Terug

Verhoogde factuur

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

S. D.

Naar: De Watergroep

23/08/2025

Beste Ik woon in een appartementsgebouw en neem water af via de gemeenschappelijke aanvoer in het gebouw. Bij de afrekening van vorig kalenderjaar merkte ik dat de prijs voor mijn waterverbruik bijna verdubbeld was, ook al verbruikte ik ongeveer evenveel water. Navraag bij enkele buren leverde eenzelfde klacht op: een enorme stijging van de waterfactuur. Ik vroeg de laatste tussentijdse facturen op en zie dat onze residentie van een driemaandelijkse aanrekening van 1373,01 euro (2023) naar 3136,42 euro (2024) ging. Voor 2025 ligt het al op 3985,92 euro. Dat is een verdriedubbeling van de prijs van 2023 ... Het globale waterverbruik in het gebouw is, met enkele minieme schommelingen, grotendeels gelijk gebleven. Graag krijg ik te horen wat deze stevige meerprijs verantwoordt. Dit is toch een exuberante verhoging. Alvast bedankt. Vriendelijke groeten Sofie De Puydt

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 06 september 2025

De Watergroep

Naar: S. D.

21/10/2025

Beste mevrouw De Puydt Vooreerst mijn excuses voor het laattijdig antwoord op uw klacht van 23 augustus. Naar aanleiding van uw klacht heb ik het contract op naam van Residentie Terlinde voor het adres Jan Frans Willemsplein 1 – 12 te 9900 Eeklo nagekeken. De tussentijdse facturen die werden aangerekend in 2022 waren gebaseerd op het gemeten verbruik in de periode van 18/12/2020 tot 16/12/2021: Meternummer 030250409: 363m³ Meternummer 033050409: 160m³ Op basis van dit verbruik zou een tussentijdse factuur van 1.349,45 euro om de 3 maanden voldoende moeten zijn. Vervolgens werd in de periode van 17/12/2021 tot 15/12/2022 gemeten: Meternummer 030250409: 81m³ Meternummer 033050409: 446m³ Op basis van dit verbruik werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 1.373,01 euro. Verbruik in de periode van 16/12/2022 tot 1/6/2023 (de meter werd vervangen op 1/6/2023): Meternummer 030250409: 12m³ Meternummer 033050409: 537m³ Er werd dus op een periode van 6 maanden evenveel verbruik geregistreerd als het jaar ervoor voor het volledige jaar. Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 3.097,62 euro. Verbruik in de periode van 2/6/2023 tot 22/12/2023: Nieuw meter met meternummer 191300717: 992m³ Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen aangepast naar 3.136,42 euro. Verbruik in de periode van 23/12/2023 tot 31/1/2025: 2.155m³. Op basis hiervan werd het bedrag van de tussentijdse facturen opnieuw verhoogd naar 3.985,92 euro. Op basis van bovenstaande informatie kan ik enkel concluderen dat de verhoging van de facturen te maken heeft met een serieuze stijging het verbruik. Mogelijks is er een lek aanwezig op 1 van de binneninstallaties. Gelet op het feit dat het hier een gemeenschappelijke meter betreft voor 40 wooneenheden raad ik aan dit met de syndicus te bespreken en eventueel een lekdetectie te laten uitvoeren om een lek op te sporen. Moest er blijken dat er geen sprake was van een (verborgen) lek, dan gaan wij uit van artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement: “De exploitant hoeft niet aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water bestemd voor menselijke consumptie werd gebruikt”. Het verbruikte water gaat door de watermeter, die dit registreert. De meterstand is bindend en op basis van deze gegevens factureren wij. Met vriendelijke groeten Marjolein Vermeulen ● Klachtencoördinator M +32 478 19 02 67 ● www.dewatergroep.be Vind ons op Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zaterdag 23 augustus 2025 11:35 Aan: Klachtendienst De Watergroep klachtendienst@dewatergroep.be Onderwerp: Verhoogde factuur ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform