Op 2 november 2020, bijna 14 maanden gelden dus, bestelde ik een nieuwe PC met als grafische kaart de MSI RTX 3080 VENTUS die toen in pre-order was (ordernummer 222899561). Door een wereldwijd tekort aan chips kon de kaart toen niet binnen korte termijn geleverd worden, maar via de website kon men zijn plaats in de wachtrij volgen.Op 14 juli 2021 kreeg ik dan een mail dat de grafische kaart nooit meer leverbaar was, maar vervangen werd door een andere, gelijkwaardige kaart, de MSI RTX VENTUS LHR. Er werd ook gevraagd om de voorgestelde aanpassing te bevestigen, het geen ik dezelfde dag nog deed.Helaas loste dit niets op: ook van deze kaart waren er tekorten dus de wachtrij bleef gewoon bestaan.Gisteren, 17/1/2022, 16u13, ontving ik onderstaande mail:Alternate België Sales [sales@alternate.be] 16:13 (6 uur geleden)aan mijBeste Peter,Onlangs hebben we in jouw bestelling de niet meer leverbare MSI RTX 3080 VENTUS vervangen door de MSI RTX 3080 VENTUS LHR grafische kaart.Met spijt in ons hart delen we mee dat de fabrikant ook deze LHR-versie niet meer kan leveren. Dit wil zeggen dat we genoodzaakt zijn de bestelling van de grafische kaart te annuleren.Indien deze kaart een onderdeel was van een grotere bestelling, zal enkel de kaart uit de bestelling worden gehaald. De andere producten uit de bestelling zullen op de gebruikelijke manier verwerkt worden.Omdat we weten dat dit geen fijn nieuws is, bieden we onze oprechte excuses aan.We doen er alles aan om binnen de 3 tot 5 werkdagen de terugbetaling te voldoen.Met vriendelijke groet, Cordialement,JulianCustomer Happiness RepresentativeAlternate België bvOeyvaersbosch 16-18, 2630 Aartselaar, België Tel: +32 (0)3 - 871.11.11Internet: www.alternate.beIk las deze mail rond 18u30 en probeerde Alternate nog te bereiken, maar ze waren gesloten van 18u en dus niet meer bereikbaar. Daarom stuurde ik hen rond 19u een bericht via hun online contactformulier:Beste ‘Customer Happiness Representative’,vandaag kreeg ik van u een mail dat in mijn bestelling van 2/11/2020, 14 maanden geleden, de grafische kaart verwijderd werd, maar de rest van de bestelling zal uitgevoerd wordenw.Met andere woorden, u bent van plan mij een computer te leveren zonder grafische kaart?Ik ben hiermee niet akkoord: ik wil wel een volledig werkend systeem!Voor de bestelde grafische kaart zijn er ondertussen meer dan genoeg alternatieven en ik eis dan ook dat ik een werkende PC geleverd krijg, met RTX 3080 grafische kaart en zonder meerprijs!Dat de prijzen gesegen zijn in de 14 maanden dat u mij aan het lijntje houdt is niet mijn probleem. U stelde zelf al eens voor een alternatief te leveren aan dezelfde prijs, dus dat doe ik nu ook.Indien u niet akkoord bent, zal ik klacht indienen bij de FOD Economie voor oneerlijke handelspraktijken en zal ik ook Testaankoop inschakelen.Peter Pollet0479 86 23 31Even later, om 19u47, krijg ik echter al een mail dat de (onvolledige) computer verwerkt is en opgestuurd via Bpost. Dit is amper 3 uur en half na de eerst email waarin gemeld werd dat de bestelling onvolledig zou uitgevoerd worden en deze keer, als het hen niet uitkomt, werd er dus niet eerst een bevestiging gevraagd!Ondanks het feit dat het bij Alternate ineens niet snel genoeg kon gaan wil ik wel opmerken dat ik rond 19u00 dus al wel aangegeven had dat ik geen onvolledige PC wil. Je koopt toch ook geen auto zonder wielen?De volgende dag, 18/1/2021, stond bpost voor half negen voor de deur met de PC. Om 9u18 kreeg ik een email met een kopie van de factuur. Om 13u23 kreeg ik een email dat het bedrag van de geannuleerde grafische kaart binnen enkele dagen zou teruggestort worden. Als ze geld moeten terugstorten, verloopt het proces blijkbar iets trager…Ondertussen had ik nog altijd geen reactie op mijn bericht via het online contactformulier. Daarom belde ik Alternate op rond 14u. Ze bevestigden dat ze mijn bericht wel gehad hadden, maar ze hadden het te druk gehad om te antwoorden. De kaart kon nooit meer geleverd worden omdat ze ‘end of life’ was (en dat is dus iets dat ik in pre-order besteld heb!) en een andere kaart ‘ging niet, want dat was een ander formaat’, hetgeen natuurlijk klinkklare onzin is. De man aan de telefoon bood me aan dat ik mijn PC kon terugsturen en ‘na een week zou ik dan mijn geld terugkrijgen’. Weer twee snelheden… Ik zei dat het niet eerlijk was dat ik hem eerst zou moeten terugsturen en dan op mijn geld wachten: ze hadden mijn geld al 14 maanden! Volgens de man aan de lijn was dat ‘de manier waarop ze werkten’. Ik zei ook dat ik voor het geleden verlies aan koopkracht een compensatie verwachtte, maar dat kon de man aan de lijn niet beslissen. Ik vroeg dan om iemand aan de lijn te krijgen die dit wel kon beslissen, maar ‘er waren geen verantwoordelijken aanwezig’.Alternate wil hier gewoon profiteren van het feit dat ze nu meer kunnen verdienen aan nieuwe bestellingen omdat de prijs van de kaarten ondertussen gestegen is.Dit is oneerlijk: de kaart werd 14 maanden geleden in pre-order besteld en betaald en ondertussen zijn er meer dan genoeg gelijkwaardige alternatieven beschikbaar.Ik neem geen genoegen met het me simpel terugstorten van het aankoopbedrag, want omwille van de inflatie in dit geld nu minder waard. Bovendien, als de bestelling binnen een redelijke termijn geannuleerd was, had ik de PC ergens anders kunnen bestellen aan de prijzen van 1 jaar geleden. Door mij 14 maanden aan het lijntje te houden doe ik dus financieel verlies.Momenteel zijn er gelijkwaardige alternatieven beschikbaar, dus de verkoopovereenkomst kan wel degelijk uitgevoerd worden. Ik vraag dan ook dat mijn bestelling van 2/11/2020 uitgevoerd wordt, met een alternatieve maar gelijkwaardige kaart (geen minderwaardig alternatief) en zonder meerprijs. Ze hebben me tenslotte gelokt met een pre-order en me vervolgens 14 maanden aan het lijntje gehouden.