor Avondonderwijs. De opleiding zou oorspronkelijk plaatsvinden op 9 maart 2024. De reden van mijn inschrijving was dat deze datum perfect aansloot op mijn afgeronde HR-opleiding en van belang was voor mijn functie. Sinds mijn inschrijving heeft het Centrum voor Avondonderwijs de opleidingsdatum meerdere keren eenzijdig gewijzigd: Eerst werd de startdatum verplaatst naar 14 september 2024. Vervolgens werd de opleiding opnieuw uitgesteld naar 14 juni 2025. Deze herhaalde verplaatsingen maken de opleiding voor mij nutteloos, aangezien deze niet meer aansluit bij mijn oorspronkelijke professionele planning. Aangezien ik nooit akkoord ben gegaan met deze wijzigingen en de nieuwe data niet voor mij werken, heb ik een terugbetaling van €107,10 aangevraagd. Onterechte weigering van terugbetaling Het Centrum voor Avondonderwijs weigert echter een volledige terugbetaling te voorzien. Ze beroepen zich op hun algemene voorwaarden, waarin staat dat er annuleringskosten worden aangerekend (10% met een minimum van €50). Deze voorwaarden zijn niet van toepassing in mijn geval, omdat: De opleiding door hen herhaaldelijk werd uitgesteld, niet door mij geannuleerd. Ik niet akkoord ben gegaan met de nieuwe data. De organisatie geen alternatieve oplossing biedt die in mijn planning past. Het lijkt erop dat het Centrum voor Avondonderwijs een systematische praktijk hanteert waarbij opleidingen worden uitgesteld en studenten onder druk worden gezet om in te stemmen met alternatieven of slechts een gedeeltelijke terugbetaling te accepteren. Na enig onderzoek blijkt dat vele andere studenten gelijkaardige problemen hebben ervaren, wat wijst op een structureel probleem. Mijn eis Ik verzoek Test Aankoop om deze zaak te onderzoeken en druk te zetten op het Centrum voor Avondonderwijs om: De volledige €107,10 terug te betalen, aangezien de opleiding niet is doorgegaan zoals oorspronkelijk overeengekomen. Duidelijkere en eerlijkere communicatie te hanteren bij het eenzijdig uitstellen van opleidingen. Stoppen met misleidende handelspraktijken, waarbij studenten worden misleid over de beschikbaarheid en doorgang van opleidingen. Ik voeg bij deze klacht alle relevante correspondentie toe, inclusief mijn inschrijvingsbevestiging en de e-mails waarin de wijzigingen werden gecommuniceerd en mijn volledige terugbetalingsverzoek werd afgewezen. Met vriendelijke groet

Opgelost
J. V.
13/03/2025

Weigering tot terugbetaling van uitgestelde lessen door het centrum voor avondonderwijs

Ik schreef mij op 23 september 2024 in voor een cursus autohandelaar. Op 22/11 kreeg ik een e-mail dat de lessen werden verschoven naar maart in plaats van januari. Aangezien dit niet kon met mijn agenda gematcht worden heb ik mijn geld terug gevraagd via aangetekend schrijven zoals het vermeld staat in hun algemene voorwaarden. Sindsdien hebben ze al zeker 3 keer beloofd binnen de week het bedrag van 899 euro te storten. Nog steeds geen cent gezien. Ze blijven intussen dezelfde praktijken doen met andere klanten, zie trustpilot. We zijn al met heel wat gedupeerden. Blijkbaar kan dit bedrijf gewoon doorgaan met mensen op te lichten zonder dat er iemand iets kan aan doen! Het is zelfs geen erkend opleidingscentrum. We zien nu dat ze deze praktijken al sedert 2020 aan de gang zijn. We zijn 2025 en zelfs na tussenkomst van parket kunnen ze gewoon lustig verder mensen oplichten. Wanneer komt hier een einde aan?

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform