Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
heropstart vitovalor
Zoals elk jaar gaat de vitovalor in alarm. Ze komen hier toe en lossen dit snel en simpel op. Enkele toetsen drukken en klaar, ja ze wachten 90 minuten om terug te vertrekken want ze willen enkele stappen opvolgen. Blijkbaar is het probleem dit jaar een veel voorkomend probleem omdat jullie toestel niet beveiligd is tegen een te hoge spanning op het net vaak door te veel zonnepanelen in de buurt. Dit is dus een fout bij jullie en ik vind dan ook 290€ kostprijs om op enkele toetsje te drukken er ver over. Dit hadden jullie van op afstand moeten kunnen doen en eigenlijk moet dit voorkomen worden. Ik betaal niet voor niets een duur onderhoudscontract. Ook moest mijn factuur in het Nederlands komen niet in het duits
Herstelling net buiten garantie Compressor
Korte beschrijving van uw probleem. Technieker viessmann langsgeweest , Compressor warmtepomp defect , 2 maand na de 5 jarige garantie . Paar maanden later krijg ik via de installateur Boekx Herselt te horen . Ongeveer 3500 euro kosten werkuren inbegrepen en geen garantie op de herstelling . Is dit dan de kwaliteit van de Viesmann toestellen , bedroevend en vooral financiël erg voor de gewone man . Mvg Ronny Vanderheyden .
Herstelling van warmtepomp boiler
Beste,Op 29 januari 2024 is een hersteller van Viessmann naar onze defecte warmwaterboiler komen kijken en vast gesteld dat de verdamper lekte en dat hij hier een nieuwe verdamper zou voor bestellen. Tot op heden is het wisselstuk nog niet aangekomen voor vervanging , dus reeds 4 maand.De boiler is 4 jaar oud !Hij staat nu op 100 % elektra.Reeds vele malen gebeld naar Viessmann, maar daar steeds het zelfde antwoord, we zullen je bellen als het wisselstuk voorradig is.Bedankt
Brandstofcel nog in garantie maar Viessmann weigert service
In juni 2019 werd bij mij een brandstofcel van het type Vitovalor PT2 – E32T geïnstalleerd. Die heeft mij meer dan 20 000 euro gekost. Er werd 5 jaar garantie op beloofd.Op 28 februari viel de brandstofcel stil met een foutcode. Ik heb hiervoor de installateur gecontacteerd. Die is langsgekomen op 14 maart, kon het probleem zelf niet oplossen (er moet een bepaalde filter vervangen worden) en heeft hiervoor Viessmann service gecontacteerd.Sindsdien kan ik geen enkele informatie meer bekomen over hoe en wanneer dit probleem eindelijk zal opgelost worden. Bij contact met Viessmann beweerden ze eerst dat ze nog geen service aanvraag hadden van de installateur, en wilden ze mij niet te woord staan omdat ik zelf geen installateur ben. De installateur heeft dan opnieuw een service aanvraag doorgestuurd op 26 maart.Sinds 26 maart krijg ik geen antwoord meer op mails naar Viessmann en willen ze mij telefonisch ook niet verder helpen, opnieuw omdat ik geen installateur ben. Het toestel waarvoor ik minder dan 5 jaar geleden het viervoudige van een hoogrendementsketel of het tweevoudige van een warmtepomp betaalde, is nog steeds defect, zonder enige indicatie of en wanneer het probleem ooit opgelost zal worden. Ik vind het gebrek aan service en communicatie op zo'n duur toestel onvoorstelbaar.
Onbereikbaar en 2.5 week zonder warm water en verwarming
Verloop herstel van Brander ViessmannOp zondag 7 januari 2024 valt onze brander uit. Hij geeft een foutcode.Kleine kanttekening : Brander is slecht 4.5 jaar oud! Wij laten de installatie alle 2 jaar nakijken zoals voorgeschreven is. Dit was in juni 2023 nog gebeurd.Installateur komt dezelfde dag nog langs.Ondanks herhaalde pogingen lukt het niet om het toestel in gang te krijgen dus Viessmann moet ingeschakeld worden.Het eerste contact van onze installateur met Viessmann is op maandag 8 januari.Dit verloopt zeer moeizaam en men weigert om een technieker aan de telefoon te geven.Uiteindelijk krijgen we dan op 10 januari een mail dat ze contact gaan opnemen om een afspraak te maken…..Men heeft ons op het vast telefoontoestel gebeld terwijl men bij Viessmann wel degelijk onze gsm nummer heeft. Gelukkig waren we toen net thuis en kon er een afspraak geregeld worden op 15 januari.Onze installateur komt tussendoor regelmatig kijken of het toestel toch niet in gang kan gezet worden, maar helaas.De maximum temperaturen komen ondertussen niet meer boven het vriespunt en de houtkachel brandt hier ondertussen 18 uren per dag want de examens zijn begonnen en de living is de enige plaats waar we het warm krijgen. Dus de studenten hebben constant in de living moeten studeren waar iedereen zat.Douchen is al een week niet meer aan de orde. Het ganse huis is door en door koud met ’s nachts buitentemperaturen die richting -10 graden gaan.Technieker is aanwezig op maandag 15 januari. Hij belde trouwens een half uur voor arriveren op het gsm-nummer!Na 2 uur werk lukt het niet om de installatie gemaakt te krijgen want de technieker heeft de nodige onderdelen niet bij.Vervolgens moet er dus een nieuwe afspraak gemaakt worden. Nadien opnieuw telefoon gekregen op ons vast telefoontoestel om een nieuwe afspraak in te plannen. Dochter nam af maar zei dat ze niet kon zeggen of het op de voorgestelde dag ging lukken en toen zeiden ze dat op de gsm nummer gingen bellen. Omdat echtgenoot toen in vergadering was hebben ze een bericht ingesproken dat we moesten terugbellen.Maar bij het terugbellen wilden ze ons weer niet doorschakelen met de desbetreffende persoon. Echt een heel vermoeiend proces om daar iemand bij Viessmann te pakken te krijgen.Die week hebben we verschillende keren met Viessmann gebeld, maar we geraakten nooit voorbij de receptie. Niemand wou ons doorverbinden, ze gingen ons steeds terugbellen, maar niets. We kregen geen info. Echt beneden alle peil. Geen service bij Viessmann!Daarnaast waren de koude temperaturen nog steeds niet voorbij. Het huis voelt enorm onaangenaam aan. Gelukkig dat we de kachel hebben, maar het hout slinkt zienderogen.Uiteindelijk krijgen we telefonisch toch iemand te pakken. En horen we dat de onderdelen uit Duitsland moeten komen. Dus we krijgen een afspraak op woensdag 24 januari. Dit is 2.5 week na de panne!Er waren ondertussen al contacten gelegd met de juridische dienst van testaankoop en met de dienst Wonen van de gemeente We stonden op het punt om de media erbij te halen en het op sociale media te gooien. In principe hadden dit ook gewoon moeten doen. Verschillende mensen hebben ons gezegd dat we dit veel te lang gepikt hebben.Na 16 dagen is op 24 januari de panne na 2uur werken verholpen.Samengevat:Al ons hout is volledig op. Houtprijs = 200 – 250 euro per kuub (wij gebruiken enkel eikenhout)Onze 2 dochters, die beiden een Bacheloropleiding volgen, hebben de ganse examenperiode bij de rest van de familie in de living moeten studeren.We hebben ook nog een warmtepomp in de veranda. Die heeft heel veel opgestaan maar door de vriestemperaturen en doordat alle kamers in huis door en door koud kwam daar de temperatuur ook niet op het gewenste niveau. Gevolg: enorm verbruik van elektriciteit.2.5 week of telkens elders moeten gaan douchen of u behelpen in een ijskoude badkamer.2.5 week 2 elektrische vuurtjes gebruikt die enorm veel verbruiken en die plaatselijk het een beetje minder koud maken.Lichamelijk: echtgenoot heeft reuma dus heel veel spierpijnen door de langdurige koude. Iedereen kreeg trouwens last van verschillende kwalen. Het werkt trouwens ook heel hard op uw gemoed. Elke plek waar je komt voelt heel onaangenaam aan.Nu hebben we vervolgens via onze installateur 2 facturen ontvangen. Dit samen voor 739.84 euro. Ondertussen hebben we een creditnota ontvangen van 170.77 euro (voor de gasklep die ze hebben vervangen). Dit omdat we via onze installateur klacht ingediend hebben tegen de originele facturen.Schandalig hoe ze zelfs 2 x vervoersonkosten en werkuren durven aanrekenen terwijl ze de eerste keer zelf de onderdelen niet bijhadden.De facturen zijn overgemaakt naar de installateur dus zij hebben hun geld al ontvangen!Nooit kopen wij nog Viessmann. En dit hebben we ondertussen ook nog van verschillende andere mensen te horen gekregen....We willen er nog wel bij vermelden dat we super tevreden zijn van onze installateur en ook van de hersteller van Viessmann. Zij hebben ons allebei enorm willen helpen.
Levering driewegskraan luchtwater warmtepomp
25 januari is onze luchtwater warmtepomp van Viessmann stuk gegaan. 31 januari is hiervoor een nieuwe driewegskraan besteld via een installateur. Tot op heden is dit item nog niet beschikbaar. Laatste 2,5 weken contact gehad met viessmann via telefoon. Telefonisch kunnen ze geen feedback geven betreffende levering. Ze hebben me gespreid over 2 verschillende gesprekken, 2 verschillende emailadressen gegeven om probleem aan te kaarten. Eerste emailadres wordt sinds 2,5 weken niet beantwoord. Tweede emailadres sinds een week niet beantwoord. Installateur heeft via vertegenwoordiger ook vernomen dat item ook nog niet voorradig is in hoofdzetel in Duitsland. Probleem is dus, dat wij sinds 25 januari een warmtepomp hebben die stuk is en dat er totaal geen feedback komt van viessmann betreffende perspectief. Alsook dat je als particulier gewoon nergens terecht kunt om ook maar gewoon de vraag te stellen wat de status zou kunnen zijn.
Ongeldige facturatie
Ik volg de technieken op van mijn huisgenoot Christel Van Hoof.Bij het laatste onderhoud op de CV-ketel op vrijdag 19/1/2024 werd weer een niet bekwame technicus gestuurd die weer enkel Frans kon. Ditmaal bleef niet alleen de branderkamer open omdat die 1 van de 2 vijzen niet had teruggeplaatst, wat zeer gevaarlijk is! Vorig jaar nog een kabel geklemd in het weer sluiten van de branderkamer! Na dit laatste onderhoud heeft hij geen test gedaan of die ketel na onderhoud wel warm water gaf! Zo zaten we dat weekend zonder warm badwater. Op mijn mail dat weekend werd niet gereageerd die maandag erop. Dus heb ik dinsdag na herhaaldelijke pogingen eindelijk telefonisch contact kunnen hebben. Er werd niet direct teruggebeld, al was dat beloofd, waarom ik in de namiddag nog maar eens belde. Gevolg was dat ze blijkbaar 2 dezelfde interventies hadden geboekt op dezelfde ketel en hetzelfde adres. Dit zegt al veel over de wanorde binnen het bedrijf.De technieker die langskwam, gelukkig deze keer een Nederlandstalige, kon het niet oplossen en er ging een offerte voor een nieuwe ketel komen. Die hebben we nooit gezien. We bleven in de koude zitten! Wel kregen we een factuur voor de interventie die veroorzaakt werd door op het moment van onderhoud. Dit is niet alleen niet correct, maar ook niet medegedeeld geweest tijdens mijn gesprek aan de telefoon dat de ketel na onderhoud zo is achtergelaten!Ik lees nu zelfs dat een onderhoud tussen april en oktober gebeurd en dus niet in de wintermaanden!?Ik heb dan uit pure wanhoop dan maar zelf een nieuwe ketel geplaatst van Bosch. Eigenlijk zou ik een factuur aan Viessmann moeten sturen omdat zij de ketel stuk gemaakt hebben tijdens het jaarlijks onderhoud en ons aan ons lot hebben overgelaten.Op 4/2 heb ik dan ook per mail onze 2 contacten (2 ketels in 1 huis, dubbelwoonst) beëindigd. Op mail mail van 16/2, dat ik hun factuur niet gegrond vind en ik deze niet zal betalen, werd geen gevolg gegeven. Wel kreeg ik nu een schrijven met herinnering tot betalen. Als ik hiervoor een advocaat moet inschakelen zal ik die kosten en geleden schade aan Viessmann richten!Tot slot een waarschuwing aan iedereen die een Viessmann ketel overweegt: Zie dat je Frans machtig bent en controleer de werken van hun techniekers die blijkbaar niet goed opgeleid zijn en slordig te werk gaan!
Slechte kwaliteit gascondensatieketel
In 2021 liet ik via Engie, door Cozie (installateur) een Vitodens 111W gascondensatieketel installeren.We zijn nu iets meer dan 2 jaar verder (en dus buiten garantie) en ze zijn net voor de 3e keer moeten langskomen voor een herstelling. Een onafhankelijke, want Viessmann komt enkel langs op vraag van een installateur. Deze hersteller vertelde me dat Viessmann enkel nog goed is voor zwaardere systemen, maar dat de kleinere ketels van slechte kwaliteit zijn. Zij installeren deze ook niet meer. Voor een installatie van +6000 euro vind ik dit schandalig.
Lange wachttijden
Beste,Ik kocht 8 jaar geleden een pand in het Brusselse en verdeelde het in 4 appartementen. De werken namen meer dan 2 jaar in beslag en Ik liet mij overtuigen door architect en aannemer om 4 Viessmann consdensatie-verwarmingsketels te plaatsen (2 Vitodens200 en 2 VItodens100). Deze zorgen naast voor verwarming eveneens voor warm water. Niet de goedkoopste, wel de degelijkste en met de beste service na verkoop, hoor ik mijn aannemer nog zeggen...Twee jaar geleden viel bij een van mijn huurders een Vitodens100 in panne. De thermostaat was stuk maar gelukkig kon mijn loodgieter dit probleem zelf oplossen.Drie weken geleden weigerde mijn eigen Vitodens200 werking. Op het scherm verscheen de foutmelding F9 dewelke volgens de opgetrommelde loodgieter overeen kwam met een probleem met de ionisatie-sonde. Hij reinigde deze initieel doch de ketel wilde nog steeds niet in werking treden. Een nieuwe sonde werd besteld dewelke 3 dagen later geplaatst werd, echter zonder weinig resultaat. Op het scherm kwam nu de foutmelding FD: Boîtier de contrôle de brûleur. Dit ging voor de loodgieter een brug te ver en hij ging met Viessmann contact opnemen. Simpel toch denk je dan, maar dat is buiten de werkwijze van Viessmann gerekend. Deze schrijft voor dat de professional een aanvraag tot herstelling met doen, zij het probleem onderzoeken (dit duurt ondertussen al 4 dagen) en de klant enkele dagen later laten weten wanneer de reparatie eventueel kan plaatsvinden. Ik wil u even eraan laten herinneren dat we toen al aan dag 16 zonder warm water en chauffage zaten, en dit in de maand december!Ontsteld nam ik dus maar zelf contact op met Viessmann om de zaak eventueel wat te verspoedigen (misschien bestaat er wel een spoedprocedure?).Ik botste echter op een muur van onbegrip. Meer nog zelfs, de persoon die de planning voor de reparaties opstelde wilde mij zelfs niet vertellen wat de eventuele wachttijd was, toch een pertinente vraag denk ik dan, putje winter...Ondertussen zit ik hier al 3 weken zonder chauffage en warm water en heb ik geen enkel idee wanneer Viessmann mij zal contacteren/reparatie zal komen uitvoeren.Hopelijk wordt het geen witte Kerst dit jaar!Vinden jullie dit een normale wachttermijn?Ik begrijp dat Viessmann de reparaties zelf wil uitvoeren, maar ze moeten dan uiteraard over voldoende personeel beschikken...Hoe moet dit verder? Wat raad u mij aan te doen of te ondernemen?Wat zijn mijn eventuele rechten?
14 dagen in de kou met spiksplinternieuwe warmtepomp doordat Viesmann interventie niet inplant
Beste,Op 30 oktober 2023 werd bij mij thuis een warmtepomp Vitocall 200-S in werking gesteld door een Viesmann technieker. Welgeteld 10 dagen heeft de wp correct gewerkt, daarna gaf de wp een continue stroom aan foutmeldingen, die de wp deden afslaan. Op 15/11/23 heeft onze installateur, Jonas De Clercq (die enkel Viesmann installeert), een dringende technische interventie aangevraagd en heeft hij de planningsdienst van Viesmann gevraagd mij te contacteren. Op 22/11/23 leiden de stroom foutmeldingen tot een volledige stilstand van de wp. Op dat moment heb ik, als klant, nog niets gehoord van Viesmann. Mijn installateur komt langs om te zien of hij dit zelf kan oplossen en neemt contact met Viesmann met de vraag wanneer de interventie zou ingepland worden. Hij krijgt als antwoord dat ten laatste overmorgen (24/11 dus) de planningsdienst contact zou nemen. Intussen activeert mijn installateur de noodwerking zodat we toch een minimum aan verwarming en warm water hebben. In overleg met Viesmann bestelt mijn installateur een nieuwe EEK printplaat onder garantie. Op 28/11/23 komt mijn installateur die printplaat vervangen, in lang overleg met de technische dienst van Viesmann. Na vervanging van de printplaat is het probleem niet opgelost en kan de technische dienst het probleem ook niet identificeren. Mijn installateur dringt nu nogmaals aan op een dringende interventie aangezien ik als klant al meer dan een week zonder werkende wp zit. Op 28/11 bevestigt Viesmann dat ze op 6/12 de interventie inplannen, 3 weken na de aanvraag! Op 6/12 komt de Viesmann technieker langs en blijkt op de vervangen printplaat een switch niet omgezet te zijn omdat de technische dienst van Viesmann had gezegd dat enkel de kabels opnieuw moesten aangesloten worden. Gevolg van deze ondermaatste klantendienst van Viesmann is dat ik 2 weken volledig elektrisch via de noodwerking heb moeten 'verwarmen' (max. temperatuur binnen was 16,5 gr), met een gigantisch meerverbruik aan electriciteit tot gevolg, bijna 400 kwh (of 15% van mijn volledig jaarverbruik). En dat met een spiksplinternieuwe warmtepomp die mij veel geld heeft gekost om te laten plaatsen.Ik kan begrijpen dat zelfs een nieuwe wp af en toe een mankement kan vertonen, maar ik verwacht wel dat een bedrijf als Viesmann, op het moment dat voor dergelijk geval een technische interventie wordt aangevraagd, snel reageert en actie onderneemt. Nu is alle actie via mijn installateur moeten komen. De dienst na verkoop die ik heb moeten ondergaan is meer dan ondermaats en niet van die aard dat ik Viesmann snel in mijn omgeving zal aanraden. Jammer, want ik ben er wel van overtuigd dat het kwalitatief goede wp'n zijn.
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten