Terug

Energietarief - tTransparantie

Closed Openbaar

Aard van probleem:

Andere

Klacht

W. L.

Naar: OCTA+

28/01/2025

Beste, Sinds begin vorig jaar tot eind november was is klant bij octa+. Ze hebben me opgebeld vanuit aan ander bedrijf (dat waarschijnlijk betaald wordt door octa+) om me het goedkoopste energietarief voor mijn regio aan te bieden. Ze deden een schatting van 130 euro per maand op het verbruik dat ik had door gegeven. Dit leek mij een voordelig tarief. Na 1 maand hebben ze op eigen initiatief het voorschotbedrag verhoogd naar 180 euro. Ik heb hiervoor gebeld waarom ze dit deden en dat ik hier niet mee gediend was. Ze hadden me op zijn minst op de hoogte kunnen stellen. Daarnaast was het ook onmogelijk om terug te gaan naar het voorschotbedrag van 130 euro. Ik beslag graag over mijn eigen geld wat daarmee gebeurd. In november ben ik overgestapt naar een andere leverancier (Totalenergies) en kreeg dan ook een eindfactuur. Ik moet nog eens 300 euro bijbetalen op een half jaar terwijl mijn verbruik ongeveer de geschatte waarden bedraagt. Het komt dus naar op +/- 230 euro per maand dat ik heb betaald. De kosten per kwh bedraagd 0.33 cent wat ver boven het gemiddelde ligt van het gemiddelde tarief in België terwijl ze het me als het 'goedkoopste' tarief hebben verkocht. Ze hebben na een kwade mail zelf contact opgenomen maar dit was een waardeloos gesprek. De man aan de andere kant wist niet wat te zeggen en gaf me eigenlijk gelijk. Hij zou het voorleggen aan een meerdere of er een tegemoetkoming mogelijk was of ze zouden nog eens contact met me opnemen. Wel wist hij met te vertellen dat ik in een duurder groen tarief zat. Hier heeft niemand me ooit van op de hoogte gebracht en heb dus ook niets getekend omtrent een duurder 100% groen tarief. Ten slotte heb ik een e-mail terug gekregen van octa+ dat ze hebben besloten niets te doen. graag schakel ik jullie hulp in want ik voel me (en ik ben) opgelicht. Mvg, W-J L

Berichten (1)

OCTA+

Naar: W. L.

29/01/2025

Beste, Meneer Lauwers is klant geworden via een partner. Zij nemen telefonisch contact op met de klant. Ze sturen hem per e-mail een contractaanbieding met een simulatie, die ze samen doornemen en die de klant vervolgens kan accepteren, waarna de inschrijving naar onze diensten wordt gestuurd. Ik leg u hieronder de stappen van zo'n inschrijving uit, om aan te tonen dat de klant wel degelijk op de hoogte was van het tarief. Stap 1 De klant ontvangteen e-mail meteen knop Mijn simulatie raadplegen om de simulatie van de jaarlijkse kosten te raadplegen die is berekend op basis van de door de klant verstrekte gegevens, en een knop Mijn inschrijving hervatten om de inschrijving te voltooien. Stap 2 Door te klikken op Mijn inschrijving hervatten worden klanten naar onze website geleid waar ze de speciale voorwaarden (de tarieffiche), onze algemene voorwaarden en ons privacybeleid kunnen accepteren. Op dezelfde pagina voeren ze hun leveringspuntgegevens en voorkeuren in. Stap 3 Ook hier moet de klant op een knop klikken om nogmaals expliciet toestemming te geven voor de verandering van leverancier. In bijlage kunt u de tarieffiche terugvinden.De slotfactuur vindt u eveneens in bijlage.De kost van 33,0436 c€/kWh is berekendop basis vande totale factuur.Dit wil zeggen dat de nettarieven, taksen en andere energiekosten hier bij in verrekend werden. De eerste voorschotfactuur was 98,18 euro.Op deze factuur staat vermeld dat dit het bedrag is voor het aantal dagen dat wij geleverd hadden in april 2024. Hierop staat ook vermeld dat het volgende voorschotbedrag 155 euro ging zijn. Dit bedrag is berekend op basis van het geschat verbruik dat wij doorkrijgen van de netbeheerder.Dit kan verschillen van het bedrag in de simulatie aangezien de simulatie opgemaakt kan zijn met een andere hoeveelheid verbruik. Op 08/05/2024 heeft meneer Lauwers zelf zijn voorschot verlaagd van 155 euro naar 130 euro vanaf juni. De jaarlijkse meteropname vindt plaats in juni.Als gevolg hiervan, heeft de klant op 09/07/2024 zijn jaarlijkse afrekening ontvangen.Op een jaarlijkse afrekening wordt steeds het nieuwe berekende voorschot vermeld.In bijlage vindt u de jaarlijkse afrekening waar op de 4e pagina vermeld staat dat het volgende voorschot 180 euro is. Op 01/12/2024 is meneer Lauwers overgestapt naar een andere leverancier. Als gevolg hiervan heeft hij een slotfactuur ontvangen op 17/12/2024. De eindmeterstanden waren echter geschat door de netbeheerder.Nadien heeft de netbeheerder deze meterstanden herzien, waardoor er een annulatie en correctie van deze afrekening verzonden werd op 21/01/2025. De facturen werden bijgevolg correct opgemaakt. De klant heeft nog een openstaand saldo van 262,48 euro dewelke op onze rekening dientvereffend te worden voor 05/02/2025. De klant heeft ons laten weten dat hij de domiciliëring geblokkeerd heeft.Hij kan deze terug deactiveren of de betaling via overschrijving uitvoeren. Indien deze betaling niet in één keer uitgevoerd kan worden, kan meneer Lauwers ons een gratis afbetalingsplan vragen. Het volstaat om ons te laten weten in hoeveel maanden hij dit bedrag kan afbetalen. Met vriendelijke groeten, Shana

Bemiddeling door Testaankoop 29 januari 2025

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform