Terug

Probleem met vaste vergoeding

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

T. V.

Naar: OCTA+

29/10/2024

Beste Mevrouw, Beste Mijnheer, Ik verhuur een appartement in Antwerpen maar woon zelf in Kasterlee waar mijn energieleverancier Eneco is. Mijn appartement in Antwerpen komt vrij in de zomer dit jaar en besluit de abonnementen tijdelijk op mijn naam te plaatsen tot wederverhuur. Ik neem contact op met Eneco om dit via hun te regelen en laat duidelijk weten dat ik tarief “leegstand “ wens. Er woont namelijk niemand. De dame van Eneco wijzigt het gesprek in de richting van OCTA + die interessante tarieven hebben voor leegstand. Kort daarop krijg ik een prijsvoorstel van OCTA+ : 33,36 euro per maand voorschot voor elektriciteit en aardgas. ( ECO Fixed ) Dit lijkt me zeer aannemelijk en stuur begin september daarop de meterstanden door naar het betreffende bedrijf wederom met de vermelding “leegstand “ en het vooropgestelde tarief van 33,36 euro maandelijks. Ik krijg een contract van OCTA+ ingaand vanaf 11/9/2024. ( ECO Fixed ). Midden september krijg ik een eerste voorschot factuur van 113,34 euro. Dus meer of driemaal zoveel dan afgesproken. Ik protesteer deze factuur tijdig. Na verschillende telefonische contacten verneem ik dat OCTA + mij enkel een prijsvoorstel heeft doorgestuurd, zij zich daar niet hoeven aan te houden en dat hun tarief “leegstand “ niet 33,36 euro per maand is maar 75 euro. Zij sturen mij een mail om hiermee akkoord te gaan. Ik weiger dit. Ondertussen krijg ik een tweede voorschotfactuur ( oktober ) gepresenteerd maar deze maal niet van 113,40 euro maar van 170 euro. Opnieuw protesteer ik deze rekening. Ik vind deze voorschotfacturen onterecht omdat in het pand niet gewoond wordt en de aardgasketel quasi uit staat omdat het super warm weer is. Daarenboven houdt OCTA+ zich niet aan het oorspronkelijk doorgestuurde prijsvoorstel. Na een mail van mij aan hun adres zijn zij bereid om de laatste factuur van 170 euro te annuleren. De eerste factuur tbv 113,40 euro blijft openstaan. Ondertussen blijven ze mij maar bestoken met het feit dat ik met het tarief van 75 euro “leegstand “ akkoord moet gaan. Begin oktober is mijn appartement verhuurd en laat ik OCTA+ weten dat deze discussie overbodig is en vraag hen de slotfactuur op te maken op basis van de meterstanden die ik hen doorgeef. Midden oktober krijg ik de slotfacturen ; ééntje voor elektriciteit en een tweede voor aardgas. De beide facturen samen bedragen maar liefst 266,86 euro voor een periode van 11/9 tot 16/10. Voor één maand met een minimaal verbruik is dit wel een fikse som. Ik controleer de meterstanden en deze zijn correct maar zie wel op beide facturen telkens een gelijkaardig bedrag staan van 131,73 euro ( incl) ( vaste vergoeding ) + het verbruik. Dus : Elektriciteit : 131,73 euro / vaste vergoeding Aardgas : 131,73 euro / vaste vergoeding Totaal : 263,46 euro Dit betekent 3,4 euro verbruik ( 266,86 – 263,46 ) en de andere 263,46 euro is mij een raadsel waarvoor dit dient. Ik protesteer terug de facturen want dit zijn wel de duurste energiefacturen die ik ooit heb ontvangen voor een tijdsbestek van 1 maand, een verbruik 0,46m3 aardgas en ca. 1KW elektriciteit. Ik kan wel begrijpen dat men een kost aanrekent, maar het 78 voudige van het verbruik lijkt me toch wel wat overdreven. (Ter vergelijking : de slotfactuur van de watermaatschappij bedraagt 1,40 euro voor verbruik zonder dat zij voorschotten aanrekenden) Zelfs met mijn protest blijven ze maar herinneringen doormailen. Ik hoop dat U mij hierbij kunt helpen. Met vriendelijke groeten Van hulle Tamara

Berichten (1)

OCTA+

Naar: T. V.

29/10/2024

Beste, De klant heeft zich ingeschreven via een externe partner. Deze partner neemt telefonisch contact op met de klant. Ze sturen haar per e-mail een contractaanbieding met een simulatie, die ze samen doornemen en die de klant vervolgens kan accepteren, waarna de registratie naar onze diensten wordt gestuurd. Bij de start van het energiecontract wordt het voorschot berekend op basis van het geschatte jaarverbruik, doorgegeven door de netbeheerder en het tarief waarop de klant heeft ingetekend. De simulatie die zij via de externe partner heeft ontvangen is indicatief. Dit staat ook vermeld op de simulatie zelf.Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Als het verbruik dat is ingevuld bij deze simulatie afwijkt van het geschatte jaarverbruik van de netbeheerder, zal het uiteindelijke voorschotbedrag ook verschillen van deze simulatie. Het bedrag op de eerste voorschotfactuur is aangerekend voor het aantal dagen levering in die maand. Op deze factuur staat ook het toekomstige bedrag voor een volledige maand vermeld. Dat is de reden waarom de tweede voorschotfactuur een hoger bedrag was. Zoals de klant zelf schrijft, hebben wij voorgesteld om het voorschot aan te passen naar leegstand.Bij OCTA+ is dit 25 euro voor elektriciteit en 50 euro voor aardgas. Uiteraard worden deze bedragen verrekend op de afrekening. Op 16/08/2024 heeft de klant een contractbevestiging ontvangen. Hierop stond vermeld dat het contract van start ging op 11/09/2024. In de bijlage van deze e-mail zaten de algemene voorwaarden en de tarieffiche waarmee de klant akkoord ging bij het ondertekenen van het contract. Vanaf deze contractbevestiging ging de herroepingstermijn van 14 dagen van start. In de voorwaarden op de gekozen tarieffiche staat het volgende vermeld: De Vaste vergoeding is een jaarlijkse forfaitaire vergoeding per Aansluitingspunt die wordt aangerekend per begonnen jaar. Het jaar begint op het moment dat deze tariefkaart in werking treedt, en een nieuwjaar begint na elke cyclus van 12 maanden volgend op de datum van inwerkingtreding. Als u van tarief verandert of als uw contract in de loop van een jaar wordt beëindigd, wordt de volledige Vaste Vergoedingvoor het lopende jaar aan u gefactureerd, ongeacht de eventuele vergoeding die aan uw nieuwe tarief is gekoppeld. De klant heeft nooit laten weten dat ze hier niet mee akkoord was, waardoor het contract effectief van start gegaan is aan deze voorwaarden. De vaste vergoeding op de slotfacturen werd wel degelijk correct aangerekend. Wij vragen vriendelijk het totale openstaande saldo van 266,80 euro zo spoedig mogelijk op onze rekening te storten met als vrije mededeling KL1128167. Uiteraard is het mogelijk om hiervoor een gratis afbetalingsplan te vragen. De klant kan ons indien nodig laten weten in hoeveel schijven dit bedrag betaald kan worden. Het is handig om er al bij te vermelden tegen welke datum in de maand deze betalingen uitgevoerd kunnen worden. Met vriendelijke groeten, Shana

Bemiddeling door Testaankoop 30 oktober 2024

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform