Terug

Na kapotte meter plots een bedrag te betalen zonder weet van verbruik

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

S. D.

Naar: De Watergroep

29/06/2025

Beste, na het herstellen van mijn watermeter stuurt u mij een factuur van 161€ gebaseerd op niks! Dit bedrag is een gok die u zomaar maakt en verplicht mij dit te betalen, ik aanvaard deze factuur niet! Deze is totaal ongegrond en dat deze meter is kapot gegaan (werkte nochtans nog, maar niet meer correct volgens u..)kan u niet in mijn schoenen schuiven. U heeft dit blijkbaar niet onmiddellijk opgemerkt, maar ik deed mijn plicht zoals het hoorde en heb u steeds ten gepaste tijde de meterstanden doorgegeven! Ik wens dat u vanaf herstel meter mijn correct verbruik berekend en deze afrekening zal ik betalen zoals het hoort. Bedragen die zonder enig bewijs van verbruik gefactureerd zijn betaal ik niet! Mvg,Sofie De Vylder

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 14 juli 2025

De Watergroep

Naar: S. D.

25/09/2025

Beste mevrouw De Vylder Vooreerst mijn excuses voor het laattijdig antwoord op uw klacht van 29 juni 2025. Naar aanleiding van uw klacht heb ik uw dossier nagekeken. Hieruit blijkt dat uw watermeter al sinds 2023 niet meer correct registreert. Op 11/3/2025 werd uw meter daarom vervangen voor een digitaal exemplaar. Conform Artikel 13 §1 van het Algemeen Waterverkoopreglement wordt in het geval van een defecte meter het verbruik geraamd op basis van uw historisch verbruik of op basis van kencijfers. Op 2 maart 2023 bedroeg uw meterstand 1.439 m³. Op 23 maart 2024 gaf u een stand van 1.443 m³ door, wat neerkomt op een uitzonderlijk laag verbruik van slechts 4 m³. Op 26 februari 2025 gaf u opnieuw dezelfde stand door, wat bevestigt dat de meter in de loop van 2023 volledig is stilgevallen. Op basis van uw verbruik van 40 m³ in de periode van 5 maart 2021 tot 2 maart 2023 werd de eindmeterstand geraamd op 1.479 m³. Dit komt overeen met een jaarverbruik van 20 m³, wat nog steeds bijzonder laag is. Ter vergelijking: het gemiddelde verbruik voor een éénpersoonshuishouden bedraagt ongeveer 37 m³ per jaar. Indien u van mening bent dat uw verbruik lager ligt, mag u mij per kerende e-mail een foto van uw huidige meterstand bezorgen. We kunnen dan de geraamde eindmeterstand herzien op basis van het verbruik op uw nieuwe digitale meter. De factuur ten bedrage van 238,70 euro werd geheel conform het Algemeen Waterverkoopreglement opgemaakt en blijft bijgevolg te betalen. Momenteel is er nog een openstaand saldo van 161,23 euro voor deze factuur. De aangerekende kost van 20 euro voor de ingebrekestelling die werd verstuurd op 2/6/2025 heb ik eenmalig voor u geannuleerd. Ik heb een uitstel verleend tot 25/10/2025 voor de betaling van deze factuur. Indien wij voor deze datum geen volledige betaling, of een meterstand voor de herrekening van uw factuur mogen ontvangen wordt de invordering verdergezet. Met vriendelijke groeten Marjolein Vermeulen ● Klachtencoördinator M +32 478 19 02 67 ● www.dewatergroep.be Vind ons op Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: zondag 29 juni 2025 5:00 Aan: Klachtendienst De Watergroep klachtendienst@dewatergroep.be Onderwerp: Na kapotte meter plots een bedrag te betalen zonder weet van verbruik ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform