Ik wens via deze brief een klacht in te dienen en uw hulp te vragen bij een lopend geschil met een opleidingsinstelling waar ik mij bijna twee jaar geleden heb ingeschreven voor een opleiding fotografie.
Bij mijn inschrijving koos ik voor een betalingsregeling waarbij ik 1/3 van het totale bedrag vooraf betaalde. De rest zou ik voldoen bij de effectieve start van de opleiding.
De opleiding werd echter meermaals uitgesteld: eerst in maart 2024, vervolgens opnieuw in september 2024. In die tussenperiode probeerde ik meermaals telefonisch en via e-mail contact op te nemen met de instelling, maar kreeg geen enkel antwoord.
Toen ik uiteindelijk iemand aan de lijn kreeg, werd mij meegedeeld dat de opleiding zou starten in februari 2025, maar op andere dagen dan oorspronkelijk voorzien.
Aangezien dit niet combineerbaar was met mijn werkschema, heb ik toen duidelijk aangegeven dat ik niet kon deelnemen en gevraagd om mijn inschrijving te annuleren. Er werd mij beloofd dat ik hierover zou worden teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik begin 2025 een telefoontje van een medewerker die zich niet voorstelde en op zeer onbeleefde wijze eiste dat ik onmiddellijk zou betalen, met de dreiging dat er anders een deurwaarder zou worden ingeschakeld. Nadien volgden ook aanmaningen, waarvan één zelfs afkomstig leek van een buitenlands IP-adres, wat ik erg verdacht vond.
Recent ontving ik een aanmaning van een deurwaarder voor een bedrag van €900, zogenaamd nog verschuldigd aan de instelling.
Ik wens te benadrukken dat ik niet bereid ben dit bedrag te betalen, aangezien:
1. De opleiding meermaals door de instelling zelf werd uitgesteld;
2. De uiteindelijke lesdagen niet overeenkwamen met de oorspronkelijke afspraken;
3. Ik tijdig heb laten weten dat ik niet kon deelnemen, zonder enige reactie of oplossing;
4. De instelling niet bereikbaar was via normale communicatiemiddelen.
Ik vraag Testaankoop vriendelijk om mijn dossier te onderzoeken en tussen te komen bij de instelling of de betrokken deurwaarder om deze onrechtmatige vordering stop te zetten.
Ik dank u alvast voor uw aandacht en inzet en hoop op uw tussenkomst om dit probleem op te lossen.
Desiree De Maerteleire