Terug

Foutieve factuur, nalatigheid en gebrek aan communicatie

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

S. T.

Naar: Toyota Belgium

14/10/2025

Geachte, Naar aanleiding van uw schrijven betreffende dossier B22096 (klantnr. 3821 – FlowersbyJo) wens ik hierbij formeel te laten weten dat ik de volledige vordering betwist. De betwiste factuur betreft een onderhoud dat ik nooit heb gevraagd of goedgekeurd. Mijn wagen werd binnengebracht bij Hedin Automotive voor een specifiek probleem met het AdBlue-systeem en voor een nazicht keuring. Niet voor een algemene onderhoudsbeurt. Kort na de interventie dook het exacte probleem opnieuw op, wat ertoe leidde dat mijn voertuig drie keer bij Hedin moest worden binnengebracht. Pas tijdens de derde tussenkomst, waarbij mijn wagen uiteindelijk meer dan negen maanden bij hen heeft gestaan, werd het probleem definitief opgelost. Maar die lange stilstand, gecombineerd met het volledige gebrek aan communicatie, heeft tot ernstige professionele en persoonlijke gevolgen geleid. Tijdens die stilstand werd bovendien een probleem met de ophanging vastgesteld. Hoewel dit werd hersteld binnen garantie, kreeg ik achteraf letterlijk te horen dat dit "een plezier" was dat men mij had gedaan — iets wat ik ongepast en misleidend vind, zeker gezien de context. In tussentijd kreeg ik van Hedin een vervangvoertuig, waarvoor ik dankbaar was, maar ook dat werd onverwacht en zonder voorafgaand overleg teruggevraagd. Als zelfstandige ben ik volledig afhankelijk van mijn wagen voor mijn beroepsactiviteit. Door deze gang van zaken — de onopgeloste defecten, de maandenlange stilstand, het gebrek aan transparantie en het ongevraagde onderhoud — heb ik aanzienlijke schade geleden: verlies van klanten, inkomsten en werkzekerheid. De impact was zodanig groot dat ik uiteindelijk mijn activiteit heb moeten stopzetten. Hoewel er uiteraard meerdere factoren meespeelden, is het voor mij duidelijk dat de langdurige onbeschikbaarheid van mijn voertuig en de administratieve nasleep van dit dossier hier een directe rol in hebben gespeeld. Op 17 mei 2024 heb ik Hedin Automotive hierover al gemaild en de factuur formeel betwist. Ik kreeg daarop geen enkele reactie. Na ontvangst van uw schrijven heb ik onmiddellijk contact opgenomen met de filiaalmanager van Hedin Automotive Sint-Pieters-Leeuw. Pas een week later kreeg ik te horen dat men desondanks de procedure zou verderzetten. Daarnaast wens ik te verduidelijken dat ik tussen 18 augustus en 12 september in het buitenland verbleef, waardoor ik de wettelijke termijn voor betwisting niet tijdig heb kunnen respecteren. Na mijn terugkeer heb ik meteen telefonisch contact opgenomen met uw kantoor. Daar werd mij bevestigd dat ik mijn betwisting alsnog per e-mail mocht indienen — bij deze dus. Ik blijf bij mijn standpunt dat deze factuur ongeldig en onterecht is. Het ging om een ongevraagde prestatie, het originele probleem werd pas vele maanden later opgelost, en de impact op mijn zelfstandige activiteit was ingrijpend. Indien gewenst kan ik alle bewijsstukken bezorgen: e-mailcorrespondentie, de originele factuur en verdere elementen die aantonen dat het probleem maandenlang aansleepte. Ik verzoek u vriendelijk maar met aandrang om de invordering onmiddellijk te schorsen. Indien Hedin Automotive meent dat haar vordering gegrond is, staat het hen vrij om zich tot de rechtbank te wenden, waar ik mijn standpunt ten volle zal verdedigen. Met beleefde groet, Johanna De Klerk Kloosterweg 18 1652 Beersel BE0762.526.896 (niet meer geldig) Sam.thibaut@hotmail.com +32 471 67 45 98 Bij deze ook mijn eerste mail als betwisting op hun herinnering. Hier heb ik nooit een antwoord op mogen ontvangen. Deze mail dateert van 17/05/2024. Beste, Mijn wagen heeft 9 maand bij jullie gestaan terwijl ik een zelfstandige ben die deze dagelijks nodig heeft. Bijgevolg heb ik een verlies geleden dat tot in de duizenden euro's oploopt. Om van de actieve verzekering maar te zwijgen (deze mocht ik niet afsluiten omdat jullie hier nog mee testrijden) die mij 3000 euro per jaar kost. Ik heb zelf nooit geweten dat dit zoveel maanden zou duren. Dus sorry maar deze factuur weiger ik te betalen. Ik heb mijn auto 7 keer binnen gedaan bij jullie voor hetzelfde probleem en na 9 maanden zonder communicatie van jullie kant heb ik hem eindelijk terug. Als jullie willen dat deze factuur betaald word dan zal dat via het gerecht moeten gaan. Als u dit verder wil bespreken kan u mij bereiken op +32471674598 of via mail.

Berichten (9)

Toyota Belgium

Naar: S. T.

16/10/2025

Website Helpcenter Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 16 okt 2025 11:59 CEST Mevrouw De Klerk, Wij bevestigen de ontvangst van uw bericht met betrekking tot de betwisting van de factuur die verband houdt met de interventie bij Hedin Automotive. Wij begrijpen de ernst van de situatie die u beschrijft en de aanzienlijke impact die dit heeft gehad op uw professionele activiteiten. Uw dossier zal met de nodige zorg en aandacht behandeld worden. Om deze situatie op een objectieve en volledige manier te kunnen beoordelen, zullen wij contact opnemen met Hedin Automotive om: De betwiste factuur in detail te controleren, Het volledige interventiehistoriek van uw voertuig op te vragen, Hun versie van de feiten en toelichting te verkrijgen.Op basis van deze informatie zullen wij de situatie verder analyseren en u vervolgens een gemotiveerd antwoord bezorgen. Kunt u ons ook meedelen bij welk Hedin-filiaal uw voertuig precies werd binnengebracht? Deze informatie is belangrijk zodat wij rechtstreeks met de juiste vestiging contact kunnen opnemen om de nodige uitleg en historiek op te vragen. Alvast bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 14 okt 2025 11:16 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Foutieve factuur, nalatigheid en gebrek aan communicatie ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

S. T.

Naar: Toyota Belgium

16/10/2025

Geachte mevrouw Brancovianu, Hartelijk dank voor uw eerdere antwoord en voor de bereidheid om mijn klacht met de nodige zorg te behandelen. Ik wens u hierbij op de hoogte te brengen van een dramatische wending in dit dossier die dringend tussenkomst vereist. Ondanks het feit dat ik reeds in mei 2024 formeel protesteerde tegen de betwiste factuur, en ondanks de lopende klachtenprocedure bij Test-Aankoop, is er inmiddels door de gerechtsdeurwaarder van Hedin Automotive beslag gelegd op al onze bankrekeningen. De gevolgen hiervan zijn ronduit schrijnend: mijn gezin zit momenteel zonder ook maar één euro ter beschikking, met een kindje van 13 maanden. Wij kunnen onze basisuitgaven, zoals voeding en medische kosten, niet langer dekken. Ik kan moeilijk beschrijven hoe frustrerend en onrechtvaardig dit aanvoelt, zeker in een situatie waar de betwisting aantoonbaar gerechtvaardigd is en het gesprek met Toyota nog lopende is. Daarbij komt nog dat deze situatie extra pijnlijk is, gezien onze lange en trouwe band met Toyota. Mijn vader heeft in totaal meer dan 20 voertuigen aangekocht bij Garage De Laet, de voorganger van het huidige Hedin-filiaal in Sint-Pieters-Leeuw. Vanuit dat positieve vertrouwen heb ik zelf ook mijn partner overtuigd om via jullie een Toyota ProAce (occasie met verlengde garantie) aan te schaffen. Dat vertrouwen is inmiddels diep geschonden. Door de hele gang van zaken sinds de overname door Hedin — de ongevraagde werken, de maandenlange stilstand, het gebrek aan communicatie en de juridische druk — hebben wij met spijt in het hart beslist om zowel privé, zakelijk als familiaal afstand te nemen van deze garage, en in sommige gevallen zelfs van Toyota als merk. Ik wil ook open en correct zijn: hoewel ik in 2024 reeds duidelijk protesteerde tegen de factuur via e-mail, ben ik te laat geweest met de formele betwisting op de deurwaardersaanmaning. Dit was mede te wijten aan mijn verblijf in het buitenland op dat moment. Ik heb na terugkomst wel onmiddellijk contact opgenomen met het kantoor van de deurwaarder en hen telefonisch ingelicht. Gelet op de ernst van de situatie en de disproportionele gevolgen voor mijn gezin, doe ik een dringend beroep op Toyota Belux om: 1. De betrokken concessiehouder Hedin Automotive te verzoeken het beslag onmiddellijk op te schorten, 2. Het geschil via de geëigende weg (klachtenprocedure en eventueel rechtbank) verder te laten behandelen, 3. Rekening te houden met mijn jarenlange klantenrelatie, eerdere betwistingen, en de manifeste schade die uit deze gang van zaken voortvloeit. Ik blijf uiteraard beschikbaar om bijkomende documentatie te bezorgen en dit dossier verder toe te lichten. Mijn voertuig werd destijds binnengebracht bij Hedin Automotive Sint-Pieters-Leeuw (Bergensesteenweg 706B). Ik hoop op een snelle, rechtvaardige en menselijke reactie van uw kant. Met vriendelijke groet, Sam Thibaut (stand image nv) In naam van Johanna de Klerk Kloosterweg 18 1652 Beersel

Toyota Belgium

Naar: S. T.

19/10/2025

Website Helpcenter Beste Klachten, Houd er rekening mee dat ons laatste bericht, als reactie op uw eerste e-mail, 3 dagen geleden is verzonden. Onze klantenservice wacht op aanvullende informatie van u om uw verzoek beter te kunnen verwerken. Hieronder vindt u een korte samenvatting van uw verzoek/vraag: Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 16 okt 2025 11:59 CEST Mevrouw De Klerk, Wij bevestigen de ontvangst van uw bericht met betrekking tot de betwisting van de factuur die verband houdt met de interventie bij Hedin Automotive. Wij begrijpen de ernst van de situatie die u beschrijft en de aanzienlijke impact die dit heeft gehad op uw professionele activiteiten. Uw dossier zal met de nodige zorg en aandacht behandeld worden. Om deze situatie op een objectieve en volledige manier te kunnen beoordelen, zullen wij contact opnemen met Hedin Automotive om: De betwiste factuur in detail te controleren, Het volledige interventiehistoriek van uw voertuig op te vragen, Hun versie van de feiten en toelichting te verkrijgen.Op basis van deze informatie zullen wij de situatie verder analyseren en u vervolgens een gemotiveerd antwoord bezorgen. Kunt u ons ook meedelen bij welk Hedin-filiaal uw voertuig precies werd binnengebracht? Deze informatie is belangrijk zodat wij rechtstreeks met de juiste vestiging contact kunnen opnemen om de nodige uitleg en historiek op te vragen. Alvast bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 14 okt 2025 11:16 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Foutieve factuur, nalatigheid en gebrek aan communicatie ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

S. T.

Naar: Toyota Belgium

20/10/2025

Beste Ik wil u er op wijzen dat ik deze info reeds bezorgd heb op 16/10/2026. Als u nog verdere info nodig hebt dan hoor ik het graag. Met vriendelijke groet Sam Thibaut

Toyota Belgium

Naar: S. T.

20/10/2025

Website Helpcenter Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 20 okt 2025 16:38 CEST Beste Mr. Thibaut, Bedankt voor uw bericht en voor de informatie die u eerder hebt bezorgd. Wij zijn uw dossier momenteel aan het behandelen binnen een ander dossier (via Test Aankoop). Daarom zullen we dit dossier afsluiten, zodat de verdere opvolging enkel via het bestaande kanaal kan verlopen. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 20 okt 2025 10:45 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Nieuw bericht van SAM T ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Toyota Belgium

Naar: S. T.

20/10/2025

Website Helpcenter Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 20 okt 2025 16:41 CEST Geachte M. Thibaut Hartelijk dank voor uw e-mail en voor de bijkomende toelichting die u ons telefonisch en schriftelijk hebt bezorgd. Wij begrijpen de ernst van de situatie en nemen uw bezorgdheden zeer ernstig. Om dit dossier correct te kunnen behandelen, hebben wij ondertussen de nodige informatie opgevraagd bij Hedin Sint-Pieters-Leeuw om hun versie van de feiten te verkrijgen en de situatie verder te analyseren. Wij houden u uiteraard op de hoogte en komen zo snel mogelijk bij u terug van zodra wij hun reactie hebben ontvangen. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 16 okt 2025 14:01 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Nieuw bericht van SAM T ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Toyota Belgium

Naar: S. T.

21/10/2025

Website Helpcenter Hallo Klachten Bedankt dat u contact met ons hebt opgenomen! We hopen dat uw verzoek of klacht nu is opgelost. Kunt u 2 minuten de tijd nemen om onze interactie te beoordelen? Hoe tevreden bent u met de hulp van de klantenservicemedewerker? 5 Zeer tevreden 4 3 2 1 Helemaal niet tevreden Uw feedback is erg belangrijk voor ons en helpt ons de kwaliteit van onze klantenservice te verbeteren. Hieronder kan je nog een overzicht vinden van je laatste contact met ons: Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 20 okt 2025 16:38 CEST Beste Mr. Thibaut, Bedankt voor uw bericht en voor de informatie die u eerder hebt bezorgd. Wij zijn uw dossier momenteel aan het behandelen binnen een ander dossier (via Test Aankoop). Daarom zullen we dit dossier afsluiten, zodat de verdere opvolging enkel via het bestaande kanaal kan verlopen. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 20 okt 2025 10:45 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Nieuw bericht van SAM T ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Toyota Belgium

Naar: S. T.

22/10/2025

Website Helpcenter Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 22 okt 2025 10:41 CEST Geachte M. Thibaut, Hartelijk dank voor uw bericht. Wij hebben uw dossier intussen verder opgevolgd en onze vragen aan de dealer overgemaakt. De dealer heeft ons laten weten dat zij u ondertussen gecontacteerd hebben en dat de situatie in der minne werd geregeld. Wij zijn uiteraard tevreden dat er een oplossing werd gevonden en dat uw dossier op deze manier kon worden afgesloten. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 20 okt 2025 16:41 CEST Geachte M. Thibaut Hartelijk dank voor uw e-mail en voor de bijkomende toelichting die u ons telefonisch en schriftelijk hebt bezorgd. Wij begrijpen de ernst van de situatie en nemen uw bezorgdheden zeer ernstig. Om dit dossier correct te kunnen behandelen, hebben wij ondertussen de nodige informatie opgevraagd bij Hedin Sint-Pieters-Leeuw om hun versie van de feiten te verkrijgen en de situatie verder te analyseren. Wij houden u uiteraard op de hoogte en komen zo snel mogelijk bij u terug van zodra wij hun reactie hebben ontvangen. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 16 okt 2025 14:01 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Nieuw bericht van SAM T ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Toyota Belgium

Naar: S. T.

22/10/2025

Website Helpcenter Beste Klachten, We hebben 2 dagen geleden contact met u opgenomen om te vragen of u ons de gevraagde aanvullende informatie kon verstrekken. We hebben nog niets van u gehoord. Daarom sluiten we uw dossier voorlopig. Als uw probleem nog steeds niet is opgelost, verzoeken we u om binnen enkele dagen op deze e-mail te reageren. Uw verzoek wordt dan automatisch heropend. Hieronder vindt u een korte samenvatting van uw verzoek/vraag: Olivia Brancovianu (Toyota Belgium) 16 okt 2025 11:59 CEST Mevrouw De Klerk, Wij bevestigen de ontvangst van uw bericht met betrekking tot de betwisting van de factuur die verband houdt met de interventie bij Hedin Automotive. Wij begrijpen de ernst van de situatie die u beschrijft en de aanzienlijke impact die dit heeft gehad op uw professionele activiteiten. Uw dossier zal met de nodige zorg en aandacht behandeld worden. Om deze situatie op een objectieve en volledige manier te kunnen beoordelen, zullen wij contact opnemen met Hedin Automotive om: De betwiste factuur in detail te controleren, Het volledige interventiehistoriek van uw voertuig op te vragen, Hun versie van de feiten en toelichting te verkrijgen.Op basis van deze informatie zullen wij de situatie verder analyseren en u vervolgens een gemotiveerd antwoord bezorgen. Kunt u ons ook meedelen bij welk Hedin-filiaal uw voertuig precies werd binnengebracht? Deze informatie is belangrijk zodat wij rechtstreeks met de juiste vestiging contact kunnen opnemen om de nodige uitleg en historiek op te vragen. Alvast bedankt voor uw medewerking. Met vriendelijke groet, Kind Regards Olivia Brancovianu Customer Relation Manager Toyota Lexus Belux Klachten 14 okt 2025 11:16 CEST ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ Foutieve factuur, nalatigheid en gebrek aan communicatie ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform