Beste Mevrouw,
Beste Mijnheer,
Ik verhuur een appartement in Antwerpen maar woon zelf in Kasterlee waar mijn energieleverancier Eneco is.
Mijn appartement in Antwerpen komt vrij in de zomer dit jaar en besluit de abonnementen tijdelijk op mijn naam te plaatsen tot wederverhuur.
Ik neem contact op met Eneco om dit via hun te regelen en laat duidelijk weten dat ik tarief “leegstand “ wens. Er woont namelijk niemand.
De dame van Eneco wijzigt het gesprek in de richting van OCTA + die interessante tarieven hebben voor leegstand. Kort daarop krijg ik een prijsvoorstel van OCTA+ : 33,36 euro per maand voorschot voor elektriciteit en aardgas.
( ECO Fixed )
Dit lijkt me zeer aannemelijk en stuur begin september daarop de meterstanden door naar het betreffende bedrijf wederom met de vermelding “leegstand “ en het vooropgestelde tarief van 33,36 euro maandelijks.
Ik krijg een contract van OCTA+ ingaand vanaf 11/9/2024. ( ECO Fixed ).
Midden september krijg ik een eerste voorschot factuur van 113,34 euro. Dus meer of driemaal zoveel dan afgesproken. Ik protesteer deze factuur tijdig.
Na verschillende telefonische contacten verneem ik dat OCTA + mij enkel een prijsvoorstel heeft doorgestuurd, zij zich daar niet hoeven aan te houden en dat hun tarief “leegstand “ niet 33,36 euro per maand is maar 75 euro.
Zij sturen mij een mail om hiermee akkoord te gaan. Ik weiger dit.
Ondertussen krijg ik een tweede voorschotfactuur ( oktober ) gepresenteerd maar deze maal niet van 113,40 euro maar van 170 euro. Opnieuw protesteer ik deze rekening.
Ik vind deze voorschotfacturen onterecht omdat in het pand niet gewoond wordt en de aardgasketel quasi uit staat omdat het super warm weer is.
Daarenboven houdt OCTA+ zich niet aan het oorspronkelijk doorgestuurde prijsvoorstel.
Na een mail van mij aan hun adres zijn zij bereid om de laatste factuur van 170 euro te annuleren. De eerste factuur tbv 113,40 euro blijft openstaan.
Ondertussen blijven ze mij maar bestoken met het feit dat ik met het tarief van 75 euro “leegstand “ akkoord moet gaan.
Begin oktober is mijn appartement verhuurd en laat ik OCTA+ weten dat deze discussie overbodig is en vraag hen de slotfactuur op te maken op basis van de meterstanden die ik hen doorgeef.
Midden oktober krijg ik de slotfacturen ; ééntje voor elektriciteit en een tweede voor aardgas.
De beide facturen samen bedragen maar liefst 266,86 euro voor een periode van 11/9 tot 16/10. Voor één maand met een minimaal verbruik is dit wel een fikse som.
Ik controleer de meterstanden en deze zijn correct maar zie wel op beide facturen telkens een gelijkaardig bedrag staan van 131,73 euro
( incl) ( vaste vergoeding ) + het verbruik.
Dus :
Elektriciteit : 131,73 euro / vaste vergoeding
Aardgas : 131,73 euro / vaste vergoeding
Totaal : 263,46 euro
Dit betekent 3,4 euro verbruik ( 266,86 – 263,46 ) en de andere 263,46 euro is mij een raadsel waarvoor dit dient.
Ik protesteer terug de facturen want dit zijn wel de duurste energiefacturen die ik ooit heb ontvangen voor een tijdsbestek van 1 maand, een verbruik 0,46m3 aardgas en ca. 1KW elektriciteit.
Ik kan wel begrijpen dat men een kost aanrekent, maar het 78 voudige van het verbruik lijkt me toch wel wat overdreven.
(Ter vergelijking : de slotfactuur van de watermaatschappij bedraagt 1,40 euro voor verbruik zonder dat zij voorschotten aanrekenden)
Zelfs met mijn protest blijven ze maar herinneringen doormailen.
Ik hoop dat U mij hierbij kunt helpen.
Met vriendelijke groeten
Van hulle Tamara