Terug

Disproportionele forfait zonnepanelen

Opgelost Openbaar

Aard van probleem:

Factuur

Klacht

L. V.

Naar: OCTA+

28/10/2024

Datum 25-Oktober-2024 Klacht betreffende document nummer 21420202 Disproportionele aanrekening forfait zonnepanelen Document 21420202 bedraagt een kost van 3015.70 EUR omschreven als forfait zonnepanelen (kVA) Dit bedrag is 44.98% van de effectieve energiekost. Het is ook onduidelijk hoe dit bedrag berekend wordt. Op tariefkaarten is een bedrag terug te vinden dat een toeslag vermeld van 10.6ER/kVA per maand met als omschrijving “Forfait aangerekend voor aansluitingen met een fotovoltaïsche installatie waarbij het compensatieprincipe wort toegepast. De hoeveelheid kVA komt overeen met her vermogen van uw omvormer, dat ons wordt doorgegeven door uw netwerkbeheerder” Hier staat expliciet dat het gaat om het vermogen van de omvormer en niet het gecombineerde vermogen van 2 of meer omvormers samen. Volgens de VREG-website en de V-test is het ok niet mogelijk om een hoger vermogen dan 10kW in te vullen. En ook hier staat vermeld “vermogen van de omvormer(s)” en niet het gecombineerde vermogen van 2 of meer omvormers samen. Er op verschillende momenten contact opgenomen met Octa+ vanwege een voorschotverhoging die werd doorgevoerd wat vragen opwekte. Tijdens deze telefonische gesprekken heeft Octa+ is er geen bijkomt uitleg gegeven waarom het voorschot opeens 3keer hoger was dan het voorgaande jaar. Volgens 1. En 2. Het is dus zonder onderliggende kennis over elektrische en fotovoltaïsche installaties volkomen onduidelijk wat deze kost inhoudt en mogelijks kan zijn voor dat de eindafrekening beschikbaar is. Volgens 3. Octa+ heeft enkel het voorschot terug aangepast naar het bedrag gelijk aan het voorgaande jaar maar heeft geen verdere of verduidelijkende uitleg gegeven waarom dit bit bedrag verhoogd werd ook al was dit de expliciete vraag in het gesprek. Als het op enig moment duidelijk was dat er een bijkomende kost zou zijn van >3000 euro bij de jaarafrekening zou er ogenblikkelijk gewisseld zijn van energieleverancier. Zoals vermeld hierboven was dit op geen enkel ogenblik duidelijk.

Berichten (2)

OCTA+

Naar: L. V.

28/10/2024

Beste, Wij analyseren dit dossier intern. Intussen ontvangt de klant geen herinneringen voor het openstaande saldo. Met vriendelijke groeten, Shana

OCTA+

Naar: L. V.

07/11/2024

Beste, Wij hebben de klant via een apart kanaal een vertrouwelijk voorstel gedaan. Met vriendelijke groeten, Shana


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform