Beste mijnheer Heinz
Vooreerst onze oprechte excuses voor de laattijdige behandeling van uw klacht.
Geconfronteerd worden met een verhoogd(e) verbruik/afrekening is inderdaad geen aangename ervaring. Ingevolge uw bericht heb ik uw dossier nagekeken.
Op 13/12/2023 werd uw analoge watermeter met nummer 060205561 vervangen door een digitale meter met nummer 8SET0010046550.
Bij nazicht van het verbruik geregistreerd door deze digitale watermeter, merken we op dat uw dagelijks verbruik op 4, 5, 6 en 7 oktober 2024 gemiddeld zo’n 3 à 3,5 m³ bedroeg. Deze piek wijst erop dat er vermoedelijk een kraan is blijven openstaan of dat er sprake is geweest van een lek in uw binneninstallatie.
Naar aanleiding van uw klacht over dit uitzonderlijk hoge verbruik, heeft onze technieker op 5 december 2024 een controle aan uw digitale watermeter uitgevoerd. Tijdens dit bezoek stelde hij vast dat zowel de watermeter als de terugslagklep correct zijn geïnstalleerd en naar behoren functioneren. Er werd op dat moment geen lek aan uw binneninstallatie vastgesteld.
Wel merkte de technieker op dat uw waterverzachter niet volgens de wettelijke voorschriften is aangesloten. Dit doet vermoeden dat het verhoogde verbruik mogelijk te wijten is aan een foutieve aansluiting van de waterontharder.
Om verdere problemen te voorkomen, verzoeken wij u vriendelijk de installatie van uw waterverzachter conform de wettelijke voorschriften te laten uitvoeren.
Als u ervan overtuigd bent dat er geen sprake is/was van een (verborgen) lek, dan gaan wij uit van artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement: “De exploitant hoeft niet aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water bestemd voor menselijke consumptie werd gebruikt”. Het verbruikte water gaat door de watermeter, die dit registreert. De meterstand is bindend en op basis van deze gegevens factureren wij.
Indien u twijfelt aan de correcte werking van de watermeter, kan u steeds een ijking aanvragen via de volgende link op onze website:
Ijking watermeter De Watergroep De Watergroep .
Let wel, voor een ijking wordt de watermeter weggennomen en gecontroleerd door het metrologisch centrum. Stelt het metrologisch centrum vast dat de meter niet correct registreert, zijn de kosten voor deze ijking voor De Watergroep en wordt het aangerekende verbruik herrekend. Echter zijn de kosten (363,22 euro) voor u indien de watermeter wel correct registreert.
Met vriendelijke groeten
Wendy Vanderpoorten ● Klachtencoördinator
+32 493 97 02 82 ● www.dewatergroep.be
Postadres: De Watergroep, PB 20102, B-1101 Scanning
Vind ons op
Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be
Verzonden: woensdag 28 mei 2025 10:45
Aan: Klachtendienst De Watergroep klachtendienst@dewatergroep.be
Onderwerp: Onverklaarbaar extreem verbruik