Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
D. D.
24/06/2025

Weigering garantie

Beste, Ik ben de eigenaar van een toyota hilux van bouwjaar 2022 met +/- 50 000 km op de teller. Een paar weken geleden hoorde ik een geluid aan mijn motor en ben hiermee naar de garage gegaan. Bij onderzoek bleek dat er 2 bevestigings bouten van de aircopomp waren gebroken. Mijn wagen is hersteld geweest en er is een garantieaanvraag ingediend bij toyota, deze is geweigerd en ik zou zelf 1/3 van de factuur moeten betalen (1/3 voor toyota en 1/3 voor de dealer). Ik ben van mening dat ik eigenlijk niks zou moeten betalen omdat mijn auto op de moment van het defect nog geen 3 jaar oud was en +/- 47 000 km had. Toyota geeft 10 jaar garantie of tot 200 000 km volgens hun reclame. Ik heb de lijst met de onderdelen die on de garantie vallen opgevraagd en de aircopomp zit er wel degelijk tussen maar omdat deze niet stuk is word de garantie geweigerd. Ik ben zelf een autotechnieker met meer dan 20 jaar ervaring, ik heb de afbroken bouten gezien, naar mijn mening zijn deze afgebroken door slechte montage, te vast gedraaid waardoor ze zijn gerokken en hun sterkte verloren zijn ofwel zijn de bouten van slechte kwaliteit geweest. In geen van beide gevallen kan ik er zelf iets aan doen. Ik word al het ware gestraft omdat ik te snel naar de garage ben gereden, ik had beter doorgereden tot de pomp er was afgevallen en waarschijnlijk een berg extra schade had gemaakt,dan was alles wel garantie geweest. Ik heb reeds een mail gestuurd naar de garantie dienst van toyota maar kreeg te horen dat de " specialisten" hebben beslist dat het geen garantie was en dat dit niet meer onomkeerbaar was. Ik heb ook de vraag gesteld wat dan volgens de "specialisten" de reden was voor het breken van de bouten maar hier heb ik nog geen antwoord op gehad. Ik vind persoonlijk dat toyota eigenlijk "valse reclame " maakt met hun 10 jaar garantie tot 200 000 km. Mijn auto voldoed aan alle criteria om binnen deze garantie te vallen, hij is steeds op tijd op onderhoud geweest bij een officiële dealer. Ik snap dus niet waarom ik nog een deel van de factuur zou moeten betalen. Met vriendelijke groeten, Dierckx Dirk

Afgesloten
W. C.
25/04/2025

Distributieriem PureTech-motor ProAce City Verso

Beste Op 17/01/2021 hebben wij een Toyota ProAce City Verso SWB met PureTech-motor 1.2 benzine besteld en deze werd in mei 2022 geleverd en in gebruik genomen. Het onderhoud wordt gedaan door een onafhankelijk garagist. Begin maart 2025 kregen wij enkele meldingen dat er olie te kort was waarbij wat olie werd bijgedaan, telkens onder de maximum-lijn van de peilstok. Op 14 maart 2025 kwam de melding dat er oliedrukverlies was en dat de motor onmiddellijk diende stilgelegd te worden. De wagen diende getakeld te worden. Zowel de pechverhelper als onze garagist gaven mee dat het een gekend probleem is bij het type motor dat in onze wagen steekt: een natte distributie-riem die afslijt waardoor de olie-aanzuigzeef verstopt en er een onderdruk gecreëerd wordt. Nochtans had de wagen op dat moment pas 82198 km op de teller. Het euvel kon worden hersteld. Weliswaar met een factuur van 1544,78 euro. Navraag en opzoekingen leren ons dat dit type motor frequent voor problemen met de oliedruk zorgt, zelfs voor de voorziene interval voor vervanging van de distributieriem. De fabrikant zou de garantietermijn hebben opgetrokken. Er is contact geweest van onze garagist met Toyota waar men meegaf dat de auto nét niet meer onder de garantie valt waardoor hij zelf de herstelling heeft uitgevoerd. Intussen hebben we zelf contact opgenomen met Toyota Belux die aangeeft dat er inderdaad een garantie-uitbreiding is, op voorwaarde dat het onderhoud in orde is, met een maximale speling van 23.000 km tussen twee onderhoudsbeurten (onderhoudsschema 1 jaar/20.000 km, eerst bereikte limiet). Voor één onderhoudsbeurt werd volgens hen de interval met 1523 km overschreden waardoor de wagen helaas net buiten de garantie viel voor de herstelling. Er wordt echter niet vermeld waar dit wordt beschreven of opgelegd. Opnieuw volgens professionelen kan dit niet de oorzaak zijn van de problemen met de oliedruk. We hebben Toyota Belux andermaal gecontacteerd met de boodschap dat wij niet akkoord konden gaan met het feit dat er geen garantie dekking is gezien het éénmalig overschrijden van een (waar beschreven?) opgelegde onderhoudsinterval niet de oorzaak kan zijn van een alom gekend probleem van dit motortype. Deze vraag op 12 april aan Toyota Belux om hun besluit te heroverwegen werd niet meer beantwoord... Kort samengevat: wij zijn van mening dat dit wel onder de verlengde garantie valt! Verzoek aan Toyota om een tegemoetkoming.

Afgesloten
M. A.
11/08/2024

Klachten over mijn splinter nieuwe toyota proace, Plaatnummer: 2FPM876 Chassisnummer: YARVEEHTMGZ291

Geachte heer/mevrouw, Op 5 juli jL, heb ik mijn splinternieuwe Toyota ProAce (Plaatnummer: 2FPM876, Chassisnummer: YARVEEHTMGZ291747)opgehaald bij de autodealer in Mol. Kort na het in gebruik nemen van de auto merkte ik een sterke rubbergeur onder de motorkap op, die zeer intens was. Mijn kinderen hebben op dat moment ook al veel rook ingeademd. Dit gebeurde op een vrijdagavond. Ik heb de auto toen geparkeerd en niet meer gebruikt. De volgende ochtend, op zaterdag, heb ik direct de autodealer in Mol gebeld en de situatie uitgelegd. Ik mocht op maandag langskomen om de auto te laten controleren. Op maandag was er nog steeds een lichte geur onder de motorkap aanwezig. Na inspectie door de monteur werd mij verteld dat er niets aan de hand was en dat de geur normaal was bij een nieuwe auto. Dit verbaasde mij, aangezien toen de hele cabine naar rook stonk. Omdat ik in augustus met mijn gezin op vakantie zou gaan, adviseerde de Toyota-dealer mij om de auto vlak voor vertrek nogmaals te laten controleren. Op 2 augustus ben ik opnieuw naar de dealer gegaan voor een controle. Op 10 augustus, vlak voor ons vertrek op vakantie, zijn we een dagje naar de Efteling in Kaatsheuvel geweest. Op de heenweg waren er geen problemen, maar op de terugweg, na slechts vijf minuten rijden, begon er veel rook uit de uitlaat en onder de motorkap te komen terwijl we nog op de parkeerplaats van de Efteling waren. Mijn kinderen en vrouw raakten in paniek en verlieten het voertuig, ondanks de drukte op de parkeerplaats. BHV’ers kwamen langs en de brandweer werd erbij geroepen. Zij onderzochten de auto grondig; er kwam nog steeds veel rook onder de motorkap vandaan en het motorblok was erg warm. Uiteindelijk heb ik de pechhulp van Toyota gebeld. Omdat het inmiddels rond 23:00 uur was, werd er iemand van de ANWB gestuurd om de auto weg te slepen. We kregen geen vervangende auto aangeboden, maar er werd wel een taxi geregeld die ons naar huis bracht. Rond 01:00 uur arriveerde de taxi, en om 02:00 uur waren we thuis. Ik deel dit verhaal omdat ik zeer teleurgesteld ben in Toyota en ik heb geen vertrouwen meer in mijn auto. Dit is de tweede keer dat zoiets gebeurt en beide keren waren mijn kinderen aanwezig. Mijn vakantie kan hierdoor niet doorgaan. Ik heb inmiddels 50.500,00 euro uitgegeven voor de aanschaf van de Toyota ProAce en voel mij enorm in de steek gelaten. Ik zou het zeer op prijs stellen als u mij wilt helpen. Ik wil deze auto niet meer. Hij is niet veilig voor mij, niet voor mijn kinderen, en ook niet voor andere weggebruikers. Ik hoop dat Toyota zijn verantwoordelijkheid neemt en mij gemoedsrust kan bieden.

Afgesloten
A. S.
21/05/2024

Problemen met levering van een auto

Beste, Ik heb een tweedehands auto gekocht op 02/05/2024, maar ik heb geen bewijs gekregen dat de onderhoud van de auto in orde is. Zij zeiden dat zij kunnen geen bewijs geven, maar kan ik dat later in de app vinden, en alles komt in orde, maar nog altijd niet.Ik heb de Hybride Health Check attest ook niet gekregen.Vandag ben ik terug geweest naar de garage en zij zeiden dat de baterie plat was en ik moest eerst minimum 500 km rijden voor dat zij kunnen dat opnieuw checken, maar zij zeiden niet dat moet ik terug komen na 500km. Vandaag heb ik de attest voor hybride gekregen, maar voor de onderhoud NEE! Zij zeiden dat een probleem in de app is en komt zeker in orde. Alles is super bizar, want ik heb gevraagd op een andere garage informaties over de auto en de informaties zijn in hun systeem juist dezelfde als op de app, dat betekent in mijn opinie, dat geen probleem in de app is. Ik heb gevraagd als de auto bij een ongeval betrokken was. Zij zeiden: nee, maar in de app merk ik enkele reparaties en toen heb ik gevraagd wat reparaties zijn die, zij konden ook niet antwoorden. De andere garage zei dat ik een auto met problemen heb gekocht. Ik ben super teleurgesteld, omdat ik dit bedrijf en zijn dealers vertrouwde. Ik vind dat ben ik niet correct geholpen, misschien ook bedrogen , misschien omdat ik een vrouw ben of omdat ik van andere land ben, ik begrijp echt niet waarom. In mijn opinie en in vergelijk met de andere garages kan niet zoiets. Ik hoop echt dat kan ik door jullie geholpen worden. Mvg. Ana Secara

Opgelost
G. E.
21/04/2024

toyota rav4 : 2e sleutel en laadtoestel

Beste,op 15/04/2022 bestelde we onze RAV4PHEV, levering beloofd in November '22. Uiteindelijk de wagen in ontvangst mogen nemen op 31/05/23, 6 maanden later. Jammer genoeg Mr E., er is maar 1 sleutel beschikbaar voor uw wagen. De tweede volgt snel. Ook de laadkabel met type Mennekes stekker(drijfkracht) was niet bij de levering.Na 6 maanden en enkele onbeantwoorde mails van de dealer, nog altijd geen tweede sleutel.Op 27/11/23 stuurden we daarom een aangetekende brief naar Toyota Belgium met de vraag wanneer we onze tweede sleutel en laadkabel mochten verwachten. Hierop kregen we wel een mail terug met het antwoord dat we al tevreden mochten zijn dat we de wagen toch al hadden en nog wat geduld moesten hebben voor de sleutels!We zijn nu 21/04/24, bijna 1 jaar later, en nog altijd geen tweede sleutel en laadkabel!! Onbegrijpelijk!!!Wanneer mogen we een afronding verwachten van dit dossier?Een goede wagen, maar ontevreden klant.vr gr Geert

Afgesloten
R. V.
22/02/2024

Service

Beste, ik kocht een auto TOYOTA YARIS CROSS B-SUV 1.5 TNGA HEV 2WD CVT Elegant LHD op 28/11/2022 bij Toyota BEERENS, Noorderlaan 93 te 2030 Antwerpen.Reeds snel na de aankoop waren er problemen met de navigatie. Aanvankelijk werden die opgelost door garagepersoneel (die meer ervaring hadden in het gebruik). Echter na meerdere consultaties, werden de problemen moeilijker door mezelf op te lossen én daarenboven vervelender.Ikzelf heb die navigatie zeker nodig omdat ik regelmatig verplaatsingen doe, naar bestemmingen die ik niet bij voorbaat ken.Uiteindelijk werd er dan vastgesteld dat de navigatie REGELMATIG uitviel.De garage verzocht een afspraak te maken opdat een hoofdtechnicus dat probleem zou kunnen onderzoeken.Na afloop van dit onderzoek heeft men mij gemeld dat het probleem diende overgemaakt te worden aan Toyota België, aangezien de huistechnici niet instaat waren het op te lossen. Men diende te wachten op het antwoord van de constructeur van de auto.Echter na een behoorlijke wachttijd en na aandringen van mezelf, kreeg ik het antwoord dat de constructeur nog steeds niet geantwoord had.M.a.w. ik rijd nu met een auto ZONDER navigatie !Dit kan ik niet zomaar aanvaarden en eis dat er binnen de kortst mogelijke tijd een oplossing komt voor dit probleem. Het is voor mij onmogelijk goed te keuren dat ik 'mijn plan maar moet trekken' !IK verwacht een doortastende oplossing voor dit probleem - graag doe ik beroep op jullie organisatie om dit geregeld te krijgen.Uiteraard ben ik bereid de auto ter beschikking te stellen wanneer nodig, met dien verstande dat ik dan een gelijkwaardig voertuig ter beschikking krijg, ZONDER kosten.Met vriendelijke groeten,Ria Van Bortel.22.02.2024

Opgelost
T. B.
20/11/2023

garantie niet voor gevolgschade bij Toyota

Beste ,ik heb een Toyota RAV ( 4 jaar oud ) laten herstellen onder garantie maar blijkt de gevolgschade die niet door mijn toedoen is ontstaan NIET onder garantie valt .Zoals reeds eerder vermeld in mijn persoonlijke mail naar Toyota toe is de auto tijdig binnen gebracht zodra ik probleem ondervond . De koppeling is moeten vervangen worden door gevolgschade (vol olie van het lek en geen voldoende grip meer ), alsook de koppeling zelf valt niet onder garantie . Jullie antwoord op mijn mail was heel kort en bondig '' gevolgschade wordt niet gedekt en zeker de koppeling niet '' Verdere verwijzing is er niet geweest of antwoord op mijn verhaal van gevolgschade ..... Waarom spreekt men van 10 jaar garantie i.p.v. 5 jaar garantie als men plots vele dingen niet meer dekt ? Het is een kat in een zak kopen , de consument wordt misleid. Waar is de immers gekende Toyota service ?? Ik ben nu een ontevreden klant na jaren trouw aan Toyota .

Afgesloten
P. V.
18/08/2023

een uitschuiver van formaat voor Toyota Belgium

Beste,Ik bestelde op 6 mei jl. een nieuwe Toyota Prius PHEV in de meest complete en enig mogelijke uitvoering Premium Plus met als enige mogelijke optie een metaalkleur. Uit diverse lectuur en testverslagen/videoreportages bij de persvoorstelling in Europa worden de wagens voorgesteld in Premium-uitvoering, inclusief panoramisch dak, stoelbekleding in leder (inclusief zetelverwarming- en koeling en geheugenfunctie), verwarmde achterzetels, 360° camera, premium geluidsinstallatie (8 luidsprekers). Tot vorige week nog vermelde (via de 360° interieurbeelden) ook de configurator op Toyota.be ondubbelzinnig voornoemde uitrusting.De wagen wordt in de week van 28 augustus verwacht bij de dealer in Turnhout. Wat blijkt nu, in België hebben de bestelde voertuigen géén lederen zetelbekleding (en dus ook géén koeling, géén geheugeninstelling), géén verwarmde achterzetels, géén premium geluidsinstallatie, géén 360° camera en evenmin een panoramisch dak. De configurator op de Belgische site is blijkbaar sinds deze week ook aangepast en laat idd géén lederen interieur meer zien, doch weidégelijk een panoramisch dak.Ik voel me dus letterlijk bekocht en sta met de rug tegen de muur. De dealer stelt me gerust dat, indien ik de auto niét in ontvangst neem, deze zonder probleem kan doorverkocht worden, wegens de té grote vraag kan de nieuwe Prius zelfs tijdelijk niet meer besteld worden. Een magere troost uiteraard, dit was niet de bedoeling bij het bestellen van de auto.Na 25 jaar trouwe Lexus en Toyota kan dit wel tellen en lijkt me voor een kwaliteitsmerk totaal onwaardig. Het enige noodzakelijke was een transparante en vollédige informatie bij de bestelling van het voertuig. Een méér dan bijzonder ontgoochelde klant, met hart en ziek verknocht aan een fantastisch merk ...

Afgesloten
E. B.
8/03/2023

Onafgewerkte geleverde nieuwe auto

Beste,Ik heb een Proace City Verso Passenger LWB 1.2L Petrol 8AT MPV LHD gekocht, maar voldoet nog niet aan de verkoopsvoorwaarde.Bij de specificatie van onze auto staat dat deze een Android auto functie bevat.Android auto werkt niet, volgens onze verdeler heeft Toyota hier geen licentie voor!De applicatie “My Toyota” is ook niet volledig bruikbaar wegens incompatibiliteit met de onze auto!Hierdoor kan je dan het GPS systeem van de auto niet volledig benutten.De geïnstalleerde Dash Cam zou een botsing moeten detecteren, dit doet hij echter niet.De Webasto is ook nog niet functionerende, onze verdeler is nog aan het uitzoeken hoe dit geïnstalleerd moet worden.Onze auto is besteld op 16/01/2023 en zou geleverd worden op 31/08/2022 maar dat werd een paar keer uitgesteld, op 24/01/23 hebben wij de wagen onafgewerkt in ontvangst mogen nemen, tot heden zijn we nog bezig om alles in orde te krijgen.Hierdoor hebben wij 2 maande zonder auto gezeten.Onze verdeler is vriendelijk maar na veel tijd in te besteden mailen telefoneren langsgaan.... is het helaas nog niet opgelost.Met vriendelijke groeten,

Afgesloten
G. H.
5/02/2023

Probleem met garantie

Op de website van Toyota wordt fier aangekondigd dat er tien jaar garantie wordt gegeven. Wat daarvoor de voorwaarden zijn is niet direct duidelijk. Zelf mocht ik onlangs ervaren wat deze belofte waard is. Het schuifdak van mijn zes jaar oude Rav 4 wilde plots niet meer bewegen. In eerste instantie dacht ik dat er wel een zekering zou doorgebrand zijn maar na een bezoekje aan de garage in Oostende werd er mij meegedeeld dat het volledige mechaniek van het schuifdak zou moeten vervangen worden met een kostprijs van meer dan 3000 Euro. Terzelfdertijd kreeg ik ook te horen dat dit jammer genoeg niet onder de garantie viel omdat (sic) mijn laatste onderhoud een maand te laat was gebeurd…Ik ben gepensioneerd en rij dus niet zo veel maar toch gaat mijn auto minstens tweemaal per jaar naar de garage, meestal gecombineerd met het wisselen van de wielen. Niemand heeft ooit gezegd dat een onderhoud te laat was. Die zogenaamde uitgebreide garantie van Toyota moet blijkbaar met een serieuze korrel zout genomen worden!Teleurgesteld,Gerard HamerlinckMessem 10, Sint-Andries

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform