Terug

Onverklaarbaar extreem verbruik

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

H. W.

Naar: De Watergroep

28/05/2025

Goede morgen, Na aanleiding van een eerder persbericht begon ik mijn waterverbruik te checken en stelde zo een abnormaal verbruik van bijna 30m³ [30.000 liter] vast. Per telefoon heeft men bevestigt dat deze binnen een periode van 4 dagen had plaatsgevonden. Het vervolg kan U uit de daaropvolgende mailuitwisseling ontnemen, die soms hilarisch is, waarvan ik de laatste mail zelfs als een chantage begrijp om mij af te schrikken want de aan ons berekende kosten zullen hoger zijn dan die voor onze waterverbruik op 3 jaar tijd. Men weigert gewoon om deze info, waar ik volgens mij recht op heb, aan mij te laten weten. Met vriendelijke groeten H. Wolf F. van Keymeulen

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 08 juli 2025

De Watergroep

Naar: H. W.

19/09/2025

Beste mijnheer Heinz Vooreerst onze oprechte excuses voor de laattijdige behandeling van uw klacht. Geconfronteerd worden met een verhoogd(e) verbruik/afrekening is inderdaad geen aangename ervaring. Ingevolge uw bericht heb ik uw dossier nagekeken. Op 13/12/2023 werd uw analoge watermeter met nummer 060205561 vervangen door een digitale meter met nummer 8SET0010046550. Bij nazicht van het verbruik geregistreerd door deze digitale watermeter, merken we op dat uw dagelijks verbruik op 4, 5, 6 en 7 oktober 2024 gemiddeld zo’n 3 à 3,5 m³ bedroeg. Deze piek wijst erop dat er vermoedelijk een kraan is blijven openstaan of dat er sprake is geweest van een lek in uw binneninstallatie. Naar aanleiding van uw klacht over dit uitzonderlijk hoge verbruik, heeft onze technieker op 5 december 2024 een controle aan uw digitale watermeter uitgevoerd. Tijdens dit bezoek stelde hij vast dat zowel de watermeter als de terugslagklep correct zijn geïnstalleerd en naar behoren functioneren. Er werd op dat moment geen lek aan uw binneninstallatie vastgesteld. Wel merkte de technieker op dat uw waterverzachter niet volgens de wettelijke voorschriften is aangesloten. Dit doet vermoeden dat het verhoogde verbruik mogelijk te wijten is aan een foutieve aansluiting van de waterontharder. Om verdere problemen te voorkomen, verzoeken wij u vriendelijk de installatie van uw waterverzachter conform de wettelijke voorschriften te laten uitvoeren. Als u ervan overtuigd bent dat er geen sprake is/was van een (verborgen) lek, dan gaan wij uit van artikel 13, §2 van het Algemeen Waterverkoopreglement: “De exploitant hoeft niet aan te tonen of te verklaren waarvoor het geleverde water bestemd voor menselijke consumptie werd gebruikt”. Het verbruikte water gaat door de watermeter, die dit registreert. De meterstand is bindend en op basis van deze gegevens factureren wij. Indien u twijfelt aan de correcte werking van de watermeter, kan u steeds een ijking aanvragen via de volgende link op onze website: Ijking watermeter De Watergroep De Watergroep . Let wel, voor een ijking wordt de watermeter weggennomen en gecontroleerd door het metrologisch centrum. Stelt het metrologisch centrum vast dat de meter niet correct registreert, zijn de kosten voor deze ijking voor De Watergroep en wordt het aangerekende verbruik herrekend. Echter zijn de kosten (363,22 euro) voor u indien de watermeter wel correct registreert. Met vriendelijke groeten Wendy Vanderpoorten ● Klachtencoördinator +32 493 97 02 82 ● www.dewatergroep.be Postadres: De Watergroep, PB 20102, B-1101 Scanning Vind ons op Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: woensdag 28 mei 2025 10:45 Aan: Klachtendienst De Watergroep klachtendienst@dewatergroep.be Onderwerp: Onverklaarbaar extreem verbruik ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform