Alle openbare klachten

Raadpleeg alle klachten die op ons platform zichtbaar zijn en vind oplossingen voor een probleem dat vergelijkbaar is met jouw probleem zowel gerelateerd aan producten als aan diensten. Ontdek hoe ons platform werkt
J. J.
26/09/2025

Herrineringskosten

Beste, Ik vind het niet correct dat eneco na twee weken herrineringskosten aanrekent, op een voorschot, bij mensen die ook nog altijd betalen. Volgens mij is dit niet eens legaal. Mvg

In behandeling
T. D.
18/09/2025

Dubbele aanrekening periode 2022 - 2024 na ingeven correcte meterstanden

Beste, Tot voor kort werd mijn verbruik geschat door Fluvius. Aangezien ik een vermoeden had dat mijn verbruik lager lag als normaal, heb ik iemand van Fluvius gecontacteerd om de meterstanden te komen opnemen. Voor de periode van 2023-2024 heb ik ik in November vorig jaar in totaal 4369,39 euro betaald voor electriciteit en gas samen. Geschat verbruik: Piekuren: 3619kwh Daluren: 2865 kWh Nu krijg ik plots een nieuwe jaarafrekening voor dezelfde periode, een zogezegde herberekening. En moet ik plots 6821,64 euro betalen voor dezelfgde periode. Verbruik: Piekuren: 142kwh Daluren: 6277kWh En mijn gasverbruik was zelf 3x lager als geschat. Begrijpen wie begrijpen kan. Hun support blijft mij standaard emails terug sturen en herinneringen om te betalen. Dus ik zag geen andere uitweg als jullie te contacteren.

In behandeling
N. S.
15/09/2025

opzegvergoeding

Beste Wij willen als VME veranderen van energieleverancier, van Eneco naar Engie. Wanneer Eneco vernam dat we dat wensten te doen dreigde ze met een schadevergoeding van 5000€ (of het verbruik van 3 maanden). Het dient wel gezegd te worden dat ons contract voorzag dat we 48 maanden zouden afnemen te tellen vanaf 1 november 2023. Overal waar ik me informeer lees ik dat zulke schadeloosstelling niet toegelaten is. Wat is uw mening terzake?

In behandeling
J. N.
28/08/2025

Slotfaktuur

Geachte, Op 06/08/25 krijg ik een slotafrekening waarbij Eneco 1151,07€ dient over te schrijven op mijn rekeningnummer voor 24/08/2025. Tot op heden (28/08/25) nog niet gebeurd. Telefonisch kontakt gehad: ze zullen een dossier opmaken? Quid ? Op 03/07/25 krijg ik een ingebrekestelling voor niet betaalde voorschotten. Ik ben reeds sedert november 2023 geen klant meer bij deze energieleverancier. Daarbij krijg ik nog een administratieve kost aangerekend (20,00€) voor deze ingebrekestelling verwittiging, nb voor ten onrechte fakturatie van voorschotten. Corrigeren van deze administratieve is blijkbaar onmogelijk. Ik betaal dus surplus 20€ voor fouten binnen het bedrijf. Quid?

Opgelost Behandeld door Test Aankoop
L. D.
17/08/2025

Onterecht afgesloten net voor lang weekend

Beste, Ik ben donderdagochtend onterecht afgesloten van electriciteit en gas. Ik heb van Eneco geen enkele verwittiging ontvangen. Alle facturen zijn betaald en op 4 augustus heb ik zelf een eindafrekening ontvangen waarbij ik 45 euro terug kreeg. In bijlage vind u mijn eindafrekening) Ik ben 66 jaar en heb een zwaar apneu probleem waarbij ik verplicht op doktersadvies steeds met een masker aan moet slapen. Daar het op electriciteit werkt ... Mijn vrouw is 61 en is in alle staten. Toen ze de twee medewerkers die gingen afsluiten aansprak werd ze lacherig van antwoord gediend. De buren die passeerden werden dadelijk op de hoogte gebracht dat we onze facturen niet betaalden. Leuk!! Ik ben nog steeds actief als consultant en sta continu in contact met partners in de USA. Dit was ook niet meer mogelijk. Tenslotte hebben we zeven poezen die we niet kunnen achterlaten om 4 dagen op hotel te gaan. We hebben twee diepvriezen en twee ijskasten. Alles zit vol met o.a. vlees, vis.... Dit weekend waren temperaturen van 30 graden niet ongewoon. U kan raden wat er met de inhoud gebeurt. Ik heb donderdagnamiddag continu aan de lijn gehangen met Eneco (4 maal gesproken met Nederlandse klantendienst) en Sibelga (driemaal). Ik werd eerst van het kastje naar de muur gestuurd. Eneco heeft hun fout toegegeven (enkel telefonisch jammer genoeg) en men zou een mail sturen naar Sibelga voor een spoedprocedure. Om 17:00 had men nog geen mail ontvangen. Ik kreeg van Sibelga de leuke opmerkingen dat pas maandagochtend de mailbox zal open gedaan worden. We hebben ook met de politie gesproken. Ze kunnen ons niet helpen maar men raadde ons aan om naar de vrederechter te stappen. Met vriendelijk groeten, Luc

Afgesloten
T. R.
13/08/2025

eneco

adres lokersebaan klopt niet wijnveld wel , ook bij de opzeg geen meterstand opgevraagd .. 1600€ kan niet de verwarming heeft niet gebrand in die maanden .. heb nog nooit zo een hoge factuur met foute informatie gehad want ik heb nu terug een budgetmeter genomen om die slotfacturen in de toekomst te vermijden want dit zijn maffia praktijken ik betaald dit niet mvg

In behandeling
P. H.
30/07/2025

fraude

Beste 01 jan 2025 ben ik als nieuw huurder een overeenkomst aangegaan met Eneco. Ik ging 72 euro per maand betalen dat ik ook correct gedaan heb. 22 mei 2025 krijg ik ineens een jaarafrekening dat ik 1472 euro moest betalen en dat mijn factuur ineens verhoogd werd tot 211 euro per maand. Na verschillende betwistingen heb ik vandaag een mail gekregen van incasso bureau om over te gaan tot betaling. Ik ben sinds mei overgestapt naar luminus gezien ik geen enkel vertrouwen meer had in Eneco en dit ook maffia praktijken zijn. Dus op enkele maanden moet ik al 2000 euro betalen.

Afgesloten
J. N.
18/07/2025

fakturatie probleem

Betreft: Betwisting van factuurnummer Geachte mevrouw/heer, Op 03/07/2025 heb ik van u de hierboven vermelde factuur ontvangen voor een bedrag van € 201,54€ Dat moet echter een vergissing zijn:Geen klant meer bij Eneco sedert november 2023 Ik betwist die factuur dan ook en vraag u om ze na te kijken. Met vriendelijke groet,

Afgesloten
J. G.
19/06/2025

contract van onbepaalde duur

Eneco beweert dat: 1) er niet kan overgeschakeld worden van een contract van onbepaalde duur naar een contract van bepaalde duur? 2) op mijn account staat nog een adres van mij waar ik vroeger heb gewoond nl Dam 10 bus 41, 8500 Kortrijk. Dit kan om juridische redenen niet verwijderd worden beweren zij ?

Afgesloten
T. G.
30/05/2025

Gebbett Betalingen niet erkend

Korte beschrijving van uw probleem Betalingen niet erkend Ik heb uw factuur van 23ap25 €228,02 volledig betaald met de vooruitbetalingen van maart-€94,52 & april-€94,52 van dit jaar, plus het latere saldo van €38,98 dat werd betaald op 9my25. U heeft al deze gelden op dezelfde manier ontvangen als alle voorgaande betalingen, namelijk-Doorlopende Opdracht (Standing Order), op dezelfde rekening-BE50 0018 1567 6918 en met dezelfde referentie-++005/3791/67837++. U zei dat de vooruitbetalingen van maart & april zouden worden verantwoord in de volgende factuur, maar dat is niet gebeurd. Uw volgende factuur van 16my25 voor €59,43 is betaald op 28mei25. U hebt de boekhouding in de war gebracht door een tussentijdse factuur te introduceren, zij het in de laatste periode van het contract, in wat lijkt op een parallel factureringssysteem. Vergeet niet dat het u 6 maanden en meer dan 30 e-mails heeft gekost om de eerste factuur te krijgen. Kunt u alstublieft stoppen met mij te vragen om geld te betalen dat al betaald is?

Opgelost

Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform