Wij zijn gerepatrieerd in juli 2025 met een vlucht van Tui van Alicante naar Deurne na autopanne op onze vakantiebestemming.
Door de repatriëring moesten we ons onverwacht verplaatsen via een vlucht en uiteraard ook onze bagage waaronder een zeer dure wedstrijdfiets.
In de luchthaven van Alicante hebben we aangedrongen tot voorzichtigheid en labels toegevoegd waarop duidelijk 'fragile' te lezen staat.
Aangekomen in Deurne zien we door het raam van het vliegtuig de dure en delicate fiets (die we zo goed als mogelijk hadden ingepakt en beschermd) door een medewerker in de bagagekar gegooid worden met schade als gevolg.
We hebben dit onmiddellijk bij de medewerkers van de luchthaven in Deurne gemeld. Deze medewerker maande ons aan om een klacht via de website van Tui in te dienen, gezien dit op het moment van onze aanwezigheid niet mogelijk was op de (kleine) luchthaven in Deurne.
Thuisgekomen heb ik onmiddellijk gebeld naar Tui en kreeg ik hetzelfde advies. De medewerkster van Tui heeft mij dan geleid naar de juiste plaats op de website waar ik dan mijn klacht heb ingediend.
Alsof we nog niet genoeg ellende hadden, ging het zo mogelijk nog meer de negatieve kant op.
We zijn door de 'helpdesk' van Tui van het kastje naar de muur gestuurd en we werden keer op keer tegen gewerkt.
Volgens Tui hadden we op de luchthaven een claim moeten indienen en hebben we daardoor geen rechten meer.
We hebben dit echter gedaan in de mate van de mogelijkheden die er in Deurne zijn, namelijk bij een medewerker, maar meer was er op dat moment ter plaatse niet mogelijk.
Daarnaast wens ik te benadrukken dat wij in dit geval gerepatrieerd werden en daardoor niet gekozen hebben om naar Deurne vervoerd te worden noch om met Tui te vliegen.
Verder hebben wij zowel in de luchthaven van Alicante als in Antwerpen expliciet het belang van een zorgvuldige behandeling van de fiets aangekaart. Wij hebben hiervoor extra “Fragile”-labels bevestigd en betaald voor het vervoer van de fiets, wat automatisch een zorgvuldige behandeling mag impliceren.
Desondanks hebben wij met eigen ogen gezien dat deze aanwijzingen niet zijn opgevolgd en dat er met de fiets is gegooid. Hierbij kunnen we stellen dat de schade, het gevolg is van een fout van de vervoerder, haar ondergeschikten of lasthebbers, waarbij we minstens kunnen stellen dat deze vergoed moet worden.
We hebben een bestek laten maken en ik verwacht dan ook dat TUI een passende tegemoetkoming aanbiedt voor de geleden schade.
We kunnen dit niet zomaar laten passeren, daar we met 200% zekerheid weten/gezien hebben dat er met de fiets gegooid werd ondanks duidelijke labels.
We vertrokken in Alicante met een fiets in perfecte staat en kwamen thuis zonder auto én met een fiets waar heel wat kosten aan waren door toedoen van Tui.
Ik hoop dat Testaankoop mij hierbij kan ondersteunen en helpen want langs de kant van Tui komt er niets.