Alle openbare klachten
1. Verstuur je klacht rechtstreeks naar het betrokken bedrijf
Volg onze stappen en verstuur je klacht meteen naar het bedrijf
2. Ontvang een melding van zodra het bedrijf heeft gereageerd
Bekijk het antwoord in je persoonlijke ruimte voor je een volgende actie onderneemt.
3. Geen of een onvoldoende reactie van het bedrijf?
Bel ons! Onze advocaten helpen je
Tui weigert compensatie na annulering vakantie na overlijden partner, papa van onze kindjes
Graag dien ik hierbij een klacht in tegen TUI Belgium. Feiten: Ik had via TUI een reis geboekt met boekingsnummer 102156538, vertrekdatum 5 augustus 2025, voor mezelf, mijn drie minderjarige kinderen en een vriendin voor het bedrag van 4722,40 euro. Op 4 augustus 2025, de avond voor vertrek, is mijn partner, vader van onze kinderen, Stijn Vervondel, plotseling overleden *zelfdoding. Door deze tragische gebeurtenis was het voor ons onmogelijk om te vertrekken. Ik beschik over een overlijdensattest en rouwbrief. Communicatie met TUI: Op 07-08-2025 , 12-08-2025 en 13-08-2025 heb ik TUI schriftelijk geïnformeerd en verzocht om terugbetaling, voucher of omboeking op basis van overmacht. Ook telefonisch werden we ingelicht dat we pas na de terugreis een melding hiervan konden maken maar er geen garantie is daar wij 'nummers' zijn. Op 14-08-2025 heb ik een telefonische reactie ontvangen waarin TUI meedeelt dat zij niets voor ons kunnen doen, omdat er geen annulatieverzekering is afgesloten. Deze houding vind ik onredelijk en onmenselijk, gezien de uitzonderlijke omstandigheden en dit buiten onze wil is en duidelijk overmacht is. Mijn standpunt: Hoewel er geen annulatieverzekering is afgesloten, gaat het hier om een situatie van overmacht die buiten elke invloed van de reiziger valt. Het vasthouden aan de contractuele annuleringsvoorwaarden in deze context schendt in mijn ogen de principes van redelijkheid en billijkheid. Hierbij doe ik toch een een beroep op hun begrip en vraag ik hun om een terugbetaling. Deze gebeurtenis heeft een enorme emotionele en praktische impact op ons gezin gehad. Ik sta er nu alleen voor met drie jonge kinderen, terwijl we midden in een rouwproces zitten. Dat een reisorganisator in zo’n uitzonderlijke en hartverscheurende situatie geen enkele vorm van tegemoetkoming of steun biedt, voelt niet alleen zakelijk onrechtvaardig maar ook menselijk onbegrijpelijk.
Hotel
Wij zijn sinds gisteravond terug van onze vakantie.Hiervoor hebben we gespaard én ernaar uitgekeken. Het eten was lauw soms koud en onhygienisch. Telkens na het eten waren we slecht: overgeven, buikloop, ... Telkens na het eten. ook niet vriendelijk tegen mij en dergelijke. In het hotel konden ze niks veranderen het was nu eenmaal zo, dit was hun voedingsaanbod. Hebben daar gesproken met de hotelgasten en deze klachten waren er nog! Ook online via zoover hebben wij gisteren gezien dat ook deze klachten meermaals terugkomen! Het hotel scoort 6,8/10. En scoort niet goed op de hygiene. Jammer want voor ons wat dit onze welverdiende zomervakantie.. We zijn sinds gisteren terug en ook vandaag ben ik niet aan het werk, nog slecht maar het wordt nu wel beter... De score van het hotel op TUI is ook hoger dan de scores die je online vindt. We hopen hier eigenlijk op een compensatie. Kan u ons hiermee verderhelpen? Ik heb de klacht ook vandaag via het klachtenformulier gedaan maar ik weet dat zij niet snel reageren of zelfs niet reageren. Dus ik vond het de moeite mij lid te maken bij jullie. Kan u mij helpen? Bedankt groeten, Silvie
Vertraagde TUI fly-vlucht
Geachte mevrouw/heer, Op 22/12/2024 zijn wij op de luchthaven Hurghada aangekomen met geldige tickets voor de vlucht nr. TB 3012 naar Brussel met uw maatschappij. Op de luchthaven vernamen wij via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het TUI personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Op geen enkel ogenblik werd ons een alternatief reisplan voorgelegd om alsnog binnen een redelijk termijn onze eindbestemming te bereiken. Vanuit Hurghada waren er verschillende alternatieven mogelijk om onze reis nog verder te zetten, maar het aanwezige TUI personeel wilde ons hierbij op geen enkele wijze helpen. Uiteindelijk werd de vlucht geannuleerd om onduidelijke redenen en werden wij verplicht om als een kudde vee naar een hotel te gaan en vertrok onze vlucht pas de volgende dag om 14u55 en kwam onze vlucht ongeveer 18u20 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, hebben wij recht op een schadevergoeding ten bedrage van 600€ per passagier (over 3500 km) boven op de vergoeding voor alle geleden schade en de extra kosten die wij hebben moeten maken, zoals het nemen van extra verlofdagen en de extra huur voor de wagen op de parking van de luchthaven van Zaventem. Omdat wij niet alles op de spits willen drijven en gelet op de voorgaande vermelde schadevergoedingen verzoeken wij om een terugbetaling van in totaal 250€ ter compensatie van vertraagde vlucht en onze extra kosten. De 250€ mag ook als een reischeque worden gecompenseerd. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Danny Apers Bijlagen: • Kopie van de vliegticket s • Kopie van de vertragingsattesten
Beloofde terugbetaling gebeurt maar niet.
Op 30/01/2025 e-mail verstuurd naar tui (ticket 19863413) om geannuleerde coronavlucht terug te betalen ANR-INN-ANR(boekingsnummer 027709121). Tui bevestigde via mail dat de terugbetaling binnen de 4 weken zou gebeuren door de boekhouding. Tot op heden geen terugbetaling ontvangen. Na de zoveelste e-mail antwoord van tui ontvangen dat ze het betreuren dat de terugbetaling nog steeds niet heeft plaatsgevonden en dat ze er helaas niet meteen een verklaring voor hebben! De boekhouding werd gecontacteerd en ze hopen zo snel mogelijk meer informatie te kunnen geven! Hoelang kan een overschrijving duren en hoelang houdt tui de klant aan het lijntje? Dit is onaanvaardbaar. Ik eis mijn geld onmiddellijk op mijn rekening! Tui heeft alle gevraagde info ontvangen. Mvg, Van de Weyer Kurt
Kortingcode werkt niet
Sinds 20 maart kan men bij Tui-fly reis boeken met 10% korting. Loopt tot 27 maart. Bij het ingeven van de kortingscode bij de boeking krijgt men steeds "Door technisch probleem kan de korting niet verrekend worden .... " Intussen gaan de dagen voorbij en zal ik wellicht geen gebruik kunnen maken van de korting. Volksverlakkerij ?
Hotel geboekt in halpension blijkt achteraf enkel ontbijt
Beste, Op zaterdag 8 maart boek ik in Tui app verblijf in hotel Hannigalp van 16/8/2025 voor 10 nachten in halpension plus voor 2 volwassenen. De prijs die vermeld staat bedraagt 1.033,00 euro (screenshot genomen). Ik boek deze reis maar op de bestelbon in de bevestigingsmail staat vermeld dat deze boeking in ontbijt is. Op zondag 9 maart contact opgenomen met het contactcenter. Medewerker zegt dat het een fout in hun boekingssysteem is en dat ik aan prijs voor ontbijt geboekt heb. Ze zegt dat ik gelijk heb en dat Tui onze boeking gaat aanpassen en dat ze mij vandaag (10 maart ) gaat contacteren. Net telefoon gekregen dat Tui boeking niet kan aanpassen. Boeking kan enkel geannuleerd worden of een supplement betalen van 528 euro voor halfpension (of 728 voor halfpension plus). Na melding aan Tui werd prijs op website en app nog niet aangepast. Hotel staat nog altijd te boeken voor dezelfde prijs. Tui heeft ondertussen tijd genoeg gehad om deze fout aan te passen. In bijlage zit screenshot op het moment van boeking, de bestelbon waar uiteindelijk ontbijt staat en een screenshot van vandaag (nog steeds aan dezelfde prijs). Ik heb geboekt aan deze prijs en wil hetgene krijgen wat ik geboekt heb. Het is wel makkelijk om te zeggen dat boeking enkel kan geannuleerd worden. Gelieve mijn boeking dan ook aan te passen naar halpension plus.
Foutieve afrekening
Beste Onderstaand bericht werd jullie vandaag ook per mail verstuurd (door Sophie Van Neste), nu nogmaals via Testaankoop omdat zij dit dossier voor ons behartigen. Wij vragen bij deze om de verstuurde afrekening te corrigeren en voorlopig (tot de correctie rond is) on hold te plaatsen. Beste Wij ontvingen onderstaand betalingsverzoek. Ik veronderstel dat dit (opnieuw) over een vergissing of automatisch bericht gaat? Hier wordt immers melding gemaakt van een betalingsverzoek voor eens reis die wij geboekt hebben en dit voor een bedrag van € 2.348,10?! Dit lijkt me niet te kloppen, wij verwachten (zoals ook in laatste mailverkeer in bijlage afgesproken) een ANNULATIE van de boeking tegen het afgesproken bedrag van € 2011 annulatiekosten. Ik vat hieronder nog eens het mailverkeer in bijlage en afspraken samen: Uw bericht van 3/02/25 – 10u40: “De collega's van het contact center geven aan om de boeking uit coulance toch te willen annuleren tegen € 2011,- annuleringskosten. Dit is de prijs van de vliegtickets. De overige kosten voor de reissom voor het verblijf wordt dan kwijtgescholden” Mijn antwoord van 3/02/2025 – 11u12: “akkoord met de annulering van de boeking tegen € 2011 annuleringskosten, zoals voorgesteld” Nog wat over en weer gemail in bijlage terug te vinden om uiteindelijk volgende reply en conclusie te onvangen: Uw reactie van 5/02/2025 – 11u37: “Hartelijk dank voor uw bericht en uw akkoord om de boeking te annuleren. De boeking is door mijn collega's van het contact center voor u geannuleerd. U ontvangt een aangepaste factuur voor de annuleringskosten.” Conclusie: Gelieve ons de aangepaste factuur voor ANNULATIE door te sturen met daarop het afgesproken bedrag van € 2.011. Alvast bedankt! Met vriendelijke groeten Sophie Van Neste
Reis plots tot 800 euro goedkoper ??
Beste, Graag had ik mijn slechte ervaring met TUI gedeeld met jullie. Wij boekten in november een reis, met het idee om de laagste prijs te hebben qua vroegboekkorting, en zien dat deze nu dat onze reis 500 euro goedkoper staat. Op de Nederlande site van TUI zelfs 800 euro goedkoper. Na meerdere keren contact opgenomen te hebben met TUI blijkt dat zij niets kunnen doen en verwijzen zij naar de dagprijzen die kunnen schommelen. Ook een melding gemaakt bij hun zogezegde laagsteprijsgarantie maar ook daar kan men ons niet helpen. Wij vinden dit heel jammer en gezien dit toch om een groot bedrag gaat wilden wij dit toch melden. Alvast bedankt. Mvg
Claim vertraging
Geachte mevrouw/heer, Op 27/10/2024 ben ik op de luchthaven Marsa Alam aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. TB3031 naar Brussel met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 21u10 ipv 16u55 en kwam het ongeveer 3u45uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van - 600€ per passagier (over 3500 km) Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal 600euro. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: Kopie van vliegticket Kopie paspoort Kopie confirmatie
Vlucht vertraagd compensatie
Geachte mevrouw/heer, Op 27/10/2024 ben ik op de luchthaven MARSA ALAM aangekomen met een geldig ticket voor vlucht nr. TB3031 naar BRUSSEL met uw maatschappij. Op de luchthaven vernam ik via het vertrekbord dat deze vlucht vertraging had; het personeel was niet in staat om tijdens de wachttijd uitgebreide informatie/assistentie te verlenen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 21h10 ipv om 16u55 en kwam het ongeveer 3u45 uur later dan gepland aan op zijn bestemming. Overeenkomstig Europese wetgeving, verzoek ik hierbij om schadevergoeding ten bedrage van 600€ per passagier (over 3500 km). Gelet op het voorgaande verzoek ik om terugbetaling van in totaal €1200. Gelieve mij dit bedrag zo spoedig mogelijk te betalen door overschrijving op de betalingswijze die voor de boeking werd gebruikt. Bij gebrek aan een antwoord binnen 15 dagen na ontvangst van deze brief, behoud ik mij het recht voor juridische stappen te ondernemen om mijn rechten te beschermen. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Kopie van vliegticket
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten