Terug

Distributieriem PureTech-motor ProAce City Verso

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

W. C.

Naar: Toyota Belgium

25/04/2025

Beste Op 17/01/2021 hebben wij een Toyota ProAce City Verso SWB met PureTech-motor 1.2 benzine besteld en deze werd in mei 2022 geleverd en in gebruik genomen. Het onderhoud wordt gedaan door een onafhankelijk garagist. Begin maart 2025 kregen wij enkele meldingen dat er olie te kort was waarbij wat olie werd bijgedaan, telkens onder de maximum-lijn van de peilstok. Op 14 maart 2025 kwam de melding dat er oliedrukverlies was en dat de motor onmiddellijk diende stilgelegd te worden. De wagen diende getakeld te worden. Zowel de pechverhelper als onze garagist gaven mee dat het een gekend probleem is bij het type motor dat in onze wagen steekt: een natte distributie-riem die afslijt waardoor de olie-aanzuigzeef verstopt en er een onderdruk gecreëerd wordt. Nochtans had de wagen op dat moment pas 82198 km op de teller. Het euvel kon worden hersteld. Weliswaar met een factuur van 1544,78 euro. Navraag en opzoekingen leren ons dat dit type motor frequent voor problemen met de oliedruk zorgt, zelfs voor de voorziene interval voor vervanging van de distributieriem. De fabrikant zou de garantietermijn hebben opgetrokken. Er is contact geweest van onze garagist met Toyota waar men meegaf dat de auto nét niet meer onder de garantie valt waardoor hij zelf de herstelling heeft uitgevoerd. Intussen hebben we zelf contact opgenomen met Toyota Belux die aangeeft dat er inderdaad een garantie-uitbreiding is, op voorwaarde dat het onderhoud in orde is, met een maximale speling van 23.000 km tussen twee onderhoudsbeurten (onderhoudsschema 1 jaar/20.000 km, eerst bereikte limiet). Voor één onderhoudsbeurt werd volgens hen de interval met 1523 km overschreden waardoor de wagen helaas net buiten de garantie viel voor de herstelling. Er wordt echter niet vermeld waar dit wordt beschreven of opgelegd. Opnieuw volgens professionelen kan dit niet de oorzaak zijn van de problemen met de oliedruk. We hebben Toyota Belux andermaal gecontacteerd met de boodschap dat wij niet akkoord konden gaan met het feit dat er geen garantie dekking is gezien het éénmalig overschrijden van een (waar beschreven?) opgelegde onderhoudsinterval niet de oorzaak kan zijn van een alom gekend probleem van dit motortype. Deze vraag op 12 april aan Toyota Belux om hun besluit te heroverwegen werd niet meer beantwoord... Kort samengevat: wij zijn van mening dat dit wel onder de verlengde garantie valt! Verzoek aan Toyota om een tegemoetkoming.

Berichten (1)

Bemiddeling door Testaankoop 10 mei 2025

Toyota Belgium

Naar: W. C.

19/05/2025

Geachte heer Claeys, Hartelijk dank voor uw bericht en voor het gedetailleerd overmaken van uw ervaring met uw Toyota ProAce City Verso. Na grondige controle van uw dossier kunnen wij bevestigen dat de aanvraag tot tussenkomst onder de verlengde garantie volgens de geldende normen van Toyota werd geweigerd. De reden hiervoor is dat bij één van de onderhoudsbeurten de maximaal toegestane overschrijding van het onderhoudsinterval met meer dan 1.500 km werd overschreden. Volgens het onderhoudsschema van Toyota geldt er een interval van 1 jaar of 20.000 km (wat het eerst voorkomt), met een toegelaten marge van 3.000 km – dus maximaal 23.000 km tussen twee beurten. In uw geval werd dit met 1.523 km overschreden. Wij begrijpen uw standpunt en de frustratie die dit met zich meebrengt, zeker gezien het gekende karakter van het motorprobleem. Toch zijn wij als invoerder gebonden aan de voorwaarden die aan deze garantie-uitbreiding verbonden zijn. Voor meer informatie over het Toyota Relax garantieverlengingsprogramma, de voorwaarden en hoe deze automatisch wordt verlengd bij elk officieel onderhoud, verwijzen wij u graag naar onze website: &128073; www.toyota.be/toyotarelax Wij blijven uiteraard ter beschikking voor verdere vragen of toelichting. Met vriendelijke groeten, Met vriendelijke groeten - Meilleures salutations - Best regards, Olivia Brancovianu Customer Relations Manager toyota belux, part of Inchcape plc Group Leuvensesteenweg 369, 1932 Zaventem, Belgium T0800 999 55E info@lexus.be E info@toyota.be Scan the QR code or click on the code and give us your opinion about our client service


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform