Beste mevrouw De Puydt
Vooreerst mijn excuses voor het laattijdig antwoord op uw klacht van 23 augustus.
Naar aanleiding van uw klacht heb ik het contract op naam van Residentie Terlinde voor het adres Jan Frans Willemsplein 1 – 12 te 9900 Eeklo nagekeken.
De tussentijdse facturen die werden aangerekend in 2022 waren gebaseerd op het gemeten verbruik in de periode van 18/12/2020 tot 16/12/2021:
Meternummer 030250409: 363m³
Meternummer 033050409: 160m³
Op basis van dit verbruik zou een tussentijdse factuur van 1.349,45 euro om de 3 maanden voldoende moeten zijn.
Vervolgens werd in de periode van 17/12/2021 tot 15/12/2022 gemeten:
Meternummer 030250409: 81m³
Meternummer 033050409: 446m³
Op basis van dit verbruik werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 1.373,01 euro.
Verbruik in de periode van 16/12/2022 tot 1/6/2023 (de meter werd vervangen op 1/6/2023):
Meternummer 030250409: 12m³
Meternummer 033050409: 537m³
Er werd dus op een periode van 6 maanden evenveel verbruik geregistreerd als het jaar ervoor voor het volledige jaar. Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 3.097,62 euro.
Verbruik in de periode van 2/6/2023 tot 22/12/2023:
Nieuw meter met meternummer 191300717: 992m³
Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 3.136,42 euro.
Verbruik in de periode van 23/12/2023 tot 31/1/2025: 2.155m³. Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen opnieuw verhoogd naar 3.985,92 euro.
Op basis van bovenstaande informatie kan ik enkel concluderen dat de verhoging van de facturen te maken heeft met een serieuze stijging het verbruik.
Mogelijks is er een lek aanwezig op 1 van de binneninstallaties. Gelet op het feit dat het hier een gemeenschappelijke meter betreft voor 40 wooneenheden raad ik aan dit met de syndicus te bespreken en eventueel een lekdetectie te laten uitvoeren om een lek op te sporen.
Moest er blijken dat er geen sprake was van een (verborgen) lek, dan gaan wij uit van artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement: “De exploitant hoeft niet aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water bestemd voor menselijke consumptie werd gebruikt”. Het verbruikte water gaat door de watermeter, die dit registreert. De meterstand is bindend en op basis van deze gegevens factureren wij.
Met vriendelijke groeten
Marjolein Vermeulen ● Klachtencoördinator
M +32 478 19 02 67 ● www.dewatergroep.be
Vind ons op
Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be
Verzonden: zaterdag 23 augustus 2025 11:35
Aan: Klachtendienst De Watergroep klachtendienst@dewatergroep.be
Onderwerp: Verhoogde factuur