Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
P. R.
17/09/2025

extreem hoge faktuur

geachte, door een waterleiding breuk een paar dorpen verdr was er een overdruk op de leidingen van meer dan 7 bar. hierdoor is er een veiligheidsklep open gegaan die blijkbaar uren heeft gelopen voordat wij dat konden constateren. op de dag zelf is er iemand van de watermij langs geweest die alles heeft geconstateerd, de schade is doorgegeven aan de verzekering maar de extreme rekening die later gekomen is moet ik ophoesten terwijlhet jullie fout is. dit is tog geen juiste politiek om uw klanten te behandelen. fout bij jullie en jammer ik moet daarvoor opdraaien. mijn normale tussen rekening is 190€ en nu is het 2240€ 10 x zo hoog.

In behandeling
O. B.
4/09/2025

2 maal bedrag moeten betalen

Allen, Ik heb eind 2024 2x een factuur moeten betalen van de watergroep voor mijn voorschot, heb hun toen gemaild en en buiten een antword" we geven door aan onze diensten " heb ik niets meer vernomen.. Wel dat mijn voorschotten plots de hoogte ingaan sinds plaasten van de digitale meterstand, we hebben nooit zoveel moeten betalen!! Ik stuur jullie de factuur van de klachtmail en voorbeeld van de voorschot factuur Voorbeeld: Eind 2023 bedroeg ons voorschotfacuur 138,58€ en na het plaatsen van de digitale meterstand 273€ en wij gebruiken niet meer water dan in 2023

In behandeling
G. B.
2/09/2025

Afrekening 2 maand te vroeg

Waarom krijg ik nu plots mijn afrekening 2 maand vroeger, zonder uitleg ? Op uw facturen staat ook geen contact naar uw facturatiedienst. Eerste melding met referentie 013316812 bij klantendienst op 30/7/2025 zonder reactie. Telefonisch bent u in praktijk niet te bereiken. Klacht ingediend op 31/7/2025 bij klachtendienst@dewatergroep.be zonder reactie.

Opgelost
S. D.
23/08/2025

Verhoogde factuur

Beste Ik woon in een appartementsgebouw en neem water af via de gemeenschappelijke aanvoer in het gebouw. Bij de afrekening van vorig kalenderjaar merkte ik dat de prijs voor mijn waterverbruik bijna verdubbeld was, ook al verbruikte ik ongeveer evenveel water. Navraag bij enkele buren leverde eenzelfde klacht op: een enorme stijging van de waterfactuur. Ik vroeg de laatste tussentijdse facturen op en zie dat onze residentie van een driemaandelijkse aanrekening van 1373,01 euro (2023) naar 3136,42 euro (2024) ging. Voor 2025 ligt het al op 3985,92 euro. Dat is een verdriedubbeling van de prijs van 2023 ... Het globale waterverbruik in het gebouw is, met enkele minieme schommelingen, grotendeels gelijk gebleven. Graag krijg ik te horen wat deze stevige meerprijs verantwoordt. Dit is toch een exuberante verhoging. Alvast bedankt. Vriendelijke groeten Sofie De Puydt

In behandeling
E. B.
29/07/2025

Weigering afrekening juist te berekenen.

Beste, ik stel vast dat de Watergroep weigert de afrekening van 2025 te herberekenen op basis van de juiste gegeven die ik toen het doorgegeven en waar ook testaankoop jullie heeft op verwezen (Onderwerp: RE: klacht KB/2025/0321/r) Ik had op 8 juli 2025 naar jullie een email verstuurd waarin ik dacht, kennelijk verkeerd, dat jullie eindelijk het toch die eindafrekening hadden herberekent, maar waar ik dus fout was. Maar zelfs daarop hebben jullie niet geantwoord. Ik zal maar schrijven zoals het is, jullie antwoorden gewoon NIET op mijn mails vanaf de klacht en tussenkomst via test-Aankoop. Alleen dat jullie, de watergroep, op 15 april 2025 via Testaankoop mijn klacht goed hebben ontvangen. Vanaf dan gewoon niet, enkel een stilzwijgen en aanmaningen aanrekenen, om zo de rekening lekker aan te dikken. Ik heb al eerder vanaf jan 2025 vele emails geschreven naar jullie, maar jullie schrijven enkel afwijzende emails terug en op lage baan schuiven van mijn klachten. de emails zijn van mij niet meer te tellen en ook op jullie website heb ik al herhaaldelijk een klacht ingediend tegen jullie of heb ik op zijn minst gevraagd de afrekening te herberekenen. Mijn geduld is op en ik zal de nodige stappen zetten en vragen aan testaankoop hier in te bemiddelen en als het moet via een klacht via consumentendienst voor de klant. Nota: jullie = Watergroep

Opgelost
A. D.
11/07/2025

Factuur is voor de nieuwe eigenaar

Beste, Wij hebben onze woning gelegen te Zedelgem, Berkenhagestraat 63 verkocht en is de akte bij de notaris doorgegaan op 1 april 2025 en verkocht in de staat dat het zich bevind. De nieuwe eigenaar heeft bij de watergroep een aanvraag gedaan om de oude waterteller te vervangen door een digitale. Deze werken zijn uitgevoerd door de watergroep op 24 april 2025. Deze hebben mij de factuur gestuurd voor werken aan een woning die niet meer van ons is en buiten ons weten, ook geen opdracht gegeven. Ik heb de watermaatschappij telefonisch op de hoogte gebracht dat deze factuur niet voor ons was. Als antwoord krijg ik te horen dat deze bevroren was. Ik denk niet dat een waterteller die binnenhuis is geplaatst bevroren kan zijn in de maand april.Ik heb ook opgezocht wat de kostprijs is om een waterteller te vervangen door een digitale teller gratis is. De nieuwe eigenaar alsook het immokantoor bevestigen dat de teller niet stuk was of een lekkage vertoonde bij de overname. Ik heb ook een mail gestuurd naar de watergroep met mijn klacht (waar ik een bevestiging van heb ontvangen) maar nooit een reactie ontvangen.Nu krijg ik terug een aangetekend schrijven waarop ik terug telefonisch contact heb opgenomen. Terug krijg ik het antwoord dat wij de factuur moeten betalen en dat ze deze niet kunnen aanpassen aan de nieuwe eigenaar. Wij zijn ten einde raad wat wij daarmee moeten aanvangen. Hopelijk kunnen jullie ons helpen en kan dit probleem opgelost worden. Alle briefwisseling en bevestigingen van de nieuwe kopen en immokantoor Lievens in bijlage.

Afgesloten
S. D.
29/06/2025

Na kapotte meter plots een bedrag te betalen zonder weet van verbruik

Beste, na het herstellen van mijn watermeter stuurt u mij een factuur van 161€ gebaseerd op niks! Dit bedrag is een gok die u zomaar maakt en verplicht mij dit te betalen, ik aanvaard deze factuur niet! Deze is totaal ongegrond en dat deze meter is kapot gegaan (werkte nochtans nog, maar niet meer correct volgens u..)kan u niet in mijn schoenen schuiven. U heeft dit blijkbaar niet onmiddellijk opgemerkt, maar ik deed mijn plicht zoals het hoorde en heb u steeds ten gepaste tijde de meterstanden doorgegeven! Ik wens dat u vanaf herstel meter mijn correct verbruik berekend en deze afrekening zal ik betalen zoals het hoort. Bedragen die zonder enig bewijs van verbruik gefactureerd zijn betaal ik niet! Mvg,Sofie De Vylder

Afgesloten
H. W.
28/05/2025

Onverklaarbaar extreem verbruik

Goede morgen, Na aanleiding van een eerder persbericht begon ik mijn waterverbruik te checken en stelde zo een abnormaal verbruik van bijna 30m³ [30.000 liter] vast. Per telefoon heeft men bevestigt dat deze binnen een periode van 4 dagen had plaatsgevonden. Het vervolg kan U uit de daaropvolgende mailuitwisseling ontnemen, die soms hilarisch is, waarvan ik de laatste mail zelfs als een chantage begrijp om mij af te schrikken want de aan ons berekende kosten zullen hoger zijn dan die voor onze waterverbruik op 3 jaar tijd. Men weigert gewoon om deze info, waar ik volgens mij recht op heb, aan mij te laten weten. Met vriendelijke groeten H. Wolf F. van Keymeulen

Afgesloten
P. D.
13/05/2025

Abnormaal hoog verbruik

Betreft: Betwisting van factuurnummer FAK242585060 van 29/05/2024 Geachte mevrouw/heer, Op 29/05/2024 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 668,05 Ik heb op 5/6/2024 het klachtenformulier op uw website ingevuld omdat ik deze factuur betwist wegens een abnormaal hoog waterverbruik. Aangezien ik op 4 juli 2024 nog steeds geen reactie had ontvangen i.v.m. deze klacht heb ik telefonisch contact met uw diensten opgenomen. Zoals u kan zien in bijlage heb ik meerdere keren moeten bellen en werd ik van het kastje naar de muur gestuurd tot er uiteindelijk op 7/1/2025 iemand van De Watergroep is langs geweest om te controleren of wij geen lek hadden. Intussen had ik ook al een aanmaning tot betaling van uw diensten en één van Modero ontvangen. Hiervoor heb ik telkens na ( opnieuw ) telefonisch contact uitstel tot betaling gekregen tot het dossier volledig behandeld was. De medewerker die hier op 7 januari was heeft geen lek gevonden en heeft ons toen gezegd dat hij het zou doorgeven aan de Watergroep zodat die ons verder op de hoogte konden brengen. Vrijdag 2 mei laatstleden kreeg ik van Modero opnieuw een factuur van 787,15€ met de melding dat ons dossier werd afgesloten door De Watergroep. Tot op heden hebben wij van uw diensten echter niets meer gehoord, noch telefonisch, noch schriftelijk, noch per mail. Ik heb opnieuw contact opgenomen met uw diensten en daar kreeg ik te horen dat u niets meer kan zeggen over ons dossier aangezien het afgesloten is. Na een telefoontje aan Modero werd mij verzocht alles nog eens op mail te zetten en zij zouden dan verder contact opnemen met jullie. Ik heb dit onmiddellijk gedaan ( 5/5/2025 ) maar tot op heden alweer nog geen antwoord ontvangen. U begrijpt dat wij helemaal niet tevreden zijn met deze gang van zaken. Wij hebben een verbruik dat dubbel zo hoog ligt dan de voorbije jaren terwijl er niets veranderd is in de huiselijke situatie én er ook geen lek is. Wij zouden dus echt wel graag weten wat de oorzaak dan wel kan zijn. We vinden het bovendien niet kunnen dat wij ook moeten opdraaien voor de dossier- en nalatigheidskosten terwijl er ons bij elk contact met de Watergroep steeds gezegd is dat wij niets moesten betalen zolang onze klacht niet was behandeld. Dat de behandeling van die klacht zo lang heeft geduurd is tenslotte niet onze schuld. We zijn intussen bijna een jaar verder en we staan nog nergens. Ik betwist die factuur dan ook nog steeds en vraag u om een degelijke verklaring voor dit hoge verbruik. Ook het kwijtschelden van de nalatigheidskosten lijkt mij niet meer dan redelijk Met vriendelijke groet, Patrick Dhollander

Afgesloten
E. B.
10/04/2025

klacht KB/2025/0321

Geachte mevrouw/heer, Ik ben gekend bij uw onderneming onder de referentie D010794273 Ik stel vast dat de indexen die ik heb doorgegeven op 30/12/2024 niet juist zijn op de factuur afrekening W003393959. Zoals u weet heb ik al een klacht ingediend, zie klacht KB/2025/0321, waarmee u totaal niets mee doet, zelfs bijkomen eisen stelt. U houd mij gewoon aan het lijntje. Daarom verzoek ik u om binnen 1O dagen de nodige correcties aan te brengen en mij een herziene factuur te sturen. Ik verwacht dan ook date maandelijkse voorschot wordt aangepast. Met vriendelijke groet,

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform