Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
A. N.
15/04/2025

te grote afrekening

Betreft: Betwisting van factuurnummer [22200085] van [1/04/2025] en factuurnummer 22200084 van 01/04/2025 Geachte mevrouw/heer, Op [1/04/2025] heb ik van u de hierboven vermelde facturen ontvangen voor een bedrag van alles te samen € [445.21]. op 3maanden tijd zo een groot bedrag. Dat moet echter een vergissing zijn: wij hebben zonnepanelen en hebben steeds onze maandelijkse factuur betaald. Hoe kan een afrekening dan zo groot zijn? Onze muren zijn 20cm dik geïsoleerd. Ik betwist deze facturen dan ook en vraag u om ze na te kijken. In afwachting van uw reactie betaal ik het niet-betwiste gedeelte van de factuur, namelijk 123 euro van het ene factuur en 258 euro van het andere, en dit onder voorbehoud van al mijn rechten. Met vriendelijke groet, Amber Nieuwejaers

Opgelost
D. V.
15/03/2025

Korting niet ontvangen.

Ik ontvang mijn korting van 235 € niet omdat ik te laat zou betaald hebben. De facturen van octa+ kwamen in mijn spam terecht, zelfs de herinnering. Men geeft toe dat het een probleem is maar aan Telenet ligt. Ik heb ingetekend een jaar geleden met de vermelding dat dit enkel was op voorwaarde dat ik de korting kreeg. Ik ben ondertussen veranderd van leverancier en heb de indruk dat dit hier ook mee te maken heeft. Ik ben 52 jaar en heb al altijd correct betaald, ben zelfs nog nooit in de min gegaan op mijn bankrekening. Ik ben hier totaal niet mee akkoord, klanten lokken met kortingen en dan elke reden gebruiken om die niet te moeten betalen. Ik wil dat mijn korting van 235 €. gecrediteerd wordt. Men weet dat de facturen in de spam belanden maar doet er niets aan!

Afgesloten
W. L.
28/01/2025

Energietarief - tTransparantie

Beste, Sinds begin vorig jaar tot eind november was is klant bij octa+. Ze hebben me opgebeld vanuit aan ander bedrijf (dat waarschijnlijk betaald wordt door octa+) om me het goedkoopste energietarief voor mijn regio aan te bieden. Ze deden een schatting van 130 euro per maand op het verbruik dat ik had door gegeven. Dit leek mij een voordelig tarief. Na 1 maand hebben ze op eigen initiatief het voorschotbedrag verhoogd naar 180 euro. Ik heb hiervoor gebeld waarom ze dit deden en dat ik hier niet mee gediend was. Ze hadden me op zijn minst op de hoogte kunnen stellen. Daarnaast was het ook onmogelijk om terug te gaan naar het voorschotbedrag van 130 euro. Ik beslag graag over mijn eigen geld wat daarmee gebeurd. In november ben ik overgestapt naar een andere leverancier (Totalenergies) en kreeg dan ook een eindfactuur. Ik moet nog eens 300 euro bijbetalen op een half jaar terwijl mijn verbruik ongeveer de geschatte waarden bedraagt. Het komt dus naar op +/- 230 euro per maand dat ik heb betaald. De kosten per kwh bedraagd 0.33 cent wat ver boven het gemiddelde ligt van het gemiddelde tarief in België terwijl ze het me als het 'goedkoopste' tarief hebben verkocht. Ze hebben na een kwade mail zelf contact opgenomen maar dit was een waardeloos gesprek. De man aan de andere kant wist niet wat te zeggen en gaf me eigenlijk gelijk. Hij zou het voorleggen aan een meerdere of er een tegemoetkoming mogelijk was of ze zouden nog eens contact met me opnemen. Wel wist hij met te vertellen dat ik in een duurder groen tarief zat. Hier heeft niemand me ooit van op de hoogte gebracht en heb dus ook niets getekend omtrent een duurder 100% groen tarief. Ten slotte heb ik een e-mail terug gekregen van octa+ dat ze hebben besloten niets te doen. graag schakel ik jullie hulp in want ik voel me (en ik ben) opgelicht. Mvg, W-J L

Afgesloten
G. D.
20/01/2025

Factuu

Geachte Met De Ridder Gina, Ik krijg hier een zwaar factuur van 2 maanden electriciteit maar vind dit niet correct. Heb al 87 € betaald en nu komen ze nog is met een factuur van 307,79€. Ik ben terug naar men vorige leverancier gegaan. Octa zei dat ze goedkoper waren maar blijkbaar niet. Mvg

Opgelost
T. V.
29/10/2024

Probleem met vaste vergoeding

Beste Mevrouw, Beste Mijnheer, Ik verhuur een appartement in Antwerpen maar woon zelf in Kasterlee waar mijn energieleverancier Eneco is. Mijn appartement in Antwerpen komt vrij in de zomer dit jaar en besluit de abonnementen tijdelijk op mijn naam te plaatsen tot wederverhuur. Ik neem contact op met Eneco om dit via hun te regelen en laat duidelijk weten dat ik tarief “leegstand “ wens. Er woont namelijk niemand. De dame van Eneco wijzigt het gesprek in de richting van OCTA + die interessante tarieven hebben voor leegstand. Kort daarop krijg ik een prijsvoorstel van OCTA+ : 33,36 euro per maand voorschot voor elektriciteit en aardgas. ( ECO Fixed ) Dit lijkt me zeer aannemelijk en stuur begin september daarop de meterstanden door naar het betreffende bedrijf wederom met de vermelding “leegstand “ en het vooropgestelde tarief van 33,36 euro maandelijks. Ik krijg een contract van OCTA+ ingaand vanaf 11/9/2024. ( ECO Fixed ). Midden september krijg ik een eerste voorschot factuur van 113,34 euro. Dus meer of driemaal zoveel dan afgesproken. Ik protesteer deze factuur tijdig. Na verschillende telefonische contacten verneem ik dat OCTA + mij enkel een prijsvoorstel heeft doorgestuurd, zij zich daar niet hoeven aan te houden en dat hun tarief “leegstand “ niet 33,36 euro per maand is maar 75 euro. Zij sturen mij een mail om hiermee akkoord te gaan. Ik weiger dit. Ondertussen krijg ik een tweede voorschotfactuur ( oktober ) gepresenteerd maar deze maal niet van 113,40 euro maar van 170 euro. Opnieuw protesteer ik deze rekening. Ik vind deze voorschotfacturen onterecht omdat in het pand niet gewoond wordt en de aardgasketel quasi uit staat omdat het super warm weer is. Daarenboven houdt OCTA+ zich niet aan het oorspronkelijk doorgestuurde prijsvoorstel. Na een mail van mij aan hun adres zijn zij bereid om de laatste factuur van 170 euro te annuleren. De eerste factuur tbv 113,40 euro blijft openstaan. Ondertussen blijven ze mij maar bestoken met het feit dat ik met het tarief van 75 euro “leegstand “ akkoord moet gaan. Begin oktober is mijn appartement verhuurd en laat ik OCTA+ weten dat deze discussie overbodig is en vraag hen de slotfactuur op te maken op basis van de meterstanden die ik hen doorgeef. Midden oktober krijg ik de slotfacturen ; ééntje voor elektriciteit en een tweede voor aardgas. De beide facturen samen bedragen maar liefst 266,86 euro voor een periode van 11/9 tot 16/10. Voor één maand met een minimaal verbruik is dit wel een fikse som. Ik controleer de meterstanden en deze zijn correct maar zie wel op beide facturen telkens een gelijkaardig bedrag staan van 131,73 euro ( incl) ( vaste vergoeding ) + het verbruik. Dus : Elektriciteit : 131,73 euro / vaste vergoeding Aardgas : 131,73 euro / vaste vergoeding Totaal : 263,46 euro Dit betekent 3,4 euro verbruik ( 266,86 – 263,46 ) en de andere 263,46 euro is mij een raadsel waarvoor dit dient. Ik protesteer terug de facturen want dit zijn wel de duurste energiefacturen die ik ooit heb ontvangen voor een tijdsbestek van 1 maand, een verbruik 0,46m3 aardgas en ca. 1KW elektriciteit. Ik kan wel begrijpen dat men een kost aanrekent, maar het 78 voudige van het verbruik lijkt me toch wel wat overdreven. (Ter vergelijking : de slotfactuur van de watermaatschappij bedraagt 1,40 euro voor verbruik zonder dat zij voorschotten aanrekenden) Zelfs met mijn protest blijven ze maar herinneringen doormailen. Ik hoop dat U mij hierbij kunt helpen. Met vriendelijke groeten Van hulle Tamara

Afgesloten
L. V.
28/10/2024

Disproportionele forfait zonnepanelen

Datum 25-Oktober-2024 Klacht betreffende document nummer 21420202 Disproportionele aanrekening forfait zonnepanelen Document 21420202 bedraagt een kost van 3015.70 EUR omschreven als forfait zonnepanelen (kVA) Dit bedrag is 44.98% van de effectieve energiekost. Het is ook onduidelijk hoe dit bedrag berekend wordt. Op tariefkaarten is een bedrag terug te vinden dat een toeslag vermeld van 10.6ER/kVA per maand met als omschrijving “Forfait aangerekend voor aansluitingen met een fotovoltaïsche installatie waarbij het compensatieprincipe wort toegepast. De hoeveelheid kVA komt overeen met her vermogen van uw omvormer, dat ons wordt doorgegeven door uw netwerkbeheerder” Hier staat expliciet dat het gaat om het vermogen van de omvormer en niet het gecombineerde vermogen van 2 of meer omvormers samen. Volgens de VREG-website en de V-test is het ok niet mogelijk om een hoger vermogen dan 10kW in te vullen. En ook hier staat vermeld “vermogen van de omvormer(s)” en niet het gecombineerde vermogen van 2 of meer omvormers samen. Er op verschillende momenten contact opgenomen met Octa+ vanwege een voorschotverhoging die werd doorgevoerd wat vragen opwekte. Tijdens deze telefonische gesprekken heeft Octa+ is er geen bijkomt uitleg gegeven waarom het voorschot opeens 3keer hoger was dan het voorgaande jaar. Volgens 1. En 2. Het is dus zonder onderliggende kennis over elektrische en fotovoltaïsche installaties volkomen onduidelijk wat deze kost inhoudt en mogelijks kan zijn voor dat de eindafrekening beschikbaar is. Volgens 3. Octa+ heeft enkel het voorschot terug aangepast naar het bedrag gelijk aan het voorgaande jaar maar heeft geen verdere of verduidelijkende uitleg gegeven waarom dit bit bedrag verhoogd werd ook al was dit de expliciete vraag in het gesprek. Als het op enig moment duidelijk was dat er een bijkomende kost zou zijn van >3000 euro bij de jaarafrekening zou er ogenblikkelijk gewisseld zijn van energieleverancier. Zoals vermeld hierboven was dit op geen enkel ogenblik duidelijk.

Opgelost
I. R.
7/07/2024

Slotfactuur

Beste, Ik heb u een mail getuurd met een vraag; hoe komen jullie aan een slotfactuur wanneer ik nog geen jaar bij u bent aangesloten? Ik ben juist verhuist. Ik wil een gedetailleerde factuur waaruit blijkt dat ik zo veel elektriciteit heb gebruikt? Ik werk fulltime buiten huis en ben bijna nooit thuis, Een slotfactuur van 452,30 euro waarvan ik maandelijks 90 euro betaal?!? Ik heb van u een slotfactuur gekregen via mail waar de rekening nummer volledig anders was dan de gebruikelijke rekening waar ik die 90 euro moet op storten.Hierop heb ik u een mail gestuurd en het antwoord dat ik kreeg is.......noppes. Met vriendelijke groeten, Raes Iris

Afgesloten
N. K.
29/05/2024

Afbetalingsplan steeds geweigerd na dat 2 jaar lang de ean codes waren geblokeerd

Ik heb 24 maanden moeten wachten op een eind factuur voor electriciteit nu dat mijn ean codes niet meer geblokkeerd zijn krijg ik ineens een gigantische factuur ik heb al meermaals gevraagd voor een afbetalings plan en wordt steeds geweigerd jullie verwachten dat ik 4500€ in 12 maanden betaal terwijl ik 24 maanden heb moeten wachten doe hier iets aan want ik ga nog verder dan dit als het moet

Opgelost
J. V.
21/05/2024

Forfat zonnepanelen maal zes op één jaar

Betreft klantnummer 154276. We hebben deze ochtend contact opgenomen met uw klantendienst in verband met factuur 20793225. Hierop betalen we 1163.61 euro forfait zonnepanelen. Op de vorige factuur 19222806 was dat 178.20 euro. bij de klantendiest werd ons medegedeeld dat het tarief van 1.82 euro/KW per maand naar 10.6 euro was gestegen of maal 6. We werden bij jullie klant in 2012 op aanraden van Test aankoop. Bij deze betwisten we deze factuur en gaan verdere stappen ondernemen om deze wantoestanden aan te klagen. Jullie contracten zijn alles behalve transparant

Opgelost
L. D.
26/04/2024

Klant 1085975 - Betalingsherinnering -Dringende Correctie Vereist: Naleving Factureringsvoorkeuren

Ik wil graag uw aandacht vestigen op een aanhoudend probleem met betrekking tot mijn facturatievoorkeuren. Ondanks mijn expliciete verzoek aan Octa+, vastgelegd in een aangetekend schrijven dat door hen bevestigd werd, om mijn facturen per post te ontvangen, blijf ik deze via e-mail ontvangen. Tot op heden zijn er geen wijzigingen doorgevoerd.Ik wil u met aandrang vragen om dit probleem met de nodige zorg te bekijken. Het is wettelijk verplicht om klanten de optie te bieden om facturen op papier te ontvangen. De aanhoudende weigering om mijn klantenvoorkeur te respecteren is voor mij onacceptabel.Ik verzoek dringend om deze kwestie op te lossen en mij te bevestigen dat toekomstige facturen per post zullen worden verzonden. Helaas is dit inmiddels een cascade geworden van verschillende problemen met Octa+. De overgang naar deze energiefactuur verliep ook zeer stroef tot wij zelfs aangetekende brieven ontvingen dat onze elektriciteit afgesloten zou worden, dit te wijten aan nalatigheden van Octa+ zelf. Ik kan dus ten zeerste afraden om bij deze energiemaatschappij aan te sluiten, want de klantenservice is meer dan ondermaats.

Afgesloten

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform