Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
Y. A.
23/07/2025

Herstelling pc

Op 3/6/2024 Heb ik een samengestelde pc gekocht ter waarde van 2.799 euro Nu 1jaar later. Blijkt de cpu pomp kapot te zijn. Dit laten herstellen. 2 weken moeten wachten. Nu 1.5 maand later terug probleem zelfde klachten als ervoor. Binnen gedaan zeggen ze dood leuk 2 tot 3 weken wachten aan de telefoon. Ze zeggen geen prioriteit te geven omdat dit meer dan week verder is.... Klantenservice is nihil Alsook onvriendelijk aan te telefoon.

Afgesloten
D. L.
16/07/2024

herstelling

Beste, Ik heb in 2021 een laptop gekocht en had na 23 maanden problemen heb die teruggestuurd en die werd hersteld nu is datzelfde probleem terug en vraag ik herstelling maar blijkbaar kan ik niet meer terecht met die firma, dat is toch niet te begrijpen voor te verkopen zijn ze goed maar herstellen moet iemand anders doen .

Afgesloten
W. S.
24/05/2024

Herroepingsrecht wordt misbruikt

Beste ik bestelde een paar weken terug een laptop (waarde 1650€) en die kwam met 14 dagen herroepingsrecht.Nu ik ben een persoon die woont op een nieuwbouw appartement en heb meer dan 100 positieve reacties op tweedehands en ebay. Alles bij mij wordt met respect behandeld en 5 jaar later ziet een toestel er nog steeds als nieuw uit bij mij.Deze laptop heeft welgeteld 3x 30 min aangestaan op een vaste plaats in de woonkamer. Hier wordt niet gegeten of gedronken .Heb deze met alle dozen en plastic + stevig verpakt teruggestuurd na 9 dagen omdat ik een laptop niet meer kan gewoon worden.Nu een dag of 4 later krijg ik een mail met enkele foto' s waarop staat dat ze de retour NIET kunnen aanvaarden??. Op een overbelichte, wazige foto die zij mij stuurden was er een vette vingerafdruk en paar natte plakjes van een natte vingertop ofzo te zien... T was gelijk dat ze hem een dag in een vuil magazijn hadden geplaatst.Swat ik was razend en heb hun veelvuldig gemaild/ gebeld.....hun uitleg: er zijn teveel gebruikssporen terug gevonden inc op het touchpad en gebruik van vloeistoffen ??????Nu het toppunt is dat het touchpad zelfs NOOIT aangeraakt geweest is. Er werd direct een muis gebruikt. En vloeistoffen al evenmin want laptop stond op een tafel in de woonkamer. Ik woon daar alleen.Het was heeeeel duidelijk dat zijn niet van plan waren om deze dure laptop terug te betalen. Heb te horen gekregen dat zij hun niet bezighouden met zaken in scene te zetten, doch dit is hier wel een mooi voorbeeld van....wees daar maar heel zeker van!!Ik heb begrip dat ze bepaalde zaken zoals headsets en dergelijke niet terugnemen omwille van hygiënische redenen, maar dit is belachelijk!Zij hebben het geld in hun kassa en kom....we laten de laptop checken door iemand met vettige vingers, zetten daar een straffe witte lamp op en hopla....retouraanvraag gewijgerd!Ik heb al veel zaken gekocht en dit is de allereerste keer dat ik gebruik wou maken van een herroepingsrecht. In mijn ogen pure oplichterij en misbruik van vertrouwen.De laptop is ondertussen verkocht maar ik heb 600€ mislopen en ik wil daar een schikking voor. Mvg,

Opgelost
A. C.
16/10/2023

Onherstelde grafische kaart

Ik heb op 27 december 2021 bij Alternate Belgie een dure grafische kaart ter waarde van 1.076 euro gekocht, deze grafische kaart ging enkele maanden voor de garantie periode defect met allerlei defecten zoals o.a. witte strepen op het beeld, enorm piepend geluid, haperingen en stotteringen tijdens het gamen, grafische kaart is onstabiel. Het product werd onhersteld teruggestuurd naar mij, waarbij ik nog meer defecten vaststelde zie lawaai bijgeleverd filmpje, contact opgenomen met alternate en zij weigeren het probleem op te lossen. Als test heb ik een andere grafische kaart geplaatst en dan werkt alles perfect

Opgelost
N. W.
12/08/2023

Problemen met terugbetaling.

Beste,Op 24/07/2023 kocht ik op de online webshop 'Alternate.be' een moederbord voor mijn PC. Eens dit moederbord geleverd werd, stelde ik visueel vast dat de andere PC-onderdelen niet compatibel waren met het moederbord. Ik heb bijgevolg het moederbord enkele dagen later (binnen de 14 dagen!!) in de originele verpakking geretourneerd naar Alternate (hiervoor diende ik zelf een post-label te voorzien, maar goed dat maakte me niet uit.)Op 07/08/2023 ontving ik van de klantendienst van Alternate een mail waarin stond dat de retour niet aanvaard werd wegens schade aan het moederbord. Er zouden enkele pinnen op de CPU-socket (plaats waar de processor rust) gebogen zijn. Ik heb dit bij ontvangst van het product logischerwijs nooit gecontroleerd gezien ik onmiddellijk zag dat het product niet compatibel was met mijn andere onderdelen. Ik heb dus dit antwoord teruggestuurd waarop ik de volgende dag opnieuw een mail ontving waarin de medewerker schreef dat ik de schade aan het product binnen de 48 uur had moeten melden en dit momenteel niet meer mogelijk was. Ik drong nogmaals aan op het feit dat ik het moederbord nooit heb gecontroleerd op schade of nooit getest heb. Ik vroeg hen vervolgens om bewijs van de staat van het moederbord voordat dit naar mij werd verzonden, dit gezien het bedrijf wettelijk verplicht is te bewijzen dat de schade door mij werd verricht. Hierop kreeg ik geen antwoord. Momenteel zijn we vijf dagen verder en staan we nog geen stap verder. De waarde van het product betreft 135,89 euro en ik wens een volledige terugbetaling voor het product. Verder wens ik geen gevolg voor de onderneming.Dank voor uw tijd en moeite.

Afgesloten
M. D.
7/08/2023

Defect product ontvangen, geen terug betaling ontvangen

BesteEen tijdje gelden bestelde ik bij Alternate een CPU.Deze werd mooi op tijd geleverd maar, nadat ik het product ontvangen had, zag ik dat ik een verkeerde versie van de CPU besteld had.Helaas zag ik pas nadat ik de zegel op de doos opengesneden had, maar voordat ik het product uit de doos gehaald heb. Hierop heb ik contact opgenomen, de eerst volgende werkdag, met de klantendienst van Alternate. Daar heb ik dezelfde uitleg gedaan en daar kwam het bericht dat omdat dit binnen de 48 uur was, het product gewoon terug gestuurd kon worden en de terugbetaling zou gebeuren, no questions asked. Nadat het product aankwam bij Alternate kreeg ik bericht dat het product defect was en ik aangezien ik niet tijdig gemeld zou hebben dat het product DOA was, er geen terugbetaling kon gebeuren. Hierop is het product teruggestuurd naar mij.Daarop heb ik de klantendienst opnieuw gecontacteerd en bleek dat er initieel geen interne nota was van mijn eerste contact. Na enkele mails heen en weer te sturen, bleek dat ik op mijn retour formulier had moeten aanduiden dat het product DOA was en niet dat ik het wou ruilen wegens een verkeerd besteld product.Hierna zijn er nog enkele mails heen en weer gegaan om dit te bespreken maar de conclusie was dat ook al heb ik hun binnen de vastgelgegd termijn van 48 gecontacteerd en is er door hun klantendienst gemeld om het gewoon terug te sturen (helaas was die via een online chat portaal en heb ik hier geen bewijs van), Had ik blijkbaar het product eerst moeten uitproberen binnen de 48 uur om dan de juiste optie aan te duiden op het retour formulier.Daarna kreeg ik geen reactie meer vanuit Alternate en contacteer ik jullie nu.

Opgelost
J. P.
30/06/2023

problemen met garantie, waarna plots plots fysieke schade word vast gesteld

beste, ik bestelde een msi moederbord.mpg z690 carbon wifi.dit heb ik volledig geïnstallerd incl alle software. waarna ik niet meer in de bios van het moederbord geraakten.om dit te verhelpen installeerde ik een nieuwe bios update.deze verliep zoals het hoort tot de heropstart. deze gebeurde, echter zonder rgb of beeld.als ik de pc opnieuw probeer op te starten gebeurt er niets meer.ik vraag voor garantie bij alternate waar ik het moederbord aankocht. deze vertellen mij dat er geen garantie is op bios updates.na veel heen en weer communicatie met zowel alternate als msi. word mijn moederbord opgestuurd naar alternate om eventueel terug gestuurd te worden naar msi voor een nieuwe bios update.bij aankomst van het moederbord bij alternate krijg ik een email die schrijft dat er meerdere gebogen cpu pinnen te vinden zijn.dit is onmogelijk. het moederbord incl cpu werkte. het probleem was een biosflash niet gebogen cpu pinnen.hierdoor is er totaal geen recht meer op een garantie claim.ik ben voor de volle 100% zeker dat er geen gebogen pinnen waren wanneer ik het bord terugstuurde. ik heb het met de grootste zorg weer gedemonteerd. en zelfs met cpu socket beschermer weer opgestuurd.erger vind ik nog dat er percies dezelfde reviews terug te vinden zijn op tweakers.dit potje stinkt. heel heel erg.mvg,jonas parren

Afgesloten
L. V.
10/02/2023

defect moederbord

ik bestelde een moederbord en processor. Na installatie van het moederbord en processor heb ik windows 10 geinstalleerd.In de BIOS zag ik dat alle hardware dat erop geplaatst was correct gedetecteerd werd namelijk RAM-geheugen,SSD-drive, GPU en processor.Echter toen ik de drivers van het moederbord via de meegeleverde USB-stick wilde installeren,kreeg ik problemen.Onboard audio en LAN konden niet geactiveerd worden.De drivers konden niet geinstalleerd worden.In windows werd er geen netwerk of audio hardware gedetecteerd.Dit stond wel degelijk Enabled in de BIOS.Na enkele reboots startte de pc niet meer op maar kreeg ik na de POST gewoon een zwart scherm.De Q-led codes die het moederbord toonde varieerden tussen 26 en 29.Deze codes staan niet in de lijst die in de bijgeleverde handleiding staat.Het was duidelijk dat er iets mis is met dit moederbord.Toen heb ik Alternate telefonisch gecontacteerd.Ik heb gevraagd of het mogelijk was om zelf met mijn pc langs te komen en te wachten terwijl dit bekeken werd.Dit was niet mogelijk. Zelfs toen ik voorstelde om op een bepaald tijdstip op afspraak langs te komen, werd dit geweigerd met als reden dat het te druk is.Ik mocht wel mijn pc binnen brengen, een diagnose betalen en binnen de twee weken ging men er dan eens naar kijken waarna ik die mocht afhalen.Ik zei dat ik op 115 km afstand woon, een rit van anderhalf uur heen, weer anderhalf uur terug en enkele weken lateropnieuw om op te halen en dat ik dit niet wenselijk vond.Men stelde voor om dit op te sturen met alle risico's van dien maar dit vond ik ook niet wenselijk.Ik besloot om mij te beroepen op herroepingsrecht en deelde dit mee.De persoon aan de telefoon zei mij dat dit geen probleem was.Ik vroeg hoe ik dit moest terugsturen.De persoon aan de telefoon zei mij dat ik de processor terug in de originele verpakking steken en zorgendat alle resten van koelpasta verwijderd waren.Dit heb ik gedaan en alles behoorlijk verpakt en teruggestuurd.Nu heb ik een mail ontvangen dat de garantie geweigerd wordt omdat er enkele pinnen aan de CPU socket verbogen zijn.Dit is niet de oorzaak van de hiervoor vermelde problemen met dit moederbord, want bij verbogen CPU-pinnen zou de processor niet gedetecteerd worden en deze werd wel degelijk gedetecteerd.Bij het verwijderen van de processor was er een klein beetje koelpasta op de CPU houder (het scharnierend gedeelte datde CPU op zijn plaats houdt).Ik heb dit voorzichtig verwijderd met een doekje.Misschien is dit de oorzaak van de verbogen pinnen.Na ontvangst van deze mail belde ik opnieuw naar Alternate om een toelichting hieromtrent.De persoon aan de telefoon hield voet bij stuk dat dit niet onder garantie valt.Ik suggereerde om het moederbord bij de fabrikant aan te bieden voor reparatie, maar dit werd onmiddellijk en zonderer ook maar een seconde over na te denken afgewezen. Nochtans is het vervangen van een socket een veelvoorkomendeherstelling en kost om en bij de 45 euro.Ik ben bereid om die kosten op mij te nemen, maar dit neemt niet weg dat dit moederbord niet behoorlijk functioneerdealvorens de beschadiging van de socket.Alternate houdt echter voet bij stuk dat dit niet hersteld kan worden en gaat mij dit defect moederbord terugsturen.

Afgesloten
S. V.
26/12/2022

Defect product van Alternate

Beste, ik heb een bestelling bij Alternate.be gedaan op 17 december 2022. Helaas hebben ze mij een defect moederbord geleverd en ze willen dit niet vervangen met een werkend product. Zie beneden voor een volledige beschrijving van het probleem en acties ondernomen.• Beschrijving probleem: Op 17 december 2022 heb ik alle onderdelen voor een nieuwe gaming PC bij Alternate.be besteld. Totale factuur was meer dan 4000 euro. Op 20 december werd het pakket ontvangen. Helaas was 1 van de onderdelen die Alternate heeft opgestuurd al defect bij ontvangst, namelijk het moederbord (MSI MPG Z690 CARBON WIFI) ter waarde van 529 euro. • De oorzaken van de klacht: Gekocht product is defect aangeleverd door Alternate.• De gevolgen van de situatie: Ik kan de gaming PC niet verder installeren zonder een werkende moederbord.• De acties ik naar het bedrijf toe reeds hebt ondernomen en de resultaten van die acties: De dag na ontvangt van de bestelling, op 21 december, hebben we het moederbord terug opgestuurd naar Alternate.be in de hoop dat ze een nieuwe en werkende moederbord in de plaats opsturen. Op 23 en 26 december 2022 hebben we email correspondenties gehad met Alternate: Alternate beweert dat ze beschadigingen zien op het moederbord, waardoor dit niet in de garantie valt. Ik kan bevestigen dat het moederbord met de grootste zorg op 20 december getest werd en, toen bevestigd werd dat het niet werkte, ook in dezelfde staat (als bij ontvangst) teruggestuurd werd naar Alternate op 21 december. Op 26 december heb ik naar het klantendienst van Alternate gebeld om uit te leggen dat het moederbord al bij mijn ontvangst nooit heeft gewerkt, dat ik het moederbord in dezelfde staat, als bij ontvangst, teruggestuurd heb naar Alternate en dat ik graag een nieuwe werkende moederbord zou willen ontvangen of mijn geld terug. Alternate heeft dit helaas geweigerd en meegedeeld dat dit niet terugbetaald word en dat ik een nieuwe moet kopen. We zitten nu vast met ons geschil. En ik ben helaas een heel ontevreden klant, want hierdoor kan ik mijn kostbare gaming PC niet verder bouwen zonder een werkende moederbord (en het geld ben ik blijkbaar ook kwijt doordat Alternate dit niet wil oplossen)

Opgelost
P. P.
18/01/2022

Lange wachttijd + levering van onvolledig toestel

Op 2 november 2020, bijna 14 maanden gelden dus, bestelde ik een nieuwe PC met als grafische kaart de MSI RTX 3080 VENTUS die toen in pre-order was (ordernummer 222899561). Door een wereldwijd tekort aan chips kon de kaart toen niet binnen korte termijn geleverd worden, maar via de website kon men zijn plaats in de wachtrij volgen.Op 14 juli 2021 kreeg ik dan een mail dat de grafische kaart nooit meer leverbaar was, maar vervangen werd door een andere, gelijkwaardige kaart, de MSI RTX VENTUS LHR. Er werd ook gevraagd om de voorgestelde aanpassing te bevestigen, het geen ik dezelfde dag nog deed.Helaas loste dit niets op: ook van deze kaart waren er tekorten dus de wachtrij bleef gewoon bestaan.Gisteren, 17/1/2022, 16u13, ontving ik onderstaande mail:Alternate België Sales [sales@alternate.be] 16:13 (6 uur geleden)aan mijBeste Peter,Onlangs hebben we in jouw bestelling de niet meer leverbare MSI RTX 3080 VENTUS vervangen door de MSI RTX 3080 VENTUS LHR grafische kaart.Met spijt in ons hart delen we mee dat de fabrikant ook deze LHR-versie niet meer kan leveren. Dit wil zeggen dat we genoodzaakt zijn de bestelling van de grafische kaart te annuleren.Indien deze kaart een onderdeel was van een grotere bestelling, zal enkel de kaart uit de bestelling worden gehaald. De andere producten uit de bestelling zullen op de gebruikelijke manier verwerkt worden.Omdat we weten dat dit geen fijn nieuws is, bieden we onze oprechte excuses aan.We doen er alles aan om binnen de 3 tot 5 werkdagen de terugbetaling te voldoen.Met vriendelijke groet, Cordialement,JulianCustomer Happiness RepresentativeAlternate België bvOeyvaersbosch 16-18, 2630 Aartselaar, België Tel: +32 (0)3 - 871.11.11Internet: www.alternate.beIk las deze mail rond 18u30 en probeerde Alternate nog te bereiken, maar ze waren gesloten van 18u en dus niet meer bereikbaar. Daarom stuurde ik hen rond 19u een bericht via hun online contactformulier:Beste ‘Customer Happiness Representative’,vandaag kreeg ik van u een mail dat in mijn bestelling van 2/11/2020, 14 maanden geleden, de grafische kaart verwijderd werd, maar de rest van de bestelling zal uitgevoerd wordenw.Met andere woorden, u bent van plan mij een computer te leveren zonder grafische kaart?Ik ben hiermee niet akkoord: ik wil wel een volledig werkend systeem!Voor de bestelde grafische kaart zijn er ondertussen meer dan genoeg alternatieven en ik eis dan ook dat ik een werkende PC geleverd krijg, met RTX 3080 grafische kaart en zonder meerprijs!Dat de prijzen gesegen zijn in de 14 maanden dat u mij aan het lijntje houdt is niet mijn probleem. U stelde zelf al eens voor een alternatief te leveren aan dezelfde prijs, dus dat doe ik nu ook.Indien u niet akkoord bent, zal ik klacht indienen bij de FOD Economie voor oneerlijke handelspraktijken en zal ik ook Testaankoop inschakelen.Peter Pollet0479 86 23 31Even later, om 19u47, krijg ik echter al een mail dat de (onvolledige) computer verwerkt is en opgestuurd via Bpost. Dit is amper 3 uur en half na de eerst email waarin gemeld werd dat de bestelling onvolledig zou uitgevoerd worden en deze keer, als het hen niet uitkomt, werd er dus niet eerst een bevestiging gevraagd!Ondanks het feit dat het bij Alternate ineens niet snel genoeg kon gaan wil ik wel opmerken dat ik rond 19u00 dus al wel aangegeven had dat ik geen onvolledige PC wil. Je koopt toch ook geen auto zonder wielen?De volgende dag, 18/1/2021, stond bpost voor half negen voor de deur met de PC. Om 9u18 kreeg ik een email met een kopie van de factuur. Om 13u23 kreeg ik een email dat het bedrag van de geannuleerde grafische kaart binnen enkele dagen zou teruggestort worden. Als ze geld moeten terugstorten, verloopt het proces blijkbar iets trager…Ondertussen had ik nog altijd geen reactie op mijn bericht via het online contactformulier. Daarom belde ik Alternate op rond 14u. Ze bevestigden dat ze mijn bericht wel gehad hadden, maar ze hadden het te druk gehad om te antwoorden. De kaart kon nooit meer geleverd worden omdat ze ‘end of life’ was (en dat is dus iets dat ik in pre-order besteld heb!) en een andere kaart ‘ging niet, want dat was een ander formaat’, hetgeen natuurlijk klinkklare onzin is. De man aan de telefoon bood me aan dat ik mijn PC kon terugsturen en ‘na een week zou ik dan mijn geld terugkrijgen’. Weer twee snelheden… Ik zei dat het niet eerlijk was dat ik hem eerst zou moeten terugsturen en dan op mijn geld wachten: ze hadden mijn geld al 14 maanden! Volgens de man aan de lijn was dat ‘de manier waarop ze werkten’. Ik zei ook dat ik voor het geleden verlies aan koopkracht een compensatie verwachtte, maar dat kon de man aan de lijn niet beslissen. Ik vroeg dan om iemand aan de lijn te krijgen die dit wel kon beslissen, maar ‘er waren geen verantwoordelijken aanwezig’.Alternate wil hier gewoon profiteren van het feit dat ze nu meer kunnen verdienen aan nieuwe bestellingen omdat de prijs van de kaarten ondertussen gestegen is.Dit is oneerlijk: de kaart werd 14 maanden geleden in pre-order besteld en betaald en ondertussen zijn er meer dan genoeg gelijkwaardige alternatieven beschikbaar.Ik neem geen genoegen met het me simpel terugstorten van het aankoopbedrag, want omwille van de inflatie in dit geld nu minder waard. Bovendien, als de bestelling binnen een redelijke termijn geannuleerd was, had ik de PC ergens anders kunnen bestellen aan de prijzen van 1 jaar geleden. Door mij 14 maanden aan het lijntje te houden doe ik dus financieel verlies.Momenteel zijn er gelijkwaardige alternatieven beschikbaar, dus de verkoopovereenkomst kan wel degelijk uitgevoerd worden. Ik vraag dan ook dat mijn bestelling van 2/11/2020 uitgevoerd wordt, met een alternatieve maar gelijkwaardige kaart (geen minderwaardig alternatief) en zonder meerprijs. Ze hebben me tenslotte gelokt met een pre-order en me vervolgens 14 maanden aan het lijntje gehouden.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform